Column Teun van der Keuken: Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Geert »

Zwolle
TEUN VAN DER KEUKEN

Ik heb een tijdje lesgegeven in Zwolle. Dat klinkt erg en dat was het ook. Zwolle zelf is al niet veel soeps, en de leerlingen aan wie ik lesgaf, maakten het er niet beter op. De meesten hadden nauwelijks belangstelling voor mijn volgens objectieve en subjectieve maatstaven toch buitengewoon boeiende lessen. Ze keken zelden een studieboek in en opdrachten maakten ze al helemaal nooit.

Als ik hiernaar vroeg, zeiden de studenten - zo noem je hbo'ers tegenwoordig - dat 'het vak hen niet zo interesseerde' en dat ze 'nu eenmaal weinig gemotiveerd waren'. Het onderwijs holt achteruit maar de vrijheid van meningsuiting bloeit.

Bijna nog erger dan de dagen in Zwolle was de reis ernaartoe. Kent u de stiltecoupé? In Denemarken heb ik er ooit kennis mee gemaakt. Je kon er ongestoord knikkebollen, lezen en werken. Praten deed je er hoogstens op fluistertoon, muziek moest zo zacht staan dat zelfs het meest bescheiden triangelklingeltje niet buiten de kop-telefoon te horen was, en telefoneren was ronduit verboden.

In de coupé klonk alleen het omslaan van bladzijden en het beschaafde tikken op laptops. Verder was de inrichting smaakvol, zaten de banken goed en was de koffie lekker.

In Denemarken is de trein aantrekkelijker dan de auto. In Nederland niet. Los van een zekere rekkelijkheid ten opzichte van het spoorboekje, maken de kleurstelling van de interieurs, de fantasieloze treinkunst en de droefgeestige instantkoffie het reizen per spoor in ons land tot een treurige ervaring.

En dan het lawaai. Op een gemiddelde reis luister je al snel mee met een telefoongesprek of vier. Zelfs in de stiltecoupé. Die is dan ook nauwelijks als zodanig herkenbaar. Het staat alleen in minuscule letters op de meest onopvallende plekken in de coupé aangegeven. Lezen en knikkebollen moeten natuurlijk niet worden gestimuleerd: stel dat het treinreizen aangenaam wordt.

Wie zijn klanten zo behandelt, is tot veel in staat. Zelfs tot het slopen van de wc's uit de treinen.

Bron: Parool
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Vinny »

Ik neem aan dat de auteur een Amsterdammer is, dan vergeet hij het belangrijkste: Overstappen op station Amersfoort :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Stephan »

Wie weet, misschien komt deze docent uit Amsterdam-zuid :wink:
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door deadlock »

Teun van der Keuken weet niet what's up.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Daan »

Omdat reizigers zich niet aan de stiltezones houden krijgt de NS weer de schuld? Juist... :roll:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Aking »

Alsnog is het dan volgens mij de taak van NS hiertegen op te treden (even los van de maatschappelijke discussie)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Chauf21 »

Daan schreef:Omdat reizigers zich niet aan de stiltezones houden krijgt de NS weer de schuld? Juist... :roll:
Wanneer een conducteur door een stiltecoupé loopt en merkt dat er reizigers (te) luidruchtig zijn, vind ik wel dat hij of zij daar iets van moet zeggen. De conducteur is immers gastvrouw/-heer en dient het de reizigers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Gelukkig zijn de stiltecoupé's nu wat duidelijker herkenbaar waardoor ook reizigers elkaar gaan aanspreken en gemakkelijker kunnen wijzen op de zone :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Geert »

Vorige week vrijdagavond zat ik in mijn eentje in de stiltecoupe en toen er een groepje meiden bij kwam zitten vroegen ze ook of ik het vervelend vond als ze gingen kletsen. Er komt dus wel verbetering merk ik :)
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Thijs »

En wat heb je gezegd? :P Zelf zou ik het moeilijk vinden om te zeggen: "ga maar ergens anders zitten", als ik liever behoefte heb aan rust.

Mijns inziens mag het communiceren van de stiltecoupes nog duidelijker en directer, veel mensen hebben het denk ik echt niet door.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Geert »

Ik zei dat ik het wel best vond ;) Maar heel moeilijk ben ik toch niet met zulke dingen. Waar ik me wel aan erger zijn mensen die 'muziek' luisteren vanaf hun mobiel (via de luidspreker), dat is echt irritant. Maar met wat gezellig gepraat kan ik leven :P
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Column Teun van der Keuken: Zwolle

Bericht door Daan »

Geert schreef:Waar ik me wel aan erger zijn mensen die 'muziek' luisteren vanaf hun mobiel (via de luidspreker), dat is echt irritant.
Daar erger ik me sowieso aan, ik kom ook weleens mensen tegen op de fiets die dat doen. Gek genoeg is het ook altijd de zelfde muzieksoort...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten