RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam
Geplaatst op: woensdag 14 maart 2012 12:40
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 maart 2012 12:43


De RET heeft de aanbesteding van de concessie Bus Rotterdam gewonnen en mag de komende zeven jaar het busvervoer in en rond Rotterdam verzorgen. Het betreft zowel de stadsbussen die nu ook al door de RET worden gereden als de streekbussen, momenteel gereden door Qbuzz. De andere twee inschrijvers voor deze concessie waren Connexxion en Qbuzz.

Lees verder
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Meltrain »

RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam e.o.

Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft besloten de nieuwe concessie voor het busvervoer in en rond Rotterdam te gunnen aan RET N.V.

De concessie Bus Rotterdam e.o. is een samenvoeging van de concessies Bus Rotterdam c.a. (nu: RET) en Bus Streek Overig (nu: Qbuzz). De stadsregio heeft bij de aanbesteding van de nieuwe concessie voorgeschreven dat de kwaliteit van het openbaar vervoer na aanbesteding ten minste gelijk moet blijven. Na beoordeling van de ingediende offertes blijkt die van RET de beste prijs-kwaliteitverhouding te hebben.

RET biedt een aantal kwalitatieve verbeteringen aan. Vanaf december 2012 wordt de reisinformatie in de bussen verbeterd: op de displays worden de werkelijke aankomsttijden van de eerstvolgende vijf haltes getoond en verschijnt zo nodig informatie over verstoringen. Zo worden reizigers nog beter geïnformeerd. Ook zorgt RET voor wifi in alle bussen, zodat reizigers gratis gebruik kunnen maken van internet. Door verschillende brandstofbesparende maatregelen en andere acties zorgt RET voor een vermindering van de CO2-uitstoot met ca. 9 procent. De stadsregio betaalt vanaf december 2012 voor het busvervoer in de concessie Bus Rotterdam e.o., inclusief de bijbehorende sociale veiligheidstaken, een jaarlijkse exploitatiebijdrage van ruim 28 miljoen euro. Momenteel is dit 45 miljoen euro.

Lees verder

Jeej. *bus*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Etienne »

Goed nieuws *O* *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Michael »

Ik vraag me af of Connexxion of Qbuzz nog bezwaar gaat maken aangezien dat een trend is bij ieder concessie die wordt aanbesteed :lol:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Vinny »

Ik hoop wel dat het bod van de RET op zijn marktconformiteit is beoordeeld en niet omdat ze heel veel punten hebben gekregen wegens "bekendheid met het gebied" / "perfect mogelijke afstemming tram/metro op bus".
Ze zullen wel veel "Retteketet. Hier komt de RET." hebben geroepen bij de lunch denk ik :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door 010jongen »

Goede zaak!.

En ja nu maar afwachten of er geen bezwaar wordt gemaakt...
Worden trouwens alle bussen van qbuzz en cxx overgenomen?
Binnenkort met ret bussen naar hellevoet dus!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Anne »

Het bericht van de RET.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Suus »

010jongen schreef: Binnenkort met ret bussen naar hellevoet dus!
Nee, alleen het gebied waar Qbuzz rijdt wordt overgenomen. Dus niet met de RET naar Hellevoetsluis, maar wel met de RET naar Zoetermeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Anne »

010jongen schreef:
Binnenkort met ret bussen naar Hellevoet dus!
Voorne-Putten / Rozenburg valt buiten deze concessie.
Dus dat zit er voorlopig niet in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Suus »

Hoewel ik verwacht dat het laatste woord hierover nog niet gesproken is, omdat de RET natuurlijk als voordeel heeft dat ze in een groot deel van het vervoersgebied al bekend waren als coordinator van het openbaar vervoer lijkt mij dat de concessie gewoon eerlijk gegund is, in het verleden is al eerder gebleken dat de kosten voor het busvervoer bij de RET nauwelijks afweken van de kosten voor streekvervoer.

Verder vind ik het een goede ontwikkeling dat alle facetten van het openbaar vervoer in de stad bij een vervoerder blijven, wel zo prettig als er plotseling busvervoer nodig is bij een groot incident bij metro of tram, maar ook omdat uniforme communicatie mogelijk wordt. Daarnaast ontstaat nu de mogelijkheid om de vervoersbewijzen die te koop zijn in de streekbussen ook in het stadsvervoer (en dus ook de metro) te gebruiken, iets dat bij de Gemakskaarten van Qbuzz niet mogelijk is. Op dat punt denk ik dat dit een positieve ontwikkeling is.

Als laatste zijn een aantal lijnen die nu door Qbuzz worden gereden amper nog als streeklijnen te beschouwen. De bussen naar Krimpen komen niets eens buiten de bebouwde kom en ook Ridderkerk en Barendrecht zijn praktisch aan Rotterdam vastgegroeid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Michael »

krijg net dit mailtje binnen:
Beste klant,

Sinds 1928 vervoeren wij onze klanten dagelijks met de bus. Dat doen we graag! Ik ben dan ook zeer verheugd dat ik u kan melden dat de RET ook de komende zeven jaar het busvervoer in Rotterdam en omstreken verzorgt. We staan weer graag voor u klaar om u met onze bussen, trams, metro’s en Ferry ‘aardig onderweg’ naar uw plaats van bestemming te brengen.

Dit is wat mij betreft een traktatie waard! Reist u vanmiddag, vanavond of morgen met de bus? Dan krijgt u een aardigheidje van de buschauffeur. Maar: op is op!

Ik wens u een prettige reis en dank u voor het reizen met de RET!

Met vriendelijke groet,

Pedro Peters
Algemeen directeur RET N.V.
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door lamar »

Hopelijk komt hiermee ook de 137 (Maassluis - Schiedam centrum via A20) terug!
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Milco »

Wat gaat er met het materieel gebeuren? Ik neem aan dat de Citaro's (2xx en 3xx) blijven? En wat gebeurt er met het Qbuzz-materieel? Neemt de RET dat over? Ze rijden al in de grijze kleur
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door lamar »

Bussen moeten overgenomen worden.
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Dafdriver »

En de Den Oudstens van de RET gaan dus verdwijnen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Thom91 »

Goed nieuws! Ben er blij mee!
En er gaat Wifi komen in de bussen, ait!
Komt wel goed schatje.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

voor Qbuzz zal er waarschijnlijk niet zoveel veranderen, behalve, dat de bussen iets anders zullen worden...
Dafdriver
Berichten: 270
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 15:27
Locatie: Heukelum
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Dafdriver »

zone5324bericht... schreef:voor Qbuzz zal er waarschijnlijk niet zoveel veranderen, behalve, dat de bussen iets anders zullen worden...
Qbuzz raakt dat werk kwijt.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door hidihi »

ik lees dit bericht met gemengde gevoelens. Aan de ene kant ben ik blij dat zo'n regionaal bedrijf zoals de RET niet langzaam verschrompeld, aan de andere kant vindt ik de RET eigelijk niet zo goed in busvervoer. Veel veranderingen in het lijnnet is er de afgelopen 10 jaar niet geweest en ik vindt dat sommige wijken wel een verschrikkelijke lange reistijd met de bus hebben naar centrale plaatsen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door WSM »

Het is ook wel buitengewoon bijzonder dat het nu allemaal voor 28 miljoen kan ipv 45 miljoen. Heeft men al die jaren fors teveel betaald?

Ik vertrouw dit gebeuren voor geen halve cent en ben dan ook zeer benieuwd naar de rechtszaken die ongetwijfeld zullen volgen *bus*
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door hidihi »

Die vele miljoenen besparing zullen wel deels gecreert zijn door het rijden van minder ritten maar er zal ook wel scherper ingeschreven zijn omdat de RET de concessie niet kwijt wilde raken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

Wat de uitslag ook was, ik ben blij dat ook andere partijen de kans hebben gekregen om een bod uit te brengen. Nu blijkt dat de RET in staat is om marktconform te presteren. Dat lijkt me pure winst voor iedereen. Als alles volgens de regels is verlopen kan ik leven met de uitslag :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Vinny »

WSM schreef:Het is ook wel buitengewoon bijzonder dat het nu allemaal voor 28 miljoen kan ipv 45 miljoen. Heeft men al die jaren fors teveel betaald?

Ik vertrouw dit gebeuren voor geen halve cent en ben dan ook zeer benieuwd naar de rechtszaken die ongetwijfeld zullen volgen *bus*
Dat zie je bijna altijd bij gebieden die voor het eerst worden aanbesteed. Er worden efficency-slagen gehaald die van te voren ondenkbaar leken te zijn. Ik hoop dat deze aanbesteding laat zien dat het tijd wordt om marktwerking ook in de andere steden zijn heilzame werking te laten doen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door reisthijs »

Chauf21 schreef:Nu blijkt dat de RET in staat is om marktconform te presteren.
Nee, dat zal nog moeten blijken. Een marktconform bod doen op een concessie is één ding, het ook echt waarmaken is wat anders.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Bart »

Dafdriver schreef:
zone5324bericht... schreef:voor Qbuzz zal er waarschijnlijk niet zoveel veranderen, behalve, dat de bussen iets anders zullen worden...
Qbuzz raakt dat werk kwijt.
Tot welke laag heeft dat gevolgen? De chauffeurs gaan mee, maar gaan bijvoorbeeld regiocoördinators ook mee?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten