Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Woerden heeft ook een prima IC verbinding met Leiden, en goede sprinterverbindingen met Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Houten-'s Hertogenbosch is een minder relevante verbinding, maar ook niet ondenkbaar per sprinter. Driebergen-Arnhem wordt vervelender zoals vorige posters ook al hebben beargumenteerd. Ik ben dus niet overtuigd van het schrappen van de stations Driebergen en Veenendaal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Ehm, Woerden heeft hooguit een IC-verbinding met Utrecht... naar Leiden is 't een "IC" die stopt op alle tussengelegen stations, in betere tijden ook wel stoptrein genoemd
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Ok, misschien onderschat ik het aantal reizigers vanuit Driebergen in de richting Arnhem. Maar ik ben wel voorstander voor zoveel mogelijk "echte" IC's, en daar passen stations als Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp m.i. niet echt tussen. Maar goed, als er veel reizigers benadeeld worden hebben deze stations wel degelijk recht op snelle verbindingen, daar ben ik het dan ook wel weer mee eens.
En de s8800 die zich "intercity" noemt is inderdaad eigenlijk gewoon een zonetrein.
En de s8800 die zich "intercity" noemt is inderdaad eigenlijk gewoon een zonetrein.
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Geert schreef:In Driebergen-Zeist is ook een flinke reizigersstroom richting Ede-Wageningen en Arnhem. In die zin is Driebergen-Zeist minder goed te vergelijken met Houten en Woerden, die twee plaatsen zijn veel sterker op Utrecht gericht.
Dit soort "argumenten" verzandt pijlsnel in "wij willen ook"geneuzel.
Het IS gewoon niet zo.
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Voor Utrecht - Arnhem zou je eigenlijk niet 6/6 moeten rijden maar 4/4/4 met als uitersten de IC die alleen stopt op Ede-Wageningen en de sprinter die vanaf Utrecht altijd naar Rhenen gaat. Dan kun je met een sneltrein stoppen op Driebergen, Veenendaal de Klomp en Ede Wageningen. Verder heb je nog een sprinter Ede-Arnhem.
De sprinters worden door de IC's ingehaald bij Driebergen en de sneltreinen halen niets in en worden niet ingehaald. Zo krijg je 8x pu Arnhem-Ede-Utrecht, 8x pu Driebergen-Utrecht en 4x pu Driebergen-Veenendaal de Klomp-Ede/Arnhem. Volgens mij bedien je de reizigers op de lijn hier veel beter mee dan met het voorliggende voorstel.
De sprinters worden door de IC's ingehaald bij Driebergen en de sneltreinen halen niets in en worden niet ingehaald. Zo krijg je 8x pu Arnhem-Ede-Utrecht, 8x pu Driebergen-Utrecht en 4x pu Driebergen-Veenendaal de Klomp-Ede/Arnhem. Volgens mij bedien je de reizigers op de lijn hier veel beter mee dan met het voorliggende voorstel.
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Wat misschien nog wel een interessante vraag is voor deze discussie:
"Waarom heeft Driebergen-Zeist zo'n relatief grote vraag richting Ede-Wageningen/Arnhem?"
Voor een gedeelte zal meespelen dat Zeist - Utrecht vaak sneller is met de bus dan met de trein, maar ik denk dat het ook meespeelt dat het in de hele omgeving het enige station is met een trein naar Ede-Wageningen. Reizigers die, mocht er een stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen/Arnhem rijden, vanaf de stations Bunnik of Maarn reizen maken met de huidige dienstregeling 'noodgedwongen' gebruik van Station Driebergen-Zeist om naar Arnhem te reizen. Als je zowel een stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen hebt als een IC-stop in Driebergen-Zeist, zullen een aantal van de reizigers die nu van Driebergen-Zeist gebruik maken toch gebruik gaan maken van Bunnik of Maarn. Ik heb er geen cijfers voor, maar ik denk dat een IC-stop in Driebergen-Zeist en een directe stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen iets te veel van het goede is.
"Waarom heeft Driebergen-Zeist zo'n relatief grote vraag richting Ede-Wageningen/Arnhem?"
Voor een gedeelte zal meespelen dat Zeist - Utrecht vaak sneller is met de bus dan met de trein, maar ik denk dat het ook meespeelt dat het in de hele omgeving het enige station is met een trein naar Ede-Wageningen. Reizigers die, mocht er een stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen/Arnhem rijden, vanaf de stations Bunnik of Maarn reizen maken met de huidige dienstregeling 'noodgedwongen' gebruik van Station Driebergen-Zeist om naar Arnhem te reizen. Als je zowel een stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen hebt als een IC-stop in Driebergen-Zeist, zullen een aantal van de reizigers die nu van Driebergen-Zeist gebruik maken toch gebruik gaan maken van Bunnik of Maarn. Ik heb er geen cijfers voor, maar ik denk dat een IC-stop in Driebergen-Zeist en een directe stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen iets te veel van het goede is.
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Dat denk ik ook, het lijkt mij óf een sneltrein óf een stoptrein van Driebergen naar het oosten.
Maar het antwoord op de vraag waarom dat station reizigers naar het oosten genereert is uiteraard ook: omdat er zo'n 100.000 mensen in de omgeving van het station wonen. En voor De Klomp is dat aantal vergelijkbaar. Men lijkt maar te denken dat dat kleine dorpen zijn...
Met zulke cijfers vind ik bv. Klaasjes voorstel een stuk evenwichtiger, al wordt 8 × Utrecht - Arnhem + ICE wat veel. Mijn eigen idee zou zijn 4 × sneltrein (om en om stoppen in Driebergen en De Klomp) en 2× IC, en alle stoptreinen (4 tot 6 ×) naar Veenendaal Centrum. Dat doet wat meer recht aan de bevolkingsconcentraties tussen Utrecht en Arnhem.
Maar het antwoord op de vraag waarom dat station reizigers naar het oosten genereert is uiteraard ook: omdat er zo'n 100.000 mensen in de omgeving van het station wonen. En voor De Klomp is dat aantal vergelijkbaar. Men lijkt maar te denken dat dat kleine dorpen zijn...
Met zulke cijfers vind ik bv. Klaasjes voorstel een stuk evenwichtiger, al wordt 8 × Utrecht - Arnhem + ICE wat veel. Mijn eigen idee zou zijn 4 × sneltrein (om en om stoppen in Driebergen en De Klomp) en 2× IC, en alle stoptreinen (4 tot 6 ×) naar Veenendaal Centrum. Dat doet wat meer recht aan de bevolkingsconcentraties tussen Utrecht en Arnhem.
Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)
Ten westen van Woerden slaat deze treinserie slechts stations over die nog niet bestaanEn de 8800 die zich "intercity" noemt is inderdaad eigenlijk gewoon een zonetrein.
Het idee was dat er nieuwe stations gebouwd worden in Woerden Molenvliet, Alphen aan den Rijn west en Hazerswoude-Rijndijk die door een andere stoptrein of door de Rijn Gouwelijn bediend zouden worden... (c) Streekplan Zuid-Holland 2002.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten