De provincie heeft zich met de vorige aanbesteding gericht op het maximaliseren van het aantal DRU's en heeft het inzetten van kleine bussen mogelijk gemaakt. Daardoor heeft connexxion een bod gedaan met extra ritten in de spits waarbij inzet van kleine bussen was voorzien.Statler Rail schreef: Dat is het probleem met deze concessie: je hebt heel veel bussen die in de spits een enkele rit rijden en de rest van de dag stilstaan.
Los van het feit dat het een enorme miscalculatie van de firma connexxion was, het paste namelijk cum laude niet in de Fryskers, roep het ook vragen op over de betrouwbaarheid van de telcijfers die de provincie bij de vorige aanbesteding verstrekte.
Nu de extra spitsritten er zijn wil de provincie deze aanbedingswinst niet opgeven, maar wil wel bezuinigen en doet dat vrijwel alleen in de daluren (DRU's schrappen). Daarnaast zijn er nu ook hoge materieeleisen, en dure opties voor mileuvriendelijke bussen.
In deze concessie is dus een groot en duur materieelpark nodig en veel rijdend personeel, waarbij er veel gebroken diensten zullen zijn. Dat maakt deze concessie vrij duur en doet het aanbod in de daluren totaal ineenstorten. Terwijl er in de spits echt nog wel wat af te kaasschaven valt.