Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Dubbele P schreef:Maar het ging toch om een verbinding met Aken vanuit het noorden (Eindhoven)? Als je via Eijsden en Maastricht gaat, kom je juist vanuit zuidelijke richting (België).
allebei vallen onder het zelfde plan, het masterplan spoor limburg.
overigens was niet ik het die over het traject kerkrade-avantis-duitsland begon maar een van me mede forummers
Dubbele P schreef:Maar het ging toch om een verbinding met Aken vanuit het noorden (Eindhoven)? Als je via Eijsden en Maastricht gaat, kom je juist vanuit zuidelijke richting (België).
Je moet die plannen dus ook vanuit de netwerkgedachte zien. Ik heb ooit een Euregionaal plan ingezien waar je vingers bij af te likken zijn: namelijk, doorgaande intercityverbindingen met Aken en Luik vanuit Eindhoven. Tussen Hasselt en Luik een aparte stoptrein via Maastricht, Eijsden en Visé. De lijn Visé - Aachen in gebruik voor reizigerssvervoer, De IJzeren Rijn heropend én geschikt voor reizigersvervoer. ZSLM net geschikt voor regulier reizigersvervoer (met de ZSLM als aparte concessiehouder )
Ik denk echter dat de realiteit behoorlijk uit het oog verloren is geraakt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Is het de zlsm eigenlijk toegestaan om commercieel reizigers(ik rekenen hun stoomtrein hier niet onder) te vervoeren(met nieuwerwets materiaal), of een vervoersbedrijf dit te laten doen op hun sporen?
racingweirdo schreef:Is het de zlsm eigenlijk toegestaan om commercieel reizigers(ik rekenen hun stoomtrein hier niet onder) te vervoeren(met nieuwerwets materiaal), of een vervoersbedrijf dit te laten doen op hun sporen?
Dat is alleen toegestaan als ze een officiële concessie hebben. Daarnaast verwacht ik dat alle overige vervoersbedrijven rechtszaken gaan voeren, omdat het natuurlijk concurrentievervalsing is op het moment dat de (commerciële) dienstregeling door vrijwilligers wordt uitgevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Beklag doen uit principe is natuurlijk altijd mogelijk, maar je moet je afvragen in hoeverre dit als concurrentie gezien kan worden, danwel überhaupt winstgevend zou zijn. Een extra verbinding tussen enkel Valkenburg en Kerkrade Centrum is niet erg interessant. Als je een halfuursdienst op zou zetten tussen Maastricht en Heerlen, afwisselend via Kerkrade of rechtstreeks, zou het misschien nog enig nut hebben. Daarnaast zou Veolia een eventuele vervoerder die over de ZLSM-lijn zou willen gaan rijden, eenvoudig weg kunnen concurreren door het opzetten van enkele snelle en interessante buslijnen in deze regio (voor zover die er al niet zijn).
Overigens zou ik wel eens benieuwd zijn naar de mening van de ZLSM over al deze nieuwsberichten. Een medewerker zei namelijk vorig jaar al dat de herstelde verbinding met het spoorwegnet in Schin op Geul twee zijdes had. Aan de ene kant natuurlijk hartstikke leuk omdat er nu doorgereden kan worden naar Valkenburg, maar van de andere kant ook wel verontrustend omdat de herstelde verbinding deze spoorlijn opeens een stuk interessanter maakt voor concurrenten. Het feit dat de Miljoenenlijn eind jaren '80 niet meer rendabel was, lag namelijk meer aan de NS zelf dan aan het gebrek aan reizigers.
Dubbele P schreef:Beklag doen uit principe is natuurlijk altijd mogelijk, maar je moet je afvragen in hoeverre dit als concurrentie gezien kan worden, danwel überhaupt winstgevend zou zijn. Een extra verbinding tussen enkel Valkenburg en Kerkrade Centrum is niet erg interessant.
zover ik weet is de directie alleen maar enthousiast over eventueel reizigers vervoer over hun lijnen.
en qua concessie, van wie moeten ze een concessie krijgen? moeten ze echt een concessie hebben om van hun eigen spoor gebruik te maken?
het spoor is toch van de zlsm, dan moet het voor hun toch mogelijk zijn om allerlei soorten vervoer aan te beiden op hun lijn.
racingweirdo schreef:
en qua concessie, van wie moeten ze een concessie krijgen? moeten ze echt een concessie hebben om van hun eigen spoor gebruik te maken?
Om OV te mogen aanbieden heb je volgens de Wet Personenvervoer 2000 nou eenmaal een concessie nodig die afgegeven wordt door de OV-autoriteit. Wellicht dat ze OV kunnen omzeilen door één of ander 'reserveringssysteem' (je naam opschrijven voordat je de trein instapt) zodat het onder personenvervoer valt, maar dan moet je mijn inziens van goede huize komen.
Karl schreef:Om OV te mogen aanbieden heb je volgens de Wet Personenvervoer 2000 nou eenmaal een concessie nodig die afgegeven wordt door de OV-autoriteit.
Ik denk provincie Limburg, aangezien er in de concessie Zuid-Limburg vast iets staat als "het concessiegebied omvat de gemeenten Maastricht, Heerlen, Valkenburg...., met uitzondering van de lijnen X en Y van De Lijn en het vervoer per spoor vallende onder de concessie hoofdrailnet uitgeven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat blabla".
In dit geval de provincie Limburg denk ik, aangezien de rest van het spoor rondom de ZLSM ook onder de provincie valt. Anders kan je nog aankloppen bij het ministerie van Verkeer (& Waterstaat). En aangezien daar een echte Limburger zit, zat dat niet zo'n heel groot probleem worden.
Karl schreef:Ik denk provincie Limburg, aangezien er in de concessie Zuid-Limburg vast iets staat als "het concessiegebied omvat de gemeenten Maastricht, Heerlen, Valkenburg...., met uitzondering van de lijnen X en Y van De Lijn en het vervoer per spoor vallende onder de concessie hoofdrailnet uitgeven door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat blabla".
dan moet het geen probleem zijn, als de zlsm zo concessie hebben kunnen ze er dan ook voor kiezen om de concessie te laten uitvoeren door een vervoersbedrijf(de bestaande)? of moeten ze hem dan zelf uitvoeren.
ik zou zeggen wanneer beginnen we, veolia nog even overtuigen :pos:
racingweirdo schreef:dan moet het geen probleem zijn, als de zlsm zo concessie hebben kunnen ze er dan ook voor kiezen om de concessie te laten uitvoeren door een vervoersbedrijf(de bestaande)? of moeten ze hem dan zelf uitvoeren.
ik zou zeggen wanneer beginnen we, veolia nog even overtuigen :pos:
Maar tot 20zoveel is de concessie Zuid Limburg nog in handen van Veolia en waarom zouden die dat allemaal maar prima vinden? Veolia wordt gerund door een stel Franse knakkers die vooral uit zijn op het verdienen van geld, niet om een spoorlijntje van een paar kilometer van OV te voorzien.
Karl schreef:Maar tot 20zoveel is de concessie Zuid Limburg nog in handen van Veolia en waarom zouden die dat allemaal maar prima vinden? Veolia wordt gerund door een stel Franse knakkers die vooral uit zijn op het verdienen van geld, niet om een spoorlijntje van een paar kilometer van OV te voorzien.
betrek veolia erbij, de zlsm de concessie, en veolia mag er vervolgens overheen tuffen tegen een leuk bedragje.
en als straks ook nog het deel over avantis naar aken word aangelegd, dan is het al helemaal rendabel.
de fransen zijn niet zo erg als je maar redelijk bent
Om OV te mogen aanbieden heb je volgens de Wet Personenvervoer 2000 nou eenmaal een concessie nodig die afgegeven wordt door de OV-autoriteit. Wellicht dat ze OV kunnen omzeilen door één of ander 'reserveringssysteem' (je naam opschrijven voordat je de trein instapt) zodat het onder personenvervoer valt, maar dan moet je mijn inziens van goede huize komen.
De enige manier om het te omzeilen is door internationaal vervoer aan te bieden; je kunt dan Maastricht - Aken weer eens uit de mottenballen halen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ik was een tijdje geleden bij een bijeenkomst met ambtenaren van NRW en inderdaad is die lijn nog springlevend. Je hoort er niet veel van, maar achter de schermen wordt/is er hard aangewerkt.