Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Tsja, de RijnGouweLijn ligt volgens mij gewoon stil.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Weg met die onzinplannen. Vertramming kost alleen maar geld, levert de reiziger geen voordeel op en is buitengewoon slecht in te bedden in het overige openbaar vervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Het plan wat Zuid-Holland voor Leiden had is naar mijn mening een stuk zinvoller (lost zowel een binnenstedelijk als een regionaal vervoersprobleem op) dan dat was Overijssel nu voor ogen heeft met Zwolle - Kampen. En dan komt omdat er voor dit lijntje geen totaalconcept lijkt te zijn waar men naartoe kan werken.
Er zijn geen verdere mogelijkheden na Kampen Centraal uitgedacht naar bijvoorbeeld Emmeloord of een stadsdienst naar Kampen Zuid. Aan de andere kant loopt de lijn dood op het station van Zwolle, daar zijn ook nog mogelijkheden voor uitbreiding te voorzien, bijvoorbeeld via een tracé parallel aan het spoor om later weer aan te takken op de lijn naar Deventer met nog 2-3 haltes in Zwolle Zuid en daar een keermogelijkheid.
Komend vanuit Kampen zou je dan niet meer het emplacement van Zwolle op rijden, maar via een heel klein stukje van de Willemsallee het voertuig naar de Westerlaan kunnen routeren. Vanaf daar een stuk straattraject met een halte op het Stationsplein. Dan via de Oosterlaan en de Deventerstraatweg (met een halte ter hoogte van de bushalte Dahliastraat). Aan het eind van de Deventerstraatweg bouw je de fietstunnel om zodat er ook een trambaan naast past en rijd je weer de treinsporen op bovenop het viaduct in de IJsselallee. Vervolgens drie haltes bij de Ittersumallee, Oldeneelallee en de IJsselcentraleweg en dan een keerspoor. Dan wordt zo'n lijn direct een stuk nuttiger en los je ook de kwestie van het veelgevraagde treinstation in Zwolle Zuid op.
Er zijn geen verdere mogelijkheden na Kampen Centraal uitgedacht naar bijvoorbeeld Emmeloord of een stadsdienst naar Kampen Zuid. Aan de andere kant loopt de lijn dood op het station van Zwolle, daar zijn ook nog mogelijkheden voor uitbreiding te voorzien, bijvoorbeeld via een tracé parallel aan het spoor om later weer aan te takken op de lijn naar Deventer met nog 2-3 haltes in Zwolle Zuid en daar een keermogelijkheid.
Komend vanuit Kampen zou je dan niet meer het emplacement van Zwolle op rijden, maar via een heel klein stukje van de Willemsallee het voertuig naar de Westerlaan kunnen routeren. Vanaf daar een stuk straattraject met een halte op het Stationsplein. Dan via de Oosterlaan en de Deventerstraatweg (met een halte ter hoogte van de bushalte Dahliastraat). Aan het eind van de Deventerstraatweg bouw je de fietstunnel om zodat er ook een trambaan naast past en rijd je weer de treinsporen op bovenop het viaduct in de IJsselallee. Vervolgens drie haltes bij de Ittersumallee, Oldeneelallee en de IJsselcentraleweg en dan een keerspoor. Dan wordt zo'n lijn direct een stuk nuttiger en los je ook de kwestie van het veelgevraagde treinstation in Zwolle Zuid op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Bij de laatste aanbesteding van de tram. Zou de provincie de trams aanschaffen en het betreffende vervoersbedrijf zou het materiaal dan van de provincie leasen.
De gedachte van de gemeente en provincie was inderdaad om deze lijn door te trekken richting Oosterenk. Maar concrete plannen zijn er nog niet. (en zullen er ook wel niet meer komen )
De gedachte van de gemeente en provincie was inderdaad om deze lijn door te trekken richting Oosterenk. Maar concrete plannen zijn er nog niet. (en zullen er ook wel niet meer komen )
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Nog geen pasklaar antwoord Kamperlijntje
KAMPEN - Het Kamper gemeentebestuur deelt de zorgen van onder andere het CDA over het Kamperlijntje, zo verzekerde wethouder Pieter Treep donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering.
Maar pasklare antwoorden had hij nog niet.
Voor 12 maart geeft het college duidelijkheid, beloofde hij, zodat de kwestie besproken kan worden in de commissie. Afgelopen en deze week is in ieder geval volop overlegd met de provincie, aldus de wethouder. De aanbesteding van de omvorming naar tram van het spoorlijntje tussen Kampen en Zwolle voor de tweede keer op niets is uitgelopen.
Bron: De Stentor
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Zat er aan te komen natuurlijk. Levert dat lijntje überhaupt winst op eigenlijk?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Kunnen ze de NS dan nog verplichten te blijven rijden? Aangezien de trein opgeheven zou worden..Gemeente eist doorstart
KAMPEN - Het Kamper gemeentebestuur heeft sinds de afgelopen weken een 'hotline' met de provincie Overijssel. Met als hot item: het Kamperlijntje.
Beide overheden is er alles aan gelegen om de trein tussen Kampen en Zwolle ook na 31 december 2012 te laten rijden.
Het is nu aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu, aldus wethouder Pieter Treep. "Wij zijn het erover eens, maar de minister moet toestemming geven voor de verlenging."
Medio februari strandde de tweede provinciale poging tot aanbesteding van de omvorming naar tram van het spoorlijntje tussen Kampen en Zwolle. Er waren twee inschrijvers, maar Alstom wilde enkel de tramstellen leveren en Arriva kwam met eigen voorwaarden waardoor gunning juridisch niet mogelijk was. Probleem is dat het Kamperlijntje officieel na 31 december niet meer bestaat. De treinverbinding is ook niet meer opgenomen in het spoorboekje van de NS voor volgend jaar. Wie uitstapt bij 'Station Kampen', stapt uit bij het nieuwe station aan de andere kant van de stad, bij de N50. En niet aan de IJsselmuider kant, bij de stadsbrug. De ombouw van spoor- naar tramlijn zou sowieso een kleine twee jaar gaan duren. Om de periode tussen het wegvallen van de huidige treinverbinding tot aan het moment dat de nieuwe tramlijn rijdt te overbruggen, zouden bussen worden ingezet. Maar die bussen gaan niet rijden zolang niet zeker is of de vertramming doorgaat, aldus wethouder Treep.
Diverse raadsfracties hadden de wethouder bezorgde vragen gesteld over de kwestie en ervoor gepleit te zorgen dat de huidige trein in ieder geval blijft rijden.
Op welke termijn kan hij niet zeggen, maar Treep acht de kans groot dat de minister haar fiat geeft. "Ik ga ervan uit dat daar mensen zitten met een gezond verstand. En anders ga ik persoonlijk naar Den Haag toe", zo beloofde hij.
Bron: De Stentor(06-03)
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Als de staat de kosten dekt, wie is dan de NS om nee te zeggen? ;)
Komt wel goed schatje.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Waarom geeft de provincie niet zelf een onderhandse concessie uit voor desnoods een korte periode? Dan kan daarna met een fatsoenlijke aanbesteding gestart worden.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
De provincie moet eens de tijd nemen om de aanbesteding van de tram goed voor te bereiden, en ervoor te zorgen dat hij de volgende keer wel fatsoenlijk gegund kan worden.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ik denk dat de provincie niet bevoegd is om een onderhandse concessie te vergeven; er is immers een aanbestedingsplicht. Waarschijnlijk hebben ze daarom de minister nodig, om de concessie met NSR te verlengen.
Maar dan moet er ook wel enige visie zijn hoe het nu verder moet met het Kamperlijntje. Ik hoor namelijk helemaal niks van die kant. Je kan niet nóg een keer opnieuw op dezelfde wijze gaan aanbesteden; IETS moet veranderen, maar wat? Er lijkt niet eens een tijdpad te zijn waarop ze dat wél weten.
En vergeet ook niet de Concessie IJsselmond, die nauw op het lijntje aansluit. Er zou vandaag een Nota van Inlichtingen komen, maar met nog slechts 52 minuten van deze dag te gaan heb ik nog niks gezien. Terwijl men normaal al aan het begin van de middag de stukken stuurt. Zou mij niks verbazen als die aanbesteding ook mislukt... Ik vertrouw al een tijdje de cijfertjes ook niet helemaal. Nou ja, we zullen wel zien.
Maar dan moet er ook wel enige visie zijn hoe het nu verder moet met het Kamperlijntje. Ik hoor namelijk helemaal niks van die kant. Je kan niet nóg een keer opnieuw op dezelfde wijze gaan aanbesteden; IETS moet veranderen, maar wat? Er lijkt niet eens een tijdpad te zijn waarop ze dat wél weten.
En vergeet ook niet de Concessie IJsselmond, die nauw op het lijntje aansluit. Er zou vandaag een Nota van Inlichtingen komen, maar met nog slechts 52 minuten van deze dag te gaan heb ik nog niks gezien. Terwijl men normaal al aan het begin van de middag de stukken stuurt. Zou mij niks verbazen als die aanbesteding ook mislukt... Ik vertrouw al een tijdje de cijfertjes ook niet helemaal. Nou ja, we zullen wel zien.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Dat gevoel leeft bij mij ook een beetje. De provincie ontkent in alle toonaarden dat het kamperlijntje iets met deze concessie te maken heeft, maar dit is met name voor Kampen en omstreken, de belangrijkste spil (samen met Hanzelijn straks) in het OV-Netwerk.Statler Rail schreef:
En vergeet ook niet de Concessie IJsselmond, die nauw op het lijntje aansluit. Er zou vandaag een Nota van Inlichtingen komen, maar met nog slechts 52 minuten van deze dag te gaan heb ik nog niks gezien. Terwijl men normaal al aan het begin van de middag de stukken stuurt. Zou mij niks verbazen als die aanbesteding ook mislukt... Ik vertrouw al een tijdje de cijfertjes ook niet helemaal. Nou ja, we zullen wel zien.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Het ligt iets genuanceerder: De minister kan een ontheffing geven in bepaalde situaties.Statler Rail schreef:Ik denk dat de provincie niet bevoegd is om een onderhandse concessie te vergeven; er is immers een aanbestedingsplicht. Waarschijnlijk hebben ze daarom de minister nodig, om de concessie met NSR te verlengen.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
En dat niet alleen... Als men langer door gaat rijden met de trein, zoals de gemeente Kampen wil, hoe zit het dan met het tramvervangend vervoer dat onder de concessie IJsselmond valt? De vervoerder moet die bussen vanaf december aanbieden. Als ze vervolgens niet gebruikt worden (en dus niet betaald worden), wie gaat dat dan betalen? Maar goed, naar mijn oordeel is er wel meer niet in orde... :N Nog 17 minuten...NintendoC schreef:Dat gevoel leeft bij mij ook een beetje. De provincie ontkent in alle toonaarden dat het kamperlijntje iets met deze concessie te maken heeft, maar dit is met name voor Kampen en omstreken, de belangrijkste spil (samen met Hanzelijn straks) in het OV-Netwerk.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Het tramvervangend vervoer zal vooral uit touringcars bestaan en niet zo zeer uit eigen materiaal van de betreffende vervoerder. Het tramvervangende vervoer valt onder het meerwerk, zo ver ik het kan over zien is hier geen probleem.
@Nintendo
Aan de huidige dienstregeling zal er niks veranderen voor zowel de 141 als de stadslijnen. Het enige wat gaat veranderen zijn de buslijnen naar Dronten (frequentie daling of schrappen).
Maar nu weer on-topic :D
Ik denk dat zowel de provincie als gemeentes op safe spelen en daarom de vraag hebben neergelegd aan het ministerie om het contract met NS te verlengen. Want mocht je als provincie een aanbesteding uit schrijven en stel het mislukt weer dan zit je in december dus zonder tram en trein..
@Nintendo
Aan de huidige dienstregeling zal er niks veranderen voor zowel de 141 als de stadslijnen. Het enige wat gaat veranderen zijn de buslijnen naar Dronten (frequentie daling of schrappen).
Maar nu weer on-topic :D
Ik denk dat zowel de provincie als gemeentes op safe spelen en daarom de vraag hebben neergelegd aan het ministerie om het contract met NS te verlengen. Want mocht je als provincie een aanbesteding uit schrijven en stel het mislukt weer dan zit je in december dus zonder tram en trein..
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ik zat het laatst te rekenen. Emmeloord - Zwolle is met de trein vanaf station Dronten waarschijnlijk sneller dan Emmeloord-Kampen-Tram-Zwolle. Voor Urk - Zwolle is dat zelfs zeker. Toen ik dat zag dacht ik.. Waarom heb ik dat niet eerder gezien? Echter zal het wel zo zijn dat wanneer deze lijnvoering gewijzigd wordt dat een fors gedeelte van de vervoersvraag van de tram wegvalt.Statler Rail schreef:Maar goed, naar mijn oordeel is er wel meer niet in orde...
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Klopt. Je zit echter wel met een kostenaspect, aangezien de tram waarschijnlijk voor bustarief rijdt en de trein voor NS-tarief. Scholieren zullen dus wel via de 141 blijven reizen. Verder is de vervoersvraag van/naar Urk en Emmeloord erg verspitst: in de spits kan je de bussen niet aanslepen, maar daarbuiten valt dat erg mee. In de spits zou je dus best meer rechtstreekse verbindingen via alternatieve routes kunnen doen, ook bijvoorbeeld naar Kampen-Zuid. Maar ja, dan moet de concessieverlener daar wel ruimte voor geven. Ze willen nu liever zoveel mogelijk via Kampen-IJsselmuiden tramstation houden. Overigens zal lijn 141 ook wel wat versnellen door de aanpak van de N50 en wellicht het vervallen van het rondje door Ens.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Het bieden van meer rechtstreekse verbindingen met een kortere reistijd zorgt natuurlijk ook voor een goedkopere manier van het faciliteren van de vervoersvraag in de spits omdat de busomlopen korter worden door de relatief kortere ritduur. Overigens is het wel een teken aan de wand dat we over IJsselmond off-topic gaan in het Kamperlijntje-discussietopic. Er is zo ongelofelijk veel samenhang tussen beiden dat de huidige situatie met twijfel over de tram absoluut niet goed is voor de aanbesteding IJsselmond.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Urk-Emmeloord-Zwolle is toch met name een scholierenverbinding? Ik zou zeggen: die verbindgen gewoon met de bus blijven doen. Dan kunnen leerlingen ook gelijk bij de school uitstappen. Wel zo fijn
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Opmerkelijk dat er niet meer een publieke en politieke discussie is over hoe het verder moet. Het is namelijk hét momentum voor als je een goed idee hebt hoe het wél zou kunnen. Heeft niemand in de regio Zwolle-Kampen dan een idee?Komst regiotram wordt steeds onzekerder
VRIJDAG 30 MAART 2012
De komst van de toekomstige regiotram met haltes bij Stadshagen wordt steeds onzekerder. Niet alleen mislukte aanbestedingen teisteren de komst van het Kamperlijntje, ook de ernstig vertraagde ontwikkeling van Stadshagen weegt mee in een betaalbare tramlijn. De ontwikkeling van Stadshagen, Voorsterpoort en de Spoorlanden is een grote voorwaarde om de lijn betaalbaar te houden, blijkt uit antwoorden van de gemeente Zwolle op vragen van het CDA. Door de crisis is de ontwikkeling van Stadshagen ernstig vertraagd en ook Voorsterpoort loopt niet als verwacht.
Tramlijn ook voorwaarde voor ontwikkeling Stadshagen
Het Kamperlijntje stopt eind van 2012 met rijden, omdat dan de concessie met de NS stopt. De regiotram met haltes bij Stadshagen en Voorsterpoort is de gedroomde opvolger, maar de aanbesteding voor het vervoer op de lijn is tot tweemaal toe mislukt. Nu ook de ontwikkeling in Stadshagen tegenvalt, werpt de gemeente het argument op dat deze ontwikkeling noodzakelijk is voor de betaalbaarheid van de lijn. Zonder een grote stroom van reizigers zijn er minder inkomsten te verwachten.
Andersom geredeneerd zegt de gemeente ook dat de komst van de regiotram een goede voorwaarde kan zijn voor de vestiging van meer mensen in de wijk. Deze argumenten spelen een grote rol in de verkenning naar eventuele alternatieven voor de toekomstige regiotram. De zekerheid van de komst van de lijn met de twee haltes in Stadshagen wordt daarmee steeds meer in onzekerheid gedompeld.
Langer doorrijden met de NS
De provincie Overijssel en de gemeente Zwolle proberen nu bij de minister een langere concessie bij de NS los te werken zodat het Kamperlijntje ook na 2012 reed, zo valt te lezen in het artikel dat wij maandag publiceerden. Mocht dit niet slagen, dan zal het vervoer tussen Kampen en Zwolle met busdienten worden opgelost.
Bron: Stadshagen Nieuws, 30 maart 2012.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Nou.. Als ik allemaal lees wat men ervan vindt in de politiek dan is het antwoord "Nee". Dat is jammer want een gebrek aan visie leidt uiteindelijk altijd tot forse meerkosten. Zullen we een KBA-onderzoek naar zowel de busbaan als de trein gaan doen?
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Busbaan gaat het denk ik sowieso niet worden, want daar is niemand voor. Dat kost veel te veel geld (denk ook even aan alle grond die je dan eerst moet saneren) en een bus wordt als minder kwalitatief gezien dan een tram of trein. De keuze gaat feitelijk tussen doorgaan met de trein in de huidige vorm, de huidige trein uitbreiden (Stadshagen etc) of toch nog iets met een tram proberen.
Je kan er helaas geen geld mee verdienen, maar ik zet mijn geld op voorlopig doorgaan in de huidige vorm en dan kijken of er in Stadshagen een station met passeerspoor kan komen. Maar het wordt tijd dat daar duidelijkheid over komt, in ieder geval wat de intentie is. Immers, er loopt nog een busaanbesteding waarbij de keuze nu nog kan worden meegenomen...
Je kan er helaas geen geld mee verdienen, maar ik zet mijn geld op voorlopig doorgaan in de huidige vorm en dan kijken of er in Stadshagen een station met passeerspoor kan komen. Maar het wordt tijd dat daar duidelijkheid over komt, in ieder geval wat de intentie is. Immers, er loopt nog een busaanbesteding waarbij de keuze nu nog kan worden meegenomen...
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Ik denk dat het eigenlijk al te laat is om het een en ander in de busaanbesteding mee te nemen. Dat is jammer, want als dat op een goede manier gedaan kan worden dan is het goedkoper omdat vervoerders natuurlijk met minder risico rekening hoeven te houden. Over de kosten kunnen we lang steggelen maar de enige manier om daar echt uit te komen is het gewoon uitrekenen. Ik hoef overigens niet meer te betogen dat het kwaliteitsargument nauwelijks een deugdelijke grond kent bij een goede opzet van het busnetwerk en goed materieel.
Verder hoeft bodemverontreiniging in principe geen groot probleem te zijn: Op een groot gedeelte van het traject kom je waarschijnlijk wel weg met het "inpakken" van de verontreiniging wat relatief goedkoop is. De grotere verontreiniging zal vooral bij station Zwolle en Kampen aanwezig zijn omdat daar natuurlijk wat meer met de treinen gebeurd is in het verleden dan alleen heen en weer rijden. Overigens geldt daar ook voor: Als je stevig gaat verbouwen zit je sowieso vast aan een bodemonderzoek en het nemen van maatregelen.
Verder hoeft bodemverontreiniging in principe geen groot probleem te zijn: Op een groot gedeelte van het traject kom je waarschijnlijk wel weg met het "inpakken" van de verontreiniging wat relatief goedkoop is. De grotere verontreiniging zal vooral bij station Zwolle en Kampen aanwezig zijn omdat daar natuurlijk wat meer met de treinen gebeurd is in het verleden dan alleen heen en weer rijden. Overigens geldt daar ook voor: Als je stevig gaat verbouwen zit je sowieso vast aan een bodemonderzoek en het nemen van maatregelen.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Een bus vinden beleidsmakers, kiezers en passagiers hoe dan ook minder sexy. Dat speelt uiteraard ook mee.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje
Dat reizigers minder vaak hoeven over te stappen, dat de aansluitingen bij hogere frequenties wel kunnen worden gehandhaafd en dat er geen sprake is van capaciteitstekort, alsmede de kans om een goed werkend visgraatmodel op te tuigen speelt natuurlijk geen enkele rol van betekenis. De bus is veel goedkoper dan een tram of treinoplossing maar dat wordt uiteraard niet sexy genoeg gevonden, en dus worden er weer liters belastinggeld verkwist aan een netto-verslechtering van het openbaar vervoer... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten