Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

De spitstoevoeger komt voorlopig nog te vervallen maar deze zou (wat mij betreft onterecht) niet stoppen op Almb.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Milco »

Vraagje: klopt het dat in de drgl 2013 de s1600 2x/uur gaat rijden (Es - Shl)? Hoevaak gaat de 1700 (Es - Amf - Ut - Gvc) dan rijden? Ook 2x/uur? Dat lijken me wel heel veel treinen met ook de 1500 er nog bij tussen Dv en Amf (en verder naar Asd - Ekz).
En hoeveel IC's komen er per halfuur of per kwartier tussen Amf en Ut te rijden? Klopt het dat er twee IC's vlak achter elkaar aan gaan rijden? 500 en 1700 of 11700 bijvoorbeeld? Of begrijp ik het nou verkeerd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Daniel »

De s1600 en s1700 blijven 1x/uur rijden, maar dan een kwartier verschoven t.o.v. nu. Tussen Amersfoort en Utrecht blijft de kwartiersdienst dus gewoon bestaan, maar wordt het wel een soort van bijsturingsdrama aangezien de trein elk kwartier ergens anders heen gaat. De 1500 rijdt tussen Deventer en Amersfoort op het moment dat je nu de NoordOost hebt.

Op Amf - Ut krijg je dus iets als dit...
- IC Enschede - Den Haag Centraal v.v.
- kwartier later de IC Groningen - Rotterdam Centraal
- kwartier later de IC Amersfoort Schothorst - Den Haag Centraal
- kwartier later de IC Leeuwarden - Rotterdam Centraal.

En daarbij was het dan de bedoeling van NS volgens de adviesaanvraag om in Utrecht een cross-platformoverstap op de pendel Utrecht - Rotterdam of Utrecht - Den Haag te bieden.

Tot slot wordt de knoop in Amersfoort als volgt: ene kwartier een aansluiting van de IC Groningen/Leeuwarden - Rotterdam v.v. op de IC (Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal v.v., andere kwartier een aansluiting van de IC Enschede - Den Haag / Schiphol v.v. op de IC Amersfoort Schothorst - Schiphol / Den Haag v.v.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Milco »

Dankjewel! Nu snap ik (eindelijk...) hoe de lijnvoering in elkaar zit.
De 1500 gaat neem ik aan alleen in de spitsuren naar Deventer?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Daniel »

Correct!

Edit: en ook nog nieuw in 2013 is een Sprinter Hengelo - Zwolle via Deventer (serie 27900) zolang de boel in Nijverdal nog niet klaar is. 's ochtends naar Zwolle, 's middags naar Hengelo en met stops in Dv, Hon, Wdn en Aml aldus Somda.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door deadlock »

Argh, kan dat niet andersom :@
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door The best »

Daniel schreef:Correct!

Edit: en ook nog nieuw in 2013 is een Sprinter Hengelo - Zwolle via Deventer (serie 27900) zolang de boel in Nijverdal nog niet klaar is. 's ochtends naar Zwolle, 's middags naar Hengelo en met stops in Dv, Hon, Wdn en Aml aldus Somda.
Zou heel chill zijn, maar waarom stopt die trein niet in Rijssen? Volgens mij is dat station namelijk een stuk belangrijker dan Holten of Wierden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Milco »

Wat ik begreep, stopt 'ie niet op alle stations (Hgl - Aml en Dv - Zl zelfs non-stop) omdat hij tussen de IC's in rijdt. Als sprinter 27900 overal zou stoppen, staat er een intercity te wachten.
Deze sprinter wordt zeer waarschijnlijk met Mat'64 gereden. :P Zuillen wel de Turbo-V's zijn, aangezien Arriva straks op de Emmerlijn rijdt.
Gaat de sneltrein van Arriva op de Emmerlijn trouwens ook te Mrb stoppen? Ik had ooit iets gelezen hierover. En er schijnt ook een spitsstoptrein 13800 Zl - Co rijden, maar past dat wel op het enkelsporige traject?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door The best »

Milco1995 schreef:Wat ik begreep, stopt 'ie niet op alle stations (Hgl - Aml en Dv - Zl zelfs non-stop) omdat hij tussen de IC's in rijdt. Als sprinter 27900 overal zou stoppen, staat er een intercity te wachten.
Deze sprinter wordt zeer waarschijnlijk met Mat'64 gereden. :P Zuillen wel de Turbo-V's zijn, aangezien Arriva straks op de Emmerlijn rijdt.
Gaat de sneltrein van Arriva op de Emmerlijn trouwens ook te Mrb stoppen? Ik had ooit iets gelezen hierover. En er schijnt ook een spitsstoptrein 13800 Zl - Co rijden, maar past dat wel op het enkelsporige traject?
Dat zou voor mij echt ideaal zijn.

En de sneltrein tussen Zwolle en Emmen gaat in eerste instantie wel stoppen in Mariënberg, zodat je twee keer per uur vanuit Almelo naar Emmen kan reizen. Ik heb ergens gelezen dat ze de trein Almelo-Mariënberg willen doortrekken naar i, maar dan moet station Hardenberg worden aangepast en dan moet er niet meer gestopt gaan worden op Geerdijk omdat wat tijd betreft mogelijk te maken en beide punten zijn nog een onderwerp van discussie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

De Sneltrein gaat stoppen op Marienberg, waarmee deze trein alleen Dalen en Gramsbergen overslaat. De spitsstoptrein gaat niet stoppen op Gramsbergen, en is dus feitelijk een Sneltrein.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Bastiaan »

Volgens de concept-BUP's die ik gezien heb gaat de spitstrein ook niet stoppen in Mariënberg. Maarja, het is nog even afwachten wat het uiteindelijk allemaal gaat worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Milco »

Hoe zit het eigenlijk met de s9200? Deze zou toch in de toekomst via de HSL gaan rijden? Gebeurt dit al in drgl. 2013 of wordt dit weer uitgesteld?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

Dat weet je nooit zeker van tevoren (NS Hispeed heeft het al heel vaak aangekondigd), maar het lijkt erop dat er op de HSL gereden gaat worden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

Alleen tussen Rotterdam en Antwerpen of ook tussen Schiphol en Rotterdam?
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Als er op Antwerpen - Rotterdam over de HSL wordt gereden wordt er ook tussen Rotterdam en Schiphol over de HSL gereden. De enige 'eis' is dat er voldoende V250 materieel is en dan wordt gelijk de hele route over de HSL gereden (daar zijn natuurlijk ook minder stellen voor nodig dan half over oud spoor).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

Wat is daar nu de logica achter? Zo verliest Den Haag z'n aansluiting op België terwijl er ook al andere treinen van Amsterdam en Rotterdam naar België rijden.

Internationaal treinverkeer gaat van slecht naar erger.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Wellicht is de logica dat de "betaalbare" trein een kwartier sneller van Amsterdam naar Brussel rijdt terwijl reizigers uit Den Haag daar nauwelijks extra reistijd van krijgen anders dan een overstapje op Rotterdam Centraal. Bedenk ook dat Amsterdam niet alleen Amsterdam is maar ook de hele regio daar omheen. Dat het internationale vervoer van kwaad naar erger gaat geldt eigenlijk alleen voor Den Haag maar via Den Haag rijden is gewoon omrijden en zorgt voor een langere reistijd voor andere reizigers terwijl de Hagenees er relatief weinig aan heeft. Daarentegen krijgt Den Haag over een paar jaar wel weer de verbinding met Keulen terug dus van "van kwaad naar erger" gaat het niet echt. Sorry dat ik het zeg maar het is een beetje een Mastwijkistische redenering.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

"Dat de Hagenees er relatief weinig aan heeft". Da's dus onzin. Als je in Rotterdam wilt overstappen op een trein die maar één keer per uur gaat dan zal je op z'n minst een kwartier speling in moeten bouwen voor het geval je vertraging hebt, en eerder een half uur. Vanaf Amsterdam en omstreken kan je nu al met de thalys. Of met de fyra en een overstap.

Ik ben er voorstander van dat er een normale trein via Roosendaal naar België blijft rijden (dus niet een stoptreintje per uur met overstap voor en na) maar als ze de s9200 via de HSL willen laten rijden is het logischer om dit via Leiden en Den Haag te doen. Vergeet niet dat Den Haag bomvol ambtenaren zit waarvan er op z'n tijd wel een paar naar Brussel moeten. Een rechtstreekse verbinding is echt geen overbodige luxe.

Een andere optie zou zijn de benelux in te korten tot Den Haag CS. Scheelt weer een stuk of drie van de lastige locomotieven.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

iljitsch schreef:"Dat de Hagenees er relatief weinig aan heeft". Da's dus onzin. Als je in Rotterdam wilt overstappen op een trein die maar één keer per uur gaat dan zal je op z'n minst een kwartier speling in moeten bouwen voor het geval je vertraging hebt, en eerder een half uur.
De meeste mensen doen dat niet en dat is niet zo raar als je je bedenkt dat de reisplanner zelfs korte overstappen aangeeft. Overigens klopt het argument ook niet helemaal: Als de trein wel in Den Haag zou stoppen dan moet je daar alsnog eerder een tram/bus naar het station pakken om marge in te bouwen. Het is dus vooral het opschuiven van de marge.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Geert »

Speling zal je toch wel inbouwen, of je dat nu doet door een kwartier eerder de trein te nemen of door een kwartier te vroeg naar het station in Den Haag te gaan... Ik ben het met Klaasje eens dat het vervallen van de rechtstreekse verbinding niet zo erg is.

Edit; wat Klaasje dus net voor mij zegt :Y
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Daarnaast is het uit een economisch oogpunt ook erg logisch: Amsterdam - Brussel via Den Haag kost 50 minuten meer omlooptijd dus is er 1 extra stel nodig (inclusief personeel, stroomverbruik etc.) terwijl er (bijna) geen extra winst zal zijn. De extra reizigers uit Den Haag verlies je weer uit Amsterdam (die dan 25 minuten langer onderweg zijn).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

Maar die reizigers uit Amsterdam kunnen al de thalys nemen en met overstap de fyra.

Ik weet niet hoe hard het nieuwe spul tussen schiphol en Rotterdam gaat rijden, maar op dit moment is dat stuk zo'n 25 minuten, zelfde tijd die de benelux nodig heeft om op Den Haag HS te komen. Van daar naar Rotterdam inclusief stop is hooguit 20 minuten.

Meer overstappen betekent meer speling, je bent gek als je denkt "als ik de tram mis rijdt de trein wel op tijd".

Wat is er nu de logica van om meer van hetzelfde te bieden door de thalys achterna te rijden waardoor een andere reizigersgroep benadeeld wordt?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

iljitsch schreef:Maar die reizigers uit Amsterdam kunnen al de thalys nemen en met overstap de fyra.
De Thalys is fors duurder. En met een reden: Het is de snelle luxetrein naar Parijs. Die wil je niet teveel vertragen met reizigers met een relatieve korte reis.
Ik weet niet hoe hard het nieuwe spul tussen Schiphol en Rotterdam gaat rijden, maar op dit moment is dat stuk zo'n 25 minuten, zelfde tijd die de benelux nodig heeft om op Den Haag HS te komen. Van daar naar Rotterdam inclusief stop is hooguit 20 minuten.
250 km/h. Je zegt het ook zelf al: Het is minimaal 20 minuten trager. Dat betekent gewoon dat er meer treinstellen nodig zijn terwijl er geen extra reizigers van komen. Meer kosten tegen niet meer of zelfs minder inkomsten: Gaat niet.
Meer overstappen betekent meer speling, je bent gek als je denkt "als ik de tram mis rijdt de trein wel op tijd".
Het ov is over het algemeen zo betrouwbaar dat de kans dat je met beiden een substantiële vertraging opdoet nihil is. Als we met die situatie rekening gaan houden dan kunnen we beter een stoptrein van Den Haag naar Brussel inleggen: Je hoeft niet over te stappen en je kan ook geen vertraging oplopen "doordat we achter de stopper zitten". Marge is verstandig, marges stapelen is echt onzin.
Wat is er nu de logica van om meer van hetzelfde te bieden door de thalys achterna te rijden waardoor een andere reizigersgroep benadeeld wordt?
Zie boven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Ik heb op een ander forum al eens een lans gebroken voor een IC Den Haag Centraal - Gent. Deze trein kan dan via Roosendaal of Breda en Antwerpen-Berchem rijden. Doordat alleen Rotterdam Centraal een gedeeld station met de Thalys is, zal dit geen concurrentie zijn maar een aanvulling. Brabant houdt een rechtstreekse intercity met België en Den Haag een internationale treinverbinding. Bovendien is een shuttle verbinding dan niet nodig, dus daar kun je exploitatietechnisch op bezuinigen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

Via Den Haag zal netto vermoedelijk wel extra reizigers opleveren, maar de vraag is of dat opweegt tegen de extra kosten en of er capaciteit voor is. Het antwoord daarop is geen uitgemaakte zaak. Maar het belangrijkste punt is dat de HSL ook een stuk prestige is. Die lijn heeft miljarden gekost, dus dan kan je het niet aan de burger verkopen dat de Fyra via de oude route zou rijden.

Met de kennis van nu was die HSL tussen Schiphol en Rotterdam er nooit gekomen en was waarschijnlijk de bestaande lijn Rotterdam-Den Haag HS-Schiphol integraal viersporig met 200 km/uur op de middensporen. Achteraf gezien was dat veel goedkoper en doelmatiger geweest. Die 10 minuten extra ten opzichte van het Groene Hart-tracé maak je meer dan goed met de lagere kosten en de extra reizigers uit Den Haag. Maar ja, destijds is voor het Groen Hart-tracé gekozen en daarmee zullen we het nu moeten doen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten