OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Las net (goedkoopvliegenclub-ik heb dagen dat ik eindeloze rijen sites moet doorploegen) dat als vervanging van de NS-nachttrein Twente-Schiphol, de OAD een vervangende snelbus aanbiedt met dezelfde doelgroep en ca. tijden/reisperiode. Alleen moet je hier wel vast vooruit voorboeken-opstappen kan ook op diverse afritten van de snelweg-makkelijker dichtbij voor veel brengers. Ter informatie dus.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Was al heel lang bekend ;) Ook rijdt er een nachtbus van Groningen via Zwolle naar Schiphol... tenminste, laatstgenoemde las ik eens ergens. Wie weet meer details?
Ik doe ook maar wat
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Nieuw is dat OAD in de zomer 2 ritten per richting per nacht gaat uitvoeren en zich ook niet meer alleen beperkt tot de zomervakantie.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Het zullen waarschijnlijk bussen zijn die in combinatie met een OAD-vliegreis bijgeboekt kunnen worden (net als een pendel voor een busreis van- en naar de opstapplaats). Geen OV dus lijkt me.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
als je het van te voren moet boeken, moet je het zien als een soort Eurolines, maar dan binnen Nederland...
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
eindhoven heeft zoiets sinds kort ook... alleen dan meer voor vanuit Belgie naar Eindhoven Airport.midnet schreef:Las net (goedkoopvliegenclub-ik heb dagen dat ik eindeloze rijen sites moet doorploegen) dat als vervanging van de NS-nachttrein Twente-Schiphol, de OAD een vervangende snelbus aanbiedt met dezelfde doelgroep en ca. tijden/reisperiode. Alleen moet je hier wel vast vooruit voorboeken-opstappen kan ook op diverse afritten van de snelweg-makkelijker dichtbij voor veel brengers. Ter informatie dus.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Trouwens ik dacht altijd dat je alleen personenvervoer mocht uitvoeren voor groepen dus groepsvervoer, internationaal en onder de 9 personen? Maar je ziet iniaitieve zoals schiphol vervoer met grote bussen en de strandexpress vanaf brabant naar zeeland op komen. In welk artikel van wets personenvervoer staat dat je dat mag doen?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Denk dat dit onder besloten vervoer valt... Er zijn wel meer dingen die "open" zijn maar met touringcars worden gereden.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Dan zou je als vervoerder best ver kunnen gaan. Als ik bijvoorbeeld wakker wordt met het idee ik wil een sneltrein tussen Gouda en Amsterdam hebben. Zou ik kunnen proberen om tussen Gouda en Amsterdam reseveringen te gaan verkopen waardoor het besloten vervoer wordt waardoor ik geld kan verdienen door passagiers in het binnenland te vervoeren.webguy schreef:Denk dat dit onder besloten vervoer valt... Er zijn wel meer dingen die "open" zijn maar met touringcars worden gereden.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Moet je wel een vergunning voor het spoorgebruik krijgen, en dat wordt lastig...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Er zijn inderdaad uitspraken van rechters dat als iedereen iets alleen beschikbaar is door lidmaatschap maar dat iedereen lid kan worden dat gewoon open is - denk aan de ANWB en Rabobank die allebei verenging/cooperatief karakter hebben...
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Inderdaad een vergunning krijgen wordt lastig want je moet natuurlijk altijd een mooi bedrag in je sok moeten zitten om voor de komende 6 maanden te garanderen dat je kunt rijden maar de concurentie van de NS is het aller moeilijkste. Er rijdt op dit moment alleen een stoptrein tussen Gouda en Amsterdam en een klein stoptreintje als IC trein zou je wel in de spits kunnen vullen. Maar als de NS ziet dat je met een sneltrein wil rijden tussen Gouda en Amsterdam gaan zij bij een sucses ook een sneltrein Gouda Amsterdam inleggen en dan verlies je de concurentie omdat de NS veel meer flexibiliteit kan aanbieden dan een vervoer die op reseveringen lidmaatschappen moet leven en geen SOV kaarten kan acepteren.Ronald schreef:Moet je wel een vergunning voor het spoorgebruik krijgen, en dat wordt lastig...
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Dit soort dingen zijn gewoon in de concessie-wetgeving geregeld. Ik herinner me trouwens ineens Lovers Rail weer ;-)
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Je bedoelt de wet personenvervoer en de onderliggende besluiten.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Zoiets ja.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Hier heb ik toch geen fluit aan :neg: Ik ga niet voor niks bij een STATION wonen hoor :(
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Lovers rail reed geloof ik in 1995 nog voor de wet personen vervoer. In de Lovenstijd mocht je gewoon op eigen risico binnenlandse treinritten op zetten. Nu mag binnenlandsvervoer personenvervoer alleeen maar door de concessie gemachtigde. Gouda Amsterdam valt onder hoofdrail en die concessie heeft NS nog steeds. Als je nu iets wil flikken moet je het onder de noemer besloten cvervoer doen en daar zitten schijnbaar wat masen in.Ronald schreef:Dit soort dingen zijn gewoon in de concessie-wetgeving geregeld. Ik herinner me trouwens ineens Lovers Rail weer ;-)
Fles schreef:Hier heb ik toch geen fluit aan :neg: Ik ga niet voor niks bij een STATION wonen hoor :(
Zolang vrije concurentie nog niet op het hoofnet toegestaan is zul je het voor binnenlandsvervoer met NS moeten blijven doen. Om eerlijk te zijn vindt ik het eigelijk schandalig want de staat heeft de NS altijd ondersteund in minderen tijden en nu mag de staat best wat meer terug vragen dan alleen maar een paar stoppertjes in limburg aanbesteden.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Dat is een typisch voorbeeld van "open accesvervoer" . Daar zijn internationaal wel een paar voorbeelden van te vinden:hidihi schreef:Dan zou je als vervoerder best ver kunnen gaan. Als ik bijvoorbeeld wakker wordt met het idee ik wil een sneltrein tussen Gouda en Amsterdam hebben. Zou ik kunnen proberen om tussen Gouda en Amsterdam reseveringen te gaan verkopen waardoor het besloten vervoer wordt waardoor ik geld kan verdienen door passagiers in het binnenland te vervoeren.webguy schreef:Denk dat dit onder besloten vervoer valt... Er zijn wel meer dingen die "open" zijn maar met touringcars worden gereden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/National_E ... East_Coast
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Tras ... iaggiatori
Ik denk dat het in Nederland niet goed van de grond komt, omdat de NS nog altijd het "alleenrecht" (monopolie) op de exploitatie van het hoofdrailnet heeft. Dit is (cf. de wet personenvervoer) in concessie uitgegeven. Het is nog een open vraag of deze constructie na 2015 nog mag van de Europese regelgeving - wellicht met de opname van de voorwaarde dat de NS open accesvervoer zou moeten toelaten wanneer ProRail dit inpasbaar in de dienstregeling acht. Het is eigenlijk best bizar dat men in de jaren '90 meer concurrentie op het spoor wilde en toen regelgeving heeft ingevoerd waardoor een nieuw "loversrail" avontuur zo goed als onmogelijk is geworden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Zo'n concessie mag op basis van de Europese regelgeving. Wat meer bijzonder is is dat het ook nog steeds onderhands gegund mag worden mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De Nederlandse wet is hier strenger in dan de Europese regels op dit gebied zijn. (De liefhebbers kunnen op de PSO-verordening googelen)
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
dat doen ze zo in DE=Duitsland. Vooral studenten die weekendreizen maken (er is daar geen stud-OV) vanaf hun Uni naar grotere steden. Daarmee omzeilen ze de superhoge DB-tarieven. ben nu ff kwijt hoe dat hette-zal nog eens zoeken.hidihi schreef:[Dan zou je als vervoerder best ver kunnen gaan. Als ik bijvoorbeeld wakker wordt met het idee ik wil een sneltrein tussen Gouda en Amsterdam hebben. Zou ik kunnen proberen om tussen Gouda en Amsterdam reseveringen te gaan verkopen waardoor het besloten vervoer wordt waardoor ik geld kan verdienen door passagiers in het binnenland te vervoeren.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Maar juist de laatste jaren zijn er toch diverse van die de staatsrail beconcurrerende-op de superrendable hoofdlijnen- vervoerders bijgekomen, juist op grond van de EU-regelgeving? dan lijkt mij dat NL snel door mw. Neelie en haar getrouwen wordt teruggefloten. In Oostenrijk Westbahn, in CZ regiojet= van studentagency en er komt er dra nog een, in ITalia komt er heel binnenkort een op de Hi-speedlijnen [arenaways?], Zweden heeft het al met Veolia en in DE staat er alweer een in de startblokken die het alweer nog eens op Hamburg-Keulen wil proberen. En zoals gebruikelijk staken de Fransen weer eens als hun monopolie bedreigt wordt van de staatsstakers van de SNCF.Klaasje schreef:Zo'n concessie mag op basis van de Europese regelgeving. Wat meer bijzonder is is dat het ook nog steeds onderhands gegund mag worden mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De Nederlandse wet is hier strenger in dan de Europese regels op dit gebied zijn. (De liefhebbers kunnen op de PSO-verordening googelen)
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Vervoer met binnenlandse treinen mag op basis van een onderhandse concessie met een monopoly op binnenlandse reizigerstreinen. Het enige wat echt veranderd is is dat internationale treinen vrij ieder land in mogen en binnen dat land ook reizigers mee mogen nemen.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Arenaways in Italië is voor zover ik weet alweer failliet gegaan. Het schijnt opgekocht te zijn door een aantal zakenmannen maar of ze nog steeds rijden kan ik niet lezen, ik kan geen Italiaans. :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OAD snelwegnachtbus naar Schiphol
Even zeuren: je eerste voorbeeld klopt niet. National Express East Coast had gewoon een concessie voor de East Coast Main Line. Dat ze die concessie niet hebben uitgediend, waardoor de overheid de concessie nu uitvoert onder de naam East Coast is een ander verhaal.Vinny schreef: Dat is een typisch voorbeeld van "open accesvervoer" . Daar zijn internationaal wel een paar voorbeelden van te vinden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/National_E ... East_Coast
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Tras ... iaggiatori
Een goed voorbeeld is Grand Central wat als een open acces vervoerder treindiensten tussen Sunderland en Bradford enerzijds en London anderzijds aanbiedt, via de East Coast Main Line. Op de stations tussen London en het laatste station op de ECML wat zij aandoet (York voor Sunderland en Doncaster voor Bradford) mag ook niet gestopt worden i.v.m. concurrentie met East Coast.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten