Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendieren

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendieren

Bericht door Daniel »

Supersnelle trein richt slachting aan onder rendieren
Geplaatst op: donderdag 15 maart 2012 11:47
Laatst bijgewerkt: donderdag 15 maart 2012 11:48


Een nieuwe hoge snelheidslijn in het noorden van Zweden heeft binnen drie maanden al meer dan 200 rendieren gedood. Rendierhouder Per-Mikael Jonsson is wanhopig: 'Het lijkt wel of een rijdende gehaktmolen mijn kudde aan het vermoorden is.'
Het omstreden treinspoor loopt tussen de Zweedse plaatsen Umeå en Lycksele, vlak langs de gebieden waar de rendieren van Jonsson grazen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Ennes »

Nooit geweten dat een Itino een hogesnelheidstrein was :roll:

En als je nagaat dat er op dat traject 3-4 retourritten per dag worden gereden dan vind ik het aantal van 200 stuks in 3 maanden toch wel heel erg hoog.

Ik heb het idee dat er toch iets niet helemaal klopt in dit verhaal.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door deadlock »

De term supersnel?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door groningen »

Het verhaal is in mijn ogen een grote leugen. Afstand tussen beide plaatsen is 130 kilometer en de snelste trein doet er minstens 100 minuten over. Trek zelf je conclusies; verder rijdt de trein "maar" 4 keer per dag in de wildernis.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Suus »

Er staat ook niet dat het een hogesnelheidslijn is, er staat dat er een snelheidslijn is die hoog ligt (let op de spatie in de eerste zin van het artikel :mrgreen: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Fles »

groningen schreef:Het verhaal is in mijn ogen een grote leugen. Afstand tussen beide plaatsen is 130 kilometer en de snelste trein doet er minstens 100 minuten over. Trek zelf je conclusies; verder rijdt de trein "maar" 4 keer per dag in de wildernis.
Tsja, dat zal best zo zijn :)

Maar rendieren zijn daar gewoon niet gewend om aan de kant te gaan voor verkeer. Er rijdt in die streken heel weinig verkeer, en zowel mensen als rendieren zijn gewend dat je de weg deelt met elkaar. Alleen begrijpen rendieren niet zo goed dat "spoorlijn" iets anders is dan een weg. Langzaam rijden of toeteren helot dan ook niet. Tenzij je echt stapvoets gaat rijden (like 1 km/h), dan gaan die beesten na wat aandringen en wat aanraken (!) uiteindelijk wel een keertje aan de kant, als ze het er tijd voor vinden :)

Maar of je daar met 40 km/h of met 200 km/h doorheen ploegt maakt dus gewoon niks uit :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Vinny »

Ik zeg: hekwerken neer zetten :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door AppleMoose »

Het blijft een vreemd verhaal. meer dan 200 dode rendieren in amper 3 maanden tijd. Dat betekent, dat er gemiddeld 1 rendier per dag de dood vindt. Dan blijft het vreemd dat de spoorwegmaatschappij er nogal laconiek over doet. *We betalen zoveel kroon per gedood dier, en daarmee is de kous af*. Het lijkt me dat de SJ er zelf ook schade door ondervindt. Trein moet stoppen, controleren op schade en die eventueel laten repareren, reinigingskosten, vertraging en de schadevergoeding aan de rendierhouder(s).

Okey, Zweden zijn zeer relaxt en maken zich niet snel ergens druk over, maar ik denk dat dit zelfs voor een Zweeds bedrijf erg veel geld kost.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Fles »

Ronaldussen schreef:Het blijft een vreemd verhaal. meer dan 200 dode rendieren in amper 3 maanden tijd. Dat betekent, dat er gemiddeld 1 rendier per dag de dood vindt.
Je kan niet eens tellen :(
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door AppleMoose »

O god. Je maakt een keer een fout, en kniesoor Fles reageert wel weer hoor :roll: Ben blij dat er nog zulke slimme figuren als jij op het forum zitten. Dat compenseert het aantal domoren weer. Geniet ervan :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Fles »

Ja leuk he :')

Maar die treinen gaan echt niet iedere keer stoppen en 6 uur stil staan voordat Prorail, IVW en god weet wie er allemaal een plasje over komt doen hoor. Als er geen ontsporing is rijden ze gewoon door. Veehouder dient een claim in, is een standaard bedrag voor, is dan ook een standaard procedure voor. Men weet dat het gebeurt. En dat wordt dan afgehandeld. En of dat bedrag dan al of niet hoog genoeg is, dat is dan blijkbaar het enige twistpunt hier? Mja, okee.

"SJ betaalt bedrag X per doodgereden rendier. Boer niet blij" is dan een realistischer topictitel. Had dat een kansrijker discussie opgeleverd?

Waar hebben we het eigenlijk over? :?:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door AppleMoose »

Als je mijn post goed gelezen had ging het niet over het bedrag wat de SJ betaalt aan de boer, het lijkt mij gewoon stug dat die treinen continue doorrijden, ook na een aanrijding met een rendier. Zo klein zijn die beesten niet en als machinist wil je toch op z'n minst wel weten of er sprake is van schade?
Lijkt me ook voor de passagiers geen fijn idee, iedere keer zo'n klap aan te horen.

En als je de "discussie" niet interessant vindt, kun je er ook voor kiezen om gewoon niet te reageren. :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Suus »

Welke nieuwe spoorbaan loopt er eigenlijk tussen Umeå en Lycksele, die lijn bij Lycksele is al in 1930 geopend en daar rijden ook geen treinen van de SJ maar van Norrtåg

De enige nieuwe spoorlijn daar, in de buurt van Umeå, is de Botniabanan richting het zuiden (dus absoluut niet naar Lycksele) en daar mogen treinen wel tot 250 kilometer per uur rijden.

Wat klopt hier niet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door reisthijs »

Die twee lijnen zijn allebei vorig jaar geopend voor reizigersvervoer, en er rijdt dezelfde vervoerder, dus zo gek is het niet als iemand die twee door elkaar haalt.
En wie de vervoerder is dat werd in dat artikeltje niet eens genoemd (in het originele stukje wel). Dat het een supersnelle trein zou zijn heeft de vertaler er zelf bij bedacht.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door Stéphane »

Wat is de standaardprocedure eigenlijk bij de aanrijding van vee?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Supersnelle trein Zweden richt slachting aan onder rendi

Bericht door iljitsch »

Het is natuurlijk niet voor niks zo dat oude locomotieven een koeienvanger hadden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten