Voorlopig geen bonus voor NS-top

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Suus »

Voorlopig geen bonus voor NS-top
De top van de Nederlandse Spoorwegen (NS) krijgt voorlopig geen bonus. Ondanks de goede resultaten van de NS wil de raad van commissarissen eerst de analyse afwachten van de winterperikelen op het spoor van begin februari. De treinen reden vorig jaar, ondanks de winterproblemen, voor 94,7 procent op tijd. Dat is een record, zo staat in het jaarverslag.

Hoewel de NS in 2011 dus goede resultaten behaalde, neemt de raad van commissarissen het de NS-leiding kwalijk dat in februari zo'n chaos op het spoor was tijdens de winterse omstandigheden.
De top zou recht hebben op een bonus van 100 procent. Maar de raad van commissarissen wil eerst kijken of de spoorchaos de leiding kan worden aangerekend. Het is nog niet bekend wanneer de rvc een besluit neemt over de toekenning van de bonussen, maar voorlopig wordt er dus niet uitgekeerd.
Bron: Telegraaf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hoge boetes voor NS en ProRail

Bericht door Geert »

Hoge boetes voor NS en ProRail
Geplaatst op: vrijdag 9 maart 2012 14:33
Laatst bijgewerkt: vrijdag 9 maart 2012 14:34


Omdat spoorvervoerder NS en spoorbeheerder ProRail onvoldoende hebben gepresteerd, legt verkeersminister Melanie Schultz deze bedrijven hoge boetes op. Dat heeft zij vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven. NS moet 1.125.000 euro betalen, Prorail moet 300.000 euro overmaken.

Schultz heeft de prestaties van de bedrijven over de jaren 2010 en 2011 nader onder de loep genomen. Ze keek onder meer naar het aantal treinvertragingen en de (on)tevredenheid van reizigers. Vorig jaar concludeerde ze dat NS in 2010 op deze terreinen te slecht presteerde. Daarom legde ze toen een voorlopige boete op van ruim 2 miljoen euro.

NS kreeg de kans om die boete te ontlopen als het bedrijf in 2011 betere prestaties zou laten zien. De VVD-bewindsvrouw vindt dat dat onvoldoende is gebeurd. Door nu echt een boete op te leggen, wordt de voorlopige boete deels geïnd.
Lees verder
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Caspar »

Zijn de hoge punctualiteitscijfers van voorgaande jaren mede bereikt door het mee laten tellen van tijdelijke dienstregelingen tijdens winterperikelen, zodat al die talloze opgeheven treinen niet voorkomen in de mooie cijfers?
Zou me niets verbazen als daardoor de punctualiteit van 85%-90% ineens omhoog is geschoten tot bijna 95%?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Klaasje »

Er zijn drie losse zaken die gemeten worden: Punctualiteit, uitval en gerealiseerde aansluitingen. Alleen die eerste is in de punctualiteitsstatistieken terug te vinden inderdaad. Verder gaat het om de 5-minutennorm. Als je vijf minuten vertraging hebt is het best mogelijk dat je een aansluitende bus mist. Dat is niet goed voor de tevredenheid over het op tijd rijden onder reizigers en daar presteert NS dus ook niet echt geweldig op terwijl een trein misschien wel nét op tijd gereden heeft.
tjitte19
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 23:27
Locatie: Delfgauw

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door tjitte19 »

Mooi zo
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door RoelZ1 »

Caspar schreef:Zijn de hoge punctualiteitscijfers van voorgaande jaren mede bereikt door het mee laten tellen van tijdelijke dienstregelingen tijdens winterperikelen, zodat al die talloze opgeheven treinen niet voorkomen in de mooie cijfers?
Zou me niets verbazen als daardoor de punctualiteit van 85%-90% ineens omhoog is geschoten tot bijna 95%?
Nee, het is een combinatie van een algemeen verhoogde punctualiteit bij goed weer en toeval wat betreft weer. De kou in de winter 2010/2011 was alleen maar in December 2010. De kou van winter 2011/2012 was alleen in Februari 2012. 1 januari 2011 tot/met 31 december 2011 telde dus geen winterweer.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Ennes »

Tja klant tevredenheidscijfers zijn heel relatief natuurlijk, De reiziger wil dat we op tijd rijden, maar tegelijkertijd wil men ook dat je wacht, omdat ze zelf te laat zijn (in de spits zie je op een flink aantal stations wel een middelvinger omhoog gaan als ze de trap op/af komen rennen en de trein sluit op tijd zijn deuren) De reiziger wil schone treinen, maar zit zelf massaal met de poten op de bank, en laat zijn rotzooi achter. De reiziger die met een mooie smoes zonder kaartje in de trein zit en er vervolgens een mag kopen met de wettelijke verhoging, die vindt die conducteur ook een klantonvriendelijke klootzak. En "nee" het is lang niet allemaal de schuld van de reiziger (voor degene die het zo opvatten) er kan en moet ook nog veel verbeteren, en zeker op het punt van informatie voorzieningen, maar voor een deel ligt de reden van de klant ontevredenheid toch ook echt bij de reizigers zelf.

Laat ik nog even vooropstellen dat ik zelf tegen prestatie bonussen ben, zeker voor prestaties op korte termijn
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Daniel »

Ennes schreef:De reiziger wil dat we op tijd rijden, maar tegelijkertijd wil men ook dat je wacht, omdat ze zelf te laat zijn (in de spits zie je op een flink aantal stations wel een middelvinger omhoog gaan als ze de trap op/af komen rennen en de trein sluit op tijd zijn deuren)
Ben ik toch benieuwd hoe jij aan die reiziger die de trap af komt rennen ziet dat 'ie zelf te laat was en niet uit een vertraagde trein of bus kwam die normaal gewoon een aansluiting biedt :P

Wat allicht al in de ergernis kan schelen is het verminderen van schijnaansluitingen, in ieder geval in gevallen waarin zoiets langs eenzelfde perron optreedt. Deels iets dienstregelingtechnisch, deels ook een kwestie van consequent handelen door het treinpersoneel. Zie bv. de situatie in Amersfoort in de brede spits: door de marges in de dienstregeling wil de s5600 nog weleens enkele minuten te vroeg binnenkomen wanneer de s2800 op het punt van vertrekken staat. Heel veel reizigers proberen dan nog de overstap te maken omdat het treinpersoneel ze nog de gelegenheid biedt. Terwijl je eigenlijk consequent die gelegenheid niet moet bieden zodat de reizigers gaan beseffen dat het geen aansluiting is en de ergernis verdwijnt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Ennes »

Daniel schreef:
Ennes schreef:De reiziger wil dat we op tijd rijden, maar tegelijkertijd wil men ook dat je wacht, omdat ze zelf te laat zijn (in de spits zie je op een flink aantal stations wel een middelvinger omhoog gaan als ze de trap op/af komen rennen en de trein sluit op tijd zijn deuren)
Ben ik toch benieuwd hoe jij aan die reiziger die de trap af komt rennen ziet dat 'ie zelf te laat was en niet uit een vertraagde trein of bus kwam die normaal gewoon een aansluiting biedt :P

Wat allicht al in de ergernis kan schelen is het verminderen van schijnaansluitingen, in ieder geval in gevallen waarin zoiets langs eenzelfde perron optreedt. Deels iets dienstregelingtechnisch, deels ook een kwestie van consequent handelen door het treinpersoneel. Zie bv. de situatie in Amersfoort in de brede spits: door de marges in de dienstregeling wil de s5600 nog weleens enkele minuten te vroeg binnenkomen wanneer de s2800 op het punt van vertrekken staat. Heel veel reizigers proberen dan nog de overstap te maken omdat het treinpersoneel ze nog de gelegenheid biedt. Terwijl je eigenlijk consequent die gelegenheid niet moet bieden zodat de reizigers gaan beseffen dat het geen aansluiting is en de ergernis verdwijnt.
Soms kan ik dat bijvoorbeeld zien omdat er op een aantal stations totaal geen treinen stoppen die aansluitingen geven :wink:
En met de frequentie op veel lijnen is het gewoon onhaalbaar om te wachten, omdat het aan de ene kant als een sneeuwbal effect werkt gezien de korte treinopvolging, en het aan de andere kant verderop in het traject problemen oplevert met overstappen voor een grote groep andere reizigers in de trein, daar moet je dan toch echt voor kiezen en niet voor de enkeling die misschien wel uit een andere bus of trein is gekomen.

En waar leg je uiteindelijk de grens?

Als ik met de s4000 op Bkl bijvoorbeeld wacht op 1 of 2 reizigers omdat de bus een beetje laat aankomt, dan mist straks een groot aantal reiziger op Asb hun aansluiting naar Shl

Gezien het grote aantal treinen die er rijden en reizigers die in/uitstappen is het gewoon niet haalbaar om overal schijnaansluitingen te voorkomen.

En de middelvinger kom ik bijvoorbeeld ook regelmatig tegen als ik al vertraagd ben een een reiziger zo laat is dat hij zijn reeds vertraagde trein mist.

Maar wat ik dus vooral in mijn vorige post probeerde te zeggen, hoe je het doet, je doet het toch nooit goed.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Geert »

Ennes schreef:Tja klant tevredenheidscijfers zijn heel relatief natuurlijk, De reiziger wil dat we op tijd rijden, maar tegelijkertijd wil men ook dat je wacht, omdat ze zelf te laat zijn (in de spits zie je op een flink aantal stations wel een middelvinger omhoog gaan als ze de trap op/af komen rennen en de trein sluit op tijd zijn deuren)
Ja, die ene middelvinger van een reiziger die zelf te laat is is vast heel erg representatief voor alle andere reizigers die wel op tijd zijn ingestapt. :roll: Natuurlijk zijn er irritante reizigers, maar moeten die altijd maar weer als voorbeeld genomen worden alsof iedere reiziger zich zo gedraagt?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door AppleMoose »

Je kunt je concentreren op de zin met het middelvingertje, of je kunt de kern van zijn verhaal eruit halen.

De kern is; De reiziger wil dat de trein op tijd is, maar ook dat de trein wacht (en dus vertraging oplooptn) als ze zelf te laat zijn. En wat je ook doet, je doet het nooit goed. Altijd is er een partij ontevreden. De reizigers die in eerste instante wel op tijd waren, maar door het wachten hun verdere aansluiting(en) missen, of de reiziger die (al dan niet eigen schuld) zelf te laat is en de deuren voor z'n neus ziet dichtgaan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Reiziger Delft »

Het hangt natuurlijk ook van de situatie af. Zo heb ik op Deventer wel eens gehad dat mijn s3600 1 minuut en een paar seconden te laat aankwam vanuit Arnhem. De conductrice van de aansluitende intercity naar Enschede (s1600 of s1700) begon een halve minuut voor vertrek al met de vertrekprocedure. Gevolg, reizigers klem tussen de deuren die sloten en een aantal misten de aansluiting. Als de conductrice 15 seconden had gewacht (hoeveelheid overstappende reizigers zal rond de 20 a 30 zijn geweest, verspreid over +/- 7 bakken) was deze trein ook echt wel op tijd in Almelo aangekomen, en waren er geen treinen gehinderd. In dit soort situaties vind ik het meer dan logisch dat reizigers boos worden.

Als het echt om minuten wachten gaat snap ik natuurlijk wel dat een aansluitende trein niet wacht. Lastig is dat in principe de treindienstleider bepaald of een trein wacht en de conducteur gewoon moet vertrekken als het sein veilig staat. In deze situatie was de s3600 echter marginaal vertraagd, waardoor de treindienstleider de trein naar Enschede dan niet later veilig zet. Hij gaat er vanuit dat de aansluiting goed gaat, en later veilig zetten levert onnodige vertraging op. Een conducteur mag echter niet wachten. Daarom zou wat mij betreft een conducteur het recht moeten krijgen om bijvoorbeeld maximaal 1 minuut later te vertrekken, als hij daarmee een aansluiting redt. Langer wachten geeft meer kans op vertraging, waardoor in die situaties de treindienstleider zou moeten beslissen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Wubbo »

Volgens mij hoort het bij het werk van de conducteur om dan even te wachten. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat een treindienstleider moeite heeft met een trein die 15 seconden later maar nog steeds op tijd vertrekt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Caspar »

Ennes schreef:De reiziger wil schone treinen, maar zit zelf massaal met de poten op de bank, en laat zijn rotzooi achter.
Zelf denk ik aan schone treinen als er bv wc papier en toiletwater aanwezig is, er geen krantjes liggen met een datum van 3 dagen in het verleden, enorme stofpluizen langs de randen van het treinstel liggen, of een trein waarbij je amper naar buiten kan kijken omdat ie van buiten helemaal onder grijze aanslag zit. Sommige treinen zijn zo smerig van buiten, dat ik spontaan verstopte afvoer kanalen bij de wasstraten van Nedtrain voor me zie.
Ook dat zijn dingen die reizigers opvallen...
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Voorlopig geen bonus voor NS-top

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:
Ennes schreef:De reiziger wil schone treinen, maar zit zelf massaal met de poten op de bank, en laat zijn rotzooi achter.
Zelf denk ik aan schone treinen als er bv wc papier en toiletwater aanwezig is, er geen krantjes liggen met een datum van 3 dagen in het verleden, enorme stofpluizen langs de randen van het treinstel liggen, of een trein waarbij je amper naar buiten kan kijken omdat ie van buiten helemaal onder grijze aanslag zit. Sommige treinen zijn zo smerig van buiten, dat ik spontaan verstopte afvoer kanalen bij de wasstraten van Nedtrain voor me zie.
Ook dat zijn dingen die reizigers opvallen...
Dat ben ik ook helemaal met je eens, en dergelijke dingen meldt ik ook altijd, en vind het ook terecht als men daar over klaagt, maar dat neemt niet weg dat reizigers er zelf ook een zwijnenstal van kunnen maken. Zo ook vanmorgen een kudde decadente dames in mijn trein hadden zelf een pak koeken bij zich waar ze zich gedurende de rit mee hebben zitten vermaken, echter na het uitstappen van de groep dames, kon je met de kruimels die op vloer bank en tafeltje waren achtergebleven nog een half weeshuis te eten geven.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten