Trein uit verkeerde richting

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Trein uit verkeerde richting

Bericht door tjitte19 »

Ik stond 7-3 j.l. op Delft CS toen er links (vanuit R'dam) een trein stopte op spoor 3 (wordt alleen gebruikt bij calamiteiten etc.)
Er werden grapjes uitgehaald door medereizigers zoals: hij heeft het station gemist en ander van dat soort grapjes.
Hij stond een paar minuten op perron 3 en passagiers konden instappen. Er werdt later omgeroepen dat er een spoorwijziging was. Normaal hoort deze trein met bestemming Venlo vanuit A'dam te komen. Weet iemand of er misschien rondt 16.30 uur een omleiding of iets dergelijks was? Misschien was het echt zo dat de machinist het station had gemist.


P.S. Kan iemand mij uitleggen hoe ik foto's kan toevoegen?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door deadlock »

Spoor 3 in Delft wordt wel vaker gebruikt, er stoppen alleen geloof ik volgens de normale dienstregeling geen treinen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Gekko123 »

Het is in Delft inderdaad zo dat spoor 3 niet planmatig wordt gebruikt, maar gezien het feit dat er weinig tot geen roest te vinden is op dit spoor wordt het wel vrijwel dagelijks een keer bereden. Het zou dus zomaar een trein geweest kunnen zijn die moest roestrijden (al is midden in de spits best een vreemd moment daarvoor.

Verder kleine correctie: de trein naar Venlo komt uit Den Haag Centraal, niet uit Amsterdam.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Dexter »

In Dt kunnen alle treinen uit beide richtingen op alle sporen behandeld worden. Overdag als er druk treinverkeer is, is dat niet zo handig, maar als er calamiteiten zijn of werkzaamheden, wijken ze nog weleens af van het normale patroon.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Suus »

Voor Delft is de nachttrein een aangewezen kandidaat voor het roestrijden, vorige week in de nacht van donderdag op vrijdag nog in een trein gezeten die spoor 3 aandeed (en nog meer leuks).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Geert »

tjitte19 schreef:P.S. Kan iemand mij uitleggen hoe ik foto's kan toevoegen?
Je kunt een foto uploaden naar een website als imageshack.com (googelen naar 'photo upload' geeft alternatieven) en op die sites krijg je een link naar de foto. Die link kun je hier plaatsen, en als je er dan [img] om heen zet (zie de knopjes boven het berichtvak) wordt er een plaatje van gemaakt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door reisthijs »

Wat hier gebeurde (als ik het goed begrijp) is dat er een trein uit de richting Rotterdam binnenkwam in Delft op spoor 3 om even later weer richting Rotterdam te vertrekken. Dat is toch wat anders dan roestrijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door deadlock »

Geert schreef:
tjitte19 schreef:P.S. Kan iemand mij uitleggen hoe ik foto's kan toevoegen?
Je kunt een foto uploaden naar een website als imageshack.com (googelen naar 'photo upload' geeft alternatieven) en op die sites krijg je een link naar de foto. Die link kun je hier plaatsen, en als je er dan [img] om heen zet (zie de knopjes boven het berichtvak) wordt er een plaatje van gemaakt.
Ik raad tinypic.com aan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Caspar »

reisthijs schreef:Wat hier gebeurde (als ik het goed begrijp) is dat er een trein uit de richting Rotterdam binnenkwam in Delft op spoor 3 om even later weer richting Rotterdam te vertrekken. Dat is toch wat anders dan roestrijden.
Bij een grote vertraging lijkt me dat een ideale situatie, op spoor 3 keren in Delft. Ik weet niet hoe lang de kering van de s1900 op Den Haag centraal is, maar zoiets zou het natuurlijk geweest kunnen zijn.

Delft lijkt me daar trouwens geschikter voor dan menig ander station. Soms komt het verzoek om op Schiphol te keren in plaats van Hoofddorp opstel om zo vertraging in te lopen. De ervaring leert daar juist dat zo'n actie op Schiphol extra vertraging oplevert voor andere treinen, omdat zo'n kerende trein hinderlijk in de weg staat.
En achteraf blijkt dan vaak dat het personeel voor de nieuwe trein niet-wetend wèl nog op Hoofddorp opstel staat te wachten...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Vinny »

Er is slechts 29.000 keer gecommuniceerd dat treinen bij voorkeur niet op Schiphol keren, maar of op Amsterdam Zuid of op de (nieuwe) keerspoortjes even voorbij Hoofddorp... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Dexter »

Tegenwoordig is Shl ook veel minder flexibel om treinen te laten keren, omdat dankzij de seinverdichting van een paar jaar geleden een aantal overloopwissels zijn verwijderd. (Waaronder het grote kruiswissel tussen de beide tunnelbuizen, die technisch gecompliceerd en dus loeiduur was om aan te leggen.) Treinen kunnen nu pas buiten de tunnel doorwisselen naar het juiste spoor, waardoor andere treinen er veel sneller hinder van hebben.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Vinny »

Eigenlijk had station Schiphol twee perronsporen meer moeten hebben, maar dat is achteraf. Die kunnen niet meer worden aangelegd, omdat de fundering van Schiphol Plaza in de weg staat... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Klaasje »

Toch heeft iemand met een visie bij Prorail bedacht dat het kruis maar weer terug moet komen om Hoofddorp te ontlasten. Wat mij betreft niet zo'n slim plan maarja... Overigens vind ik het ook verwerpenswaardig dat men Amsterdam Zuid waarschijnlijk niet met zes sporen realiseert omdat dat zo'n beetje het enige punt aan de oostkant van Schiphol zou zijn waar je treinen kunt laten bufferen voor de tunnel. Maarja..
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Dexter »

Ik snap niet dat de kruiswissels in de Schipholtunnel perse weg moesten vanwege die seinverdichting. Met de huidige stand van de techniek zou het toch mogelijk moeten zijn om tegenwoordig seinen IN een wisselstraat te plaatsen. Zodra de wissels daadwerkelijk moeten worden gebruikt, zou je die seinen uit of functieloos kunnen schakelen. (Zoals de middenvoetbrugseinen op Asd) Dan heb je én een flexibele infra wanneer nodig én een hogere capaciteit.
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Klaasje »

Dat heeft alles met de ontwerpregelementering te maken en de angst dat een sein in of vlak na een wisselstraat "onduidelijk" naar de machinist zou zijn. Bij een aantal projecten waarbij doormiddel van seinverdichtingen de capaciteit verbeterd zou moeten worden liggen wissels soms ook behoorlijk in de weg. In principe heb je daar ook geen geweldige techniek voor nodig omdat je het gewoon kan realiseren op basis van de klassieke jaren '50 B-relais-techniek.

Ik heb overigens het idee dat de angst waar ik het hierboven over had met name afkomstig is van complexe emplacementen voor 40 km/h met veel engelse wissel. Dat er daar verwarring kan ontstaan lijkt me duidelijk maar bij de wat uitgestrektere emplacementen voor hogere snelheden is dat probleem natuurlijk nauwelijks aan de orde en prima oplosbaar in de onderliggende beveiligingstechniek. Wat overigens ook niet echt meehelpt is dat de basisregel momenteel is dat er tussen twee seinen minimaal 400 meter moet zitten omdat dat de wettelijke remweg is om van 40 km/h tot stilstand te kunnen komen. (Vast een fossiel uit de tijd dat men met een Hippel en drie onberemde goederenwagons van de ene naar de andere kant van het station reed.) We willen namelijk voorkomen dat er twee keer achter elkaar een geel-only sein te zien is voordat de rode volgt.

De conclusie die je misschien voorzichtig zou kunnen trekken is dat we sinds de jaren '50 niet meer voldoende kritisch naar het Nederlandse seinstelsel hebben gekeken en vanuit veiligheidsredeneringen alleen maar regels hebben toegevoegd terwijl dat laatste hier en daar best iets minder zou kunnen onder bepaalde voorwaarden. In het kader van "Kort Volgen" kijkt men hier ook naar.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Jef400 »

Met dus als gevolg dat we rond 2014, 2015 2 goede treinrampen in Nederland hebben. En dat er weer achteraf wordt gekeken dat het plan gefaald heeft. Zo gaat het hier in Nederland altijd. Zal ook nooit veranderen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door tjitte19 »

Dank je voor de correctie,
Gekko123 schreef:Het is in Delft inderdaad zo dat spoor 3 niet planmatig wordt gebruikt, maar gezien het feit dat er weinig tot geen roest te vinden is op dit spoor wordt het wel vrijwel dagelijks een keer bereden. Het zou dus zomaar een trein geweest kunnen zijn die moest roestrijden (al is midden in de spits best een vreemd moment daarvoor.

Verder kleine correctie: de trein naar Venlo komt uit Den Haag Centraal, niet uit Amsterdam.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Klaasje »

JeffreyMeijer schreef:Met dus als gevolg dat we rond 2014, 2015 2 goede treinrampen in Nederland hebben. En dat er weer achteraf wordt gekeken dat het plan gefaald heeft. Zo gaat het hier in Nederland altijd. Zal ook nooit veranderen.
Zeg ik dat het onveiliger wordt dan? Die veiligheidsregels geven niet altijd meer veiligheid of de veiligheid afkomstig van de regels kan ook anders gerealiseerd worden zonder dat dit voor functionele beperkingen zorgt. Lijkt me prima om daar naar te kijken toch?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Thom91 »

Dexter schreef:Ik snap niet dat de kruiswissels in de Schipholtunnel perse weg moesten vanwege die seinverdichting. Met de huidige stand van de techniek zou het toch mogelijk moeten zijn om tegenwoordig seinen IN een wisselstraat te plaatsen. Zodra de wissels daadwerkelijk moeten worden gebruikt, zou je die seinen uit of functieloos kunnen schakelen. (Zoals de middenvoetbrugseinen op Asd) Dan heb je én een flexibele infra wanneer nodig én een hogere capaciteit.
Alle kruiswissels gaan er op termijn uit door de hoge kosten.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Klaasje »

En voor 2016 wordt een gloednieuwe aangelegd bij Almere Centrum gecombineerd met 4 volledige engelsmannen. Het kan best een streven zijn om die dingen kwijt te raken maar als het de enige manier is om het allemaal passend te krijgen dan is het gewoon niet anders.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Jef400 »

Klaasje schreef:
JeffreyMeijer schreef:Met dus als gevolg dat we rond 2014, 2015 2 goede treinrampen in Nederland hebben. En dat er weer achteraf wordt gekeken dat het plan gefaald heeft. Zo gaat het hier in Nederland altijd. Zal ook nooit veranderen.
Zeg ik dat het onveiliger wordt dan? Die veiligheidsregels geven niet altijd meer veiligheid of de veiligheid afkomstig van de regels kan ook anders gerealiseerd worden zonder dat dit voor functionele beperkingen zorgt. Lijkt me prima om daar naar te kijken toch?
Het net is al te vol hier in Nederland. Wil je dan zo'n situatie als in de Noord-Zuid tunnel in Brussel dat op elk perron elke minuut een trein stopt?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Dexter »

@Thom91: Ik had juist gehoord dat Prorail er naar streeft om alle Engelse wissels uit hoofdsporen te verwijderen i.v.m. slijtage en onderhoudskosten.
Vallend blad maakt rails glad.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Klaasje »

Die gedachte ken ik weer wel. Nieuwbouw van engelse wissels mag bijvoorbeeld normaliter alleen op plekken waar 60 km/h of trager gereden wordt.
JeffreyMeijer schreef:Het net is al te vol hier in Nederland. Wil je dan zo'n situatie als in de Noord-Zuid tunnel in Brussel dat op elk perron elke minuut een trein stopt?
Wat is het punt dat je wilt maken eigenlijk?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Thom91 »

Dexter schreef:@Thom91: Ik had juist gehoord dat Prorail er naar streeft om alle Engelse wissels uit hoofdsporen te
verwijderen i.v.m. slijtage en onderhoudskosten.
Die ook ja;)
Komt wel goed schatje.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Jef400 »

Het net is al te vol Klaasje. Wil je echt meer treinen laten willen rijden dan moet je een heel nieuw beveiligingssysteem installeren. Dit systeem redt het niet meer. Echt niet. Zeker op de westtak ( waar ik naast zit ) niet. Ik zie regelmatig daar treinen voor Rood staan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten