Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door marvinkok »

Bus Rotterdam
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

Qbuzz wist dat de concessie Rotterdam-Regio maar kort zou duren, het had de opmaat voor Rotterdam Stad/Regio kunnen zijn. Ze hebben het in elk geval goed gedaan door de bussen door te kunnen schuiven naar de RET-Bus.

Connexxion verliest nu echt!

Het zou mooi zijn als Arriva ook IJsselmond pakt, kan de 315 tussen Lelystad en Groningen blijven rijden, en de 42 van Emmeloord naar Sneek. Voor beide lijnen staat knippen gelijk aan verlies van reizigers!
Daarnaast zou Arriva dan een mooi groot gebied kunnen krijgen omdat ze Lelystad ook al in handen hebben.

Naast Arriva zou ik het Qbuzz ook gegund hebben om Friesland er bij te krijgen. De Fryskers van Connexxion gaan in elk geval exit, en daar is niemand rouwig om.

Ik hoop dar Arriva, binnen de mogelijkheden, creatief met de bezuinigingen om zal gaan.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

@MarvinKok Oh, je bedoelde heel Nederland. Ik dacht dat je bedoelde dat Qbuzz ook een gebied in Fryslân was kwijtgeraakt. :)
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Zonnig schreef:Het zou mooi zijn als Arriva ook IJsselmond pakt, kan de 315 tussen Lelystad en Groningen blijven rijden, en de 42 van Emmeloord naar Sneek. Voor beide lijnen staat knippen gelijk aan verlies van reizigers! Daarnaast zou Arriva dan een mooi groot gebied kunnen krijgen omdat ze Lelystad ook al in handen hebben.
Nou, liever meerdere vervoerders die elkaar in evenwicht houden dan een quasi-monopolie. Vervoerders moeten ook niet te groot worden, want dan heb je een overhead van hier tot Tokio en wordt zo'n organisatie steeds bureaucratischer. Verschillende concessies met verschillende vervoerders die om de zoveel tijd wisselen voorkomt dat vervoerders een enorme overhead opbouwen.

Je kan zelfs zeggen dat dát nou net één van de handicaps is van Connexxion. Als erfgenaam van VSN sleuren zij een enorme overhead met zich mee, waardoor zij minder competitief zijn, daardoor concessies verliezen en daardoor wordt die overhead relatief (ten opzichte van de omvang) alleen maar groter.
Zonnig schreef:Naast Arriva zou ik het Qbuzz ook gegund hebben om Friesland er bij te krijgen. De Fryskers van Connexxion gaan in elk geval exit, en daar is niemand rouwig om.

Ik hoop dar Arriva, binnen de mogelijkheden, creatief met de bezuinigingen om zal gaan.
Die bezuinigingen liggen allemaal al vast en staan gewoon in het bestek. Het maakt wat dat betreft niets uit wie een concessie rijdt. Of het nou Connexxion, Qbuzz of Arriva is, in Fryslân gaat keihard bezuinigd worden en hoe dat gebeurt is bijna tot op ritniveau voorgeschreven door de Provincie Fryslân. Het was zodoende ook een concessie waarin je als vervoerder weinig creativiteit kwijt kon: alles qua output lag al van te voren vast.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door find_your_spot »

Mooiste was toch wel de Flexx halte. Die palen heb ik nooit operationeel gezien.
For Your Railroad Adventures
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Zonnig »

@Statler Rail, De overhead mag zeker niet te groot worden maar het steeds weer knippen van lijnen is ook niet goed voor het OV. De vervoerders moeten zeker scherp blijven én scherp worden gehouden/gemaakt. Grote mij-en als XX lijkt mij ook zeker niet wenselijk maar een aangesloten gebied voor een vervoerder daar is niets mis mee.

@ Statler Rail, hoewel veel aan bezuinigingen vast ligt kan de vervoerder wel zijn creativiteit tonen door efficiënt hiermee om te gaan, echt niet alles ligt 100% vast en als zij met een goed voorstel komen waardoor ze een beter product leveren dan zal de concessieverlener daar positief tegenover staan!

We moeten niet in problemen denken maar in oplossingen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Bee schreef:Ik zie het erg somber in voor Connexxion zo ondertussen...
Voor zowel Qbuzz als Connexxion is dit de tweede verloren aanbesteding in een week en beide bedrijven verliezen een gebied.
Dus om nou te zeggen dat je het alleen voor Connexxion somber inziet, vind ik een beetje apart. Dan moet je het voor Qbuzz eigenlijk net zo somber inzien. Connexxion houdt immers nog minstens 6 concessies over perdecember ( + 2 concessies van dochter Hermes), terwijl de aanbestedingen van Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog lopen, terwijl Qbuzz slechts 2 concessies overhoudt aan het eind van het jaar (met dus de kans om Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog te winnen).
Alleen Hermes heeft voor Connexxion recentelijk nog een concessie gewonnen waar echte tegenkandidaten waren. Connexxion wint niets en verliest eigenlijk standaard als er tegenspelers zijn. Ze zijn in een paar jaar een aanzienlijk deel van hun marktgebied kwijtgeraakt en ook Twente en Friesland gaan ze nu verlaten...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael »

Bee schreef:Ze zijn in een paar jaar een aanzienlijk deel van hun marktgebied kwijtgeraakt en ook Twente en Friesland gaan ze nu verlaten...
Zou dat niet een gevolg zijn door de fusie met Veolia. Ik heb al berichten gehoord dat Veolia heel het Transport gedeelte in Nederland kwijt wilt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

Volgens mij wil Veolia de Transport-tak van hun bedrijf verkopen, niet geleidelijk kwijtraken en er heel veel geld aan verliezen :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Vinny »

De verhouding Connexxxion-Veolia is mij na al die maanden nog steeds volstrekt onduidelijk. Ik had begrepen dat ze in zoverre gefuseerd waren dat Veolia alleen nog met de merknaam Connexxion zou inschrijven op concessies...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Anne »

Veolia wil wel in Haaglanden inschrijven op de concessie Den Haag bus.
Mogelijk omdat ze al de streekbus in Haaglanden hebben.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door willy84 »

Ben benieuwd waar XX die Fryskers heen rommelt. We zien ze wel weer in het Gooi verschijnen. "Sorry bus is vol" :mrgreen:
immer kwaliteits posts
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

willy84 schreef:Ben benieuwd waar XX die Fryskers heen rommelt. We zien ze wel weer in het Gooi verschijnen. "Sorry bus is vol" :mrgreen:
Misschien wordt een deel ook wel verkocht. Er staat al een Procity (ex-stadsdienst Meppel/Hoogeveen) bij Womy en een aantal Fryskers is al een tijdje niet meer eigendom van Connexxion, maar van Taxi NOF (rijden wel lijndiensten in Friesland).
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Stéphane »

avl schreef:Veolia wil wel in Haaglanden inschrijven op de concessie Den Haag bus.
Mogelijk omdat ze al de streekbus in Haaglanden hebben.
De transporttak afstoten gaat dus niet door?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Meltrain »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor materieel Arriva wil bestellen.
Arriva was de laatste jaren vaste klant van VDL, dus ik denk dat het dat nu ook weer gaat worden, zeker omdat Heerenveen in Friesland ligt. :mrgreen:
Echter, heeft VDL ook bussen op aardgas? En heeft VDL ook gelede bussen, wat voor sommige (scholieren)lijnen in deze concessie zeker een must is?
Daarnaast ben ik benieuwd wat er op de Qliners (315/325/335 en 350) komt te rijden. Zouden de huidige Integro's mogen blijven (behalve op 350 aangezien die van Connexxion zijn) of komen er hiervoor ook nieuwe bussen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

VDL doet niet in aardgasbussen, wel was er een plan voor een gelede Citea meen ik dus wellicht dat er voor de geledes zoiets komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik hoorde dat ze met "duurzame bussen" gingen rijden, mooie citaro's of man lion's city's? Ik kreeg een mail van Arriva dat ze dat nog niet wisten! :(
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door uvos10 »

Ik ben zelf van plan om een stageplek bij Arriva te krijgen.
Vanwege beroepsoriënterende stage van school. Ik Probeer nu hier een plek te krijgen.
Misschien weet ik dan wat meer info.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Zeg, als jij van plan bent om bedrijfsgevoelige informatie naar buiten te brengen kan je die stage natuurlijk wel vergeten... :wink:

Uiteraard weet een vervoerder zélf wél waarmee ie gaat rijden. Er is immers een aanbesteding geweest en dan moet je al weten waarmee je wil rijden en wat dat kost. Je gaat niet zomaar een bieding doen en dan later wel zien of je voor dat bedrag ook de gewilde bussen kan kopen. Dat de klantenservice zegt dat "ze het nog niet weten" als een bushobbyist een mailtje stuurt is natuurlijk ook niet vreemd. Makkelijkste manier om er snel vanaf te zijn... 8-)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef:VDL doet niet in aardgasbussen, wel was er een plan voor een gelede Citea meen ik dus wellicht dat er voor de geledes zoiets komt.
Echt iedereen vergeet gewoon de Phileas :S. Die is geleed, dubbelgeleed en zelf verlengd dubbelgeleed. Oorspronkelijk waren ze zelfs in aardgasaandrijving en VDL heeft al in het verleden een paar keer in aardgasaandrijving iets gedaan (o.a. Berkhof Premier bij BBA). Momenteel is de Phileas in hybride aandrijving met een dieselmotor. Maar ja dat is al bijna gelijk aan aardgasaandrijving omdat (tenminste dat is bij auto's) een aardgaswagen niet zonder benzine of dieselmotor kan voor het starten van de wagen.
Bee schreef:
Meltrain schreef:
Bee schreef:Ik zie het erg somber in voor Connexxion zo ondertussen...
Voor zowel Qbuzz als Connexxion is dit de tweede verloren aanbesteding in een week en beide bedrijven verliezen een gebied.
Dus om nou te zeggen dat je het alleen voor Connexxion somber inziet, vind ik een beetje apart. Dan moet je het voor Qbuzz eigenlijk net zo somber inzien. Connexxion houdt immers nog minstens 6 concessies over perdecember ( + 2 concessies van dochter Hermes), terwijl de aanbestedingen van Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog lopen, terwijl Qbuzz slechts 2 concessies overhoudt aan het eind van het jaar (met dus de kans om Zuid-Holland Noord en IJsselmond nog te winnen).
Alleen Hermes heeft voor Connexxion recentelijk nog een concessie gewonnen waar echte tegenkandidaten waren. Connexxion wint niets en verliest eigenlijk standaard als er tegenspelers zijn. Ze zijn in een paar jaar een aanzienlijk deel van hun marktgebied kwijtgeraakt en ook Twente en Friesland gaan ze nu verlaten...
Je vergeet BRU. Daar had Connexxion in eerste (twee) instantie(s) verloren van Qbuzz ;).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Suus »

BRU moet helemaal over dus voorlopig is er nog helemaal niets zinnigs over te zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Daniel »

Michael 1988 schreef:en VDL heeft al in het verleden een paar keer in aardgasaandrijving iets gedaan (o.a. Berkhof Premier bij BBA).
Die reden op LPG, da's heel wat anders dan aardgas :wink: Hier trouwens het artikel waaruit ik had dat VDL niet in aardgas doet.
Michael 1988 schreef:Echt iedereen vergeet gewoon de Phileas :S.
De Phileas is niet van VDL :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Michael 1988 »

Daniel schreef: Die reden op LPG, da's heel wat anders dan aardgas :wink: Hier trouwens het artikel waaruit ik had dat VDL niet in aardgas doet.
Och ja, ik verwar LPG met CNG :S. Maar hybride is volgens mij schoner dan aardgas. Anders wordt het Volvo, Van Hool, Heuliez, Irisbus, MAN, Mercedes-Benz of Solaris. Keuze zat dus
Daniel schreef: De Phileas is niet van VDL :wink:
Zie hier :wink:. De Phileas is van APTS, wat weer een dochteronderneming is van VDL, dus in feite is het wel van VDL.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Statler Rail »

Nou ben ik geen busexpert, maar volgens mij was hybride niet toegestaan voor deze concessie om te kwalificeren voor de optie "Groen Gas".
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Nieuwe busconcessie Friesland

Bericht door Roelof88 »

Qbuzz is naar de rechter gestapt om de Friese concessie alsnog te winnen.

Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten