Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door levi »

KRANENBURG - Binnen vijf jaar kan er weer een trein rijden tussen Nijmegen en Kleef. Daar gaat een Nederlands-Duitse progressieve denktank zich sterk voor maken.
Duitse sociaal-democraten van de SPD uit Kranenburg en Kleef en hun Nederlandse geestverwanten van de PvdA uit Nijmegen en Groesbeek hebben zaterdagmiddag in het voormalige station van het grensstadje Kranenburg een verdrag ondertekend waarin ze een fasegewijze terugkeer nastreven van de in 1991 gesloten spoorlijn tussen Nijmegen en Kleef.

Lees verder
Laatst gewijzigd door Daniel op zo 18 mar 2012, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel ingekort ivm copyright
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Jef400 »

Spoorlijn Kleve - Nijmegen weer in gebruik. Lijkt mij geweldig. Mooi landschap aldaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Ronald »

levi schreef:In een volgende fase zou de grensoverschrijdende railverbinding doorgetrokken kunnen worden naar Nijmegen-Centraal.
Waarom niet in één keer dan? Ik vind Heyendaal nou niet echt een logisch eindpunt zeg maar -o- .
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Aking »

Is het spoor tussen Heyendaal en Nijmegen tegenwoordig geen busbaan? (en dan heb ik het over het spoortje uit Kleve uiteraard, ik weet dat er naast nog gewoon spoor ligt :wink: ).

Ik gok dat het daar iets mee te maken heeft...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Suus »

Joh, niet zo moeilijk doen, er ligt dubbelspoor tussen Nijmegen en Mook-Molenhoek, even een gelijkvloerse aansluiting erin flansen in de buurt van het vliegveld Malden en je kan door naar Nijmegen. En ja, daar hebben de treinen Nederlandse beveiliging voor nodig, maar als de treinstellen van de NordWestBahn reviseert moeten worden bouw je het dan een keer in. LINT is toch al toegelaten in Nederland, dus dat is het probleem niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door deadlock »

Liggen er niet al drie?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Ardan »

Het oude spoor ligt er nog deels, maar in hoeverre dat nog te gebruiken is..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Anne »

Lift op Heyendaal verplaatsen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Ronald »

Lijkt me dat het toch gewoon moet kunnen over de huidige twee sporen? Dan krijg je (in de spits) vijf of zes treinen per uur per richting. Alleen moet je in Nijmegen een plekje hebben om dat ding te laten keren. Maar dat zou je in Heyendaal ook moeten hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Suus »

Ik zie inderdaad ook het probleem niet zo, tenzij men geen zin heeft Nederlandse beveiliging in de treinen te realiseren, maar kom op, als dat het grootste probleem is. Het is niet dat je alle 50 LINT-stellen van de NordWestBahn van ATB hoeft te voorzien :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Freek »

Mooi, nu dan maar weer terug naar de realiteit. Gaat natuurlijk nooit lukken binnen 5 jaar. Want los van technische zaken en financiering de politieke beslissing zal niet genomen worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Suus »

De stadsregio wordt over 287 dagen opgeheven, moet je zien wat er daarna opeens kan gebeuren :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Freek »

Stadsregio worden waarschijnlijk pas per 2014 worden opgeheven, wet ingaand op 1-1-2013 en dan nog een jaar als overgangsregeling :wink: Los daarvan: een politiek eenduidige antwoord op de vraag welke modaliteit is al onmogelijk. Voor Groesbeek is alleen een tram eigenlijk bespreekbaar, Nijmegen heeft het liefst een trein-tram en in Duitsland is alles met een tram onbespreekbaar. En met name aan Duitse zijde hoor ik elke keer maar weer, als er iets gebeurd dan MOET het een trein zijn. Zolang dit in Nederland wordt geblokkeerd gebeurd er niets is mijn inschatting.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Statler Rail »

Ik zou toch zweren dat ik al op dit bericht gereageerd had, maar kan het niet terugvinden... :?:

Het gaat hier om een groepje enthousiastelingen uit een "progressieve denktank" die een "verdrag" hebben gesloten (wat überhaupt niet kan, want ze hebben geen verdragsluitende bevoegdheid) dat ze zich gaan inzetten dat er binnen vijf jaar een trein kan zijn. Oftewel mooie woorden, maar helaas niks concreets.

Als je het lijntje wil reactiveren, dan moet je een gerichte lobby beginnen richting de politiek. Af en toe een brief en een persbericht naar de krant sturen is daarvoor niet voldoende, je moet actief de boer op gaan. En vooral, zorgen dat de financiering rond kan worden gemaakt. Daarvoor heb je twee dingen nodig: tijd en kennis. Als men op die manier te werk gaat zou het best kunnen lukken.

Of de trein in Nijmegen tot Heyendaal rijdt of eerder aansluit op het spoor is iets wat je als verschillende varianten in de kosten-batenanalyse gaat onderzoeken. Alles kan. En alles heeft een prijskaartje. Zo op het oog zijn er twee varianten: een aansluitwissel bij Malden. Dat scheelt heel wat kilometers spoorvernieuwing cq heraanleg, maar dan zit je vanaf daar tot Nijmegen met ATB-NG. Een andere variant is om de lijn tot Nijmegen (Heyendaal) los te laten liggen en als grensbaanvak te voorzien van Indusi. Dat is vooral exploitatief aantrekkelijk, omdat je dan met Duits materieel zonder aanpassingen naar Nijmegen kan doorrijden. Maar goed, dat soort dingen moeten ze dus nader uitwerken in een kosten-batenanalyse.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door groningen »

Daarom hebben ze zeker die verbindingsboog van de Betuweroute van en naar Nijmegen aangelegd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Los van wat men wil en kan en wat de politiek wil, ik denk dat vooral Groesbeek en Beek dwars zullen gaan liggen. Als de trein/tram/whatever weer zou rijden dan heeft dat volgens mijn onwederroepelijk tot gevolg dat de busdienst vanuit Groesbeek beperkt gaat worden. Ook de buslijn Nijmegen - Kleve zal dan moeten inleveren en dat zal Beek weer niet leuk vinden.

Verder denk ik dat tot Heyendaal een slecht plan is. Als je dat al doet, doe het dan goed. Ik denk niet dat veel mensen zin hebben om in Heyendaal over te stappen. Verder kom je er bijna niet onderuit om het derde spoor terug te leggen. Dat betekent onder andere dat de nieuw geplaatste lift verplaatst moet worden omdat die half in het spoorbed van spoor 3 ligt, wat een kapitaalvernietiging is in dat geval (vooral omdat volgens mij al iemand eerder heeft opgemerkt dat men er rekening mee gehouden heeft en de lift kan verplaatsen....leg hem dan meteen goed aan). Doortrekken naar CS betekent of een extra wissel (extra storingsgevoeligheid en extra drukte op dat traject) of spoor helemaal terug leggen. Nu is er wel wat plek, maar ik weet niet of het genoeg plek is. Qua spoor zelf wel, maar er zullen ook vast voorschriften zijn hoeveel ruimte er tussen de sporen moeten liggen en hoeveel ruimte er tussen spoor en berm mag zijn en dan kan het geheel wel eens niet gaan passen.

Los van al dat weet ik niet of ze ook daadwerkelijk het aantal reizigers kunnen trekken wat ze verwachten. De trein is toen opgeheven met een reden. Echter is dat wel ruim 20 jaar geleden en is er veel veranderd en zo zijn er onder andere ook steeds meer Duitse studenten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door marvinkok »

Tja, Enschede-Gronau is ook opgeheven met een reden, maar is nu toch al een aantal jaren een behoorlijk succesvol lijntje geworden, ook mede door de vele Duitse studenten naar Enschede.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Statler Rail »

fogeltje schreef:Nu is er wel wat plek, maar ik weet niet of het genoeg plek is. Qua spoor zelf wel, maar er zullen ook vast voorschriften zijn hoeveel ruimte er tussen de sporen moeten liggen en hoeveel ruimte er tussen spoor en berm mag zijn en dan kan het geheel wel eens niet gaan passen.
Zo te zien is er in beginsel wel genoeg ruimte, mits je voorzieningen treft in de sfeer van ontspoorbeveiliging in het spoor en een vangrails naast de busbaan, zodat beide elkaar niet raken. Ter plekke zal de snelheid ook niet al te hoog zijn, waardoor de veiligheidsmarges ook klein zijn.

Alleen die peiler van het viaduct in de Groenewoudseweg staat daar wel knap beroerd. Daar kan wellicht een aanpassing nodig zijn, hetzij aanpassing van het viaduct, hetzij aanpassing van de busbaan (bv: slechts één strook onder het viaduct). Wat de lift bij Station Heyendaal betreft: ik weet niet of de lift per se verplaatst moet worden, of dat je ook het perron kan verbreden tot de breedte die het heeft ter hoogte van de lift, indien nodig met aanpassing van de voetgangersbrug naar het perron. Dat zou wellicht ook een oplossing kunnen zijn.

Als ik nou eens wat meer tijd had zou ik er graag induiken. :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

@Marvin: dat klopt, vandaar dat ik ook zei dat de situatie van 20 jaar terug niet te vergelijken is met die van nu. Ook omdat die trein in zijn laatste jaren vanaf Kranenburg rechtstreeks naar Nijmegen reed. Met stops in Groesbeek en Heyendaal (ik heb laten vertellen dat Heyendaal zelfs nooit een reguliere stop voor deze trein was) zou je alleen al winst kunnen behalen denk ik ten opzichte van toen.

Perron verbreden zou een optie zijn, maar volgens mij heb je niet genoeg ruimte dan tussen perron en wal. Maar dat zou iemand uit kunnen meten. Maar volgens mij gaat het dan vrij krap worden. Hoe dan ook zal Heyendaal dat derde spoor terug moeten hebben denk ik, zeker als je daar het eindpunt van zou willen maken. Je wilt hem niet op spoor 2 (het spoor richting Nijmegen) laten keren, dat maakt alles gewoon te gevoelig voor vertragingen en opstoppingen met de Veolia boemels erbij.

Die pijler is interessant, ik heb er nooit opgelet. Ik zal proberen vanmiddag eens op te letten, waarschijnlijk pak ik vanmiddag de trein naar CS, dan kan ik dat zelfs beter zien. Maar ik denk niet dat de brug zelf aanpassen een optie zal gaan zijn. Ik denk dat er in Nijmegen een opstand uitbreekt als je de brug afsluit voor wegverkeer. De busboer zal verder er tegen zijn om daar een strook weg te halen. Maar goed, dit zijn toch allemaal toekomstplannen. Maar wel leuk om er zo eens met zijn allen over te denken.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door webguy »

Vroeger reed die trein overigens over een "apart spoor", waardoor beveiliging en dergelijk geen issue waren. Inmiddels is de IVW (heet nu anders, maar de controlerende instantie van Minister I&M) stricter en denk niet dat ze dat zouden toelaten, en moet je toch redelijk stuk de hoofdbaan op, dus maakt die peiler helemaal niet uit.
Alleen tot Heyendaal lijkt me verder ook een rampenplan, tenzij je iets doet dat de s3100 wordt doorgetrokken.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Statler Rail »

In die tijd van Nijmegen-Kleef lag er ook geen beveiliging op de Maaslijn. :)

Ik vraag mij dus af of het goedkoper is om de lijn wél los te laten liggen tot Nijmegen en uit te rusten met het Duitse Indusi. Ik zie niet in waarom IVW niet zou toelaten dat Indusi ipv ATB-NG wordt aangelegd. Het is immers een grensbaanvak en het zou de business case een heel stuk makkelijker maken als je geen ATB-NG nodig hebt.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door MdJ »

Ligt er ook niet tussen Gronau-Enschede.

Moet je in Nijmegen wel spoor 35 isoleren van de andere sporen en is er geen uitwisseling mogelijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Statler Rail »

Het spoor naar Duitsland ligt in Venlo toch ook niet geïsoleerd van de rest? Toch komen daar allemaal Duitse treinen zonder ATB. Geen ATB betekent dus niet dat het spoor dan ook direct niet met andere sporen verbonden mag zijn.

Volgens mij is het isoleren in Enschede het gevolg van het feit dat de baanvakbeveiliging van Gronau-Enschede uit slechts één blok bestaat. Het is eigenlijk een kopspoor dat in Gronau begint en ook vanaf daar wordt beveiligd. Super-cheap dus. Bij een reactivering van Nijmegen-Kleef ontkom je door de lengte van het traject niet aan normale baanvakbeveiliging en een passeerspoor ergens onderweg; Kleef-Nijmegen als één beveiligingsblok gaat niet werken. Zo'n truc als met Enschede-Gronau is derhalve niet mogelijk.

Maar wat ik bedoel is dus de combinatie van normale Nederlandse baanvakbeveiliging (lichtseinen etc), gekoppeld aan het Duitse Indusi als treinbeïnvloedingssysteem. Dat moet kunnen, want op Venlo-Kaldenkirchen en wellicht andere grensbaanvakken met Duitsland ligt dat ook.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Vinny »

Bij Venlo, Heerlen en Zevenaar is er veel grensoverschrijdend verkeer, waardor het de moeite loont om dubbele beveiliging te hebben waarbij ook een goede afstemming voorzien is met de Duitse verkeersleiding. Voor Enschede - Gronau en Nijmegen - Kleef geldt dat dat minder het geval is. Voor een marktwaarde van 10 reizigerstreinen per dag is dit een heel forse investering.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Statler Rail »

Op de eerste plaats: Indusi-magneten kosten niet zoveel hoor. Het is namelijk een heel simpel systeem, zeker als je het vergelijkt met ATB-NG. Het aanleggen van Indusi is dus juist een forse besparing ten opzichte van ATB-NG aanleggen.

Op de tweede plaats: als je het traject Nijmegen-Kleef uitrust met Indusi hoeft er dus géén ATB-NG te worden aangelegd. Het is dus niet een dubbelsysteem, maar treedt in de plaats van. Je hoeft alleen maar een dubbelsysteem aan te leggen als je zowel Nederlandse als Duitse treinen op dezelfde sporen wil afhandelen. Als je een apart kopspoor op station Nijmegen voor de trein naar Kleef bestemt is dat dus niet nodig. En zelfs wanneer je van andere sporen wil vertrekken is het waarschijnlijk geen harde eis, aangezien Nijmegen ATB-EG heeft dat toch niet ingrijpt onder de 40 km/uur. Hooguit kan je bij seinen met ATB-vv ook een Indusi-magneet ernaast leggen, maar dat zijn echt de kosten niet.
Laatst gewijzigd door Statler Rail op ma 19 mar 2012, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten