Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door AppleMoose »

We zijn toch allemaal ook zo verwend als de kolere he.
Dat een weekendje zonder telefoon en internet al bijzonder moet zijn.
We kunnen ons zelf niet meer vermaken zonder internet en elektronische apparatuur. Er MOET van alles 'georganiseerd' worden, want zelf iets bedenken kunnen we niet meer. Even wachten op de bus? Eerste wat mensen doen is de mobiel in de klauwe nemen om te internetten en weet ik veel nog meer.
We MOETEN op Twitter, want iedereen MOET weten dat jou bus van 16.34 wel 3 minuten te laat vertrekt en dat je weeeeeer niet in de trein bent gecontroleerd. Het gaat er niet om wat je meldt, want dat is toch zinloos geneuzel in de ruimte, het gaat om het aantal volgers. Hoe meer volgers of 'vrienden' (hyves/facebook) je hebt, hoe belangrijker je schijnt te zijn. Inderdaad, schijnt. Echt belangrijke mensen zijn onbereikbaar, en gaan zeker niet met de trein.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Dat gaat echt helemaal nergens over. Je HOEFT niet mee te doen. Je kan je er ook gewoon niet aan ergeren en accepteren dat andere mensen dat wel doen. De wereld is veranderd. Deal with it. Beter voor je hart ook.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op di 13 mar 2012, 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: De eerste zin heb ik verwijderd omdat dat een ongewenste persoonlijke sneer was.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door AppleMoose »

Gezeik? Ik zie het gewoon als een kritische blik :) Je HOEFT het niet te lezen... :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Maar die kritische blik is niet daadwerkelijk ergens op gebaseerd. Het is een persoonlijke observatie. Sowieso is het nog maar de vraag of het allemaal niet nodig is, al die technologische vooruitgang levert de economie en ook de belastingbetaler enorme sommen geld op.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door AppleMoose »

Ik zeg toch ook niet dat het NIET nodig is, en dat het enkel slecht is?
Een kritische blik kun je op 3 manieren geven. Enkel gebaseerd op feiten, enkel gebaseerd op persoonlijke observaties of een combinatie van die twee.
Geen enkele manier is beter of slechter dan de ander. Een kritische blik hoeft ook niet altijd puur en alleen negatief te zijn, en het hoeft al helemaal niet te betekenen dat je er tegen bent... Een kritische blik kan juist ogen openen, de zin of juist de onzin van iets aantonen. Of het enkel een mening is, of enkel gebaseerd op feiten doet er eigenlijk niet toe. Degene die het leest is degene die er wat mee doet, of niet.
Een forum als deze is er voor om te kunnen zeggen hoe je erover denkt, en dat doe ik in mijn geval dus ook. Je kunt het met me eens zijn, mee oneens zijn. Je kunt me een conservatieve zeiksnor vinden of een held of meer van dat soort onzinnige classificaties. Dat is aan jou. Je hoeft het niet te lezen, je hoeft niet te reageren, je mag er mee doen wat je wil. *O*

Bovendien kun je, je afvragen of alle nieuwigheden op technologisch gebied altijd een vooruitgang of verbetering is te noemen. En alles wat geld oplevert, is niet per definitie ook goed. Maar dat is een geheel andere discussie en dwaalt wel erg ver van het onderwerp af, zelfs van het forum in z'n geheel... :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Suus »

Vroeger nam je boeken mee op vakantie. Die waren zwaar en namen veel ruimte in. En als je ze allemaal uit had had je geen manier om aan nieuwe te komen.

Nu neem je een tablet/e-reader mee. Daar kunnen meer boeken op dan er in je koffer paste, en middels de Wifi van de plek waar je overnacht kan je nog een nieuwe kopen als je ze toch allemaal uit hebt.

Dat is toch een verbetering Ronaldussen :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door AppleMoose »

Dat kan een verbetering zijn. Zoals ik al zei, ik ben niet tegen ALLE vernieuwingen :P Ik ben sowieso niet per definitie tegen vernieuwingen. Vernieuwingen kunnen (en doen dat veelal ook) de mens verder brengen, of op z'n minst het een en ander gemakkelijk maken. Maar zo nu en dan eens een kritische blik (Vooral de manier van gebruik) er op werpen kan geen kwaad toch? :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

deadlock schreef:Maar die kritische blik is niet daadwerkelijk ergens op gebaseerd. Het is een persoonlijke observatie. Sowieso is het nog maar de vraag of het allemaal niet nodig is, al die technologische vooruitgang levert de economie en ook de belastingbetaler enorme sommen geld op.
En aan de andere kant kost het diezelfde belastingbetaler ontzettend veel, en levert het alleen iets op voor een handje vol ontwikkelaars en producenten.
Om niet teveel af te dwalen... Met de huidige techniek en computeralisering (3x woordwaarde) stompen de mensen ook volledig af, treindienstleiders die de kluts kwijt raken als ze arie moeten omzeilen, conducteurs die niets meer kunnen als hun railpocket niet werkt, servexmedewerkers die in de stress raken als iemand geld wil bijpassen, omdat ze niet meer (terug) kunnen rekenen, geen informatie meer als er een computer faalt, en zelfs het halve land ligt plat bij een storing in een computer. Dus laten we het er nu niet over hebben dat "alles" zo´n vooruitgang is.

En natuurlijk zijn er reizigers die onderweg in de trein werken, maar een groot deel wat naar een beeldscherm zit te turen, of dat nou van een I-pad,-pod,-phone, laptop, tablet, blackberry, enz enz is, die zijn niet aan het werk, maar kijken filmpjes, whatsappen, skypen, msnnen, smssen mmssen en wat er allemaal nog meer te doen is op het almachtige -net.

En ik gun het die mensen van harte hoor, maar om nu echt te pleiten om voor al die multimedia-geobsedeerde reizigers stroom te moeten faciliteren gaat mij te ver!

En ja, ook ik heb een smartphone, en ik stuur ook wel eens een berichtje via mail of whatsapp, of ik lees het nieuws even (zeker als er iets gebeurd is) maar ik kan gelukkig nog steeds zonder stopcontact de deur uit!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:Om niet teveel af te dwalen... Met de huidige techniek en computeralisering (3x woordwaarde) stompen de mensen ook volledig af, treindienstleiders die de kluts kwijt raken als ze arie moeten omzeilen,
Kwestie van training.
conducteurs die niets meer kunnen als hun railpocket niet werkt,
Overstap aangeven enzo?
servexmedewerkers die in de stress raken als iemand geld wil bijpassen, omdat ze niet meer (terug) kunnen rekenen,
Dan weten ze dus niet hoe de kassa werkt want die extra euro horen ze aan te slaan en dan krijgen ze alsnog het goede bedrag. En daarnaast is ook dit een kwestie van training.
geen informatie meer als er een computer faalt, en zelfs het halve land ligt plat bij een storing in een computer. Dus laten we het er nu niet over hebben dat "alles" zo´n vooruitgang is.
Ja. Het halve land ligt ook plat als er een grote storing is in het elektriciteitsnetwerk. Het is gewoon een onmisbaar onderdeel geworden van de maatschappij. We kunnen ook weer ouderwets vuur gaan stoken buiten en bij elkaar kruipen in grotten. Toen konden we namelijk nog jagen en slachten. Stel je voor dat de slachterijen nu gaan staken, dan kunnen we ook helemaal niets.
En natuurlijk zijn er reizigers die onderweg in de trein werken, maar een groot deel wat naar een beeldscherm zit te turen, of dat nou van een I-pad,-pod,-phone, laptop, tablet, blackberry, enz enz is, die zijn niet aan het werk, maar kijken filmpjes, whatsappen, skypen, msnnen, smssen mmssen en wat er allemaal nog meer te doen is op het almachtige -net.
Dan nog is het niet aan anderen om daar een oordeel over te vellen. Zeggen dat het beter is om een goed boek te lezen is ook pure nonsens. Dit is gewoon het nieuwe boek.
En ik gun het die mensen van harte hoor, maar om nu echt te pleiten om voor al die multimedia-geobsedeerde reizigers stroom te moeten faciliteren gaat mij te ver!
Ondertussen trekt het vanwege het gemak wel meer reizigers.
En ja, ook ik heb een smartphone, en ik stuur ook wel eens een berichtje via mail of whatsapp, of ik lees het nieuws even (zeker als er iets gebeurd is) maar ik kan gelukkig nog steeds zonder stopcontact de deur uit!
Dat kan ik ook hoor. Vorige week nog 8 uurtjes heen en 8 uurtjes terug van Hgl naar Leipzig Hbf en retour. Ik kan niet zeggen dat ik het gemist heb maar ik had het wel leuker gevonden als ik even een Duitse simkaart had aangeschaft. De uren vliegen gewoon voorbij als je achter je computer zit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

deadlock schreef:
Ennes schreef:Om niet teveel af te dwalen... Met de huidige techniek en computeralisering (3x woordwaarde) stompen de mensen ook volledig af, treindienstleiders die de kluts kwijt raken als ze arie moeten omzeilen,
Kwestie van training.
Dat zouden ze idd meer moeten doen, of zoals vroeger onderop beginnen en meerdere facetten van het spoor leren kennen.
conducteurs die niets meer kunnen als hun railpocket niet werkt,
Overstap aangeven enzo?
Nou zonder railpocket, kan je niet meer controleren, verkopen, plannen enz Het gebruik van de RP gaat tegenwoordig een stukje verder als een overstap opzoeken.
servexmedewerkers die in de stress raken als iemand geld wil bijpassen, omdat ze niet meer (terug) kunnen rekenen,
Dan weten ze dus niet hoe de kassa werkt want die extra euro horen ze aan te slaan en dan krijgen ze alsnog het goede bedrag. En daarnaast is ook dit een kwestie van training.
En ze leren niet meer (hoofd)rekenen tegenwoordig
geen informatie meer als er een computer faalt, en zelfs het halve land ligt plat bij een storing in een computer. Dus laten we het er nu niet over hebben dat "alles" zo´n vooruitgang is.
Ja. Het halve land ligt ook plat als er een grote storing is in het elektriciteitsnetwerk. Het is gewoon een onmisbaar onderdeel geworden van de maatschappij. We kunnen ook weer ouderwets vuur gaan stoken buiten en bij elkaar kruipen in grotten. Toen konden we namelijk nog jagen en slachten. Stel je voor dat de slachterijen nu gaan staken, dan kunnen we ook helemaal niets.
Natuurlijk zijn bepaalde zaken niet meer weg te denken, alleen laten we ons er dusdanig afhankelijk van maken tegenwoordig dat alles echt stilstaat
En natuurlijk zijn er reizigers die onderweg in de trein werken, maar een groot deel wat naar een beeldscherm zit te turen, of dat nou van een I-pad,-pod,-phone, laptop, tablet, blackberry, enz enz is, die zijn niet aan het werk, maar kijken filmpjes, whatsappen, skypen, msnnen, smssen mmssen en wat er allemaal nog meer te doen is op het almachtige -net.
Dan nog is het niet aan anderen om daar een oordeel over te vellen. Zeggen dat het beter is om een goed boek te lezen is ook pure nonsens. Dit is gewoon het nieuwe boek
Deze redenatie is natuurlijk ook heel simpel om te draaien.
En ik gun het die mensen van harte hoor, maar om nu echt te pleiten om voor al die multimedia-geobsedeerde reizigers stroom te moeten faciliteren gaat mij te ver!
Ondertussen trekt het vanwege het gemak wel meer reizigers.
Waar vervolgens geen ruimte voor is in de treinen, en er geen ruimte is voor meer treinen op het net, boven dien zouden nog meer reizigers om nog meer stopcontacten vragen, eens zijn er grenzen bereikt. En bovendien bestaat er altijd nog de mogelijkheid een extra accu aan te schaffen, heb je nooit problemen dat je een trein treft zonder stopcontacten, bezette stopcontacten, kapotte stopcontacten enz
En ja, ook ik heb een smartphone, en ik stuur ook wel eens een berichtje via mail of whatsapp, of ik lees het nieuws even (zeker als er iets gebeurd is) maar ik kan gelukkig nog steeds zonder stopcontact de deur uit!
Dat kan ik ook hoor. Vorige week nog 8 uurtjes heen en 8 uurtjes terug van Hgl naar Leipzig Hbf en retour. Ik kan niet zeggen dat ik het gemist heb maar ik had het wel leuker gevonden als ik even een Duitse simkaart had aangeschaft. De uren vliegen gewoon voorbij als je achter je computer zit.
tja wie heeft je tegen gehouden om die Duidse simkaart te kopen? Bij mij gaat de tijd nog altijd even snel, hij lijkt hooguit even stil te staan als de batterij van me horloge leeg is!
Jawel, ik ben ook met mijn tijd meegegaan hoor, een horloge met batterij die ik niet meer op hoeft te winden elke ochtend.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door deadlock »

Ennes schreef:Dat zouden ze idd meer moeten doen, of zoals vroeger onderop beginnen en meerdere facetten van het spoor leren kennen.
Goed. Ben ik met je eens. Maar dat vind ik meer algemeen.
Nou zonder railpocket, kan je niet meer controleren, verkopen, plannen enz Het gebruik van de RP gaat tegenwoordig een stukje verder als een overstap opzoeken.
Gewoon alsnog een bonnenboekje meenemen dus ;) Die andere dingen. Tsjah. Dat plannen was zonder railpocket natuurlijk ook niet heel erg mogelijk zonder de dienstregeling redelijk serieus uit je hoofd te kennen.
En ze leren niet meer (hoofd)rekenen tegenwoordig
Ook een onderwijsprobleem en geen automatiseringsprobleem. De rekenmachine moet t/m de 3e van de middelbare school de klas uit.
Natuurlijk zijn bepaalde zaken niet meer weg te denken, alleen laten we ons er dusdanig afhankelijk van maken tegenwoordig dat alles echt stilstaat
Mijn punt is dus dat dat met veel meer dingen zo is.
Deze redenatie is natuurlijk ook heel simpel om te draaien.
Er nee want mijn punt is dus juist dat je de reiziger zelf de keuze laat.
Waar vervolgens geen ruimte voor is in de treinen, en er geen ruimte is voor meer treinen op het net, boven dien zouden nog meer reizigers om nog meer stopcontacten vragen, eens zijn er grenzen bereikt. En bovendien bestaat er altijd nog de mogelijkheid een extra accu aan te schaffen, heb je nooit problemen dat je een trein treft zonder stopcontacten, bezette stopcontacten, kapotte stopcontacten enz
Als het betalende reizigers zijn dan komt er meer geld binnen en kan er meer materieel en meer personeel ingezet worden. Als dat niet gebeurt is dat niet een probleem van de technologie maar van de vervoerder.
tja wie heeft je tegen gehouden om die Duidse simkaart te kopen? Bij mij gaat de tijd nog altijd even snel, hij lijkt hooguit even stil te staan als de batterij van me horloge leeg is!
Jawel, ik ben ook met mijn tijd meegegaan hoor, een horloge met batterij die ik niet meer op hoeft te winden elke ochtend.
Ik heb er met mijn enorme kater zaterdagochtend niet bij stilgestaan! Maar het is een bewezen feit dat de tijd sneller lijkt te gaan als je bepaalde activiteiten uitvoert (lezen/internetten/whatever). Dat dit psychologische fenomeen op jou niet van toepassing is lijkt me vreemd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Kuba »

Ennes schreef:tja wie heeft je tegen gehouden om die Duidse simkaart te kopen?
In Duitsland moet je je simkaart eerst registreren en daarbij je woonadres in Duitsland opgeven.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Ennes »

deadlock schreef:
Ennes schreef:Dat zouden ze idd meer moeten doen, of zoals vroeger onderop beginnen en meerdere facetten van het spoor leren kennen.
Goed. Ben ik met je eens. Maar dat vind ik meer algemeen.
Ten dele algemeen, men leert het nu echter veel meer om via/met geautomatiseerde computer systemen te werken
Nou zonder railpocket, kan je niet meer controleren, verkopen, plannen enz Het gebruik van de RP gaat tegenwoordig een stukje verder als een overstap opzoeken.
Gewoon alsnog een bonnenboekje meenemen dus ;) Die andere dingen. Tsjah. Dat plannen was zonder railpocket natuurlijk ook niet heel erg mogelijk zonder de dienstregeling redelijk serieus uit je hoofd te kennen
Een bonnenboekje zonder gegevens heb je ook niet veel aan, voor het digitale tijdperk ware er nog spoorkaarten met tariefeenheden, en werd je ook min of meer gedwongen om dingen te weten, wat in het hedendaagse geautomatiseerde tijdperk niet meer zo is
En ze leren niet meer (hoofd)rekenen tegenwoordig
Ook een onderwijsprobleem en geen automatiseringsprobleem. De rekenmachine moet t/m de 3e van de middelbare school de klas uit.
En waardoor komt dat onderwijs probleem? juist doordat we in een tijdperk van automatisering leven, en het handmatig handelen niet meer noodzakelijk is, tot dat blijkt dat de techniek je in de steek laat.
Natuurlijk zijn bepaalde zaken niet meer weg te denken, alleen laten we ons er dusdanig afhankelijk van maken tegenwoordig dat alles echt stilstaat
Mijn punt is dus dat dat met veel meer dingen zo is.
Juist, en daarom zou je om niet helemaal vast te lopen ook moeten leren dat je ook nog zonder techniek uit de voeten kan met een hoop dingen.
Deze redenatie is natuurlijk ook heel simpel om te draaien.
Er nee want mijn punt is dus juist dat je de reiziger zelf de keuze laat.
Die keuze is er toch ook? wil je meer faciliteiten zoals een stopcontact kan je eerste klas reizen, of je kan een extra accu meenemen.
Waar vervolgens geen ruimte voor is in de treinen, en er geen ruimte is voor meer treinen op het net, boven dien zouden nog meer reizigers om nog meer stopcontacten vragen, eens zijn er grenzen bereikt. En bovendien bestaat er altijd nog de mogelijkheid een extra accu aan te schaffen, heb je nooit problemen dat je een trein treft zonder stopcontacten, bezette stopcontacten, kapotte stopcontacten enz
Als het betalende reizigers zijn dan komt er meer geld binnen en kan er meer materieel en meer personeel ingezet worden. Als dat niet gebeurt is dat niet een probleem van de technologie maar van de vervoerder.
zoals ik al zei zijn er al een aantal grenzen bereikt, en vol is vol (infra) daar helpt uiteindelijk geen extra personeel of materieel tegen
tja wie heeft je tegen gehouden om die Duidse simkaart te kopen? Bij mij gaat de tijd nog altijd even snel, hij lijkt hooguit even stil te staan als de batterij van me horloge leeg is!
Jawel, ik ben ook met mijn tijd meegegaan hoor, een horloge met batterij die ik niet meer op hoeft te winden elke ochtend.
Ik heb er met mijn enorme kater zaterdagochtend niet bij stilgestaan! Maar het is een bewezen feit dat de tijd sneller lijkt te gaan als je bepaalde activiteiten uitvoert (lezen/internetten/whatever). Dat dit psychologische fenomeen op jou niet van toepassing is lijkt me vreemd.
leuk dat je dit aanhaalt, misschien verbaast het mij wel dat dat hetzelfde psychologische fenomeen dat de tijd sneller gaat met een computer voor jou werkt. Waarschijnlijk is het heel verbazingwekkend voor een blijkbaar volledig gedigitaliseerd persoon, dat gewoon even lekker niets doen enorm kan onthaasten, zonder het gevoel te hebben dat de tijd langzamer gaat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:We zijn toch allemaal ook zo verwend als de kolere he.
Dat een weekendje zonder telefoon en internet al bijzonder moet zijn.
We kunnen ons zelf niet meer vermaken zonder internet en elektronische apparatuur. Er MOET van alles 'georganiseerd' worden, want zelf iets bedenken kunnen we niet meer. Even wachten op de bus? Eerste wat mensen doen is de mobiel in de klauwe nemen om te internetten en weet ik veel nog meer.
Ja, je kunt ook dommig om je heen kijken als je in je eentje op de bus staat te wachten, maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken. Waarom denk je dat mensen niet meer zelf nadenken door de opkomst van (mobiel) internet? We leven in een tijd waarin meer gecommuniceerd wordt dan ooit. Terwijl je nu een interessante discussie op een forum voert besteedde een gemiddelde Nederlander 15 jaar geleden de dinsdagavond waarschijnlijk door een beetje tv te kijken.
Ennes schreef:
Waar vervolgens geen ruimte voor is in de treinen, en er geen ruimte is voor meer treinen op het net, boven dien zouden nog meer reizigers om nog meer stopcontacten vragen, eens zijn er grenzen bereikt. En bovendien bestaat er altijd nog de mogelijkheid een extra accu aan te schaffen, heb je nooit problemen dat je een trein treft zonder stopcontacten, bezette stopcontacten, kapotte stopcontacten enz
Als het betalende reizigers zijn dan komt er meer geld binnen en kan er meer materieel en meer personeel ingezet worden. Als dat niet gebeurt is dat niet een probleem van de technologie maar van de vervoerder.
zoals ik al zei zijn er al een aantal grenzen bereikt, en vol is vol (infra) daar helpt uiteindelijk geen extra personeel of materieel tegen
Dus eigenlijk zeg je hier: maak treinreizen met NS niet al te aantrekkelijk, want er kunnen geen reizigers meer bij? Ik vind dat NS moet streven naar het zo aangenaam en nuttig mogelijk maken van treinreizen, en als dat leidt tot meer reizigers moet dat juist als een compliment gezien worden in plaats van een bezwaar.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Caspar »

Beetje offtopic...

@ Ennes; Tijdens de opleidingen bij Prorail Verkeersleiding is er veel ruimte om dagjes elders mee te lopen.
Je kan het zo gek niet bedenken of je kan er wel heen.

Te denken valt aan:
-Dag meelopen met service medewerker
-Dag meelopen met een HC
-Dag meekijken bij de bijsturing
-Dag meerijden met een machinist
-Je traject woonplaats- opleiding (Utrecht) meerijden met een machinist
-Dag meekijken bij het MCC in Eindhoven
-Dag naar RIO in Amersfoort (werking beveiliging etc in de praktijk zien)
-Stukken wandelen langs het spoor met een opleider, kijken op opstelterreinen en werkplaatsen etc.
-Over de schouders meekijken bij ITC (bijsturing NS-hispeed)

Behalve de HC heb ik alles zo ongeveer wel gedaan, en volgens mij doen de meesten dat wel als ze in opleiding zijn, want het is behalve leerzaam ook gewoon leuk! Je moet wel zelf initiatief tonen, anders gebeurt er namelijk helemaal niets en zit je alleen vauit de ''boeken'' te leren.

Het zijn vaak juist de mensen die er al 20 jaar zitten die na de afsplitsing geen trein van binnen meer hebben gezien, en als je naar hun laatste reiservaring vraagt dat een rit met een getrokken trein Zandvoort aan Zee- Maastricht blijkt te zijn... :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Klaasje »

Ennes schreef:
Waar vervolgens geen ruimte voor is in de treinen, en er geen ruimte is voor meer treinen op het net, boven dien zouden nog meer reizigers om nog meer stopcontacten vragen, eens zijn er grenzen bereikt. En bovendien bestaat er altijd nog de mogelijkheid een extra accu aan te schaffen, heb je nooit problemen dat je een trein treft zonder stopcontacten, bezette stopcontacten, kapotte stopcontacten enz
Als het betalende reizigers zijn dan komt er meer geld binnen en kan er meer materieel en meer personeel ingezet worden. Als dat niet gebeurt is dat niet een probleem van de technologie maar van de vervoerder.
zoals ik al zei zijn er al een aantal grenzen bereikt, en vol is vol (infra) daar helpt uiteindelijk geen extra personeel of materieel tegen.
Dat is echt gel*l. In Frankrijk rond Parijs rijdt men veel frequenter dan wij in Nederland doen. In Japan kunnen ze dat ook met relatief weinig infra. Om dat te kunnen doen heb je echter een goed functionerende verkeersleiding nodig en een goed bijstuurbare treindienst. Dat betekent dus ook dat je niet 21 wijzigingen moet doorvoeren omdat één trein vertraagd is omdat anders andere treinen anders niet rijden en dat er korte lijntjes moeten zijn tussen de bijsturing (NS, Connexxion, Arriva of whatever) en verkeersleiding (Prorail) en dat het liefst op een zo laag mogelijk niveau in de organisatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Suus »

In Parijs gebruikt men voor de drukste trajecten van de RER een semi-automatisch systeem, dat geen vaste blokken hanteert maar ervoor zorgt dat de benodigde afstand tussen de treinen automatisch berekend op basis van de snelheid van de treinen. Daardoor is het mogelijk dat er terwijl een trein nog het station verlaat al een nieuwe trein het station komt binnenrijden, soms met een gat van slechts enkele tientallen meters ertussen. Dat is er in Nederland niet, en wat het te maken heeft met wifi is mij niet duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Klaasje »

Als je op basis van beveiliging meer capaciteit uit de bestaande infra perst en dat ook meteen gebruikt dan verhoogt dat alleen maar de druk op de bijsturing. Daarmee zijn mijn voorbeelden prima bruikbaar en daarmee klopt het punt van Ennes dat "er meer infra nodig is" dus niet. Verder heeft het inderdaad weinig met Wifi te maken anders dan dat wifi meer reizigers zou kunnen opleveren, waarvan meer treinen en personeel betaald zouden kunnen worden die ook nog ergens moeten rondrijden. (zie ook bovenstaande discussie)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Suus »

Meer infrastructuur bouwen is overigens wel een goede manier om meer werkgelegenheid te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Klaasje »

Waarvoor we vervolgens Polen inhuren omdat de Nederlanders dat werk afgezien van engineering en toezicht niet willen doen. :X
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Geert »

Zullen we maar weer iets meer richting de wifi toegaan? ;)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Dexter »

Caspar schreef:Beetje offtopic...

@ Ennes; Tijdens de opleidingen bij Prorail Verkeersleiding is er veel ruimte om dagjes elders mee te lopen.
Je kan het zo gek niet bedenken of je kan er wel heen.

-Dag naar RIO in Amersfoort
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6yeF-yDCHc[/youtube]

Leuk!! Wanneer gaan we? *O*
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef: Ja, je kunt ook dommig om je heen kijken als je in je eentje op de bus staat te wachten, maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.
Ik zeg niet dat het niet mag, ook niet dat men die keuze niet mag maken. Ik beschrijf gewoon een voorbeeld van wat ik dagelijks zie.
Waarom denk je dat mensen niet meer zelf nadenken door de opkomst van (mobiel) internet? We leven in een tijd waarin meer gecommuniceerd wordt dan ooit. Terwijl je nu een interessante discussie op een forum voert besteedde een gemiddelde Nederlander 15 jaar geleden de dinsdagavond waarschijnlijk door een beetje tv te kijken.
Dat mensen niet meer zelf nadenken door alle technologische ontwikkelingen, is dat vooruitgang?
Dat mensen alleen nog in systemen kunnen denken, alleen kunnen doen wat volgens de computer mogelijk is, is dat vooruitgang? Mensen zijn geen computers, en computers zijn geen mensen. Mensen zijn (of waren?) in staat menselijk te denken. Ze hebben inlevingsvermogen. En dat is belangrijk, want ieder mens is verschillend, en niet ieder mens of situatie is te vangen in "systemen en protocollen".
In een reclame van een verzekeringsmaatschappij komt de zin voor "Ik zou graag ja willen zeggen, maar de computer zegt nee...". Of het typetje in Little Britain die zegt "Computer says noooo". We lachen erom en vinden dit waarschijnlijk belachelijk, maar het is zo onderhand wel de dagelijkse realiteit. De computer maakt de dienst uit. De computer zegt of iemand wel of niet voor iets in aanmerking komt. De computer bepaalt ons leven.

We communiceren veel. Of liever gezegt, we praten wel veel, maar zeggen we ook iets? En luisteren we wel naar elkaar?

maargoed, zoals ik al eerder aangaf, dit is een discussie die wel erg veel afwijkt van het topiconderwerp.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door iljitsch »

iljitsch schreef:Er staat dat de wifi gratis is in comfort 2 (2e klas) met een SEMI-FLEX kaartje en dat je je moet registreren, maar daarna houdt het op... Ik vraag me af hoe ze mensen met bepaalde kaartjes wel en andere niet toegang willen geven zonder een hoop gedoe, ik ga er maar vanuit dat het dokken wordt.
We rijden nu net door Brussel-Noord en ik kan vertellen dat je inderdaad gratis wifi krijgt met semi-flex. Je moet dan eerst een account hebben en dan een code die op je kaartje staat invoeren. Het is nogal traag, maar het werkt verder goed. En ik heb ook stroom. (Wel Franse stekker.)

Overigens was de thalys bepaald niet traag met het binnenkomen op Antwerpen, ik was even bang dat-ie ons gewoon voorbij zou rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wifi in de trein: groei, lof en geklaag

Bericht door Vinny »

Toch wel lekker hoor. Kan a la minute dingen posten en bovendien maakt het de treinreis minder saai.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten