Tram peperduur voor Delft

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Tram peperduur voor Delft

Bericht door Daniel »

Tram peperduur voor Delft
Gemeente moet bijna acht miljoen extra betalen voor komst lijn 19
DELFT - De nieuwe tramlijn tussen Leidschendam-Voorburg en het terrein van de TU wordt een peperdure grap voor Delft. De gemeente moet het stadsgewest Haaglanden de komende jaren bijna acht miljoen euro extra betalen, blijkt uit de Delftse begroting.

Dat bedrag staat nog los van de drie miljoen die de gemeente (evenals Leidschendam-Voorburg) al heeft bijbetaald vanwege een tegenvallende aanbesteding.

Tram 19 gaat op z'n vroegst vanaf de zomer van 2009, bijna twee jaar later dan gepland, rijden tussen Leidschendam, Leidschenveen, Ypenburg en station Delft. Het tweede deel van het traject (tussen Delft CS en het universiteitsterrein van de TU) laat nog veel langer op zich wachten. Niet eerder dan begin 2012 zal dit deel van de tramlijn klaar zijn.

Die laatste vertraging is te wijten aan de slechte staat van de Sebastiaansbrug, die de Delftse binnenstad met de TU-wijk verbindt. Deze brug kan tram 19 met geen mogelijkheid dragen, zo bleek uit onderzoek. Een rigoureuze opknapbeurt is nodig en kost minimaal (en mogelijk veel meer dan) acht miljoen euro, eveneens goeddeels te betalen door Delft.

De hoge prijs die Delft nu extra moet betalen voor tramlijn 19 komt doordat het traject tussen de Delftse binnenstad en het TU-terrein (nog afgezien van de brugperikelen) veel duurder wordt dan gedacht. Ook betaalt de gemeente de totale kosten voor het doortrekken van de lijn van dit universiteitsterrein naar Technopolis, het bedrijvenpark bij de TU dat nu volop in ontwikkeling is.

Hoe die kosten zich tot elkaar verhouden, wil de gemeente niet kwijt. „We zitten nog in de aanbesteding. Dan moeten we voorzichtig zijn met het geven van financiële informatie," aldus een woordvoerder.

Bron: AD/Haagse Courant, papieren editie via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6459
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tram peperduur voor Delft

Bericht door Daantje »

Zonde dat dit project in Delft zoveel vertraging oploopt. In Leidschendam ligt de trambaan er al bijna.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Tram peperduur voor Delft

Bericht door Chauf21 »

Nagenoeg overal (met uitzondering van het gedeelte Delft CS-TU/TP en het winkelcentrumtracé in Leidschendam) ligt het spoor inclusief benodigde bovenleiding er al :) Met betonnen stations die hermetisch zijn afgesloten van de buitenwereld en spoor dat her en der door onkruid en ander groen overwoekerd is, maar dat terzijde...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Tram peperduur voor Delft

Bericht door deadlock »

Het lijkt me sowieso wenselijk dat de Sebastiaansbrug vervangen wordt. Of er nou een tram komt te rijden of niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tram peperduur voor Delft

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef: Het tweede deel van het traject (tussen Delft CS en het universiteitsterrein van de TU) laat nog veel langer op zich wachten. Niet eerder dan begin 2012 zal dit deel van de tramlijn klaar zijn.
Jee, kan ik er nog 1,5 jaar gebruik van maken. :D
Maar serieus: kunnen ze geen nieuwe brug bouwen, speciaal voor de trams? En dan de Sebastiaansbrug uitsluitend gebruiken voor auto's en bussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Tram peperduur voor Delft

Bericht door playertwo »

En wat dachten ze van een (tijdelijke) keerlus aan het einde van het stuk dat inmiddels al klaar is. Beetje zonde om alles anderhalf jaar weg te laten roesten omdat ze de zaken in Delft niet op orde hebben. Dit doet me een beetje denken aan de metro in Charleroi. :evil:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten