Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

Wifi in de trein: groei, lof en geklaag
Geplaatst op: vrijdag 9 maart 2012 14:31
Laatst bijgewerkt: vrijdag 9 maart 2012 14:33


Zowel het aantal Intercity's met wifi als het aantal internetsessies neemt snel toe, rapporteert de NS. Gebruikers zijn verdeeld over de dienst, die voorlopig nog gratis is. De Nederlandse Spoorwegen en T-Mobile rollen wifi in de trein verder uit. Inmiddels zijn alle 137 enkeldeks Intercity-treinen voorzien van wifi en zijn momenteel de dubbeldekkers aan de beurt.

Elke maand stromen er circa 10 nieuwe dubbeldeks Intercity's met wifi de dienstregeling in, zodat eind 2013 álle 365 intercity's die rondrijden zijn voorzien van wifi. Dat meldt de NS in een rapportage aan Webwereld.

Wifi in de trein is gratis, ten minste tot eind dit jaar. En na 2012? Dat heeft de NS nog niet besloten, zegt Kooistra. "In welke vorm, onder meer qua verbruik en kosten, de service die na deze periode kan worden geboden wordt verder onderzocht."

En wat vinden gebruikers van wifi in de trein? Webwereld vroeg rond, en de reacties zijn zeer gemengd. Sommigen zijn 'zeer tevreden' en vinden het een prima service. Maar veel anderen klagen over een slechte verbinding, of haperend of heel traag. "Het is gratis, maar dan mag je toch nog wel een beetje redelijke service verwachten?", vat een reiziger het samen.
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

Leuk grafiekje met een stijgende lijn:
Afbeelding
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:die voorlopig nog gratis is

Wifi in de trein is gratis, ten minste tot eind dit jaar. En na 2012? Dat heeft de NS nog niet besloten, zegt Kooistra. "In welke vorm, onder meer qua verbruik en kosten, de service die na deze periode kan worden geboden wordt verder onderzocht
Daar hebben we het al, de ratten. Mensen lokken met gratis Wifi zonder vermelden dat het waarschijnlijk slechts tijdelijk is. Bij mij werkt het overigens prima, heb er slechts een enkele keer gebruik van kunnen maken maar het deed het die keren gewoon goed.
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Fles »

Boeiend, je denkt toch niet dat iemand ervoor gaat BETALEN?

Tegen de tijd dat wifi in de trein niet meer gratis is, heeft iedereen zijn eigen UMTS-verbinding.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door webguy »

LTE ouwe...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Fles »

LTE?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door webguy »

http://nl.wikipedia.org/wiki/3GPP_Long_Term_Evolution
De stap na HSPDA+.
HSPDA+ is echt heel snel - maar echt alleen rondom Amsterdam.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

fogeltje schreef:Daar hebben we het al, de ratten. Mensen lokken met gratis Wifi zonder vermelden dat het waarschijnlijk slechts tijdelijk is. Bij mij werkt het overigens prima, heb er slechts een enkele keer gebruik van kunnen maken maar het deed het die keren gewoon goed.
En wat is daar mis mee? Je kan het toch drie jaar lang gratis gebruiken? Ik ben er blij mee hoor, ik weet alleen niet of ik er voor zou willen betalen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Suus »

Het valt mij nog mee dat er geen geklaag is gekomen van mensen die last hebben van elektrogolvenallergie. Iets waarvan ik het bestaan ervan in twijfel stel maar toch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Kuba »

Nu nog stopcontacten... (in de 2e klasse)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

Volgens mij is er al vanaf het begin altijd netjes gezegd dat het "in eerste instantie" gratis zou zijn. En met de mogelijkheden die er tegenwoordig geboden worden voor draadloos/mobiel internet, was het natuurlijk eigenlijk al volledig achterhaald bij de invoering ervan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

Kuba schreef:Nu nog stopcontacten... (in de 2e klasse)
ja en nek massage, een schoenenpoetser en iemand die je kont komt afvegen als je naar de WC gaat (deze laatste service wordt in alle treinen aangeboden behalve in de SLT)

Of je koopt gewoon een (duurder) eerste klas kaartje als je gebruik wilt maken van extra service zoals een stopcontact :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door BR628 »

In alle Duitse IC, EC en ICE's is een stopcontact in de 2e klasse vanzelfsprekend. Het kan dus wel.
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Kuba »

BR628 schreef:In alle Duitse IC, EC en ICE's is een stopcontact in de 2e klasse vanzelfsprekend. Het kan dus wel.
En in de allernieuwste DoSto's die op RE'tjes en RB'tjes rijden.

In België bijna overal (volgens mij alleen klassiekjes en M4'en niet).

En de rest van Europa koopt tegenwoordig ook vooral treinen/rijtuigen met stopcontacten. Volgens mij is Nederland zo'n beetje de enige land die zich vasthoudt aan de politiek van "stopcontacten alleen in de 1e klasse" in hun nieuwe treinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:En met de mogelijkheden die er tegenwoordig geboden worden voor draadloos/mobiel internet, was het natuurlijk eigenlijk al volledig achterhaald bij de invoering ervan.
Toch ook weer niet helemaal hoor... met name in gebieden waar de zendmasten wat dunner gezaaid zijn (met name op platteland en bosgebieden dus) wil de ontvangst door de trein nogal eens beter zijn dan die van de telefoon van de reiziger die in de trein zit. In zo'n geval is wifi wel erg praktisch, naast dat het bij langduriger internetgebruik ook nog eens scheelt in het leegraken van de batterij. Je telefoon hoeft dan immers niet constant naar een andere zendmast te zoeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Fles »

Zelfs de Wadlopertjes hadden een stopcontact op het balkon. Redelijk basale voorziening dus IMO :mrgreen:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Fles »

Kuba schreef:
BR628 schreef:In alle Duitse IC, EC en ICE's is een stopcontact in de 2e klasse vanzelfsprekend. Het kan dus wel.
En in de allernieuwste DoSto's die op RE'tjes en RB'tjes rijden.

In België bijna overal (volgens mij alleen klassiekjes en M4'en niet).

En de rest van Europa koopt tegenwoordig ook vooral treinen/rijtuigen met stopcontacten. Volgens mij is Nederland zo'n beetje de enige land die zich vasthoudt aan de politiek van "stopcontacten alleen in de 1e klasse" in hun nieuwe treinen.
Ach aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Nederland zit ook vol met treinen waarvan "1e klasse" slechts bepaald wordt door een ander kleurtje stof op de plankjes. Dat durft men ook dus :) Daarbij vergeleken is een stopcontact natuurlijk een Enorme Extra Service _O_ waarvoor dan ook vanzelfsprekend grof betaald moet worden :Y

:')
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

Ik snap eigenlijk al helemaal niet waarom men tegenwoordig geen 5 minuten meer zonder zijn mobiel/laptop enz kan. Is het nu echt zo noodzakelijk om 24/7 aan de stroom en aan het internet te hangen?

Vroeger... toen ik nog jong was, toen hadden we van die dingen met een heleboel velletjes papier die aan elkaar gebonden waren, en op die velletjes papier stond een verhaal gedrukt, de oudere forumleden weten het misschien nog wel, dat noemde men een "boek" daarmee kon je jezelf tijdens een lange (trein)reis uitstekend vermaken, zonder dat je op een dergelijk moment de hele wereld moest laten weten dat de trein 2 minuten later was en dat de conducteur zomaar eens langs was gekomen om je kaartje te controleren.


zucht.... dat waren nog eens tijden :roll:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door AppleMoose »

O! Je bedoelt zeker die tijd dat je nog eens een goed gesprek kon hebben met je buurman/vrouw in de trein? Totdat de tijd aanbrak waarbij we sindsdien geen medereizigers meer naast on zulden en de lege plekken bezet houden met onze tassen en die met ons leven bewaken, en met onze oordoppen in naar het verre "niets" staren. En mocht er toch zo'n brutale vlegel op die plek willen zitten, we die persoon een grote bek geven. :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

Ronaldussen schreef:O! Je bedoelt zeker die tijd dat je nog eens een goed gesprek kon hebben met je buurman/vrouw in de trein? Totdat de tijd aanbrak waarbij we sindsdien geen medereizigers meer naast on zulden en de lege plekken bezet houden met onze tassen en die met ons leven bewaken, en met onze oordoppen in naar het verre "niets" staren. En mocht er toch zo'n brutale vlegel op die plek willen zitten, we die persoon een grote bek geven. :X
ja die tijd, toen "MOCHT" je ook nog gewoon met je buurman of buurvrouw praten, en had men het nog over het weer, en keek men naar buiten dan zag je koeien in de weilanden staan, in plaats van met graffiti besmeurde geluidsschermen.

zucht..... :roll:

(gaat de sudderlapjes op het petroleumstel zetten)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door AppleMoose »

Vroeger was alles beter. Was je onderbroek nog geen veter, kreeg je bier per meter, kon je nog roken zonder dood en zat er geen Pools strooizout in je brood. *O* *O* *O* *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

Ronaldussen schreef:Vroeger was alles beter. Was je onderbroek nog geen veter, kreeg je bier per meter, kon je nog roken zonder dood en zat er geen Pools strooizout in je brood. *O* *O* *O* *O*
Dat moet ik ff gaan Googlen hoor! als ik nou maar wifi en een stopcontact heb!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Suus »

Ik heb nog wel een boek over Google voor je ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door STF »

Mij intresseren die stopcontacten en/of internetmogelijkheid in trein en bus totaal niet. Computeren kan ik thuis, dat hoef ik niet onderweg te doen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Jef400 »

Heb je gelijk in. Al kan ik ook in het verre niets staren als passagier, zonder oordoppen dan hé.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten