Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door Vinny »

Woerden heeft ook een prima IC verbinding met Leiden, en goede sprinterverbindingen met Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Houten-'s Hertogenbosch is een minder relevante verbinding, maar ook niet ondenkbaar per sprinter. Driebergen-Arnhem wordt vervelender zoals vorige posters ook al hebben beargumenteerd. Ik ben dus niet overtuigd van het schrappen van de stations Driebergen en Veenendaal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door Daniel »

Ehm, Woerden heeft hooguit een IC-verbinding met Utrecht... naar Leiden is 't een "IC" die stopt op alle tussengelegen stations, in betere tijden ook wel stoptrein genoemd :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door Ronald »

Ok, misschien onderschat ik het aantal reizigers vanuit Driebergen in de richting Arnhem. Maar ik ben wel voorstander voor zoveel mogelijk "echte" IC's, en daar passen stations als Driebergen-Zeist en Veenendaal-de Klomp m.i. niet echt tussen. Maar goed, als er veel reizigers benadeeld worden hebben deze stations wel degelijk recht op snelle verbindingen, daar ben ik het dan ook wel weer mee eens.

En de s8800 die zich "intercity" noemt is inderdaad eigenlijk gewoon een zonetrein.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door Fles »

Geert schreef:In Driebergen-Zeist is ook een flinke reizigersstroom richting Ede-Wageningen en Arnhem. In die zin is Driebergen-Zeist minder goed te vergelijken met Houten en Woerden, die twee plaatsen zijn veel sterker op Utrecht gericht.

Dit soort "argumenten" verzandt pijlsnel in "wij willen ook"geneuzel.

Het IS gewoon niet zo.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door Klaasje »

Voor Utrecht - Arnhem zou je eigenlijk niet 6/6 moeten rijden maar 4/4/4 met als uitersten de IC die alleen stopt op Ede-Wageningen en de sprinter die vanaf Utrecht altijd naar Rhenen gaat. Dan kun je met een sneltrein stoppen op Driebergen, Veenendaal de Klomp en Ede Wageningen. Verder heb je nog een sprinter Ede-Arnhem.
De sprinters worden door de IC's ingehaald bij Driebergen en de sneltreinen halen niets in en worden niet ingehaald. Zo krijg je 8x pu Arnhem-Ede-Utrecht, 8x pu Driebergen-Utrecht en 4x pu Driebergen-Veenendaal de Klomp-Ede/Arnhem. Volgens mij bedien je de reizigers op de lijn hier veel beter mee dan met het voorliggende voorstel.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door RoelZ1 »

Wat misschien nog wel een interessante vraag is voor deze discussie:
"Waarom heeft Driebergen-Zeist zo'n relatief grote vraag richting Ede-Wageningen/Arnhem?"

Voor een gedeelte zal meespelen dat Zeist - Utrecht vaak sneller is met de bus dan met de trein, maar ik denk dat het ook meespeelt dat het in de hele omgeving het enige station is met een trein naar Ede-Wageningen. Reizigers die, mocht er een stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen/Arnhem rijden, vanaf de stations Bunnik of Maarn reizen maken met de huidige dienstregeling 'noodgedwongen' gebruik van Station Driebergen-Zeist om naar Arnhem te reizen. Als je zowel een stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen hebt als een IC-stop in Driebergen-Zeist, zullen een aantal van de reizigers die nu van Driebergen-Zeist gebruik maken toch gebruik gaan maken van Bunnik of Maarn. Ik heb er geen cijfers voor, maar ik denk dat een IC-stop in Driebergen-Zeist en een directe stoptrein Utrecht - Ede-Wageningen iets te veel van het goede is.
0318
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 11:47

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door 0318 »

Dat denk ik ook, het lijkt mij óf een sneltrein óf een stoptrein van Driebergen naar het oosten.

Maar het antwoord op de vraag waarom dat station reizigers naar het oosten genereert is uiteraard ook: omdat er zo'n 100.000 mensen in de omgeving van het station wonen. En voor De Klomp is dat aantal vergelijkbaar. Men lijkt maar te denken dat dat kleine dorpen zijn...
Met zulke cijfers vind ik bv. Klaasjes voorstel een stuk evenwichtiger, al wordt 8 × Utrecht - Arnhem + ICE wat veel. Mijn eigen idee zou zijn 4 × sneltrein (om en om stoppen in Driebergen en De Klomp) en 2× IC, en alle stoptreinen (4 tot 6 ×) naar Veenendaal Centrum. Dat doet wat meer recht aan de bevolkingsconcentraties tussen Utrecht en Arnhem.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mogelijk verlies IC voor Driebergen-Zeist (ETMET)

Bericht door Vinny »

En de 8800 die zich "intercity" noemt is inderdaad eigenlijk gewoon een zonetrein.
Ten westen van Woerden slaat deze treinserie slechts stations over die nog niet bestaan :lol:
Het idee was dat er nieuwe stations gebouwd worden in Woerden Molenvliet, Alphen aan den Rijn west en Hazerswoude-Rijndijk die door een andere stoptrein of door de Rijn Gouwelijn bediend zouden worden... (c) Streekplan Zuid-Holland 2002.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten