Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door hauptbahnhof »

Heb je wel een smartphone (of überhaupt een mobiele telefoon)?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door STF »

Niet meer nee, vanaf 2001 tot 2006 zo'n ding gehad, maar na vijf jaar vroeg ik me af waarom eigenlijk? Ik deed er echt totaal niets mee, maar wat heeft dat eigenlijk met dit onderwerp van doen? De stopcontacten in de trein benutten en internetten tijdens de rit kun je toch ook met een laptop doen, die heb ik wel, maar zou daar nooit gebruik van maken in de trein.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Stefan »

Ik vind het persoonlijk wel fijn als je de beschikking hebt over een stopcontact in de trein, als je lange reizen maakt is het wel zo fijn om even je telefoon óf je laptop (of wat dan ook) op te kunnen laden.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door hauptbahnhof »

STF schreef:maar wat heeft dat eigenlijk met dit onderwerp van doen?
Gewoon interesse.
Ik heb zelf gemerkt dat ik sinds ik een iPhone heb ik een behoefte heb aan een laptop. Dus eigenlijk is WIFI voor mij overbodig... Hadden ze het idd het hele WIFI-gebeuren eerder geïntroduceerd, dan was het nog een luxe extra service...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

STF schreef:Mij intresseren die stopcontacten en/of internetmogelijkheid in trein en bus totaal niet. Computeren kan ik thuis, dat hoef ik niet onderweg te doen.
Ik reis regelmatig van Dv-Hgl en Dv-Ut vv voor mijn werk en het is erg handig als je die uurtjes productief kan invullen. Ik ben ICT'er en heb internet nodig voor mijn werk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Ik snap eigenlijk al helemaal niet waarom men tegenwoordig geen 5 minuten meer zonder zijn mobiel/laptop enz kan. Is het nu echt zo noodzakelijk om 24/7 aan de stroom en aan het internet te hangen?

Vroeger... toen ik nog jong was, toen hadden we van die dingen met een heleboel velletjes papier die aan elkaar gebonden waren, en op die velletjes papier stond een verhaal gedrukt, de oudere forumleden weten het misschien nog wel, dat noemde men een "boek" daarmee kon je jezelf tijdens een lange (trein)reis uitstekend vermaken, zonder dat je op een dergelijk moment de hele wereld moest laten weten dat de trein 2 minuten later was en dat de conducteur zomaar eens langs was gekomen om je kaartje te controleren.


zucht.... dat waren nog eens tijden :roll:
Opa vertelt? ;)

Net als deadlock ben ik ook ICT'er en gebruik ik de trein regelmatig om even op mijn laptop te werken. Het feit dat ik onderweg wat kan werken compenseert weer de langere reistijd die je meestal met het openbaar vervoer hebt. En zeker als je een lange reis maakt van Groningen naar Den Haag of een vergelijkbare afstand is het wel prettig als je je laptop dan aan een stopcontact kunt hangen, anders zit je halverwege met een lege accu...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door STF »

Hoeveel uur kunnen die laptops van jullie dan eigenlijk op de accu draaien? Met mijn laptop zou ik op zijn minst een treinreis van Den Helder naar Maastricht moeten maken om hem leeg te krijgen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Als ik de helderheid van het scherm wat dim kan ik rustig 6 uur bezig zijn en ik heb mijn iPad meestal ook wel bij me.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

STF schreef:Hoeveel uur kunnen die laptops van jullie dan eigenlijk op de accu draaien? Met mijn laptop zou ik op zijn minst een treinreis van Den Helder naar Maastricht moeten maken om hem leeg te krijgen.
Hangt er vanaf of ik wifi gebruik of niet, maar na 2,5 uur is de accu vaak wel leeg of bijna leeg (3 jaar oude laptop). En je moet meestal ook nog terug he ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:zeker als je een lange reis maakt van Groningen naar Den Haag
Een paar weken geleden nog gedaan, en het was erg handig om gewoon de hele reis een verbinding te hebben op m'n laptop. Ik geloof dat ik ook wel via m'n telefoon een verbinding kan maken maar dat is een hoop gedoe en kost accu op beide apparaten. Bovendien kan lang niet iedereen met z'n laptop via KPN/Vodafone/Tmobile online, dus het is zeker een nuttige toevoeging, en met name voor toeristen.

Typisch wel is dat de snelheid flink onderuit ging iedere keer als we stopten. Maar op de stations heb je weer de KPN hotspots die ik vaak gebruik om snel even m'n mail op te halen als ik in niet-wifi treinen zit.

Qua accu ging het net goed van Duivendrecht naar Groningen en daarna terug richting Den Haag. Mijn MacBook Air moet 7 uur aankunnen maar dan moet je wel heel lichte applicaties draaien.

Zit er trouwens wifi in de thalys en de eurostar? Dan kan ik over twee weken m'n rit door de kanaaltunnel livebloggen. :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

In ieder geval in de Thalys, en soms gratis: https://www.thalys.com/nl/nl/diensten/a ... -op-thalys
Eurostar niet volgens mij.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Thom91 »

En in Nederland hebben we gekozen om stopcontacten in de tweede klasse aan te leggen.
Zullen we het nu maar weer bij Wifi houden?

edit: na een hoop posts ertussen pas neergezet, maar lijkt me toch wel toepasselijk nog.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Suus »

In nogal wat ICE's zoek je naar niets als je een stopcontact zoekt en als je al een trein met draadloos internet aantreft op een van de geselecteerde routes mag je nog betalen ook. Zo slecht doet de NS het nog niet.

Duivendrecht - Groningen met wifi aan was voor mijn Macbook overigens geen probleem, maar voor een budgetlaptop uit een consumentenlijn kan dat heel anders zijn, en dat bedoel ik niet denigrerend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Apple heeft alleen maar consumentenlijnen....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

Bee schreef:In nogal wat ICE's zoek je naar niets als je een stopcontact zoekt en als je al een trein met draadloos internet aantreft op een van de geselecteerde routes mag je nog betalen ook. Zo slecht doet de NS het nog niet.
Welke ICE's hebben geen stopcontact dan? ICE-3 heeft ze geloof ik en in ICE-2 heb ik ze ook gezien (en gebruikt).

NS doet het zeker niet slecht door in veel treinen gratis wifi aan te bieden, maar vergeet niet dat dat gekomen is na een flinke subsidie. Zonder subsidie was het vast niet 3 jaar lang gratis geweest.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:In ieder geval in de Thalys, en soms gratis: https://www.thalys.com/nl/nl/diensten/a ... -op-thalys
Eurostar niet volgens mij.
Nee, pas later dit jaar zo te zien.

Er staat dat de wifi gratis is in comfort 2 (2e klas) met een SEMI-FLEX kaartje en dat je je moet registreren, maar daarna houdt het op... Ik vraag me af hoe ze mensen met bepaalde kaartjes wel en andere niet toegang willen geven zonder een hoop gedoe, ik ga er maar vanuit dat het dokken wordt.

Maar ik kan wel zonder, de lol van reizen met de trein is juist uit het raam kijken, het leek me alleen leuk om van onder de zeebodem te twitteren. :twisted:

Op de stations kan je vast wel met Skype WiFi terecht, waarmee je per minuut afrekent met je Skype-tegoed. Is wel redelijk duur met 16 cent per minuut, maar als je maar een paar minuten online hoeft om even je mail op te halen is dat geen probleem want dan verstook je maar een paar minuten. Overigens is de wifi gratis op St Pancras.
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Kuba »

Geert schreef:
Bee schreef:In nogal wat ICE's zoek je naar niets als je een stopcontact zoekt en als je al een trein met draadloos internet aantreft op een van de geselecteerde routes mag je nog betalen ook. Zo slecht doet de NS het nog niet.
Welke ICE's hebben geen stopcontact dan? ICE-3 heeft ze geloof ik en in ICE-2 heb ik ze ook gezien (en gebruikt).
Alle ICE's hebben stopcontacten. ICE-1 en ICE-3 tussen elke twee stoelen, ICE-2 alleen bij drie- en vierzitters.
Ook de IC rijtuigen hebben gewoon stopcontacten die een beetje onregelmatig door de rijtuigen verspreid zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Inderdaad. De meeste Bpmz's hebben ze bij de multizits.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door BR628 »

Ennes schreef:Ik snap eigenlijk al helemaal niet waarom men tegenwoordig geen 5 minuten meer zonder zijn mobiel/laptop enz kan. Is het nu echt zo noodzakelijk om 24/7 aan de stroom en aan het internet te hangen?
Aardig wat inwoners van het noorden v/h land wonen (bijv Groningen of Leeuwarden), forenzen elke dag minstens naar Zwolle en ook nog wel verder. Zo ben ik zo'n 1,5 tot 2 uur per enkele reis naar mn werk onderweg. Dan zou het wel heel erg fijn zijn als ik die 1,5 tot 2 uur kan doorwerken in de trein. Dat scheelt werktijd op kantoor waardoor ik niet perse in de spits hoef te reizen, waardoor jij een zitplaats kan hebben in de spits :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Fles »

BR628 schreef:
Ennes schreef:Ik snap eigenlijk al helemaal niet
A
waardoor ik niet perse in de spits hoef te reizen, waardoor jij een zitplaats kan hebben in de spits :)
Een zitplaats? Aan het WERK zal je bedoelen! :mrgreen:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Caspar »

Als ik in de 1e klas wel eens over de schouder van een zogenaamde zakenman heen kijk naar wat er nou eigenlijk op zijn laptop gaande is, dan zie ik veel Facebook, patience, Twitter, spelletjes waarbij je een boerderij of stad moet bouwen, af en toe een mailtje beantwoorden. Ook zie ik gek genoeg vaak Marktplaats langskomen. In mindere maten worden er echt dingen gedaan die ik zou classificeren als werken.

Bij Thalys is het in de 1e klas inderdaad gratis Wifi, en in de 2e klas moet je ervoor betalen. Ik weet niet hoe dat technisch kan, dat je na een schuifdeurtje ineens moet betalen voor een draadloze verbinding? Dat (gratis)signaal gaat daar toch wel doorheen?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Je krijgt een inlogcode op je ticket ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Caspar »

Nee, bij Thalys niet. Als ik inlog met mijn mobiele telefoon, ziet ie vanzelf dat ik in de 1e klas zit, of dat ik in de 2e klas zit en moet betalen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door fogeltje »

Fles schreef:Boeiend, je denkt toch niet dat iemand ervoor gaat BETALEN?

Tegen de tijd dat wifi in de trein niet meer gratis is, heeft iedereen zijn eigen UMTS-verbinding.
Vooralsnog maak ik graag gebruik van Wifi als het kan omdat mijn abonnement op mijn telefoon een datalimiet van 500 mb heeft. Op zich redelijk veel, maar als ik eventjes naar Facebook ga worden er toch wat MBs uitgetrokken...zolang ik dat niet dagelijks doe valt het mee en ook niet te lang...maar ja, soms ben ik papieren leesvoeder vergeten en is ook nog eens de accu van mijn mp3 speler leeg, dan moet je iets in de trein (en nee, gesprekken aanknopen is ook vroeger nooit mijn favoriete ding in de trein geweest (of bus)).

Betalen zou ik voor Wifi in de trein zeker niet, dan maar gewoon via de belbundel of gewoon niet (laatst een weekendje in Duitsland geweest en mobiel internet uitgezet en geen Wifi tot mijn beschikking, maar het ging prima, weer eens een realisatiemoment dat het niet erg is als ik niet op elk moment van de dag mijn mail kan lezen of even op Facebook kan gluren).

Maar overal waar wifi gratis is en beveiligd (ik ga niet op open netwerken), graag, thuis en op de universiteit bijvoorbeeld. Vooral als applicaties een update willen of er een grote android update kwam.

Is het echt nodig in de trein verder? Nee, ik kan me ook zonder Wifi in de trein redden, maar ik zie het wel als een aantrekkelijke extra service. Maar ik heb nog altijd liever een trein zonder Wifi die op tijd rijdt dan een trein met Wifi die een weiland strandt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

Als die trein dan toch strandt, doe dan maar met wifi :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten