Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

En de aanbesteding is -zoals verwacht- verlengd:

Wij hebben de inleverdatum verschoven naar vrijdag 6 april 2012 om 14:00 uur te Lelystad. De laatste vragenronde sluit donderdag 22 maart om 16:00 uur. De laatste Nota van Inlichtingen verschijnt woensdag 28 maart 2012.

Helaas lijken de heren ambtenaren nog steeds niet te willen begrijpen dat de DRU-aantallen niet kloppen, ondanks diverse hints (al dan niet vriendelijk) van diverse inschrijvers. Ze beseffen zelf niet dat door hun incompetentie de kans levensgroot is dat de aanbesteding mislukt en anders wel na gunning door de rechter wordt vernietigd. Echt, onvoorstelbaar wat voor prutsers er bij de overheid werken en hoeveel miljoenen euros belastinggeld zij eigenhandig door het putje weten te spoelen. :evil:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De DRU-aantallen zijn veel te laag? Klopt het dat het wel klopt wanneer er vooral van de bestaande lijnen zelf uitgegaan en zo min mogelijk van het "kernnet" en "aanvullend net" wordt aangetrokken? Vaak staat er namelijk "ga uit van bestaande bediening". Het lijkt me niet dat er dan een compleet kermis met extra ritten geboden moet worden hoewel dat volgens het papierwerk wel zou moeten omdat het eigenlijk een lijn uit het "kernnet" is. Of mis ik iets?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

De kernnet/aanvullend net eisen zorgen alleen voor extra ritten op lijn 345 tussen de spitsen; verder rijdt alles in de huidige dienstregeling al conform die kernnet/aanvullend net eisen. Daar zit het hem dus niet in. Ook het omgekeerde is niet het geval, want als je de basiseisen van het kernnet en aanvullende net toepast (ipv "huidige dienstregeling"), dan zit je er ook al flink boven.

Hoe men aan deze aantallen is gekomen is mij een raadsel. Vermoedelijk hebben ze het überhaupt niet zelf uitgerekend maar hebben ze een bestaand getal genomen en zijn ze dat wat gaan aanpassen voor de wijzigingen (Hanzelijn etc). Of misschien hebben ze ergens iets vergeten op te tellen (ze hebben een paar weken terug al expliciet ontkend dat ze de 345 vergeten zijn) of hebben ze ergens een andere rekenfout gemaakt.

Wat ik in ieder geval wel weet is dat het absolute minimale aantal DRU om überhaupt tot een bestek-conforme inschrijving te komen aanzienlijk hoger is dan de 164.000 die zij opgeven. Erg vervelend, omdat de exploitatiebijdrage ook gebaseerd is op dat veel te lage aantal DRU. Een ander gevolg is dat gunningscriterium Gu1 (aantal aangeboden DRU) feitelijk nutteloos is geworden, terwijl dat 40 procent van de beoordeling is. Kortom, ernstige fouten van de kant van de concessieverleners. En dat is errrrrg vervelend, voor alle partijen. :|
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

In het bestek staat
''De Dru's op het traject Zwolle – Kampen, Tramstation (lijn 141 en de tijdelijke pendel) tellen niet mee voor de bepaling van het aantal Dru's.''
Dus kan het niet zo zijn dat ze daardoor op de som van 164.000 DRU's
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Nee, dat staat er los van. De DRU's van Zwolle-Kampen gelden als meerwerk en komen er sowieso nog apart bovenop. Die worden ook op een andere manier gefinancierd: niet uit de exploitatiebijdrage (17 miljoen), maar apart via het meerwerktarief.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Nog iets opvallends in de gisteren gepubliceerde Nota van Inlichtingen, ten aanzien van Walibi Expres lijn 247 (Harderwijk - Walibi World - Dronten v.v.):

De inzetdagen waarmee u voor de aanbieding dient te rekenen zijn: 29 dagen laatste rit vanaf Walibi na 17:30 uur, 77 dagen laatste rit na 18:30 uur, 38 dagen laatste rit na 20:30 uur en 45 dagen laatste rit na 22:30 uur.

Erg opvallend, want op dit moment rijden die late ritten slechts op 4 woensdagen. Daar komen dus even 41 dagen bij. En uiteraard weer zonder dat er een cent extra exploitatievergoeding tegenover staat.

Ook opvallend is dat het bestek geen regeling bevat hoe wordt omgegaan met een situatie waarin alle inschrijvingen meer vragen dan het maximaal beschikbare bedrag exploitatiesubsidie (= 17 miljoen), zoals je soms wel eens in het bestek van andere aanbestedingen ziet. Ze hebben wél bepaald dat je niet meer dan 17 miljoen mag vragen. Als alle biedingen nou boven de 17 miljoen zijn en ze gaan die tóch behandelen en eigenhandig daaruit ritten schrappen (obv de minderwerkregeling) om zo weer onder de 17 miljoen te komen, dan zullen er ongetwijfeld partijen naar de rechter stappen. En die zouden dan waarschijnlijk gelijk krijgen, want in dat geval handelt de concessieverlener in strijd met het bestek waarin expliciet staat dat je niet meer dan 17 miljoen mag vragen. Met andere woorden: als er geen biedingen onder de 17 miljoen zijn mag de concessieverlener op basis van het bestek niet gunnen. Slim hoor, heel slim. Maar niet heus. :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Moeten dat niet 15 dagen zijn? 29 dagen na 17:30 en dan 45 dagen na 22:30 is natuurlijk een vreemde combinatie. Je wordt wel erg vrolijk van dit verhaal als ik het zo hoor.

Is 17 Miljoen niet voldoende? Dat komt namelijk redelijk overeen met de huidige subsidie met daarbij de reizigersopbrengsten terwijl daar de 330, 143 en 141 (Zwolle-Kampen) allemaal nog bij in zitten. Met name de huidige 330 is best een dure lijn met 9 omlopen voor een kwartierdienst die een groot gedeelte van de doordeweekse dagen rijdt. Ik weet wel dat de prijzen gestegen zijn maar toch niet met meerdere tientallen procenten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Suus »

Die Walibi-lijn moet toch redelijk zelfvoorzienend zijn. Praktisch elke reiziger dokt een flink bedrag, vroeger was het 8 strippen. Vaak zit de hele bus vol, geniale lijn is het eigenlijk :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Nee.. De Walibi-lijn is enorm eenzijdig verspitst en er zitten veel studenten in.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

De concessieverlener wordt nu opbrengstverantwoordelijk, dus de opbrengsten van de Walibi Expres gaan straks naar de provincies, terwijl de kosten voor de vervoerder zijn. Of dat handig is...? Denk het niet, want daardoor maakt het voor de vervoerder niet uit of ie met lege bussen rondrijdt of met volle bussen, want hij wordt gewoon per uur betaald. Liever lege bussen zelfs, want dat scheelt nog in brandstofkosten. :?

Wat betreft die avondritten van lijn 247: ze hebben het ook wat onhandig geformuleerd, maar ze bedoelen dus hoe laat de laatste rit gaat. Op 29 dagen dagen wordt gaat de laatste rit na 17:30, op 45 dagen gaat de laatste rit na 22:30. Maar op die dagen dat er 's avonds wordt doorgereden gaat er natuurlijk óók een rit na 17:30. Je moet de verschillende getallen dus bij elkaar optellen: dat betekent dat er op 189 dagen tot minimaal 17:30 wordt doorgereden, op 160 dagen minimaal tot 18:30, enzovoort.

Ik word er inderdaad niet erg vrolijk van. Er zitten veel meer DRU's in dan ze denken, en overeenkomstig is de exploitatiesubsidie dus te laag. Waardoor dat verschil ontstaat kan ik niet zien, want ik weet niet hoe de concessieverleners aan hun getallen zijn gekomen en ze weigeren om dat te vertellen. Dan wordt het wel erg lastig om de fout op te sporen.

Er zijn veel mogelijke verklaringen. Aangezien Connexxion nu meerdere aangrenzende concessies uitbaat zou het ook nog best kunnen dat lijnen van IJsselmond nu nog onder een andere concessie worden geboekt. Lijn 42 Emmeloord-Sneek staat bijvoorbeeld niet in het IJsselmond-busboekje, maar alleen in busboekje Fryslân. En dat geldt natuurlijk ook voor lijn 345, die nu nog onder een aparte lijnconcessie valt. En wieweet hebben ze lijn 159 en 160 bij Almere Stadsdienst ingeboekt en lijn 154 bij Lelystad Stadsdienst... Of misschien hebben ze de in onderaanneming (Connexxion Tours, Smit Reizen) rijdende lijnen niet meegeteld... Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval klopt er nu geen jota van.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De 159 en 160 vallen zeer zeker onder IJsselmond qua toezicht en betaling. De gemeente Almere bemoeit zich daar ook niet mee. De 159 wordt ook vanuit Zeewolde en Lelystad gereden. De 160 ligt iets gecompliceerder doordat die exploitatietechnisch het makkelijkst vanuit Almere gereden kan worden. Die lijn wordt dan ook vanuit de Almeerse streekvestiging gereden met bussen die in de ochtendspits op de lijnen 153 en 156 (beiden Almere Streek) te vinden zijn.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Lijn 159 zou me ook erg sterk lijken, aangezien die vooral op Zeewolde is gericht. Lijn 160 is een kleine vijfduizend DRU dus dat is ook sowieso niet dé oorzaak. Ik zet mijn geld op de Qliner 345 en lijn 42, aangezien die nu onder een andere concessie vallen. Als ik die twee optel zijn we er ook nog niet helemaal, maar dan zijn we wel een heel eind in de richting. Maar ja, al in week 7 is expliciet een vraag gesteld met de strekking of ze de DRU's van Qliner 345 vergeten waren en toen hebben ze dat ontkend.

Ik vraag me af of ze bij de provincie zelf de dienstregeling hebben nagerekend of dat ze volledig afhankelijk zijn van wat derden hen voor informatie verstrekken. Als ze het zelf zouden uitrekenen hadden ze de fout toch moeten zien, of ze hebben een fout gemaakt in hun berekening. Bijvoorbeeld vermenigvuldigd met een verkeerd aantal rijdagen. Dan kan je ook volledig afwijkende getallen krijgen. Ik heb zo'n vermoeden dat de vervoerders deze week heel veel vragen gaan stellen om maar te proberen dat de concessieverlener inziet dat ze ergens een grote fout heeft gemaakt. Ik ben bang dat de aanbesteding dan niet meer te redden is en stopgezet moet worden... Echt heel vervelend dit, en vooral heel vervelend voor alle reizigers en belastingbetalers die voor dit geklungel moeten gaan opdraaien.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Wubbo »

Statler Rail schreef:Nog iets opvallends in de gisteren gepubliceerde Nota van Inlichtingen, ten aanzien van Walibi Expres lijn 247 (Harderwijk - Walibi World - Dronten v.v.):

De inzetdagen waarmee u voor de aanbieding dient te rekenen zijn: 29 dagen laatste rit vanaf Walibi na 17:30 uur, 77 dagen laatste rit na 18:30 uur, 38 dagen laatste rit na 20:30 uur en 45 dagen laatste rit na 22:30 uur.

Erg opvallend, want op dit moment rijden die late ritten slechts op 4 woensdagen. Daar komen dus even 41 dagen bij. En uiteraard weer zonder dat er een cent extra exploitatievergoeding tegenover staat.
Rijden die ritten niet bij evenementen in Walibi World? Ik zit nu even op de site van Walibi te kijken, maar zie daar voor 2012 16 dagen met opening tot 22.00 uur of later.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Goed punt. Ik snap het ook niet hoor, maar bij deze concessieverlener verbaas ik me nergens meer over. :roll:
Nou hebben we het wel over Vervoersplan 2013 en daarvan zijn de tijden van Walibi nog niet bekend, maar 45 dagen lijkt mij wel heel erg over de top. Ik heb zo'n gevoel dat daar een vraag over gesteld gaat worden...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Vinny »

Is dit dan niet een soort van "worst case"? Ik neem aan dat de vervoerder alleen zal (moeten) rijden als er evenementen zijn. Overigens snap ik niet dat als er een evenement is, dat er dan de hele avond vervoer moet zijn in plaats van alleen één (of twee) ritten na afloop van het evenement.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Meltrain »

Statler Rail schreef: Ik zet mijn geld op de Qliner 345 en lijn 42, aangezien die nu onder een andere concessie vallen. Als ik die twee optel zijn we er ook nog niet helemaal, maar dan zijn we wel een heel eind in de richting.
Gaat lijn 42 dan over naar IJsselmond? Dat zou ik wel opvallend vinden, aangezien die lijn grotendeels door Friesland rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Lijn 42 wordt nu gecombineerd door Flevoland en Friesland gereden. Financieel wordt die lijn ook door beide provincies betaald.
Statler Rail schreef:Goed punt. Ik snap het ook niet hoor, maar bij deze concessieverlener verbaas ik me nergens meer over. :roll:
Nou hebben we het wel over Vervoersplan 2013 en daarvan zijn de tijden van Walibi nog niet bekend, maar 45 dagen lijkt mij wel heel erg over de top. Ik heb zo'n gevoel dat daar een vraag over gesteld gaat worden...
Ik wil ook wel zo'n goede kristallen bol hebben als jij hebt. Een van de redenen waarvan ik denk dat men misschien wat vaker tot 's avonds laat wil rijden is waarschijnlijk dat de lijn niet alleen een functie heeft voor Walibi zoals tot een paar jaar terug maar nu ook een functie heeft voor het bedienen van campings en toeristische plaatsjes als Elburg. Het nut van het laatste vind ik wat twijfelachtig omdat je op vakantie meestal of een auto tot de beschikking hebt en je anders toch wel voldoende tijd hebt om met de fiets die richting op te gaan omdat je toch vakantie hebt. Ik weet alleen niet zeker of dat laatste ook het uitgangspunt in deze aanbesteding is.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Lijn 247 gaat straks niet meer naar Elburg en 't Harde he? De nieuwe lijnvoering is Harderwijk - Walibi World - Dronten. Er komt in de toekomst misschien nog een buslijn Dronten - Elburg - 't Harde bij, maar dat is nog niet rond en men weet nog niet of men die bij de concessie IJsselmond of Veluwe wil indelen.

Wat lijn 42 betreft. Sneek-Lemmer hoort bij NZW-Fryslân, Lemmer-Emmeloord hoort bij IJsselmond. Dat kán betekenen dat de lijn in Lemmer geknipt gaat worden. De vervoerder van NZW-Fryslân (Arriva dus) heeft een inspanningsverplichting om mee te werken aan een doorgaande verbinding en in de concessie IJsselmond is een doorgaande exploitatie ook in het bestek opgenomen als vrijheid.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Dan weet iedereen ook meteen hoe geweldig interessant ik de 247 vind... :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

NVI 8 staat online. Die late ritten van de 247 zijn maar 16 dagen...
Er zijn twee dingen gewijzigd waar hier behoorlijk over is gediscussieerd. Conclusie: Er wordt meegelezen.
Laatst gewijzigd door Klaasje op wo 21 mar 2012, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Nou, als ze hier mee zouden meelezen zou bij de betrokkenen grote paniek uitbreken. Deze aanbesteding is namelijk al bijna niet meer te redden omdat er een enorme fout is gemaakt in de berekening van de DRU-aantallen die nodig zijn om een bestekconforme inschrijving te doen. Volgens de concessieverlener is er minimaal 164.000 DRU nodig en daarmee zitten ze 15.000 a 20.000 DRU te laag. Gevolg: de hele aanbesteding slaat nergens meer op, want daardoor is het gunningscriterium verkeerd en is de exploitatiebijdrage te laag. Op deze manier kan je gewoon geen bestekconforme bieding doen. Zeker niet nu ze in al hun wijsheid ook nog hebben bedacht dat de DRU-prijs tussen beide provincies maar 2,5 procent mag verschillen.

De concessieverlener (lees: TransTec die hen begeleidt cq dat voor hen doet) heeft nog één week om in te zien dat ze een enorme miscalculatie heeft gedaan en dat doorgaan vrijwel zeker betekent dat de aanbesteding mislukt of ongeldig is. De enige kans om deze aanbesteding te redden is onderkennen dat het verkeerd is gegaan en zeker een week of 4 uitstel. Zelfs dan is het nog niet zeker of de aanbesteding rechtsgeldig is, want ik sluit niet uit dat een rechter al dat gedoe niet kan waarderen en verplicht om een nieuwe aanbesteding te starten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

In jouw calculatie heb je alle lijnen zoveel mogelijk recht getrokken, doorgekoppeld waar mogelijk (b.v. Harderwijk-Zeewolde-Nijkerk in de spits), frequenties op het absolute minimum gehouden en op bijvoorbeeld lijn 345 in de daluren een uurdienst, in de spits een halfuurdienst en geen ritten die starten na 21:30 en zelfs dan zit het er nog zoveel naast?
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Afgelopen woensdag is er weer een Nota van Inlichtingen gepubliceerd. Twee belangrijke wijzigingen: allereerst eindelijk een echt duidelijke Bijlage C4 met wat ze per lijnniveau nou precies willen. En de tweede wijziging houdt daarmee verband: de concessieverlener stelt nu expliciet dat de kernnet-uitgangspunten slechts een wens zijn en geen eis. Dáár zat het overmatige aantal DRU's in. In deze aanbesteding was de positie van die kernnet-uitgangspunten al eerder onderwerp van vragen: het Bestek zelf is er erg vraag over en bij het artikel over de schoolvakanties wordt er zelfs expliciet naar verwezen als "minimum frequentie-eisen". Dus kennelijk zijn "minimum frequentie-eisen" geen eisen maar wensen. Aah ja, dat we dáár nou niet zijn opgekomen! :roll:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

In principe was het volgens mij gewoon duidelijk als je het hele idee van kernnet en aanvullend net gewoon vergeet. Tenminste: Ik zie de nieuwe lijnenfiche niet echt als iets nieuws. Het kon eigenlijk ook al niet dat kernnet en aanvullend net boven de lijneisen zouden staan omdat het hele "uitgangspunt huidige dienstregeling" die overal stond dan helemaal nergens op zou slaan.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Statler Rail »

Als in het Bestek staat dat iets een eis is, dan is dat een eis. Zo simpel is het. Als de concessieverlener iets anders bedoelt moet hij het Bestek aanpassen. Het zijn de voorwaarden van een contract dat je sluit.

Eisen kunnen cumulatief werken: als je op grond van een algemene eis minimaal frequentie X moet aanbieden terwijl een lijnfiche voorschrijft dat je minimaal de huidige dienstregeling moet aanbieden, dan sluiten die twee elkaar niet uit. In dat geval moet je de hoogste minimumfrequentie bieden.

Probleem bij IJsselmond is wellicht dat ze gewoon het Bestek van de mislukte aanbesteding uit 2010 wat hebben aangepast. Ze hebben hier bij deze aanbesteding gewoon overheen gelezen. Maar dit zijn nou precies van dat soort foutjes waardoor aanbestedingen mislukken of door de rechter worden vernietigd. Stel dat ze dit niet hadden aangepast en Vervoerder X gaat er vanuit dat het een wens is en Vervoerder Y dat het een eis. Als Vervoerder X dan wint, dan stapt Vervoerder Y naar de rechter. Die zal dan de aanbesteding vernietigen, omdat de concessieverlener dan gegund heeft aan een niet-besteksconforme bieding. Echt, dit soort dingen zijn gruwelijk belangrijk maar het gaat dan ook over projecten van tientallen miljoenen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten