Er is op 14 maart geen Nota van Inlichtingen gestuurd. Noch is er een mededeling gestuurd dat de NvI later komt of de planning gewijzigd is. Merkwaardig. Voorbode van iets??De planning rond de NvI's wordt als volgt aangepast: Inleveren van vragen: Vrijdagen van 10 februari t/m 9 maart vóór 15:00 uur. Antwoorden worden gepubliceerd op de woensdagen van 15 februari t/m 14 maart. De laatste en definitieve NvI wordt op 19 maart gepubliceerd.
Concessie IJsselmond (2005-2013)
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
komt een definitieve nota van inlichtingen altijd uit na een eerdere concept versie?
zo nee, dan zal er 19 maart nog wel wat komen.
zo nee, dan zal er 19 maart nog wel wat komen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Ik snap je vraag niet helemaal, dus ik zal het uitleggen. Iedere inschrijver kon elke week vragen stellen aan de concessieverlener. Iedere woensdag werden dan de vragen + antwoorden in die Nota van Inlichtingen gepubliceerd. Die Nota van Inlichtingen wordt dus iedere week aangevuld met nieuwe vragen en antwoorden. Dat had t/m 14 maart zo moeten gebeuren, waarna de definitieve Nota van Inlichtingen op 19 maart zou worden gepubliceerd. Dat is dan dus de definitieve versie waarin alle eerdere versies zijn verwerkt.
Op 14 maart had er weer een nieuwe versie van de NvI moeten komen, met de vragen die de week daarvoor gesteld waren. Die is echter niet gekomen. Het is mij volstrekt onduidelijk waarom. Misschien denken ze dat ie op 14 maart niet hoefde omdat op 19 maart de eindversie gepubliceerd moet worden, maar dat zou wel aangeven dat zij hun eigen documenten niet kennen. Er staat namelijk heel duidelijk dat de NvI's iedere woensdag TOT EN MET 14 maart zouden verschijnen.
Ik heb gefundeerde gronden om te vrezen dat de aanbesteding -wederom- gaat mislukken. Of op z'n minst fors uitgesteld gaat worden. Het heeft overigens niks met de tram te maken. Maar het zou echt een enorme blamage zijn voor de Provincies Overijssel en Flevoland. En zou bovendien ook erg problematisch zijn, omdat de concessie al in december ingaat en de aanbesteding twee jaar geleden ook al mislukt is. Verlengen kan dus in principe niet meer.
Op 14 maart had er weer een nieuwe versie van de NvI moeten komen, met de vragen die de week daarvoor gesteld waren. Die is echter niet gekomen. Het is mij volstrekt onduidelijk waarom. Misschien denken ze dat ie op 14 maart niet hoefde omdat op 19 maart de eindversie gepubliceerd moet worden, maar dat zou wel aangeven dat zij hun eigen documenten niet kennen. Er staat namelijk heel duidelijk dat de NvI's iedere woensdag TOT EN MET 14 maart zouden verschijnen.
Ik heb gefundeerde gronden om te vrezen dat de aanbesteding -wederom- gaat mislukken. Of op z'n minst fors uitgesteld gaat worden. Het heeft overigens niks met de tram te maken. Maar het zou echt een enorme blamage zijn voor de Provincies Overijssel en Flevoland. En zou bovendien ook erg problematisch zijn, omdat de concessie al in december ingaat en de aanbesteding twee jaar geleden ook al mislukt is. Verlengen kan dus in principe niet meer.
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Als de aanbesteding mislukt dan zal dat vooral veel met de kosten te maken hebben. Dat zou zuur zijn omdat in principe hetzelfde bedrag beschikbaar is voor de nieuwe IJsselmond als voor de oude variant was terwijl er wel een paar lijnen wegvallen.
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
De (één na) laatste Nota van Inlichtingen wil wel vaker tijdens aanbestedingen later komen. In het geval van deze aanbestedingen waren er bij de laatste nota's van inlichtingen maar vrij weinig vragen, dus kan het zo zijn dat de provincie's er voor hebben gekozen om ze door te schuiven na de laatste nota welke op 19 maart gepubliceerd gaat worden. En om nou meteen te stellen dat de aanbesteding is mislukt zonder dat vervoerders wat hebben ingediend bij de provincie...
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Nou, er is ook een zware lijn toegevoegd: Qliner 345 Lelystad-Emmeloord. Dat is een dure, met minimaal een halfuursdienst doordeweeks overdag en zeven dagen per week tot laat op de avond bediening. En in de spits wil men het liefst zelfs een kwartiersdienst. Die ene lijn is al bijna net zo duur als alle lijnen die zijn weggevallen in het kader van de Hanzelijn. Tel daarbij op dat ze op alle kernnetlijnen dure comfortbussen eisen en de brandstofprijzen nu aanzienlijk hoger zijn dan een paar jaar geleden...
Ik vraag me af of het huidige budget wel overeenkomt met wat ze eerst voor IJsselmond beschikbaar hadden plus het Flevolandse deel van Qliner 315.
Ik vraag me af of het huidige budget wel overeenkomt met wat ze eerst voor IJsselmond beschikbaar hadden plus het Flevolandse deel van Qliner 315.
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Als het te duur is wordt waarschijnlijk het eerst in de 345 gesneden omdat die vandaag de dag in de spits een halfuursdienst rijdt en in de daluren een uurdienst. Overigens was de inzet bij de aanbesteding van de tijdelijke concessie van de 315 ook zoiets als wat er nu van de 345 gevraagd wordt.
De comfortbus kent verder wel een behoorlijk glijdende schaal. Waar CXX dat de laatste tijd vooral heeft ingevuld met Volvo 8700-en en Citea CLE's dacht Syntus de laatste tijd eerder aan Ambassadors met stopcontacten en leeslampjes. Het laat zich raden dat de interpretatie van de vervoerder van het begrip "comfortbus" veel doet voor de kostprijs van een aanbieding. Overigens moet ik wel zeggen dat een uur in een Ambassador (of een Citea CLLE) over provinciale wegen rijden nou niet echt geweldig is..
De comfortbus kent verder wel een behoorlijk glijdende schaal. Waar CXX dat de laatste tijd vooral heeft ingevuld met Volvo 8700-en en Citea CLE's dacht Syntus de laatste tijd eerder aan Ambassadors met stopcontacten en leeslampjes. Het laat zich raden dat de interpretatie van de vervoerder van het begrip "comfortbus" veel doet voor de kostprijs van een aanbieding. Overigens moet ik wel zeggen dat een uur in een Ambassador (of een Citea CLLE) over provinciale wegen rijden nou niet echt geweldig is..
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Door wie en wanneer bedoel je?Klaasje schreef:Als het te duur is wordt waarschijnlijk het eerst in de 345 gesneden
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Het is een wens van de provincie om op de 345 in de spits een kwartiersdienst te hebben en daarbuiten een half uur. Dus er is onderhandelingsruimte voor zowel de vervoerder als provincie.
De 330 doet er een uur over van Lelystad naar Zwolle v.v. terwijl de 315 er een goed half uur over doet om van Lelystad naar Emmeloord te komen. Dat zou in theorie kunnen betekennen dat je 2 á 3 bussen nodig hebt om een half uur dienst te draaien. Dus de kosten voor de Qliner vallen wel mee. (Een kwartierdienst is naar mijn inzien teveel van het goede)
Ik heb er wel vertrouwen in dat de aanbesteding gaat lukken. Syntus, Connexxion (en Arriva) hebben bij eerdere aanbestedingen al intresse getoond. Dus er zal wel degelijk een druk zitten bij de vervoerders om met een goede offerte op de proppen te komen.
De 330 doet er een uur over van Lelystad naar Zwolle v.v. terwijl de 315 er een goed half uur over doet om van Lelystad naar Emmeloord te komen. Dat zou in theorie kunnen betekennen dat je 2 á 3 bussen nodig hebt om een half uur dienst te draaien. Dus de kosten voor de Qliner vallen wel mee. (Een kwartierdienst is naar mijn inzien teveel van het goede)
Ik heb er wel vertrouwen in dat de aanbesteding gaat lukken. Syntus, Connexxion (en Arriva) hebben bij eerdere aanbestedingen al intresse getoond. Dus er zal wel degelijk een druk zitten bij de vervoerders om met een goede offerte op de proppen te komen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Maar het is een eis van de provincie om op lijn 345 ook tussen de spitsen een halfuursdienst te rijden (nu een uursdienst) en iedere dat tot 's avonds laat door te rijden. Daar is dus geen enkele ruimte.flipje schreef:Het is een wens van de provincie om op de 345 in de spits een kwartiersdienst te hebben en daarbuiten een half uur. Dus er is onderhandelingsruimte voor zowel de vervoerder als provincie.
Lijn 345 is zo'n 40 minuten onderweg. Omdat hij zowel in Emmeloord, Lelystad als bij Nagele Domineesweg moet aansluiten op ander OV, red je dat niet met 5 minuten keertijd. Bovendien wil je op die lijn juist omwille van die aansluitingen meer speling, en dan is er ook nog een beweegbare brug in de route (Ketelbrug) die je marge ook kan opvreten. Er zijn daarom 4 omlopen nodig. Daarmee is Qliner 345 dus erg inefficient en duur, en dan heb ik het nog niet eens over de afwijkende materieeleisen.flipje schreef:De 330 doet er een uur over van Lelystad naar Zwolle v.v. terwijl de 315 er een goed half uur over doet om van Lelystad naar Emmeloord te komen. Dat zou in theorie kunnen betekennen dat je 2 á 3 bussen nodig hebt om een half uur dienst te draaien. Dus de kosten voor de Qliner vallen wel mee. (Een kwartierdienst is naar mijn inzien teveel van het goede)
Ik zou er maar niet teveel op rekenen...flipje schreef:Ik heb er wel vertrouwen in dat de aanbesteding gaat lukken. Syntus, Connexxion (en Arriva) hebben bij eerdere aanbestedingen al intresse getoond. Dus er zal wel degelijk een druk zitten bij de vervoerders om met een goede offerte op de proppen te komen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Die lijnfiches kan ik dromen hoor... :)
Wat jij over het hoofd ziet is dat in het bestek zélf staat dat op kernnetlijnen een bepaalde minimumfrequentie moet worden geboden. Overigens is het lijnfiche dat je laat zien nog de oude versie, die is een tijdje geleden gewijzigd met dat nog even expliciet erbij.
Wat jij over het hoofd ziet is dat in het bestek zélf staat dat op kernnetlijnen een bepaalde minimumfrequentie moet worden geboden. Overigens is het lijnfiche dat je laat zien nog de oude versie, die is een tijdje geleden gewijzigd met dat nog even expliciet erbij.
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Ga er maar vanuit dat als het allemaal te duur wordt dat de Provincie er na een bepaald tijdstip gewoon een uurdienst van maakt zeker nu vandaag de dag de laatste rit uit Lelystad al om 20 uur nogwat vertrekt.Statler Rail schreef:Maar het is een eis van de provincie om op lijn 345 ook tussen de spitsen een halfuursdienst te rijden (nu een uursdienst) en iedere dat tot 's avonds laat door te rijden. Daar is dus geen enkele ruimte.flipje schreef:Het is een wens van de provincie om op de 345 in de spits een kwartiersdienst te hebben en daarbuiten een half uur. Dus er is onderhandelingsruimte voor zowel de vervoerder als provincie.
Vervoerders kunnen natuurlijk gewoon een offerte met een "te hoge prijs" indienen. Dat gebeurde ook voor bijvoorbeeld de huidige concessie 315 en de vorige IJsselmond.Ik zou er maar niet teveel op rekenen...flipje schreef:Ik heb er wel vertrouwen in dat de aanbesteding gaat lukken. Syntus, Connexxion (en Arriva) hebben bij eerdere aanbestedingen al intresse getoond. Dus er zal wel degelijk een druk zitten bij de vervoerders om met een goede offerte op de proppen te komen.
Wat ik overigens wel raar blijf vinden is dat plaatsen als Dronten en Emmeloord echt alle richtingen op tot 's avonds laat behoorlijk frequente verbindingen moeten houden terwijl er vaak ook alternatieve routes met een beperkte extra reistijd zijn terwijl een verbinding als Almere-Zeewolde 's avonds maar één rit heeft terwijl dat met afstand de snelste verbinding naar Amsterdam/Schiphol/Leiden/Den Haag is vanuit Zeewolde.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Dat kan, mits ze dat uiterlijk morgen laten weten.Klaasje schreef:Ga er maar vanuit dat als het allemaal te duur wordt dat de Provincie er na een bepaald tijdstip gewoon een uurdienst van maakt zeker nu vandaag de dag de laatste rit uit Lelystad al om 20 uur nogwat vertrekt.
Daar kan je inderdaad al iets meer op rekenen. Maar de kans dat de concessieverleners daarmee akkoord gaan is niet zo groot. Er is in de huidige economische situatie gewoon geen budget beschikbaar om nog even wat extra geld aan het OV te geven. En dat zou dan ook nog in beide provincies zo moeten zijn. Bij louter te hoge inschrijvingen is de kans zeer groot dat het voor de tweede keer een "mislukt" wordt.Klaasje schreef:Vervoerders kunnen natuurlijk gewoon een offerte met een "te hoge prijs" indienen. Dat gebeurde ook voor bijvoorbeeld de huidige concessie 315 en de vorige IJsselmond.
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Dan heb je altijd nog de "minderwerk-regeling". Al zou ik dat liever niet hebben als concessieverlener. (Gelukkig ben ik dat ook niet...)
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Zou kunnen inderdaad, maar daar wordt de vervoerder ook zeker niet blij van... Het hele plan is namelijk gebaseerd op een bepaald aantal bussen, kilometers enzovoort. Als dat ineens minder wordt, worden de schaalvoordelen minder. Is dus absoluut niet te verkiezen, maar wieweet... Aangezien verlengen eigenlijk niet meer kan en er toch iets moet gebeuren.
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Er zit wel een bepaalde verrekening in de minderwerkprijzen waardoor vervoerders daar in een bepaalde mate voor gecompenseerd worden bij mijn weten.
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Begrijp ik dat de huidige Q liner: Lelystad-Heerenveen-Groningen niet in Heerenveen, maar in Emmeloord gesplitst wordt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Juist. Vanaf Emmeloord blijft een reis naar Groningen het snelst met de bus. Vanuit Lelystad was dat inmiddels al het snelst via Zwolle. (Met de Hanzeliner.) Overigens is Emmeloord vooral gericht op Zwolle en nauwelijks op Lelystad, Dronten of Heerenveen.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8689
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Ehm. Lijn 345 bestaat nu toch niet Hij staat niet op de wiki en niet op de Arriva-site. De 345 is opgeheven toen Arriva Touring de HOV-concessie van Connexxion overnam. (Juli 2011 dus)Klaasje schreef:Als het te duur is wordt waarschijnlijk het eerst in de 345 gesneden omdat die vandaag de dag in de spits een halfuursdienst rijdt en in de daluren een uurdienst. Overigens was de inzet bij de aanbesteding van de tijdelijke concessie van de 315 ook zoiets als wat er nu van de 345 gevraagd wordt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Nu niet nee. Maar die komt dus weer terug. Als in december de huidige Qliner 315 wordt gesplitst gaat het deel Groningen-Emmeloord v.v. verder als Qliner 315, behorend tot de concessie NZW-Fryslân. Het deel Emmeloord-Lelystad gaat verder als Qliner 345, behorend tot de concessie IJsselmond. In tegenstelling tot vroeger rijdt ie gewoon de route van de huidige 315, dus ook via Nagele Domineesweg.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8689
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Oh vandaar. Ik snap 'm. Dankjewel!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Maar er zijn ook mensen die van en naar "het zwarte gat" van Nederland willen reizen, namelijk Friesland ten westen van de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden. Die moeten OV technisch gezien een enorm eind omrijden en dat blijft zo...Klaasje schreef:Juist. Vanaf Emmeloord blijft een reis naar Groningen het snelst met de bus. Vanuit Lelystad was dat inmiddels al het snelst via Zwolle. (Met de Hanzeliner.) Overigens is Emmeloord vooral gericht op Zwolle en nauwelijks op Lelystad, Dronten of Heerenveen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Het openbaar vervoer is daarentegen geen individueel openbaar vervoer. Daar maak je alleen maar verlies op. Jammer voor die anderhalve man en een paardenkop die naar dat 'gat' moeten... Moet je maar centraler gaan wonen. Met de komst van diverse vergaande bezuinigingen zal je keuzes moeten maken die niet voor iedereen positief uit zullen pakken. So be it.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Nieuwe concessie IJsselmond
Vandaag moet de definitieve Nota van Inlichtingen gepubliceerd worden. Het is inmiddels bijna vijf uur en ik heb nog niks gezien. Benieuwd of ie nog komt en zo ja, wanneer...
De deadline van vandaag is keihard. Vandaag is op grond van artikel B.2.7 van het Bestek de uiterste dag dat er dingen aan het bestek (waartoe ook de NvI behoort) gewijzigd mogen worden. Er staan nog diverse vragen open en die moeten dus ook uiterlijk vandaag worden beantwoord. Als de NvI niet uiterlijk vandaag om 23:59 wordt gepubliceerd, dan kunnen we er eigenlijk wel vanuit gaan dat de aanbesteding is mislukt. :N
EDIT: Daar is ie dan, vijf minuten na mijn post. Je zou bijna denken dat ze meelezen... :)
De deadline van vandaag is keihard. Vandaag is op grond van artikel B.2.7 van het Bestek de uiterste dag dat er dingen aan het bestek (waartoe ook de NvI behoort) gewijzigd mogen worden. Er staan nog diverse vragen open en die moeten dus ook uiterlijk vandaag worden beantwoord. Als de NvI niet uiterlijk vandaag om 23:59 wordt gepubliceerd, dan kunnen we er eigenlijk wel vanuit gaan dat de aanbesteding is mislukt. :N
EDIT: Daar is ie dan, vijf minuten na mijn post. Je zou bijna denken dat ze meelezen... :)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten