Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Klaasje »

Bedenk ook dat het Duitse seinstelsel in combinatie met PZB een ander soort veiligheidsfilosofie hebben dan NS'54 met daarbij ATB. Om beiden te combineren moet je een enorme papierwinkel door met als risico dat het allemaal wordt afgekeurd. Wat dat betreft kunnen we beter vandaag dan morgen ETCS hebben.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Ik zie het grootste probleem eigenlijk niet rondom Heyendaal of de beveiliging, maar op station Nijmegen zelf. Dat station heeft nu al grondig gebrek aan perronsporen, en dat wordt er niet minder op als er nog een trein naar Kleve gaat rijden. Keren op spoor 35 wordt een hele korte kering, die spitsboemel van Veolia keert daar in 16 minuten. Reken nog een paar minuten tijd tussen vertrek van de ene trein en aankomst van de andere, en je moet je Duitse trein keren in een minuut of 6 plus dat je dienstregeling dan gedomineerd wordt door de Maaslijn. Dat kan nooit goed gaan.

Kortom: je zal op station Nijmegen wat moeten gaan vertimmeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Suus »

Is er ruimte voor een spoor 36 of moet er dan aan een perron achter het eilandperron gedacht worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Statler Rail »

Voor Nijmegen moet wel een oplossing voor te vinden zijn. Je zou het perron van spoor 1b en 35 kunnen verbreden door hem niet aan spoor 1b maar aan spoor 2b te laten grenzen (en dus spoor 1b te laten vervallen, spoor 1a wordt een kopspoor vanuit Arnhem. Het perron is dan breed genoeg om er een zakspoor in te knutselen voor de spitstreinen, terwijl de reguliere treinen van 2b kunnen. De trein naar Kleef kan dan van spoor 35.
Klaasje schreef:Bedenk ook dat het Duitse seinstelsel in combinatie met PZB een ander soort veiligheidsfilosofie hebben dan NS'54 met daarbij ATB. Om beiden te combineren moet je een enorme papierwinkel door met als risico dat het allemaal wordt afgekeurd. Wat dat betreft kunnen we beter vandaag dan morgen ETCS hebben.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Maar ik verwacht niet zoveel problemen aangezien de combinatie NS'54+Indusi elders ook al wordt toegepast. Bovendien zal de seinensituatie op zo'n lijntje niet al te complex sein. Waarschijnlijk zijn de seinbeelden alleen "Rood", "Geel" en "Groen" en zijn er ook maar een paar seinen op het hele traject. Een dwergje op het perron in Nijmegen, het inrijsein van Nijmegen met bijbehorend voorsein en verder eventueel nog seinen bij een passeerspoor of de grens. Indien het passeerspoor pas in Duitsland ligt (Kranenburg) is hoef je eigenlijk alleen de aansluiting met de andere sporen bij station Nijmegen te beveiligen, en eventueel nog een inrijsein bij de grens. Eigenlijk best simpel dus.

Bij groen staat Indusi uit, bij het gele sein ligt een Indusi 1000 Hz-magneet, 250 meter voor het stoptonende sein een 500 Hz-magneet en bij het stoptonende sein een 2000 Hz-magneet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Wubbo »

Statler Rail schreef:Voor Nijmegen moet wel een oplossing voor te vinden zijn. Je zou het perron van spoor 1b en 35 kunnen verbreden door hem niet aan spoor 1b maar aan spoor 2b te laten grenzen (en dus spoor 1b te laten vervallen, spoor 1a wordt een kopspoor vanuit Arnhem. Het perron is dan breed genoeg om er een zakspoor in te knutselen voor de spitstreinen, terwijl de reguliere treinen van 2b kunnen. De trein naar Kleef kan dan van spoor 35.
Dat betekent enorme beperkingen voor je rangeerproces op Nijmegen, je kan dan je treinen op spoor 1a niet meer versterken of er vandaan afrangeren. Dat betekent dat een binnenkomende s3100 alleen binnen kan nemen op spoor 3 en dan moet keren op de s3000 naar Den Helder, omdat er geen andere mogelijkheid is. Geen handige constructie wat mij betreft.

De meest toekomstvaste oplossing voor Nijmegen is de bouw van een extra perron over spoor 6/7 (aan spoor 5 en 8).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Een soortgelijke investering kan sowieso geen kwaad denk ik als men met alle geweld extra treinen van Wijchen naar Nijmegen wil gaan liggen (vier sprinters per uur tussen Wijchen en Nijmegen).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Vinny »

http://maps.google.nl/maps?q=51.843149, ... 1&t=h&z=16

Hier is duidelijk nog wel ruimte voor een paar spoortjes. Ik zou inderdaad ook gewoon een nieuw eilandperron maken. Maar goed, dat lost het probleem van de internationale trein naar Kleef nog niet op. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om die te laten delen met Veolia.

Aan de andere kant, een extra trein tussen Nijmegen Centraal en Heijendaal roomt weer wat spitsdrukte af :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik had maandag even wat foto's van Heyendaal en de lift gemaakt, maar ik kan ze niet terugvinden. Ik denk dat ik ze alweer verwijderd heb in de veronderstelling zijnde dat ik ze al naar dropbox had gegooid...niet dus.

Maar het perron verbreden tot de breedte die de lift heeft kan denk ik niet, want dan ga je echt te weinig ruimte hebben tussen de dijk en de perronrand.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Toch gevonden, ik wist wel dat ze niet weg konden zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas niet heel duidelijk. Ik zal proberen morgen twee foto's vanaf de brug te namen, eentje met uitzicht over het station en eentje met uitzicht over de sporen richting Mook.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Daniel »

Zinvol hekwerk bij die lift trouwens maar niet heus :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door reisthijs »

Lekker zinvolle witte streep ook op de perronrand áchter dat hekwerk...
fogeltje schreef:Maar het perron verbreden tot de breedte die de lift heeft kan denk ik niet, want dan ga je echt te weinig ruimte hebben tussen de dijk en de perronrand.
Mij lijkt toch dat er plek zat is tussen die lift en de damwand waar nog wel een spoortje tussen past. Ik neem tenminste aan dat die damwand diep genoeg is dat je wel dat laatste stukje dijk kan afgraven net zoals bij de busbaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Anne »

reisthijs schreef: Ik neem tenminste aan dat die damwand diep genoeg is dat je wel dat laatste stukje dijk kan afgraven net zoals bij de busbaan.
Grote kans dat uit kostenoverweging bij de berekening van de damwand rekening is gehouden met het aanwezige talud.

Als de spoorlijn gereactieveerd wordt moeten er wel meer reizigers zijn dan in de laatste jaren.
Was toen vaak een 215 met een Silberling stuurstandrijtuig.

Kwam nog een mooie reportage tegen LINK
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug. Bovendien reed die trein volgens mij nonstop van Kranenburg naar Nijmegen. Stops in Heyendaal en Groesbeek trekt al wat reizigers.

Wat betreft de damwand, ik zou het niet weten, ik kan alleen observeren :) Ik zal morgen nog wat foto's van boven maken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door reisthijs »

Alles valt of staat natuurlijk met wat voor dienstregeling je er kan rijden.
En dat hangt er weer van af hoe die lijn (her)aangelegd kan worden. Bij de goedkoopste variant, één enkel spoor tussen Nijmegen en Kleve kan je hooguit een uurdienst rijden (een enkele reis duurt 24 minuten). Voor een halfuurdienst heb je nog ergens een kruisingsspoortje nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Anne »

fogeltje schreef:Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug.
Ben ik met je eens want ook op veel andere grenslijnen naar Duitsland is de dienst intensiever dan 20 jaar terug.

En voor hoe stijf de damwand is zeggen foto's niet zoveel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Suus »

Er rijden aan de andere kant van de grens nu LINTs van de NordWestBahn. De trein daar is (toevallig?) ook zo'n beetje de enige RE in Nordrhein-Westfalen die elk half uur rijdt :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Fles »

Hier komt vast geen ene bliksem van terecht :D
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door Anne »

Het enige dat zeker is dat de fiets- en clublorries rijden tussen Groesbeek en Kranenburg. :P
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

avl schreef:
fogeltje schreef:Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug.
Ben ik met je eens want ook op veel andere grenslijnen naar Duitsland is de dienst intensiever dan 20 jaar terug.

En voor hoe stijf de damwand is zeggen foto's niet zoveel.
Klopt, maar het gaat mij om de plek die er nu nog is. Ik ging er eigenlijk uit van dat de wand verder niet aangepast kan worden en dat men het moet gaan doen met de ruimte die er eventueel nog ligt.

Nog bedankt voor die link met dat reisverslag trouwens, dat was een leuk verhaal met mooie foto's :) Vooral het stukje over het DB personeel dat op deze vroege rit geen reizigers verwachtte zegt wel genoeg over de staat van de verbinding 20 jaar terug. Volgens mij zou ik overigens een van de weinige personen zijn die, als de verbinding inderdaad gereactiveerd zou worden als treinverbinding, het mooi zou vinden als die oude rijtuigen en locs ook weer terug zouden keren. Ik vond dat prachtig materiaal om in te reizen. Lijkt wat aftands en oud tegenwoordig, maar ik vond het stukken fijner om te reizen in vergelijking met light rails. Een beetje hetzelfde als een oudere zwaardere hoogvloerse bus in vergelijking met een lichtgewicht lagevloers bus. Dat oudere zwaardere materieel heeft gewoon een betere ligging.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten