Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door Geert »

Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen
5 september 2008

Het Europees Parlement heeft met 541 tegen 6 stemmen het voorstel aangenomen om het spoorvervoer en de binnenvaart voortaan absolute voorrang te geven op de vrachtauto. Daarmee grijpt het parlement terug op de oude, wettelijk afgedwongen, ' modal shift', die Europa eerder had losgelaten. Inzet was het rapport 'Toekomstig goederenvervoer in Europa' van de Duitse groene transportexpert Michael Cramer.

Cramer ziet een 'vrachtautoplaag in Europa' en wil alles uit de kast halen om de aantrekkelijkheid van andere vervoerswijzen vergroten. Zo stelt zijn rapport voor, het goederenspoorvervoer bij investeringen, overheidssteun en wetenschappelijk onderzoek flink voor te trekken. Dat kan door de Europese financiële steun voortaan te besteden aan intermodale projecten, goederenspoorlijnen die voorrang hebben en andere maatregelen om de vrachtauto te vervangen.

De massale steun voor dit voorstel van de groenen leert dat het Europees Parlement de vrachtauto ziet als belangrijke veroorzaker van de toenemende wegcongestie. De Çommunity of European Railways' reageert dolgelukkig op de koerswijziging. De 'anti-wegvervoerstemming' heeft overigens niet meteen gevolgen voor de Europese wetgeving. Het gaat om een algemeen advies aan de andere beleidsmakers.

Bron: Nieuwsblad Transport
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door M57 »

Ik vraag me af of dit niet te ver van 'OV in Nederland' af staat.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door Cookie »

Verplaatst naar 'Over Goederen', daar past het iets beter.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door Dubbele P »

Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt, alles is te herleiden naar nul ;) Wegvervoer heeft jarenlang een bedreiging voor het spoorvervoer gevormd, het goederenvervoer op een gegeven moment bijna tot nul gereduceerd, maar tegelijkertijd ook de NS wakkergeschud en de boel weer op de rails gezet.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door Ruben »

M57 schreef:Ik vraag me af of dit niet te ver van 'OV in Nederland' af staat.
Nederland is een doorvoerland. Dit soort Europese zaken, die op nationaal niveau ontzettend doorspelen, zijn dus voor NL erg relevant. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door playertwo »

En gaat Brussel dan ook meebetalen aan de verbreding van de verschillende kanalen in Brabant, zoals bijv. de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door M57 »

NS-Reiziger schreef:Nederland is een doorvoerland. Dit soort Europese zaken, die op nationaal niveau ontzettend doorspelen, zijn dus voor NL erg relevant. ;)
Het ging me niet om 'in Nederland' maar om 'OV'.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door Ruben »

Point well made. :oops:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Bericht door Jurjen »

playertwo schreef:En gaat Brussel dan ook meebetalen aan de verbreding van de verschillende kanalen in Brabant, zoals bijv. de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal?
Dat is niet ondenkbaar, als dat nuttig is voor het verminderen van vrachtwagens in die regio, ten faveure van de binnenvaart. Hoewel NL meer geld aan Brussel afdraagt dan zij ontvangt, is het absoluut niet zo dat Brussel niks doet voor het 'rijke' Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten