Paar dagen Freiburg

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Paar dagen Freiburg

Bericht door isadora »

Ben afgelopen dinsdag samen met partner naar Freiburg gereisd.

Dinsdagochtend met ICE 105 (Amsterdam - Basel) vanaf Utrecht in vijf-en-en-half uur naar Freiburg.
Oorspronkelijk plan was, van Amsterdam te vertrekken, maar doordat we direct al de bus mistten naar ons vertrekstation Naarden-Bussum, moesten we alterneren naar Utrecht.
Ruim op tijd arriveerden we op Utrecht CS. Lekker nog even een kop koffie, en toen op naar het perron.
Daar checken waar onze eerste-klas-wagon zo ongeveer zou landen. En inderdaad precies daar, achterin de trein, de één na laatste wagon, vonden we onze zitplaatsen (33 en 35).
Dit betekende achteruit naar Keulen, en van daar vooruit naar Freiburg. Mooi plekje met het volle venster uitzicht. Behoorlijk vol, ik denk toch zeker 60% gevuld.
Traject werd boeiend vanaf Oberhausen, toen er al ietsje meer gas gegeven werd. Maar pas echt leuk werd het natuurlijk vanaf Keulen, en zeker na Siegburg-Bonn, van waar naar Frankfurt Flughafen 300 geklokt werd. Dan is het toch even glimlachen als je zo naast de snelweg komt te rijden. Het lijkt wel op een soort achtbaan, heuveltje op en af, en vele tunnels. Maar de ICE 3 heeft er allemaal geen moeite mee, het vermogen wordt behoorlijk aangesproken en geleverd.
Naar Mannheim en Karlsruhe gaat het vervolgens een heel stuk rustiger met maximaal 230, en vanaf Karlsruhe nog even stevig 250 tot aan Offenburg, en tot aan Freiburg wordt er conventioneel gereden.

De volgende dag een REGIO24 gekocht bij het station. Hele dag reizen in en rond Freiburg voor maximaal 5 personen voor 19 euro.
We namen meteen de trein door het Hoellendal naar Seebrugg. Daar uitgestapt en genoten van het uitzicht over de fraaie Schluchsee, en van de heerlijk frisse lucht zo hoog in de heuvels van het Zwarte Woud.
We zijn terug gewandeld langs het meer naar het station van het dorp Schluchsee. Even een terrasje genoten, en daarna de trein terug naar Titisee genomen. Ook daar nog even rond gekeken. Lekker druk zo in de zonnige nawinter met temperatuur rond de 18 graden.

Terug in Freiburg hadden we nog energie over, om een volgend ritje te rijden. We besloten de trein naar Elzach te proberen.
Niets wetende van de eindbestemming maar eens kijken, wat er ons te wachten staat.
Het ritje van ruim een half uur ging door aardige dorpjes en fraai heuvelachtig gebied.
Trein zat overladen vol met schooljeugd, en het was dan ook behoorlijk warm.
In Elzach gegeten in een traditionele bruine Duitse kroeg. De aardige dame aan de tap had niet veel anders dan een (koude) salade in de aanbieding. Maar een beetje lief kijken was genoeg haar te bewegen twee schnitzels te bakken. Wel excuserend, dat ze geen kok was, en we niet te hoge verwachtingen moesten hebben. Maar het kwam allemaal goed, twee heerlijke knapperige schnitzels.

De tweede dag nogmaals een REGIO24-kaart gekocht, maar nu alleen voor Freiburg zelf, hele dag bus en tram voor 9,50 euro voor maximaal vijf personen.
Zo ongeveer alle tramlijnen gereden, veel van de stad gezien. Ook nog met de Schauinsland-kabelbaan naar ruim 1200 meter hoogte geweest, wat een prachtig uitzicht opleverde bij het stralende weer.

Vanochtend met ICE 602 (Basel-Keulen) weer terug naar Keulen. Daar arriveerden we met circa vijf minuten vertraging. En die vijf minuten liepen we ondermeer op in het traject Frankfurt Flughafen-Keulen. De vertraging was oorspronkelijk nog ietsje hoger, rond de zeven minuten. Dus ik vermoed, dat er op het 300 km-traject behoorlijk doorgejakkerd is.
In Keulen een uurtje genomen, om op een terras aan de Rijn een versnapering te nemen.
Terug op het station van Keulen de reis voortgezet met de trein (een Talent) naar Moenchen-Gladbach. Daar een vlotte overstap op de trein naar Venlo (een Stadler), om vervolgens met een VIRM naar Eindhoven en vandaar naar Utrecht en terug naar Hilversum.

Veel kilometers in een korte tijd en veel gezien. Erg geluk gehad met het weer, dat was echt ronduit fraai.
De heenreis ging supersnel, terugreis aanzienlijk langzamer. Maar ook dat had zijn charme, lekker boemelen naar Venlo.
Verder moet ik zeggen: eerlijk is eerlijk, ik mistte toch wel het nostalgisch schilderachtige Rijn-gevoel.
Het viel ons vanmiddag op, hoe rustig het reizen in een lege eerste-klas VIRM-wagon is. In vergelijking waren alle andere treinen in de reis (een stuk) luidruchtiger. We mochten dat genot beleven tussen Venlo en Deurne.

Tot slot: ik heb geen fotomateriaal, maar ach wie kent die Talentjes, ICE 3 enzovoort zo langzamerhand niet.
En, oh ja, ik vind het heerlijk dit met jullie te delen. Ben door mijn ziekte niet veel in de gelegenheid voor reizen, en dat ik het doe, is een goed teken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Paar dagen Freiburg

Bericht door Fles »

Geen foto's :o

En het is daar ZO MOOI _O_
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Paar dagen Freiburg

Bericht door Suus »

Ik heb slechts een van die dwarslijnen in het Zwarte Woud gedaan (Freudenstadt - Rastatt), dus niet diegene hier besproken, ook dat is een schitterende lijn. Jammer dat er geen foto's zijn maar je hebt in ieder geval een goede plek gekozen om lekker met de trein rond te gaan reizen :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Paar dagen Freiburg

Bericht door Meltrain »

Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt gehad. :pos: :D
Voor het forum hoef je niet speciaal foto's te maken, maar het is voor jezelf toch ook leuker als je achteraf nog rustig kunt terugkijken waar je geweest bent? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Paar dagen Freiburg

Bericht door Fles »

ik kan wel wat foto's uit dat gebied leveren op zich, ter illustratie :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Paar dagen Freiburg

Bericht door isadora »

Dank allemaal voor jullie reacties.
Helaas wordt er bij ons alleen maar analoog gefotografeerd. :(
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten