BBC - The Tube
BBC - The Tube
Vanavond vanaf 22:00 uur op BBC 2 een zesdelige serie over de Underground aldaar: http://www.bbc.co.uk/programmes/b01cmsfd.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: BBC - The Tube
Leuke tip. Ik ga ze allemaal opnemen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: BBC - The Tube
Kom ik natuurlijk ook 20 minuten te laat achter... Oh well, maar eens op internet opzoeken dan...
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: BBC - The Tube
het was wel weer zo'n van de hak op de tak spring programma...
Re: BBC - The Tube
Deel 1 staat alweer een paar dagen (illegaal) op YouTube:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TrhslXjN5xE[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TrhslXjN5xE[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: BBC - The Tube
En als je iets van computers weet is het op zich ook wel enigzins uit te vogelen hoe je iPlayer regionale beveiliging kan omzeilen...
Re: BBC - The Tube
Net de eerste aflevering op YouTube gezien, was leuk! Ik ga straks ook maar eens de tweede op tv kijken :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: BBC - The Tube
Moraal van deze aflevering: je kunt proberen wat je wil, als je een zwartrijder bent pakken ze je toch wel, hoe dan ook :Y
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: BBC - The Tube
maar ook, dat het wel 4 jaar kan duren, voordat je gepakt wordt en dat de centrumzone in Londen wel heel erg prijzig is, als je geen ovc hebt..
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: BBC - The Tube
En dat ze in London gegevens maar 8 weken bewaren...
Het hele zwart/grijsrijden heeft daar heel andere dynamiek doordat niet uitchecken je eigen risico is, en vermoed dat er veel meer persoonlijke kaarten in NL zijn.
Het hele zwart/grijsrijden heeft daar heel andere dynamiek doordat niet uitchecken je eigen risico is, en vermoed dat er veel meer persoonlijke kaarten in NL zijn.
Re: BBC - The Tube
Ze gaan wel erg ver om zwartrijders op te sporen, zelfs een uitgebreide transactieanalyse. Ik zie hier nog geen medewerker van het GVB op het Weesperplein staan om een notaire zwartrijder uit de metro te vissen :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: BBC - The Tube
Maar dat komt eerder door de faal TLS die z'n backendsystemen niet bepaald goed werken...
Re: BBC - The Tube
Is dat ookj ECHT zo of is dat alleen de boodschap die ze willen overbrengen?Ardan schreef:Moraal van deze aflevering: je kunt proberen wat je wil, als je een zwartrijder bent pakken ze je toch wel, hoe dan ook :Y
Re: BBC - The Tube
Tijd voor een vergelijking, volgens mij werd er gezegd (althans niet direct maar wel aantal reizigers per dag + aantal zwart rijders) dat er 15% zwart/grijs rijders waren. Iemand cijfers hoe dat in andere grote Europese steden zit?
Re: BBC - The Tube
Volgens mij ben je een kommatje vergeten. Toen ik dat gisteren hoorde heb ik het op m'n telefoon nagerekend en toen kwam ik op een percentage van 1,5% uit. Wat gezien het feit dat de Underground bijna volledig is afgesloten met poortjes wel realistisch lijkt. Ik mag tenminste niet hopen dat ondanks de poortjes nog steeds 15% van de reizigers niet juist betaald.
Re: BBC - The Tube
Ik denk dat het best een laag percentage is wat men in Londen neerzet, maargoed, ze doen er ook de nodige inspanningen voor als je het zo ziet in die serie.
Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld Berlijn of München (of eigenlijk elke Duitse stad met ondergronds railvervoer) veel slechtere cijfers neerzetten. Vanaf de ingang tot het perron kom je geen enkele barriere tegen die mensen er nogmaals op wijst dat je een kaartje moet kopen. Hooguit staat er een paaltje met een stempelautomaat. Dat in schril contrast met Londen of Parijs waar je je door hekwerken moet wringen om met de metro te kunnen.
Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld Berlijn of München (of eigenlijk elke Duitse stad met ondergronds railvervoer) veel slechtere cijfers neerzetten. Vanaf de ingang tot het perron kom je geen enkele barriere tegen die mensen er nogmaals op wijst dat je een kaartje moet kopen. Hooguit staat er een paaltje met een stempelautomaat. Dat in schril contrast met Londen of Parijs waar je je door hekwerken moet wringen om met de metro te kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
- Locatie: Horst
Re: BBC - The Tube
Voor de mensen die deze serie graag wekelijks willen blijven volgen:
http://www.youtube.com/user/underground ... sults_main
Ondertussen al bij aflevering 4, mooie serie!
http://www.youtube.com/user/underground ... sults_main
Ondertussen al bij aflevering 4, mooie serie!
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: BBC - The Tube
1,5% op 1 miljoen is in aantallen toch nog behoorlijk...
het systeem in Londen is wel meer gesloten, dan in menig ander grote stad en waarschijnlijk zijn de poortjes niet zo makkelijk in te trappen als bijv. in Rotterdam...
tevens hebben ze in Londen niet zoals in Rotterdam een behoorlijk aantal liften zo gemaakt, dat je daarmee de poortjes kan ontwijken...
het systeem in Londen is wel meer gesloten, dan in menig ander grote stad en waarschijnlijk zijn de poortjes niet zo makkelijk in te trappen als bijv. in Rotterdam...
tevens hebben ze in Londen niet zoals in Rotterdam een behoorlijk aantal liften zo gemaakt, dat je daarmee de poortjes kan ontwijken...
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
- Locatie: Horst
Re: BBC - The Tube
De Londense Tube is ook beduidend ouder en dus krapper gebouwd (geboorde tunnels e.d.). Liften zijn lang niet overal mogelijk. Uit mijn ervaring staan in Londen bij de poortjes altijd toezichtshouders, die heb ik in Rotterdam zelden gezien, maar deze twee systemen kun je niet echt vergelijken met elkaar.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Re: BBC - The Tube
Op ondergrondse stations van de RET zal je altijd personeel aantreffen, dat is namelijk geregeld door middel van wetgeving, maar dat hoeft niet perse bij de poortjes te zijn. Vaak zitten ze in een speciaal opzichtershokje of het voormalige verkoophokje en indien assistentie benodigd is zullen ze dit ook wel verlaten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: BBC - The Tube
Zo'n afscheid als dat van het 1967-materieel dat gisteren in de aflevering was zal je in Nederland niet snel krijgen geloof ik, met gejuich en applaus en alles :) Naja, hoewel, het mat '64 en de Zilvermeeuwen zijn wel heel kenmerkend geweest voor NS resp GVB, ik denk dat die wel een afscheidsfeestje krijgen..
Ik doe ook maar wat
Re: BBC - The Tube
Het enige metromaterieel waar tot nog toe afscheid is genomen in Nederland, is het Type M van de RET geweest in 2002(?).
Of daar ook een afscheid voor is geweest, weet ik niet meer.
(Overigens zal er in London dit jaar ook afscheid genomen worden van de A60/A62 Stock. Ik dacht dat dat materieel eind 2010 er al volledig uit was, dus ik was blij verrast toen ik er anderhalve week geleden nog twee keer in heb gezeten. :D Al was het waarschijnlijk wel voor het laatst. :( )
Of daar ook een afscheid voor is geweest, weet ik niet meer.
(Overigens zal er in London dit jaar ook afscheid genomen worden van de A60/A62 Stock. Ik dacht dat dat materieel eind 2010 er al volledig uit was, dus ik was blij verrast toen ik er anderhalve week geleden nog twee keer in heb gezeten. :D Al was het waarschijnlijk wel voor het laatst. :( )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: BBC - The Tube
Leuke serie! Gisteren voor het eerst een aflevering bekeken, maar leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
Over die toezichthouders: op Rotterdam Centraal heb ik vrij regelmatig gezien dat ze op vervoerbewijs aan het controleren waren bij de uitgang van de lift van het metrostation. Ik kan me voorstellen dat op minder drukke stations minder gecontroleerd wordt, maar er wordt dus wel degelijk gecontroleerd.
Over die toezichthouders: op Rotterdam Centraal heb ik vrij regelmatig gezien dat ze op vervoerbewijs aan het controleren waren bij de uitgang van de lift van het metrostation. Ik kan me voorstellen dat op minder drukke stations minder gecontroleerd wordt, maar er wordt dus wel degelijk gecontroleerd.
-
- Berichten: 85
- Lid geworden op: di 18 mei 2010, 16:09
- Locatie: Horst
Re: BBC - The Tube
Klopt, ze zijn er wel, maar nog lang niet altijd zichtbaar, verbeterpuntje!Bee schreef:Op ondergrondse stations van de RET zal je altijd personeel aantreffen, dat is namelijk geregeld door middel van wetgeving, maar dat hoeft niet perse bij de poortjes te zijn. Vaak zitten ze in een speciaal opzichtershokje of het voormalige verkoophokje en indien assistentie benodigd is zullen ze dit ook wel verlaten.
Relevant, innovatief en immers, omdat het kan :D
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Gydo en 106 gasten