RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door BR628 »

reisthijs schreef:
Chauf21 schreef:Nu blijkt dat de RET in staat is om marktconform te presteren.
Nee, dat zal nog moeten blijken. Een marktconform bod doen op een concessie is één ding, het ook echt waarmaken is wat anders.
Precies. Het kan net zo goed zijn dat er bewust (te) laag is ingeschreven zodat het min of meer gekocht is. Dat merken we vanzelf zodra t een tijdje rijdt en ze opeens geld te kort komen...
Bart schreef:Tot welke laag heeft dat gevolgen? De chauffeurs gaan mee, maar gaan bijvoorbeeld regiocoördinators ook mee?
Dat zal blijken tijdens het artikel 40 overleg.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

BR628 schreef:Precies. Het kan net zo goed zijn dat er bewust (te) laag is ingeschreven zodat het min of meer gekocht is. Dat merken we vanzelf zodra t een tijdje rijdt en ze opeens geld te kort komen...
Ik ga ervan uit dat vervoerders een reëel bod doen. Dat is een aantal jaar geleden afgesproken en ook Pedro Peters heeft meerdere keren benadrukt dat het bod niet te laag is. Hoe dat in de praktijk uitvalt zal moeten blijken inderdaad.
Er zijn wat dat betreft ook nog wel wat mogelijkheden om met indirect personeel en kosten te schuiven, maar dat is op zich niets nieuws. Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
Bart schreef:Tot welke laag heeft dat gevolgen? De chauffeurs gaan mee, maar gaan bijvoorbeeld regiocoördinators ook mee?
Kleine kanttekening, het is voor de meeste chauffeurs geregeld dat ze meegaan. Er is vrijwel altijd wel een klein percentage (enkele procenten) waar tijdens het overleg aparte afspraken over/mee moeten worden gemaakt.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door mb90 »

De verrassing die in de mail van de RET genoemd wordt is een doos chocolade. Gisteren waren er ook al een paar bussen die rondreden met 2 Rotterdamse vlaggetjes (net als Bevrijdingsdag), maar vandaag rijden de meeste bussen ermee rond.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik las in de Volkskrant dat de RET heel weinig gaat verdienen aan de concessie maar dat ze ook nu al 84% van de omzet uit metro en tram halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

Peters zou het nooit naar buiten brengen, maar intern ging het al rond, dat het management het eigenlijk niet erg had gevonden als ze de bus zouden verliezen.
het gaat alle bedrijven toch om het railvervoer.
de RET hoopt wel, dat ze dit railvervoer ook houden, nu ze de bus ook gekregen hebben...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Ik las in de Volkskrant dat de RET heel weinig gaat verdienen aan de concessie maar dat ze ook nu al 84% van de omzet uit metro en tram halen.
Minimaal de eerste vier jaar kan men eventuele tekorten toch wel compenseren met het railvervoer.
Ik denk niet dat men echt te laag heeft ingeschreven, maar wel met de gedachte dat men kan compenseren, mocht het toch niet helemaal uitkomen.
Alleen de laatste drie jaar wordt het dan wat krapper, mocht de RET de concessie Railvervoer verliezen.

Qbuzz heeft in het AD trouwens al gezegd de uitspraak te respecteren, dus met een beetje geluk gaat Qbuzz in elk geval niet in beroep.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Gekko123 »

Dat QBuzz de uitspraak respecteert zou best nog wel eens kunnen komen vanwege het feit dat er al nauwe samenwerking is tussen QBuzz en RET. Ze wouden immers als één bedrijf inschrijven maar werden tegengehouden door de NMA.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Karl »

Zou het niet zo kunnen zijn dat Qbuzz onderaannemer wordt?
Het is een spectrum.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Michael »

Mogelijk gaan Qbuzz en Connexxion toch in beroep:

Teleurstelling bij Qbuzz en Connexxion

Qbuzz en Connexxion hebben teleurgesteld gereageerd op de bekendmaking dat het busvervoer in en rond Rotterdam in handen blijft van de RET. De vervoersbedrijven zijn het besluit van de Stadsregio aan het bestuderen en overwegen in beroep te gaan.

Lees verder op: http://www.rijnmond.nl/nieuws/14-03-201 ... connexxion
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

dat zijn we tegenwoordig wel gewend, andere partijen gaan de laatste tijd altijd in beroep...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

Karl schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat Qbuzz onderaannemer wordt?
de directeuren van RET en Qbuzz (Rotterdam) waren al een beetje twee handen op een buik aan het spelen...
die zullen echt wel samen een goede oplossing gaan verzinnen.
ze hadden toch RET Buzz willen beginnen...

dit laatste kan nog steeds gebeuren als RET Bus BV als dochteronderneming van RET NV.
Dan kunnen ze daar de OV CAO in gaan voeren, waardoor oude RET-ers met hun huidige voorwaarden mee kunnen, maar er geen nieuwe chauffeurs meer in die RET CAO instromen en ze dus ook geen streekbuschauffeurs van Qbuzz in de RET Cao gaan krijgen, want als ze dan voor Zoetermee ook nog PW-vervoer moeten gaan regelen, wordt het een dure zaak voor de RET...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Edwin »

lamar schreef:Hopelijk komt hiermee ook de 137 (Maassluis - Schiedam centrum via A20) terug!
De 226 is er nu toch en anders 126 en 86. Of zijn die overstappen slecht?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

ga er zelf vanuit, dat huidig stad en streek in grote lijnen gelijk zal bljven, of de ret gaat inderdaad doen wat ze al een tijdje willen gaan doen, waarbij er op meerdere plekken kleinere garages komen.

als ze dan in Schiedam iets krijgen voor die hoek, kunnen ze lijn 126 er zo aan toevoegen...
dan kunnen/moeten de chauffeurs van Qbuzz ook lijnen in Schiedam en Vlaardingen rijden.

maar vor buitenstaanders is het nu toch gokken wat er gaat gebeuren en als de procedure aangevochten wordt, kan het allemaal wel weer anders worden...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door robert55 »

Volgens NRC overweegt Connexxion de uitkomst van de Rotterdamse aanbesteding aan te vechten
Ook verliezer Connexxion vraagt zich af of RET niet ver onder de kostprijs heeft geboden. “Dit is wel een héél groot verschil”, laat een woordvoerder van het vervoersbedrijf uit Hilversum weten. Connexxion spande eerder een kort geding aan tegen de stadsregio, omdat de RET in de aanbestedingsprocedure zou worden bevoordeeld. De rechter veegde die argumenten van tafel. Connexxion sluit niet uit opnieuw naar de rechter te zullen stappen.
Een verschil van -/-25% ten voordele van RET zou wel eens een economisch niet-reëel bod kunnen zijn. Met een DRU-prijs van geloof ik €87 zaten ze voor deze offerte hoog in de middenmoot, dus er is in ieder geval wat uit te leggen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door willy84 »

Nu ben ik benieuwd waarom Qbuzz heeft ingeschreven. Als dat dicht bij XX in de buurt ligt dan vermoed ik dat RET heeft ingeschreven op een te laag bedrag en er ongeoorloofde kruissubsidie zal optreden.

Vraag ik me ook af waarom Arriva en andere niet hebben ingeschreven.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Suus »

Ik heb het idee dat het Arriva niet zozeer meer om busvervoer gaat in Nederland, maar om het spoorvervoer. Tuurlijk, Arriva rijdt met bussen, maar het liefst rijden ze met bussen in de buurt van hun treinen. En hun treinen heb je niet in Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Klaasje »

Ja, dat is ook de reden dat Arriva de stadsdienst Lelystad rijdt.. Volgens mij doen ze dat vooral omdat ze er een fatsoenlijke boterham aan denken te kunnen verdienen. Waarschijnlijk hebben ze ingeschat dat de risico's in Rotterdam wat te hoog lagen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door zone5324bericht... »

in Lelystad is er alleen stadvervoer per bus, terwijl in Rotterdam de bus onderaan de ladder staad van het stadvervoer en rail prioriteit heeft...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Chauf21 »

robert55 schreef:Een verschil van -/-25% ten voordele van RET zou wel eens een economisch niet-reëel bod kunnen zijn. Met een DRU-prijs van geloof ik €87 zaten ze voor deze offerte hoog in de middenmoot, dus er is in ieder geval wat uit te leggen.
Bij de aanbesteding van Haaglanden streek waren er ook twee partijen die een redelijk vergelijkbaar bod hadden uitgebracht. De derde zat er fors onder en heeft de concessie gewonnen. Natuurlijk zijn er wel wat opmerkingen over de uitvoering te maken, maar vooralsnog rijdt men ook daar gewoon de rondjes. Een fors lager bod hoeft dus niet per sé iets te betekenen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door willy84 »

zone5324bericht... schreef:in Lelystad is er alleen stadvervoer per bus, terwijl in Rotterdam de bus onderaan de ladder staad van het stadvervoer en rail prioriteit heeft...
Wat maakt dat nou uit. Een commercieel bedrijf moet euro's verdienen. Wat boeit het hun nou op welke positie de bus staat in een bepaalde regio. Als het commercieel interessant is en je dicht jezelf een kans toe dan schrijf je in.
immer kwaliteits posts
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door RoelZ1 »

Maar vervoer wat onder aan de ladder staat is commercieel gewoon het minst interessant. Veel drukke verbindingen worden al door de tram/metro bediend, dus blijven binnen de stad Rotterdam vooral wijkverbindingen over. Het is niet voor niets dat bij de RET de metro een kostendekking heeft van 70%, de tram 50% en de bus 30%. Daarnaast heeft de vervoerder nauwelijks vrijheid in Rotterdam doordat er ook tram en metrolijnen zijn. Er mag op geen enkele manier geconcurreerd worden met de RET, dus kan een busvervoerder in Rotterdam niet zo maar een efficiënter busnet opzetten, waar normaalgesproken de winst voor de vervoerder uit komt. Alle lijnen liggen vast om maar concurrentie te voorkomen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Etienne »

Veolia en Connexxion beklagen zich over ov-aanbestedingen

Connexxion en Veolia beklagen zich over de aanbesteding van het openbaar vervoer in respectievelijk Rotterdam en Den Haag. Connexxion beraadt zich over stappen tegen de woensdag vergeven busconcessie in de Rotterdamse regio. Veolia heeft in Den Haag een kort geding aangespannen voor het sluiten van de inschrijvingstermijn.

Woensdag werd bekend dat het gemeentelijk vervoerbedrijf RET de concessie heeft gewonnen voor het busvervoer in de regio Rotterdam. De stadsregio betaalt daarvoor 28 miljoen euro per jaar, terwijl de prijs eerder op 45 miljoen lag.

Kostprijs
Connexxion vraagt zich of RET niet ver onder de kostprijs heeft geboden. "Dit is wel een heel groot verschil", zegt een woordvoerder tegenover NRC Handelsblad. Connexxion werd in de aanbesteding nummer twee met een bod dat een kwart hoger lag dan dat van RET.
Connexxion heeft nog geen besluit genomen over een eventuele rechtsgang. Eerder spande Connexxion al wel tevergeefs een kort geding aan tegen de stadsregio omdat het meende dat RET werd bevooroordeeld.

Lees meer
------
What's new :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door robert55 »

RoelZ1 schreef:Maar vervoer wat onder aan de ladder staat is commercieel gewoon het minst interessant. Veel drukke verbindingen worden al door de tram/metro bediend, dus blijven binnen de stad Rotterdam vooral wijkverbindingen over. Het is niet voor niets dat bij de RET de metro een kostendekking heeft van 70%, de tram 50% en de bus 30%. Daarnaast heeft de vervoerder nauwelijks vrijheid in Rotterdam doordat er ook tram en metrolijnen zijn. Er mag op geen enkele manier geconcurreerd worden met de RET, dus kan een busvervoerder in Rotterdam niet zo maar een efficiënter busnet opzetten, waar normaalgesproken de winst voor de vervoerder uit komt. Alle lijnen liggen vast om maar concurrentie te voorkomen.
Ik zou het iets anders zeggen: wat Rotterdam vraagt is niet veel meer dan wat een onderaannemer als TCR doet: busuren /-kilometers draaien. Vrijwel alle beleidsvorming [en ik denk dat Arriva daar de eigen meerwaarde in ziet] is er uit gehaald. Voor zover ik weet zit er ook geen enkele vorm van opbrengstverantwoordelijkheid in. Qbuzz ziet dat anders, misschien dat ze daarom ook in Utrecht succesvol waren en die deals met HTM en RET probeerden te maken.

Overigens is het wel boeiend dat vóór de openbare aanbesteding weer verplicht werd Rotterdam stelde dat een integrale concessie ontzettend belangrijk was. Nu wordt bus tot 2020 gegund terwijl rail denk ik uiterlijk in '18 moet.
baatje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 21 mar 2012, 11:45

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door baatje »

Wat een gezeur over biedingen onder kostprijs.... Kijk eens in de bouw; heel normaal vinden we het daar...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET wint aanbesteding concessie Bus Rotterdam

Bericht door Geert »

De pijn zit 'm hier vooral in dat degene die onder de kostprijs heeft geboden een overheidsbedrijf is (RET is eigendom van de gemeente Rotterdam). Een bedrijf moet winst maken om te overleven, terwijl bedrijven die van de overheid zijn meestal geen winst hoeven te maken - voor een overheidsbedrijf is het dus veel gemakkelijker om onder de kostprijs te bieden. Vandaar de commotie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten