Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Ik heb op een ander forum al eens een lans gebroken voor een IC Den Haag Centraal - Gent.
Nu ik donderdag een kanaaltunnelritje ga maken zat ik te denken over het onhandige overstappen op de eurostar in Brussel. Het zou natuurlijk veel handiger zijn als je rechtstreeks van Nederland naar Londen kon. En als je dat toch doet, waarom via Brussel? Rijsel/Kortrijk/Gent/Antwerpen is rechtstreekser en daarmee ontloop je wat naar mijn beperkte waarneming nogal een fuik is: Brussel.

Ik heb geen idee wat de beperkingen van dat stuk Rijsel-Gent zijn, maar er zitten wel wat onhandige bochten bij Gent en dergelijke, dus super hard rijden zal er vast niet bij zijn. Maar als ander verkeer niet al te veel in de weg zit kan de kortere afstand dat deels goedmaken, zeker zolang Antwerpen - Brussel ook traag is.

Je zit dan wel met een groter aantal stations waar je op kan stappen richting Engeland, en die allemaal waterdicht maken zal lastig zijn. Maar dat zou je op kunnen lossen door naast controle bij instappen controle bij uitstappen toe te passen op St Pancras.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door reisthijs »

Een half uur extra reistijd alleen maar om de Brusselse N/Z te vermijden? Lijkt me toch iets te veel. Je kan ook gewoon het Brusselse ringspoor nemen dan kan je voorbij Brussel gewoon de HSL op.
iljitsch schreef:Je zit dan wel met een groter aantal stations waar je op kan stappen richting Engeland, en die allemaal waterdicht maken zal lastig zijn.
Je zit helemaal nergens mee als je daar gewoon niet stopt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

Statler Rail schreef:Met de kennis van nu was die HSL tussen Schiphol en Rotterdam er nooit gekomen en was waarschijnlijk de bestaande lijn Rotterdam-Den Haag HS-Schiphol integraal viersporig met 200 km/uur op de middensporen.
Dan hadden we nu ook weer de eerste schoppen in de grond kunnen steken om de spullen verder uit te bouwen. Bovendien heeft 200 km/h geen tot nauwelijks zin tussen Rotterdam en Den Haag: voordat je op snelheid bent moet je weer afremmen omdat je in Den Haag bent. En daar moest je stoppen, daar ging dit hele topic over. Op Den Haag - Schiphol is je tijdswinst wat meer, maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe je op dat lange (dan viersporige) stuk met een drietreinensysteem een betrouwbare dienstregeling moet bouwen, als je ook nog hoogfrequent (op de HSL rijdt straks elke 10 minuten een trein!) wil rijden.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Statler Rail »

Tussen Rotterdam en Den Haag heb je nog wel genoeg tijd om 200 km/uur te rijden. De huidige IC stopt ook nog in Delft en rijdt ook 140 km/uur. Ik zie ook geen capaciteitsproblemen bij integrale viersporigheid. Met een opvolgtijd van drie minuten kan je dan 40 treinen per uur per richting kwijt en dat rijdt er bij lange na niet. Ik denk dat 4 IC's (stopt ook te Delft), 6 HST (non-stop) en 6 SPR (stopt overal), dus in toaal 16 treinen p.u/p.r. dan meer in de buurt komt en dat kan je makkelijk kwijt op vier sporen.

Maar in zo'n geval zou de Fyra waarschijnlijk ook niet als een apart los treinsysteem zijn bedacht, maar veel meer geïntegreerd zijn in het binnenlandse net. Oftewel: dan had alles er compleet anders uitgezien. Hoe precies is natuurlijk koffiedik kijken...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

Ik durf eigenlijk met grote zekerheid te zeggen dat, als er gekozen was voor de uitbouw van spoorlijnen voor 200 km/h, er ook gekozen was voor een drietreinensysteem (het alternatief is een viertreinensysteem en dat maakt het verhaal alleen maar erger, dus laten we dat even niet uitwerken).

Nemen we weer Rotterdam - Den Haag als voorbeeld, met als aanname dat er in een 10minutenfrequentie gereden gaat worden. Voor de IC nemen we de rijtijd van de huidige IC's: 19 minuten. Voor de Sprinters de rijtijd van de huidige Sprinters: 25 minuten. Voor de Fyra doen we even een aanname: 19 minuten (rijtijd IC) - 2*2 minuten (afgaand op de vuistregel dat een stop altijd 2 minuten kost, die aanname klopt wel redelijk) - 1 minuut bonus omdat ie heel hard gaat is 14 minuten. Den Haag HS - Rotterdam Centraal is ongeveer 22 km (uitgaande van de kilometrering), dan rijd je dus gemiddeld 95 km/h.

Stel, je vertrekt met je Fyra om .00 uit Rotterdam. Dan ben je om .14 in Den Haag HS. Als je met je IC daar vlak achteraan gaat (.02; ik doe korte opvolgingen met ETCS), dan is die om .21 in Den Haag HS. Je volgende Fyra komt aan om .24, dus dat past maar net (1 minuut over).
Je kan er ook voor kiezen om je Sprinter en IC's op hetzelfde spoor te rijden. Dan vertrek je om .00 met je IC uit Rotterdam (Den Haag HS .19) en ga je daar met je Sprinter vlak achteraan (.02; Den Haag HS .27). Hier is de marge zelfs nog minder: 0 minuten.

Dat betekent dus dat je op dit baanvak met 4 sporen en hoge snelheid feitelijk maar 1 dienstregeling kan maken (IC's tussen Fyra), waarbij er niks mis mag gaan omdat je anders gelijk domino hebt. Bovendien wordt je dienstregeling gelijk gedomineerd door dit knelpunt. Den Haag HS moet je al uit gaan bouwen (minimaal een extra perronspoor en waarschijnlijk een ongelijkvloerse kruising naar Den Haag Centraal), en of het dan op Den Haag - Leiden - Schiphol allemaal nog past zonder dienstregelingtechnische trucs (IC's een lange stop geven op Den Haag HS of Leiden Centraal) is maar zeer de vraag.

Kortom: had je de Fyra willen integreren op het binnenlandse spoor had je delen uit moeten bouwen naar zessporige baanvakken. Of dat ruimtetechnisch handig en verantwoord is betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Maar komt er dan wel een vervanging voor de s9200 voor de reizigers uit Dordrecht en Noord-Brabant? Of moet iedereen in de één keer per uur rijdende s2700? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Het is uiteindelijk ook nog de bedoeling dat er een Fyra Breda-Antwerpen gaat rijden.

Om nog even terug te komen op de discussie over de HSL vs. de Haagse viersporigheden... Wat Wubbo als voorbeeld geeft is iets wat men in Frankrijk al een aantal decennia terug hadden en waar de Britten nu last van hebben. Het uitbouwen van bestaande lijnen is daar niet robuust gebleken waarna men toch maar over gaat naar het bouwen van een HSL.

Nu is het in de Nederlandse situatie niet zoals in Frankrijk of in Groot Brittannië het geval dat de spoorlijnen al compleet zijn uitgebreid en dat de snelheidswinst erg groot is bij het rijden over een HSL door de grotere afstanden. Toch is de gedachte van een nieuwe lijn eentje die ouder is dan de gedachte dat we in Nederland persé een HSL moesten en zouden hebben. NS heeft namelijk lang voordat HSL's hip werden een plan bedacht om een rechtstreekse lijn van Schiphol naar Rotterdam te maken om de bestaande route via Den Haag te ontlasten. Dat had natuurlijk prima een gewone spoorlijn kunnen wezen met een station bij Zoetermeer, met dual signalling (NS'54 +ETCS) en het had de eerste lijn in het reguliere net op 25 kV kunnen wezen. (Dat was destijds ook een prominent onderdeel van de toekomstvisie) Dat is echter niet zo gebouwd. Een litteken van die gedachte is echter tot op de dag van vandaag in de Schipholspoortunnel te vinden waar ooit al rekening is gehouden met een aftakking in de tunnel.

Het is allemaal anders gelopen maar de gedachte dat Den Haag niet door iedere trein aangedaan hoefde te worden is ouder dan de gedachte dat we in Nederland een HSL moesten hebben. En waarom zouden we die gedachte ook niet hebben als de uitersten van het stedelijke gebied van de Randstad daardoor dichter bij elkaar komen? Het doel heiligt immers het middel. Nu hebben we inmiddels een HSL met een zeer slechte integratie in het overige spoor. Deze situatie komt niet alleen doordat er een HSL is, maar die wordt hierdoor wel versterkt omdat er afwijkend materieel nodig is voor deze lijn. Daarentegen is de huidige HSA-concessie niet gericht op de reiziger maar op het makkelijk geld verdienen van de overheid. Daarbij is de rest van het spoor alleen maar lastig. Dat betekent echter niet dat we dat niet beter kunnen aanpakken door de boel vergaand te integreren. Daar moeten we wel een conclusie bij trekken: Den Haag zal niet altijd aangedaan worden. Is dat erg? Volgens sommigen wel, ik denk dat het wel meevalt. Er rijden zo ontzettend veel treinen tussen Den Haag en Rotterdam dat je als reiziger bij uitval of vertraging daar nauwelijks iets van hoeft te merken. Dan is een overstapje in Rotterdam ook geen ramp als dat in de planning nou eenmaal beter uitkwam.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door iljitsch »

Klaasje schreef:Den Haag zal niet altijd aangedaan worden. Is dat erg?
Nee, natuurlijk niet. Maar altijd NIET aangedaan worden is wel erg.
Klaasje schreef:Er rijden zo ontzettend veel treinen tussen Den Haag en Rotterdam dat je als reiziger bij uitval of vertraging daar nauwelijks iets van hoeft te merken.
Zes intercity's per uur vanaf HS. Dat zit wel goed, als ze rijden. Als er wat mis gaat treft dat zelden maar één trein, dus of je dan aan die zes per uur veel hebt is de vraag. Maar daar ging het niet over. Het probleem is moeten overstappen op een trein die maar één keer per uur rijdt.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Bij een verstoring waarbij er geen treinverkeer mogelijk is tussen Den Haag en Rotterdam zou de Benelux ook via Gouda worden omgeleid. Bij een verstoring waarbij maar een paar treinen uitvallen is 15 minuten speling meer dan genoeg bij 10 treinen per uur.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Je hebt vanaf Den Haag ook de mogelijkheid om met Randstadrail te reizen. Dus een versperring van het spoor bij Delft hoeft geen onoverkomelijke te zijn. Ik zou als ik een trein met "treinbinding" had wel zoveel marge inbouwen dat je de overstap vanaf Randstadrail naar de Thalys ook ruim zou halen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Maar komt er dan wel een vervanging voor de s9200 voor de reizigers uit Dordrecht en Noord-Brabant? Of moet iedereen in de één keer per uur rijdende s2700? :?
Er komt zoals het er nu naar uitziet geen vervanging voor de s9200 tussen Roosendaal en Antwerpen, daar blijft inderdaad alleen die stopper over.
Klaasje schreef:Het is uiteindelijk ook nog de bedoeling dat er een Fyra Breda-Antwerpen gaat rijden.
Maar echt concrete plannen daarvoor zijn er nog steeds niet. Dat kan nog jaren duren.
(En erg veel schieten de reizigers uit Dordrecht, Roosendaal en stations langs de Zeeuwse lijn er dan nog niet mee op. De tijdwinst van de HSL gaat grotendeels verloren aan omwegen en/of extra overstappen om in Antwerpen te komen.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Er komt zoals het er nu naar uitziet geen vervanging voor de 9200 tussen Roosendaal en Antwerpen, daar blijft inderdaad alleen die stopper over.
Er is een soort "catch 22" situatie aan het ontstan daar. Een tweede stoptrein is onrendabel "want er rijdt een Benelux". De Benelux is onrendabel want er rijdt een Fyra, De Fyra is ook onrendabel want er rijdt een stoptrein... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Ronald »

reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Maar komt er dan wel een vervanging voor de s9200 voor de reizigers uit Dordrecht en Noord-Brabant? Of moet iedereen in de één keer per uur rijdende s2700? :?
Er komt zoals het er nu naar uitziet geen vervanging voor de s9200 tussen Roosendaal en Antwerpen, daar blijft inderdaad alleen die stopper over.
Klaasje schreef:Het is uiteindelijk ook nog de bedoeling dat er een Fyra Breda-Antwerpen gaat rijden.
Maar echt concrete plannen daarvoor zijn er nog steeds niet. Dat kan nog jaren duren.
Ik dacht dat dit redelijk zeker was geworden nu de verbinding Den Haag-Brussel niet doorgaat. Wel zuur voor Breda dan, hebben ze zo'n mooie HSL-aansluiting, moeten ze alsnog met enkel stoptreinen + overstap naar Antwerpen -o- .
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door RoelZ1 »

Nee hoor:

‘Belgen bevestigen Fyra Breda – Antwerpen’

20 maart 2012

BREDA – De NMBS, het Belgische equivalent van de NS, bevestigt dat vanaf september dit jaar de Fyra tussen Breda en Antwerpen rijdt.

Dat bevestigen de Belgen tegenover wethouder Saskia Boelema (D66, Financiën) van Breda. Een ritje Breda-Antwerpen duurt vanaf dan 20 minuten.

Eerder meldde wethouder Willems tegenover BredaVandaag.nl al dat de verbinding in september zou gaan rijden. Met die bevestiging lijkt een verbinding tussen Brabant en de België verzekerd. Die was eerder onzeker geworden toen bekend werd dat de Beneluxtrein zou vervallen zonder dat daar een plaatsvervanger voor kwam.

Woordvoerder Rose Theunissen van NS Hispeed meldt dinsdag dat de nieuwe Fyra-trein, de AnsaldoBreda V250, nog dit jaar kan worden ingezet als definitief Fyratoestel. Nu rijdt die nog met verouderd materiaal. Momenteel worden NS-personeel en als het traject opgeleid en getest om de dienst met het materiaal te rijden. Theunissen laat zich door de opstapelende vertragingen bij de HSL eerder niet verleiden tot een exacte datum.

Bron: Breda Vandaag
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Ronald »

Fyratoestel
:')

Nou ja, okee. Hopelijk wordt 'ie reserveringsvrij dan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Wubbo »

Eerst zien, dan geloven. Volgens mij moet die verbouwing van Breda eerst klaar zijn voor je er extra treinen kan laten rijden. En dan zeg ik maar niks over de v250...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Suus »

Het is ook wel verdacht dat het personeel wordt opgeleid maar dat er nog steeds niet duidelijk is wanneer de treinen dan in dienst gaan komen :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Meltrain »

Maar kan de Intercity Charleroi-Sud - Essen dan niet verlengd worden naar Roosendaal?
De enige vereiste is dat er ander materieel komt te rijden, aangezien de M6 rijtuigen in Nederland buiten profiel zijn. Is AM96/MS96 eigenlijk toegelaten in Nederland? Zo ja, dan kan dat in de IC Charleroi-Sud - Essen gaan rijden en kan deze doorgetrokken worden tot Roosendaal.
Dan is er tenminste nog een beetje een goed alternatief voor iedereen vanuit de richting Dordrecht / Zeeland en iedereen die niet die toeslag kan/wil betalen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door waldo79 »

En jij verwacht dat NMBS daartoe bereid is zonder dat daar een grote zak geld tegenover staat (A)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Justin »

Ik denk nu alleen maar: je hebt vanuit Dordrecht nog altijd 2 IC verbindingen, + 1 (spits 2) sprinters naar Breda. Vanuit daar kan je wel verder naar Antwerpen. Het is natuurlijk minders dat je een overstap moet maken, maar als het qua reistijd nog op de ongeveer 52 minuten blijft, maak ik me niet zo veel zorgen. Ik zie niet zo vaak mensen instappen op Ddr richting Rsd en België. Meestal niet meer dan 20 personen. De andere kant op is het wat anders...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Anne »

Meltrain schreef:Maar kan de Intercity Charleroi-Sud - Essen dan niet verlengd worden naar Roosendaal?
De enige vereiste is dat er ander materieel komt te rijden, aangezien de M6 rijtuigen in Nederland buiten profiel zijn. Is AM96/MS96 eigenlijk toegelaten in Nederland? Zo ja, dan kan dat in de IC Charleroi-Sud - Essen gaan rijden en kan deze doorgetrokken worden tot Roosendaal.
Dan is er tenminste nog een beetje een goed alternatief voor iedereen vanuit de richting Dordrecht / Zeeland en iedereen die niet die toeslag kan/wil betalen.
Was ook mijn eerste idee. :!:
Keertijd van de IC-N is in Essen 24 min.
De L-trein naar Roosendaal doet er vanaf Essen 8 min. over.
Dan heeft de IC-N in Roosendaal een keertijd van 8 min. Is dat voldoende??

Reistijd is echter door meer stops (vooral tussen Essen en Antwerpen) wel langer dan met de Benelux (IC-B).
Benelux is vanaf Antwerpen naar Roosendaal 28 min en vanaf Brussel Zuid 1h10.
De IC-N vanaf Antwerpen naar Essen 32 minuten en vanaf Brussel-Zuid 1h20.
Naar Roosendaal dan 0h40 en 1h28. Dus 12 min langer naar Antwerpen en 18 min langer naar Brussel-Zuid.
Voordeel is wel dat de IC-N in Brussel-Noord stopt.

Nadeel is verder de lange overstaptijd (ca. 18 min) op de in te voeren tweede IC A-dam - Vlissingen VV.

Vraag me af of de NMBS voor de te vervallen Benelux een vervangende trein inzet op Antwerpen - Brussel omdat er ook veel binnenlandsverkeer zit tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel.

Voor de concurrentie op het spoor zou het wel goed zijn als er een alternatief is voor de Benelux-Fyra.
Reizigers hebben dan de keuze tussen de snelle en duurdere Fyra of (met overstap in Roosendaal) de "normale" trein.
Maar ja hier wreek zich dat NS zowel de gewone treinen verzorgt als de HSL.
Als bijv. Arriva of Ryan de HSL zou rijden zou NS vast wel een alternatieve trein naar België zouden aanbieden. :X


NOOT > zelf ben ik geen grote voorstaander van concurrentie maar van een goede voorziening voor de reizigers.
Voor de Benelux is nu van belang dat daar een betrouwbare dienst komt (afgelopen jaar diverse keren richting België geweest en de helft van de ritten in die richting was de geplande trein uitgevallen). Als de Fyra een betrouwbare dienst geeft, reserveren niet verplicht is, en er een geringe toeslag is wil ik best die dienst gaan gebruiken.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Michael »

Wubbo schreef:Eerst zien, dan geloven. Volgens mij moet die verbouwing van Breda eerst klaar zijn voor je er extra treinen kan laten rijden. En dan zeg ik maar niks over de v250...
er zou nog 1 treinserie bij kunnen komen in Breda aangezien spoor 7 niet gebruikt wordt. alleen vandaag werd ie toevallig gebruikt omdat er een Fyra defect stond op spoor 8
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door reisthijs »

avl schreef:Was ook mijn eerste idee. :!:
Een héél oud idee ook dat al tientallen keren eerder is geopperd. Alleen: de NMBS wil dat dus niet. Want ze willen op drukke tijden gewoon met dubbeldekkers rijden tussen Brussel en Antwerpen.
avl schreef:Dan heeft de IC-N in Roosendaal een keertijd van 8 min. Is dat voldoende??
Nee, de NMBS kennende is dat véél te krap.

Dat is meteen een groot nadeel van zo'n verbinding, die zal onbetrouwbaar zijn: de NMBS heeft er een handje van lange IC-verbindingen in te korten bij (te) grote vertragingen en als het laatste stukje in het buitenland ligt de grens niet eens meer over te gaan. Het komt nu ook al wel eens voor dat die IC niet eens Essen haalt maar al eerder keert. Dus of je daar nu zo blij mee moet zijn?
avl schreef:Vraag me af of de NMBS voor de te vervallen Benelux een vervangende trein inzet op Antwerpen - Brussel omdat er ook veel binnenlandsverkeer zit tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel.
De Benelux vervalt daar niet maar verandert alleen van naam en stopt niet meer in Mechelen. Het is de vraag of er dan nog ruimte is op dat drukke spoor voor nog een extra trein erbij. Wat meteen nog een extra reden is om dubbeldekkers in te zetten in de binnenlandse IC's.

(Of de Belgen maken Brussel-Antwerpen toeslagvrij voor de Fyra, dat zou ook zomaar nog kunnen.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Dan heeft de IC-N in Roosendaal een keertijd van 8 min. Is dat voldoende??
Natuurlijk is dat voldoende. Op Zürich HB wordt dagelijks gedemonsteerd dat dat kan. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Klaasje »

Ja, het kan. Op Amsterdam CS doet de treinserie s3900 dat ook maar het gaat om de betrouwbaarheid in relatie tot de Belgische onbetrouwbaarheid. Dan moeten we dus niet met een Zwitsers of Nederlands voorbeeld aankomen.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten