Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door rovin1995 »

Ik hoorde van een chauffeur van syntus dat er binnenkort 26 nieuwe VDL bussen zullen instromen in de ZHO consessie. Om de volvo's te vervangen denk ik. Deze bussen gaan dan ook mee naar de nieuwe twente consessie in 2013.
Chauffeur wist niet zeker of de deal al rond was.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Datzelfde heb ik inderdaad ook van een chauffeur gehoord. Was sowieso ter vervanging van de Volvo's, want die zijn wel oud aan het worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Syntus-trein krijgt toilet, ritprijs omhoog
woensdag 07 maart 2012 | 17:38

OLDENZAAL De Syntus-treinen, die tussen Zutphen en Oldenzaal rijden, worden vanaf december 2013 voorzien van een toilet. Het gemeentelijk samenwerkingsverband de Regio Twente heeft daartoe opdracht gegeven.

Het plaatsen van de toiletten gaat ten koste van enkele zitplaatsen. Per trein komt dat volgens vervoersbedrijf Syntus neer op maximaal zes zitplaatsen. „We hoorden regelmatig geluiden van reizigers dat het fijn zou zijn als de trein zou worden uitgerust met een toilet”, zegt Harry te Walvaart van Regio Twente.

Om de toiletten te kunnen bekostigen gaat de reiziger meer betalen voor een treinrit, namelijk 0,008 eurocent per kilometer. „Een retourtje Hengelo-Oldenzaal bijvoorbeeld wordt dan 16 cent duurder”, aldus Te Walvaart.

Bron: TC Tubantia
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

Jammer hoor, trein verbouwen om er een dure tiolet in te laten zetten. Had dan gewoon nieuwe treinen geeist. Wordt nog wat in de spits, minder capaciteit terwijl het aanbod toeneemt omdat de knoop in Deventer weg valt en daarmee Hengelo-Zutphen een alternatief wordt voor reizigers die anders via Deventer zouden reizen.
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Dafdriver »

Freek schreef:Jammer hoor, trein verbouwen om er een dure tiolet in te laten zetten. Had dan gewoon nieuwe treinen geeist. Wordt nog wat in de spits, minder capaciteit terwijl het aanbod toeneemt omdat de knoop in Deventer weg valt en daarmee Hengelo-Zutphen een alternatief wordt voor reizigers die anders via Deventer zouden reizen.
Ja ja ik weet dat we in een wegwerp maatschappij leven maar moeten we daar allemaal aan mee doen?
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door The best »

Dafdriver schreef:
Freek schreef:Jammer hoor, trein verbouwen om er een dure tiolet in te laten zetten. Had dan gewoon nieuwe treinen geeist. Wordt nog wat in de spits, minder capaciteit terwijl het aanbod toeneemt omdat de knoop in Deventer weg valt en daarmee Hengelo-Zutphen een alternatief wordt voor reizigers die anders via Deventer zouden reizen.
Ja ja ik weet dat we in een wegwerp maatschappij leven maar moeten we daar allemaal aan mee doen?
Is het niet zo dat er in de spits tussen Oldenzaal en Goor 4 treinen per uur gingen rijden? Dan krijgt dus een groot deel van het traject een behoorlijke vergroting van de extra capaciteit.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

Dafdriver, je hebt me verkeerd begrepen. Het zo lang mogelijk gebruiken van materieel vind ik een goede zaak. Het niet eisen van nieuwe bussen in concessie vind ik dan ook een zeer goed idee. Voor treinen geld ook dat ik an sich niet tegen 'hergebruik' ben. Gelijktijdig zijn de Linten echt niet geschikt voor hergebruik. Helemaal als er een toilet wordt ingebouwd, dat is een dusdanig grote verbouwing dat de kosten sterk oplopen. Goedkeuring door IVW zal misschien ook wel weer nodig zijn. Verder natuurlijk al de gewone renovatie die gepland stond met de niet al te beste bouw en onderhoud van de treinen vraag ik me af of ze niet en economisch en normaal zijn afgeschreven. Had in dit geval gewoon nieuwe treinen geeist, goedkoper en dan wel te gebruiken in een vervolg concessie.

@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Op dit moment zijn er 24 LINTen.
Een groot deel daarvan komt in december 2012 vrij en kan dan in de periode t/m december 2013 verbouwd worden voor zowel Syntus als Arriva.

Maar weet iemand toevallig:
Hoeveel stellen Syntus nodig zal hebben voor Ztp - Odz per december 2013?
Hoeveel stellen naar Arriva gaan (ik gok zelf op 3)?
Wat er gaat gebeuren met de overige stellen (afvoer of verkoop)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Etienne »

Freek schreef:Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Allemaal prachtig, maar dan zullen er ook stukken spoor verdubbeld moeten worden, zeker tussen Lochem / Zutphen en Hengelo / Delden denk ik zo.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door MdJ »

Past netjes een kwartierdienst Zp-Hgl op het spoor. Kruisen op Zutphen, Laren-Almen, Lochem, Markelo, Goor, Delden en Hengelo.
Bij twijfel: gebruik beton.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Thijs »

Meer capaciteit toevoegen kan ook door (vaker) met dubbele treinstellen te rijden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

inderdaad, vaker met dubbel stellen rijden is de oplossing. Het is alleen de vraag of een vervoerder rekening heeft gehouden bij de bieding die ze hebben gedaan. Extra treinstellen is niet iets wat een vervoerder graag opneemt in z'n bieding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Zoals gezegd: er zijn genoeg LINTen over. :P
Zoals gevraagd: hoeveel gaan er naar Arriva en hoeveel heeft Syntus in eerste instantie in gedachten (en hoeveel komen er vrij per december 2012)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

Ja er zijn genoeg over, maar dat wil niet zeggen dat Syntus ze least, klein verschil he.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Raymond »

Er staan er nu 11 te koop voor per december 2012, er gaan er 3 naar Arriva. De rest zou theoretisch gezien dus naar ZHO kunnen, dat zijn er 9. Je hebt 6 omlopen. Biedt in ieder geval ruimte voor beter onderhoud en daarnaast nog ruimte om de drukste trein te versterken naar twee Lintjes. Rest rijdt dan dus allemaal los.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door reisthijs »

Freek schreef:@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Hengelo - Arnhem is in de huidige dienstregeling toch ook al sneller via Goor?
Zijn er nu echt zo veel mensen die omreizen via Deventer? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door The best »

reisthijs schreef:
Freek schreef:@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Hengelo - Arnhem is in de huidige dienstregeling toch ook al sneller via Goor?
Zijn er nu echt zo veel mensen die omreizen via Deventer? :?
Valt volgens mij wel mee, op maandagochtend zijn het er in ieder geval niet heel veel en een groot deel van die overstappers zal wel uit Almelo komen gok ik.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Thijs »

reisthijs schreef:
Freek schreef:@capaciteit
Door de nieuwe Ns-dienstregeling vervalt de knoop in Deventer. Reizigers tussen Enschede/Hengelo naar Zp/Ah/Nm via Goor moeten. Aangezien dit een aanmerkelijke groep is, zul je hier op moeten inspelen daar helpt een spitsverdichting tussen Goor en Hengelo niets. Je moet juist capaciteit op het hele traject toevoegen.
Hengelo - Arnhem is in de huidige dienstregeling toch ook al sneller via Goor?
Zijn er nu echt zo veel mensen die omreizen via Deventer? :?
Ja echt wel.
1. Met de OV-chipkaart is via Goor extra in/uit-checken in Zutphen. Gezien krappe overstaptijd extreem reizigersonvriendelijk.
2. Via Deventer zit je met fors comfortabeler materieel (Intercity, wifi, etc.)
3. Van/naar Enschede van/naar Arnhem scheelt het bijna niks, verschil is verwaarloosbaar
4. Op Zutphen-Hengelo soms uursdienst

Ikzelf reis elke week één of meerdere keren tussen Nijmegen en Enschede en ik reis in 99% van de gevallen via Deventer vanwege bovenstaande argumenten. Ken meerdere mensen die dezelfde afweging hebben.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Freek »

De cijfers die ik heb gezien laten zien dat Syntus in de spits te maken krijgt met elke tientallen extra reizigers per trein. Als je dat dan weer weg zet tegenover het materieel is dus een substantieel aantal.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Syntus betrekt reizigers bij inrichting nieuwe bussen voor Twente
Geplaatst op: 21-03-2012
Met ingang van december 2013 verzorgt openbaar vervoerbedrijf Syntus het busvervoer in Twente en de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. De voorbereidingen voor de start zijn anderhalf jaar van te voren al in volle gang.

Syntus voelt zich sterk verbonden met Twente en haar inwoners en wil haar regionale betrokkenheid onderstrepen door de reiziger in een vroeg stadium te betrekken bij de inrichting van het openbaar vervoer. Daarom heeft Syntus afgelopen week samen met o.a. de Regio Twente, vertegenwoordigers van het ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisatie Openbaar Vervoer), de Gehandicaptenraad en OR-leden van de huidige vervoerder Connexxion en van Syntus zelf de leverancier van de nieuwe bussen in Heerenveen bezocht.

Naast een rondleiding door de werkplaats waar de bussen gebouwd worden, zijn er ook een aantal praktische zaken getest en bekeken zoals verschillende zittingen van de stoelen, de inrichting van de chauffeursplek en het gebruik van de elektrische rolstoelplank. Voor de elektrische rolstoelplank was speciaal de leverancier uit Italië overgekomen om mee te kijken en advies te geven.

‘Wij willen graag in een vroeg stadium gebruikers van het openbaar vervoer betrekken bij de inrichting van onze voertuigen’ aldus Bas Wierink, Manager Vloot van Syntus. ‘Het was een leuke maar zeker ook nuttige dag. Binnen de randvoorwaarden en gestelde eisen door onze opdrachtgever de Regio Twente proberen we samen een zo’n goed mogelijk product te maken waar een zo groot mogelijke groep reizigers van profiteert.’

De Regio Twente en Syntus verzamelen de vragen en opmerkingen die naar aanleiding van deze dag binnen komen. Vervolgens wordt in gezamenlijk overleg bekeken hoe de bus zo optimaal mogelijk kan worden ingericht binnen de eisen van het bestek, de offerte van Syntus en de financiële mogelijkheden. De productie van de bussen gaat in week 14 van start.

Bron: Radio 350

Had al wel gehoord dat men in Heerenveen was wezen kijken, maar er is nu dus blijkbaar al definitief gekozen voor een VDL-product.
gkw1969
Berichten: 1735
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door gkw1969 »

Voor de geïnteresseerden: de bussen waar in januari over gesproken werd en de bussen in het krantenartikel zijn:
20 stuks VDL Citea LLE 120 voor de huidige concessie ZHO. Deze bussen worden uitgevoerd in de nieuwe Twents uitvoering en zijn derhalve de eerste bussen voor de concessie Twente die ingaat op 8 december 2013.

Dit worden de eerste bussen van het lichtgewicht Ambassador ontwerp met het nieuwe Citea uiterlijk.

Leuk detail is dat een dezer dagen in Zwolle de 2 allerlaatste Ambassadors in dienst komen... ook bij Syntus.

Helaas valt het doek dan voor de 2 demo Citea's die nu in Zwolle rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Op Twitter kwam een plaatje voorbij van de nieuwe bussen voor Twente.
Het rood is wel een stuk lichter rood dan het nu is, vergeleken met de Amba die aan het eind van de rij staat. Is hetzelfde als Brabant en de DB. Die neus vind ik wel geslaagd trouwens :)
Opvallend zijn de hoge spiegels aan beide zijden. Hopen dat ze binnenkort ook vanuit Neede ingezet gaan worden, hebben we hier in Enschede nog wat meer variatie...

https://twitter.com/#!/nickvdgeugten/st ... 81/photo/1
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Meltrain »

Jammer, zijn profiel is beschermd. :(
Dus alleen mensen die door hem geaccepteerd zijn als volger, kunnen hem volgen (en die foto zien).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Oeps, even niet aan gedacht...
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Drie bieders concessie Twente

Bericht door Etienne »

Je kan de foto toch opslaan en dan via een externe website als tinypic even uploaden. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten