OVer je reiservaringen in maart 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Milco »

De dienstregeling van lijn 1 in Almere mag best eens wat beter worden bekeken... De bussen hebben van Stripheldenbuurt Oost tot Station Oostvaarders 5 minuten rijtijd, terwijl op z'n minst 7 minuten nodig is. Iedere bus komt op Oostvaarders aan met meestal (bijna) 2 minuten vertraging, zelfs als de bus extreem rustig is... Ik heb nog geen een keer gehad dat er op tijd van Oostvaarders werd vertrokken. (Alleen door de ritten die Oostvaarders als beginpunt hebben i.p.v. Stripheldenbuurt).
En de rest van de route van lijn 1 is meestal zo druk, dat de opgelopen 2 minuten vertraging nauwelijks worden ingelopen. Als ik uitstap bij de Bouwmeesterbuurt rijdt de bus meestal nog met +2... :roll:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Justin »

Even een vraag van mijn kant:

Naar alle waarschijnlijkheid begin ik gauw aan een nieuwe baan in Waardenburg. Omdat ik pas van de zomer ga samenwonen (target blijft alleen nog 1 mei), moet ik tot die tijd maar gaan pendelen vanuit Zwijndrecht. Ik heb daarbij twee mogelijkheden:

1. of ik ga naar Gorinchem (a) of Geldermalsen (b), en pak daar bus 47
2. of ik ga naar Zaltbommel en fiets elke dag 4 km naar werk

Ruwe reistijden per scenario vanaf mijn huis; getallen in minuten (afgerond op 5-tallen)
1a. 15m fietsen + 5m treinen (s5000) + 15m wachten + 30m treinen (s36800) tot Gr + 15m wachten + 30m bussen (lijn 47), 5m lopen; totaal 1u 55m; dat kan 10m korter door direct naar Ddr te fietsen)
1b.15m fietsen + 5m treinen (s5100) + 15m wachten + 60m treinen (s36700) tot Gdm + 5m overstap (krap!) + 15m bussen (lijn 47), 5m lopen; totaal 2u 0m; dat kan 10m korter door direct naar Ddr te fietsen)
2. 15m fietsen + 5m treinen (s5100) + 10m wachten + 30m treinen (s1900) + 10m wachten + 30m treinen (s13600 / s16000) + 25m fietsen; totaal 2u 5m)

Kosten voor trajectkaarten:
1a. Zwd - Ddr - Gr: 25 tariefeenheden à €144,30 per maand + bustraject zone 6175 + 3 sterren à €109,00 per maand = € 243,30 per maand
1b. Zwd - Ddr - Gdm: 51 tariefeenheden à €269,80 per maand + bustraject zone 6136 + 1 ster à €44,70 per maand = €314,50 per maand
2. Zwd - Tb - Zbm: 80 tariefeenheden à €364,10 per maand (alternatief Zwd - Gr - Zbm: 60 tariefeenheden à €311,00 per maand).

(Hum, nu ik dit zo lees, kies ik dan toch maar voor scenario 1a).

ANYWAY, mijn vraag is:
zoals bekend hier, sport ik erg graag. Mijn sportschool zit in Dordrecht Zuid, eigenlijk op 8 minuten lopen van Ddzd vandaan, en tariefpunt Ddr herbergt ook Ddrs en Ddzd. Mag ik met een maandtrajectkaart in het geval van scenario 1a en 1b ook gewoon de sprinter pakken van Ddr naar Ddzd v.v., ook al zit deze niet op het genoemde traject naar Gr/Gdm? In het geval van scenario 2 zit Ddzd er sowieso wel bij, dus dat maakt sowieso qua reisroute niets uit.

(Zooooo erg tijd voor een auto en rijbewijs, m'n woon-werkverkeer is dan 35 minuten :')).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Daniel »

Bij mijn weten mag dat niet, maar als je in scenario 1a toch al een trajectkaart met 3-zonesupplement hebt kan je ook gewoon met stadsbus 5 of 7 naar je sportschool. Kan ook nog eens 8 tot 12 keer per uur i.p.v. de 2 tot 4 keer per uur van de trein.
In scenario 1a kan je ook nog ietsjes besparen en wellicht komt het in reistijd door de nu vrij lange overstap beter uit als je per bus naar Ddr reist. Dan zou je slechts een trajectkaart Ddr-Gr nodig hebben.

Als ik me niet vergis heeft Arriva trouwens ook eigen trajectkaarten, wellicht zijn die gunstiger geprijsd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door waldo79 »

Je bent een bikkel Justin om dit reisje met het OV te willen maken :pos:
Loop ik te klagen over een dagelijks reisje Tl - Dv (die ik dan nog eens voor 1/3 deel met de auto afleg) :@
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Justin »

Ja ik kan de tariefinformatie voor Ddr-Gdm niet vinden. Als ik de treinabo's opzoek, krijg ik die alleen van Groningen/Friesland te zien.

Vanaf Gorinchem doorkruis ik met bus 47 geloof ik 6 zones tot Waardenburg, dus vandaar dat ik even een zone in het midden pakte, met 3 zones daar om heen. Nog niet helemaal thuis in het buswezen namelijk. En ik pak liever de fiets naar Ddr, omdat ik nogal onstabiele busreizen heb vanaf Nederhoven, zeker op de terugweg (c.q. 's avonds).

Dank voor je bericht in elk geval.

Het is allemaal voor een situatie van pak em beet 3-4 maanden. Als ik dit 20 jaar lang zou moeten doen, zou ik gek worden ;). Tegen die tijd wil ik in Amsterdam (Zuid)oost of Utrecht wonen. Vanaf die kan is het gunstiger om naar Zbm te gaan en dan te fietsen. Qua reistijd is dat, afhankelijk van waar ik zit zo'n 20-30 minuten korter.

Ik heb voorheen ook Zwd-Amf moeten afleggen (eigenlijk zo'n beetje in de buurt van waar Daniël nu woont), en daar was ik ook bijna 2 uur van deur tot deur bezig (15 fietsen + 20 treinen + 5 overstap + 60 treinen + 10 lopen = 110 minuten).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Daniel »

Justin schreef:Vanaf Gorinchem doorkruis ik met bus 47 geloof ik 6 zones tot Waardenburg, dus vandaar dat ik even een zone in het midden pakte, met 3 zones daar om heen. Nog niet helemaal thuis in het buswezen namelijk. En ik pak liever de fiets naar Ddr, omdat ik nogal onstabiele busreizen heb vanaf Nederhoven, zeker op de terugweg (c.q. 's avonds).
Ah tuurlijk, da's een iets te grote afstand voor een zonesupplement waarmee ik in m'n hoofd zat. Met een normaal sterabonnement is wat ik schreef natuurlijk niet van toepassing. Het zijn trouwens zelfs 7 zones van Gorinchem naar Waardenburg, d'r zit nog net een lullig klein stukje door een puntje van een zone tussen volgens de Arriva-lijnennetkaart. Daardoor heb je ook een 4-sterabonnement nodig van € 145,15. (Edit: Geldermalsen - Waardenburg zijn twee zones, daar kan je dus ook niet met een 1-sterabonnement volstaan maar heb je een 2-ster nodig)

Maar voor een reis die je dagelijks moet maken lijkt het mij trouwens wel comfortabeler en prettiger het grootste stuk per trein af te leggen en dus vanaf Geldermalsen de bus te pakken of de trein naar Zaltbommel. Beide hebben alleen een even korte overstaptijd. En je zit met het "probleem" dat Dordrecht - Geldermalsen - Zaltbommel op de terugweg een kwartier langer duurt doordat de aansluiting niet in beide richtingen hetzelfde is, waarbij je met een abonnement via het Arriva-traject ook nog eens niet de route via Tilburg kunt nemen.

Ben trouwens ook wel benieuwd of ik er eventueel naast zit voor wat betreft het met een trajectkaart reizen naar een niet langs je traject liggend station wat deel uitmaakt van hetzelfde tariefpunt. Zit zelf namelijk met exact hetzelfde "probleem" de komende weken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Ah tuurlijk, da's een iets te grote afstand voor een zonesupplement waarmee ik in m'n hoofd zat. Met een normaal sterabonnement is wat ik schreef natuurlijk niet van toepassing. Het zijn trouwens zelfs 7 zones van Gorinchem naar Waardenburg, d'r zit nog net een lullig klein stukje door een puntje van een zone tussen volgens de Arriva-lijnennetkaart. Daardoor heb je ook een 4-sterabonnement nodig van € 145,15. (Edit: Geldermalsen - Waardenburg zijn twee zones, daar kan je dus ook niet met een 1-sterabonnement volstaan maar heb je een 2-ster nodig)
Reis je (Justin) ook nog veel met het OV (bus, tram, metro) op andere trajecten? Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om het OV-chipkaartproduct AltijdKorting aan te schaffen. Kost €16,50 per maand en geeft je 20% korting op alle BTM-ritten, ook in de spits. Je maandkosten zullen in jouw geval dan weliswaar iets hoger zijn, maar je bent wel flexibeler en je kan de korting ook op andere ritten gebruiken.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door mb90 »

De provincie Zuid-Holland heeft duidelijk geld over. Langs de Groene Kruisweg (N492) in Rhoon worden de haltes van BOB-Bus 7 opnieuw aangelegd met een verhoogd perron. Aan de overzijde van deze haltes gebeurt dit ook, alleen komt hier al een paar jaar lang geen bus meer... :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Daniel »

De vraag uit de laatste alinea van m'n vorige bericht is trouwens inmiddels niet meer van toepassing... tariefpunt is in mijn geval niet gemeenschappelijk (wat dat betreft zag ik op de laatste TE-kaart trouwens ook dat Ddrs tegenwoordig geen gemeenschappelijk punt met Ddr meer is, zitten 3 TE tussen)

Geweldige verbinding trouwens zeg, dat Utl - Amf, want om dat stukje deels buiten m'n abonnement ging het bij mij... op de terugweg officieel een overstap van 34 minuten in Utrecht :( Dat wordt maar de gok wagen van voorin zitten en hopen dat het in 4 minuten lukt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Stefan »

mb90 schreef:De provincie Zuid-Holland heeft duidelijk geld over. Langs de Groene Kruisweg (N492) in Rhoon worden de haltes van BOB-Bus 7 opnieuw aangelegd met een verhoogd perron. Aan de overzijde van deze haltes gebeurt dit ook, alleen komt hier al een paar jaar lang geen bus meer... :roll:
Ik verbaasde me er inderdaad ook al over.. Rij er nu elke dag langs (werk nu naast de Shell zeg maar :P ) en dacht precies het zelfde.. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Jef400 »

Raar ritje vanmiddag naar huis toe.
Eerst in de 48 zittend ten hoogte van de tijdelijke eindhalte van de 22 een bijna aanrijding omdat een muts het nodig vond haar kleine auto tegen het verkeer in neer te zetten. Klap op de toeter het gevolg. Daarna aangekomen op Amsterdam CS naar boven gelopen naar het busplatform IJsei en daar 25 minuten zitten wachten op de bus 306 die normaal elke 15 minuten gaat. Toeloop was zo groot geworden dat de chauffeur beide deuren maar opengedaan en konden we gaan zitten. Bij Ilpendam kwam er een vrouw naast mij zitten. Gebeurd mij nooit, dus of het een voorteken is :wink: . Uiteindelijk na een totale reis van 1 1/2 uur veilig thuis gekomen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Milco »

Vanmorgen om 11:00 uur stond ik op (bus)station Almere Oostvaarders op bus 1 van 11:03 uur te wachten. Deze komt niet vanuit de Stripheldenbuurt, maar komt uit de Eilandenbuurt en keert bij Oostvaarders, om om 11:03 uur weer terug richting Eilandenbuurt te rijden. Om 11:01 uur komt de bus vanuit Eilandenbuurt aan. De chauffeur parkeert zijn bus, gek genoeg, op de halte van lijn 1 naar Stripheldenbuurt (dus lijn 1 in de andere richting) en er stappen mensen uit. Op de lijnfilm staat al 'Haven Centrum via Station Centrum'. De bus blijft tot 11:03 uur op de (verkeerde) halte staan en sluit om 11:03 uur zijn dweuren. Dus ik denk: die komt nu naar de (goede) halte gereden, om daarna richting Eilandenbuurt te vertrekken. Maar... hij reed vol gas het busstation af richting Stripheldenbuurt, zonder passagiers... :shock: Dag rit van 11:03...
Om 11:09 uur komt de chauffeur met z'n bus vanuit Stripheldenbuurt leeg aangereden, nog steeds met 'Haven Centrum via Station Centrum' op de film. Hij rijdt langs de halte van lijn 1 richting Eilandenbuurt (en verder richting Almere Haven), maar hij geeft wat extra plankgas en rijdt doodleuk de halte voorbij om zonder passagiers richting Eilandenbuurt te rijden. :shock: De rit van 11:03 heeft dus niet gereden, ondanks dat er wel een bus en chauffeur was. Ik heb de rit van 11:10 uur genomen, die door het rare gedrag van de chauffeur van de rit ervoor, behoorlijk druk was.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Edwin »

Maar even klagen bij CXX. Zal wel als resultaat opleveren dat je eerst 3 maanden niks hoort en daarna een telefoontje krijgt dat het CXX erg spijt en dat de eesbetreffende buschauffeur(s) erop aan wordt gesproken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Klaasje »

Als het drie maanden duurt dan hoor ik dat graag ;-)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef: Geweldige verbinding trouwens zeg, dat Utl - Amf, want om dat stukje deels buiten m'n abonnement ging het bij mij... op de terugweg officieel een overstap van 34 minuten in Utrecht :( Dat wordt maar de gok wagen van voorin zitten en hopen dat het in 4 minuten lukt.
Dat is duimen, want de s6000 / s16000 is lang niet altijd tijdig in Ut.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Daniel »

Hij had +5, iets ingelopen en uiteindelijk in 1 minuut van 19b naar 11 gestoven. t581 gehaald en nu bijna met -30 op Amersfoort :D Ook precies 1e trein na stremming...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Edwin »

Klaasje schreef:Als het drie maanden duurt dan hoor ik dat graag ;-)
Ik werd afgelopen vrijdag gebeld over een klacht van half december (begin nieuwe dienstregeling met de nodige opstartproblemen en chauffeurs die verkeerde routes reden (goede route niet kende)).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Aking »

Kom ik net in Zl aan met de ic naar Lwd (2 stellen), wordt er nadat we al zeker een minuut of 2-3 stil staan omgeroepen dat het achterste stel in Zl blijft en de trein naar Lwd voor deze trein staat...

Wisten ze dat bij binnenkomst nou echt nog niet? :X
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door TLP »

Het GVB heeft ook naperikelen van de winter. Vandaag weer eens een kwartier staan wachten op de metro! Het gevolg: ik werd bijna de metro uitgeduwd en als het ff tegenzat viel ik zo naar buiten op het perron van Henk Sneevlietweg. Heel aardig van de metrobestuurder was wel dat hij zijn verontschuldigingen voor de vertraging en drukte aanbod bij het inrijden van Station Sloterdijk, maar hij was blijkbaar wat overspannen waardoor hij besloot niet direct te vertrekken van Isolatorweg toen hij daar aankwam om 08:14.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Caspar »

Ik zat vanavond in de t4562 vanaf Amsterdam naar Hoorn, en bij vertrek uit Amsterdam Centraal trokken we gelijk op met de nieuwe Fyra V250 die op spoor 14a geparkeerd stond. Tot aan de werkplaats bij de Zaanstraat reed ie met zijn kopbak zo ongeveer naast mijn raampje. Grappig gezicht, alleen mooi vind ik hem ook van dichtbij nog steeds niet.

Echt opvallen deed ie blijkbaar ook niet, want er was niemand om me heen die een spier vertrok bij de Fyra naast ons.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Wubbo »

Vanochtend waren twee mensen in mijn (rustige) trein nogal verbaasd dat er niet met een ander treinstel gecombineerd werd. "Nu klopt de omloop niet meer", aldus een van hen. Je kan je er maar druk om maken op de vroege vrijdagmorgen ;-)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Ennes »

Aking schreef:Kom ik net in Zl aan met de ic naar Lwd (2 stellen), wordt er nadat we al zeker een minuut of 2-3 stil staan omgeroepen dat het achterste stel in Zl blijft en de trein naar Lwd voor deze trein staat...

Wisten ze dat bij binnenkomst nou echt nog niet? :X
Soms is dat bij binnenkomst inderdaad (nog)niet bekend :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door Geert »

Ik zat gisteren in de trein van Den Haag naar Utrecht en toen stapte er een fanfarekorps in :o Bleek dat het een opname was voor BNN 24/7, met als presentator een oud-klasgenoot van mij :lol:

De 24/7 WiFi politie in de trein: feestje!
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door mb90 »

Een goede service vandaag in de Haagse tramlijn 1. Die rijdt door werkzaamheden aan de Spoorzone Delft niet tussen de halte Broekpolder (rijdt dan deels via de route van lijn 15 als lijn 19 naar Leidschenhage) en Delft Tanthof. Naast de handmatige omroep van de bestuurder bij de halte zelf, werd van te voren om de 3 haltes al via een automatische omroep omgeroepen dat de tram deze route reed. :pos:

Van de vervangde bussen (lijn 71) stopte er overigens nog een aantal op het busstation bij de overige bussen, terwijl er eigenlijk alleen aan de voorzijde gestopt hoeft te worden. Voor overstappers op die bussen wel een goede service.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2012

Bericht door reisthijs »

Gisteravond in de IC tussen Utrecht en Den Bosch, ergens tussen Houten en Culemborg kwamen we stil te staan om daarna langzaam verder te rijden, het bleek dat er een goederentrein voor ons zat.
In Geldermalsen konden we die via een aparte route inhalen: de goederentrein was op het normale doorgaande spoor stilgezet en wij gingen er links van het perron omheen.
Daardoor bleef de vertraging gelukkig beperkt tot een kleine 5 minuten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten