OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door midnet »

Las net (goedkoopvliegenclub-ik heb dagen dat ik eindeloze rijen sites moet doorploegen) dat als vervanging van de NS-nachttrein Twente-Schiphol, de OAD een vervangende snelbus aanbiedt met dezelfde doelgroep en ca. tijden/reisperiode. Alleen moet je hier wel vast vooruit voorboeken-opstappen kan ook op diverse afritten van de snelweg-makkelijker dichtbij voor veel brengers. Ter informatie dus.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Ardan »

Was al heel lang bekend ;) Ook rijdt er een nachtbus van Groningen via Zwolle naar Schiphol... tenminste, laatstgenoemde las ik eens ergens. Wie weet meer details?
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Freek »

Nieuw is dat OAD in de zomer 2 ritten per richting per nacht gaat uitvoeren en zich ook niet meer alleen beperkt tot de zomervakantie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Ronald »

Het zullen waarschijnlijk bussen zijn die in combinatie met een OAD-vliegreis bijgeboekt kunnen worden (net als een pendel voor een busreis van- en naar de opstapplaats). Geen OV dus lijkt me.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door zone5324bericht... »

als je het van te voren moet boeken, moet je het zien als een soort Eurolines, maar dan binnen Nederland...
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door huibf »

midnet schreef:Las net (goedkoopvliegenclub-ik heb dagen dat ik eindeloze rijen sites moet doorploegen) dat als vervanging van de NS-nachttrein Twente-Schiphol, de OAD een vervangende snelbus aanbiedt met dezelfde doelgroep en ca. tijden/reisperiode. Alleen moet je hier wel vast vooruit voorboeken-opstappen kan ook op diverse afritten van de snelweg-makkelijker dichtbij voor veel brengers. Ter informatie dus.
eindhoven heeft zoiets sinds kort ook... alleen dan meer voor vanuit Belgie naar Eindhoven Airport.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Jef400 »

Charleroi toch?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door hidihi »

Trouwens ik dacht altijd dat je alleen personenvervoer mocht uitvoeren voor groepen dus groepsvervoer, internationaal en onder de 9 personen? Maar je ziet iniaitieve zoals schiphol vervoer met grote bussen en de strandexpress vanaf brabant naar zeeland op komen. In welk artikel van wets personenvervoer staat dat je dat mag doen?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door webguy »

Denk dat dit onder besloten vervoer valt... Er zijn wel meer dingen die "open" zijn maar met touringcars worden gereden.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door hidihi »

webguy schreef:Denk dat dit onder besloten vervoer valt... Er zijn wel meer dingen die "open" zijn maar met touringcars worden gereden.
Dan zou je als vervoerder best ver kunnen gaan. Als ik bijvoorbeeld wakker wordt met het idee ik wil een sneltrein tussen Gouda en Amsterdam hebben. Zou ik kunnen proberen om tussen Gouda en Amsterdam reseveringen te gaan verkopen waardoor het besloten vervoer wordt waardoor ik geld kan verdienen door passagiers in het binnenland te vervoeren.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Ronald »

Moet je wel een vergunning voor het spoorgebruik krijgen, en dat wordt lastig...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door webguy »

Er zijn inderdaad uitspraken van rechters dat als iedereen iets alleen beschikbaar is door lidmaatschap maar dat iedereen lid kan worden dat gewoon open is - denk aan de ANWB en Rabobank die allebei verenging/cooperatief karakter hebben...
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door hidihi »

Ronald schreef:Moet je wel een vergunning voor het spoorgebruik krijgen, en dat wordt lastig...
Inderdaad een vergunning krijgen wordt lastig want je moet natuurlijk altijd een mooi bedrag in je sok moeten zitten om voor de komende 6 maanden te garanderen dat je kunt rijden maar de concurentie van de NS is het aller moeilijkste. Er rijdt op dit moment alleen een stoptrein tussen Gouda en Amsterdam en een klein stoptreintje als IC trein zou je wel in de spits kunnen vullen. Maar als de NS ziet dat je met een sneltrein wil rijden tussen Gouda en Amsterdam gaan zij bij een sucses ook een sneltrein Gouda Amsterdam inleggen en dan verlies je de concurentie omdat de NS veel meer flexibiliteit kan aanbieden dan een vervoer die op reseveringen lidmaatschappen moet leven en geen SOV kaarten kan acepteren.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Ronald »

Dit soort dingen zijn gewoon in de concessie-wetgeving geregeld. Ik herinner me trouwens ineens Lovers Rail weer ;-)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Klaasje »

Je bedoelt de wet personenvervoer en de onderliggende besluiten.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Ronald »

Zoiets ja.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Fles »

Hier heb ik toch geen fluit aan :neg: Ik ga niet voor niks bij een STATION wonen hoor :(
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door hidihi »

Ronald schreef:Dit soort dingen zijn gewoon in de concessie-wetgeving geregeld. Ik herinner me trouwens ineens Lovers Rail weer ;-)
Lovers rail reed geloof ik in 1995 nog voor de wet personen vervoer. In de Lovenstijd mocht je gewoon op eigen risico binnenlandse treinritten op zetten. Nu mag binnenlandsvervoer personenvervoer alleeen maar door de concessie gemachtigde. Gouda Amsterdam valt onder hoofdrail en die concessie heeft NS nog steeds. Als je nu iets wil flikken moet je het onder de noemer besloten cvervoer doen en daar zitten schijnbaar wat masen in.
Fles schreef:Hier heb ik toch geen fluit aan :neg: Ik ga niet voor niks bij een STATION wonen hoor :(


Zolang vrije concurentie nog niet op het hoofnet toegestaan is zul je het voor binnenlandsvervoer met NS moeten blijven doen. Om eerlijk te zijn vindt ik het eigelijk schandalig want de staat heeft de NS altijd ondersteund in minderen tijden en nu mag de staat best wat meer terug vragen dan alleen maar een paar stoppertjes in limburg aanbesteden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Vinny »

hidihi schreef:
webguy schreef:Denk dat dit onder besloten vervoer valt... Er zijn wel meer dingen die "open" zijn maar met touringcars worden gereden.
Dan zou je als vervoerder best ver kunnen gaan. Als ik bijvoorbeeld wakker wordt met het idee ik wil een sneltrein tussen Gouda en Amsterdam hebben. Zou ik kunnen proberen om tussen Gouda en Amsterdam reseveringen te gaan verkopen waardoor het besloten vervoer wordt waardoor ik geld kan verdienen door passagiers in het binnenland te vervoeren.
Dat is een typisch voorbeeld van "open accesvervoer" . Daar zijn internationaal wel een paar voorbeelden van te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/National_E ... East_Coast
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Tras ... iaggiatori

Ik denk dat het in Nederland niet goed van de grond komt, omdat de NS nog altijd het "alleenrecht" (monopolie) op de exploitatie van het hoofdrailnet heeft. Dit is (cf. de wet personenvervoer) in concessie uitgegeven. Het is nog een open vraag of deze constructie na 2015 nog mag van de Europese regelgeving - wellicht met de opname van de voorwaarde dat de NS open accesvervoer zou moeten toelaten wanneer ProRail dit inpasbaar in de dienstregeling acht. Het is eigenlijk best bizar dat men in de jaren '90 meer concurrentie op het spoor wilde en toen regelgeving heeft ingevoerd waardoor een nieuw "loversrail" avontuur zo goed als onmogelijk is geworden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Klaasje »

Zo'n concessie mag op basis van de Europese regelgeving. Wat meer bijzonder is is dat het ook nog steeds onderhands gegund mag worden mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De Nederlandse wet is hier strenger in dan de Europese regels op dit gebied zijn. (De liefhebbers kunnen op de PSO-verordening googelen)
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door midnet »

hidihi schreef:[Dan zou je als vervoerder best ver kunnen gaan. Als ik bijvoorbeeld wakker wordt met het idee ik wil een sneltrein tussen Gouda en Amsterdam hebben. Zou ik kunnen proberen om tussen Gouda en Amsterdam reseveringen te gaan verkopen waardoor het besloten vervoer wordt waardoor ik geld kan verdienen door passagiers in het binnenland te vervoeren.
dat doen ze zo in DE=Duitsland. Vooral studenten die weekendreizen maken (er is daar geen stud-OV) vanaf hun Uni naar grotere steden. Daarmee omzeilen ze de superhoge DB-tarieven. ben nu ff kwijt hoe dat hette-zal nog eens zoeken.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door midnet »

Klaasje schreef:Zo'n concessie mag op basis van de Europese regelgeving. Wat meer bijzonder is is dat het ook nog steeds onderhands gegund mag worden mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De Nederlandse wet is hier strenger in dan de Europese regels op dit gebied zijn. (De liefhebbers kunnen op de PSO-verordening googelen)
Maar juist de laatste jaren zijn er toch diverse van die de staatsrail beconcurrerende-op de superrendable hoofdlijnen- vervoerders bijgekomen, juist op grond van de EU-regelgeving? dan lijkt mij dat NL snel door mw. Neelie en haar getrouwen wordt teruggefloten. In Oostenrijk Westbahn, in CZ regiojet= van studentagency en er komt er dra nog een, in ITalia komt er heel binnenkort een op de Hi-speedlijnen [arenaways?], Zweden heeft het al met Veolia en in DE staat er alweer een in de startblokken die het alweer nog eens op Hamburg-Keulen wil proberen. En zoals gebruikelijk staken de Fransen weer eens als hun monopolie bedreigt wordt van de staatsstakers van de SNCF.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Klaasje »

Vervoer met binnenlandse treinen mag op basis van een onderhandse concessie met een monopoly op binnenlandse reizigerstreinen. Het enige wat echt veranderd is is dat internationale treinen vrij ieder land in mogen en binnen dat land ook reizigers mee mogen nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Suus »

Arenaways in Italië is voor zover ik weet alweer failliet gegaan. Het schijnt opgekocht te zijn door een aantal zakenmannen maar of ze nog steeds rijden kan ik niet lezen, ik kan geen Italiaans. :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: Dat is een typisch voorbeeld van "open accesvervoer" . Daar zijn internationaal wel een paar voorbeelden van te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/National_E ... East_Coast
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Tras ... iaggiatori
Even zeuren: je eerste voorbeeld klopt niet. :wink: National Express East Coast had gewoon een concessie voor de East Coast Main Line. Dat ze die concessie niet hebben uitgediend, waardoor de overheid de concessie nu uitvoert onder de naam East Coast is een ander verhaal. :P
Een goed voorbeeld is Grand Central wat als een open acces vervoerder treindiensten tussen Sunderland en Bradford enerzijds en London anderzijds aanbiedt, via de East Coast Main Line. Op de stations tussen London en het laatste station op de ECML wat zij aandoet (York voor Sunderland en Doncaster voor Bradford) mag ook niet gestopt worden i.v.m. concurrentie met East Coast.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten