WiFi en OBIS in VIRM

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Michael »

Ik weet zo gauw niet waar ik het weg moet zetten dus doe ik het maar hier. Ik zat vandaag in de m8672 en deze is ook al voorzien van WiFi en OBIS
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Daan »

Dat kan kloppen, de eerste serie VIRM krijgt op dit moment een nieuwe tractieinstallatie, OBIS en WIFI.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door VIRM »

Wat verandert er precies aan de tractieinstallatie?

Overigens mooi dat er OBIS wordt geinstalleerd, vooral vanwege de automatische halte-afroep. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Dexter »

De oude GTO-tractieinstallaties (die dat irritante 'doedelzakgeluid' produceerden) in de oude IRM-kopbakken, worden vervangen door IGBT-installaties zoals ook in de VIRM 2/3/4. Deze zijn compacter, energiezuiniger en betrouwbaarder. Ze hebben minder last van stoorstromen, veroorzaakt door de 25 kV van de HSL-bovenleiding als ze daar in de buurt rijden.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door fogeltje »

Het is maar wat je irritant vindt. Ik vind dat inmiddels gewoon horen bij een VIRM.
"Een touringcar is geen bus"
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Dexter »

Jij zit er dan ook geen hele werkdag achter elkaar in. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Suus »

De m8740 heeft nu ook alle toeters en bellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Michael »

Hoelang duurt het inbouwen in 1 trein eigenlijk? en hoeveel doen ze er tegelijk?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Aking »

Dit bericht komt vanuit de 8745, welke inmiddels dus ook is voorzien :pos:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Michael »

Het inbouwen gaat dus best hard begrijp ik
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door VIRM »

Ik zat gisteravond toevallig in een s2200 trein met OBIS. Even twee vraagjes:

1. Wanneer wordt bij OBIS de automatische halte-afroep ingeschakeld?
2. Wordt er eindelijk de optie toegevoegd waarin wordt omgeroepen of je links/rechts moet uitstappen?
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Fles »

VIRM schreef:2. Wordt er eindelijk de optie toegevoegd waarin wordt omgeroepen of je links/rechts moet uitstappen?
Dat zou eindelijk eens een nuttige toevoeging zijn, gebaseerd op de wensen van de reizigers _O_

Waarom dat toch nog STEEDS niet geregeld is in NL... :(
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Ennes »

Fles schreef:
VIRM schreef:2. Wordt er eindelijk de optie toegevoegd waarin wordt omgeroepen of je links/rechts moet uitstappen?
Dat zou eindelijk eens een nuttige toevoeging zijn, gebaseerd op de wensen van de reizigers _O_

Waarom dat toch nog STEEDS niet geregeld is in NL... :(
Waarschijnlijk omdat ze hier nog wel eens de gewoonte hebben om sporen te wijzigen vlak voor binnenkomst :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door deadlock »

Fles schreef:Dat zou eindelijk eens een nuttige toevoeging zijn, gebaseerd op de wensen van de reizigers _O_

Waarom dat toch nog STEEDS niet geregeld is in NL... :(
Ik blijf dat de meest nutteloze toevoeging vinden van de omroep. Net als het hele welkomstverhaal NADAT de deuren dicht zijn. Ik WEET toch dat ik in de IC naar Schubbekutteveen zit....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door hauptbahnhof »

Misschien überhaupt dat hele afroepsysteem maar weghalen.Iedereen weet waar ze in zitten, wat het volgende station is en wat de eventuele overstapmogelijkheden zijn. :roll:
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door VIRM »

Ennes schreef:
Fles schreef:
VIRM schreef:2. Wordt er eindelijk de optie toegevoegd waarin wordt omgeroepen of je links/rechts moet uitstappen?
Dat zou eindelijk eens een nuttige toevoeging zijn, gebaseerd op de wensen van de reizigers _O_

Waarom dat toch nog STEEDS niet geregeld is in NL... :(
Waarschijnlijk omdat ze hier nog wel eens de gewoonte hebben om sporen te wijzigen vlak voor binnenkomst :wink:
Dat 'sporen wijzigen' overkwam mij gisteravond, toen de laatste s4500 richting Enkhuizen in Zaandam werd gespoorwijzigd van 2 naar 4 (op de reisplanner AV stond hij aangegeven als binnenkomend op spoor 2). Op onbekende trajecten, bij spoorwijzigingen en een systeem waar treinen pas zeer kort voor vertrek een spoor krijgen toegewezen (a la Schiphol) zou zo'n omroep ontzettend handig zijn. :)
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door hauptbahnhof »

In Duitsland wordt dan ook bij bepaalde materieeltypen (zoals de S-bahn type 481 en U-bahn type H in Berlijn; de S-bahn in Hamburg) de uitstapzijde pas omgeroepen op het moment dat de trein al het station binnenrijdt. De bestuurder kan van te voren al op de "deur-vrijgave"-knop drukken. Hierna komt de afroep met de uitstapzijde.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door iljitsch »

In de Haagse RR-trams wordt alleen omgeroepen dat je links uit moet stappen (wanneer van toepassing). Da's ook wel een goeie. Natuurlijk minder zinnig bij de trein of zelfs metro, waar je niet veel vaker rechts dan links uitstapt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door deadlock »

hauptbahnhof schreef:Misschien überhaupt dat hele afroepsysteem maar weghalen.Iedereen weet waar ze in zitten, wat het volgende station is en wat de eventuele overstapmogelijkheden zijn. :roll:
Hoe concludeer je dat in hemelsnaam uit mijn post :mrgreen:

De richting van de ausstieg is voor de gemiddelde reiziger onbelangrijk en overbodig. De meeste mensen zijn forenzen en die weten waar ze eruit moeten. De welkomstriedel als de deuren dicht zijn en de trein gaat rijden vertelt alleen waar er allemaal gestopt gaat worden onderweg en niet wat het volgende station is. Dat is ook niet verstandig aangezien mensen dan direct weer bij de deur gaan staan. Omroepen voor aankomst bij het volgende station lijkt me niet echt heel fijn als dat afgeschaft zou worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door hauptbahnhof »

Gelukkig maar :)

Ik ben juist een voorstander van alles omroepen. Misschien dat ik daarom ook een kleine liefde heb voor de London Underground.

Van zulke afroepen word ik nou weer blij...
http://www.youtube.com/watch?v=4bmAosYRdZc (nieuwe S-stock)
http://www.youtube.com/watch?v=YZQqFhIjCHM (Jubilee line waar je 3x hoort wat het station is)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door reisthijs »

deadlock schreef:Omroepen voor aankomst bij het volgende station lijkt me niet echt heel fijn als dat afgeschaft zou worden.
Waarom vind je dat zo erg, als volgens jou de meeste reizigers toch forensen zijn die weten waar ze er uit moeten?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door iljitsch »

hauptbahnhof schreef:Ik ben juist een voorstander van alles omroepen.
Ugh.

Natuurlijk zitten dagelijkse reizigers helemaal niet op routineomroepen te wachten en incidentele juist wel, dus je maakt nooit iedereen helemaal blij. Maar er zijn toch echt wel dingen die flink overbodig kunnen zijn. Bijvoorbeeld op het station dat de thalys op de aangekondigde tijd op het aangekondigde spoor vertrekt. In drie talen.

Ook in SLTs met die schermpjes zijn al die omroepen wat veel van het goede, hoewel blinden en slechtzienden ze misschien nodig hebben.

Met alles omroepen krijg je natuurlijk dat mensen hun oordopjes niet meer uit hun kop trekken als er echt wat is.

Wat trouwens ook irritant is: in de Madridse metro heb je automatische halteafroep EN van de LED-lichtkranten. Alleen is het zo ingesteld dat als de oproep komt, de lichtkrant nu net niet laat zien wat de komende halte is. Klinkt dom, maar in de praktijk blijft het steeds ergerlijk.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:
deadlock schreef:Omroepen voor aankomst bij het volgende station lijkt me niet echt heel fijn als dat afgeschaft zou worden.
Waarom vind je dat zo erg, als volgens jou de meeste reizigers toch forensen zijn die weten waar ze er uit moeten?
Hier past maar één reactie:
Afbeelding
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Edwin »

hauptbahnhof schreef:Misschien überhaupt dat hele afroepsysteem maar weghalen.Iedereen weet waar ze in zitten, wat het volgende station is en wat de eventuele overstapmogelijkheden zijn. :roll:
Dat is toch erg handig voor blinde mensen (lees: de helden die met hun beperking en de ov-chipkaart het OV nog durven te trotseren).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: WiFi en OBIS in VIRM

Bericht door Geert »

hauptbahnhof schreef:Gelukkig maar :)

Ik ben juist een voorstander van alles omroepen. Misschien dat ik daarom ook een kleine liefde heb voor de London Underground.

Van zulke afroepen word ik nou weer blij...
http://www.youtube.com/watch?v=4bmAosYRdZc (nieuwe S-stock)
http://www.youtube.com/watch?v=YZQqFhIjCHM (Jubilee line waar je 3x hoort wat het station is)
Ik ben ook voorstander van veel en vaak omroepen. Beter te vaak dan te weinig!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten