Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Bedenk ook dat het Duitse seinstelsel in combinatie met PZB een ander soort veiligheidsfilosofie hebben dan NS'54 met daarbij ATB. Om beiden te combineren moet je een enorme papierwinkel door met als risico dat het allemaal wordt afgekeurd. Wat dat betreft kunnen we beter vandaag dan morgen ETCS hebben.
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Ik zie het grootste probleem eigenlijk niet rondom Heyendaal of de beveiliging, maar op station Nijmegen zelf. Dat station heeft nu al grondig gebrek aan perronsporen, en dat wordt er niet minder op als er nog een trein naar Kleve gaat rijden. Keren op spoor 35 wordt een hele korte kering, die spitsboemel van Veolia keert daar in 16 minuten. Reken nog een paar minuten tijd tussen vertrek van de ene trein en aankomst van de andere, en je moet je Duitse trein keren in een minuut of 6 plus dat je dienstregeling dan gedomineerd wordt door de Maaslijn. Dat kan nooit goed gaan.
Kortom: je zal op station Nijmegen wat moeten gaan vertimmeren.
Kortom: je zal op station Nijmegen wat moeten gaan vertimmeren.
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Is er ruimte voor een spoor 36 of moet er dan aan een perron achter het eilandperron gedacht worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Voor Nijmegen moet wel een oplossing voor te vinden zijn. Je zou het perron van spoor 1b en 35 kunnen verbreden door hem niet aan spoor 1b maar aan spoor 2b te laten grenzen (en dus spoor 1b te laten vervallen, spoor 1a wordt een kopspoor vanuit Arnhem. Het perron is dan breed genoeg om er een zakspoor in te knutselen voor de spitstreinen, terwijl de reguliere treinen van 2b kunnen. De trein naar Kleef kan dan van spoor 35.
Bij groen staat Indusi uit, bij het gele sein ligt een Indusi 1000 Hz-magneet, 250 meter voor het stoptonende sein een 500 Hz-magneet en bij het stoptonende sein een 2000 Hz-magneet.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Maar ik verwacht niet zoveel problemen aangezien de combinatie NS'54+Indusi elders ook al wordt toegepast. Bovendien zal de seinensituatie op zo'n lijntje niet al te complex sein. Waarschijnlijk zijn de seinbeelden alleen "Rood", "Geel" en "Groen" en zijn er ook maar een paar seinen op het hele traject. Een dwergje op het perron in Nijmegen, het inrijsein van Nijmegen met bijbehorend voorsein en verder eventueel nog seinen bij een passeerspoor of de grens. Indien het passeerspoor pas in Duitsland ligt (Kranenburg) is hoef je eigenlijk alleen de aansluiting met de andere sporen bij station Nijmegen te beveiligen, en eventueel nog een inrijsein bij de grens. Eigenlijk best simpel dus.Klaasje schreef:Bedenk ook dat het Duitse seinstelsel in combinatie met PZB een ander soort veiligheidsfilosofie hebben dan NS'54 met daarbij ATB. Om beiden te combineren moet je een enorme papierwinkel door met als risico dat het allemaal wordt afgekeurd. Wat dat betreft kunnen we beter vandaag dan morgen ETCS hebben.
Bij groen staat Indusi uit, bij het gele sein ligt een Indusi 1000 Hz-magneet, 250 meter voor het stoptonende sein een 500 Hz-magneet en bij het stoptonende sein een 2000 Hz-magneet.
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Dat betekent enorme beperkingen voor je rangeerproces op Nijmegen, je kan dan je treinen op spoor 1a niet meer versterken of er vandaan afrangeren. Dat betekent dat een binnenkomende s3100 alleen binnen kan nemen op spoor 3 en dan moet keren op de s3000 naar Den Helder, omdat er geen andere mogelijkheid is. Geen handige constructie wat mij betreft.Statler Rail schreef:Voor Nijmegen moet wel een oplossing voor te vinden zijn. Je zou het perron van spoor 1b en 35 kunnen verbreden door hem niet aan spoor 1b maar aan spoor 2b te laten grenzen (en dus spoor 1b te laten vervallen, spoor 1a wordt een kopspoor vanuit Arnhem. Het perron is dan breed genoeg om er een zakspoor in te knutselen voor de spitstreinen, terwijl de reguliere treinen van 2b kunnen. De trein naar Kleef kan dan van spoor 35.
De meest toekomstvaste oplossing voor Nijmegen is de bouw van een extra perron over spoor 6/7 (aan spoor 5 en .
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Een soortgelijke investering kan sowieso geen kwaad denk ik als men met alle geweld extra treinen van Wijchen naar Nijmegen wil gaan liggen (vier sprinters per uur tussen Wijchen en Nijmegen).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
http://maps.google.nl/maps?q=51.843149, ... 1&t=h&z=16
Hier is duidelijk nog wel ruimte voor een paar spoortjes. Ik zou inderdaad ook gewoon een nieuw eilandperron maken. Maar goed, dat lost het probleem van de internationale trein naar Kleef nog niet op. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om die te laten delen met Veolia.
Aan de andere kant, een extra trein tussen Nijmegen Centraal en Heijendaal roomt weer wat spitsdrukte af :Y
Hier is duidelijk nog wel ruimte voor een paar spoortjes. Ik zou inderdaad ook gewoon een nieuw eilandperron maken. Maar goed, dat lost het probleem van de internationale trein naar Kleef nog niet op. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om die te laten delen met Veolia.
Aan de andere kant, een extra trein tussen Nijmegen Centraal en Heijendaal roomt weer wat spitsdrukte af :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Ik had maandag even wat foto's van Heyendaal en de lift gemaakt, maar ik kan ze niet terugvinden. Ik denk dat ik ze alweer verwijderd heb in de veronderstelling zijnde dat ik ze al naar dropbox had gegooid...niet dus.
Maar het perron verbreden tot de breedte die de lift heeft kan denk ik niet, want dan ga je echt te weinig ruimte hebben tussen de dijk en de perronrand.
Maar het perron verbreden tot de breedte die de lift heeft kan denk ik niet, want dan ga je echt te weinig ruimte hebben tussen de dijk en de perronrand.
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Toch gevonden, ik wist wel dat ze niet weg konden zijn:
Helaas niet heel duidelijk. Ik zal proberen morgen twee foto's vanaf de brug te namen, eentje met uitzicht over het station en eentje met uitzicht over de sporen richting Mook.
Helaas niet heel duidelijk. Ik zal proberen morgen twee foto's vanaf de brug te namen, eentje met uitzicht over het station en eentje met uitzicht over de sporen richting Mook.
"Een touringcar is geen bus"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Zinvol hekwerk bij die lift trouwens maar niet heus
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Lekker zinvolle witte streep ook op de perronrand áchter dat hekwerk...
Mij lijkt toch dat er plek zat is tussen die lift en de damwand waar nog wel een spoortje tussen past. Ik neem tenminste aan dat die damwand diep genoeg is dat je wel dat laatste stukje dijk kan afgraven net zoals bij de busbaan.fogeltje schreef:Maar het perron verbreden tot de breedte die de lift heeft kan denk ik niet, want dan ga je echt te weinig ruimte hebben tussen de dijk en de perronrand.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Grote kans dat uit kostenoverweging bij de berekening van de damwand rekening is gehouden met het aanwezige talud.reisthijs schreef: Ik neem tenminste aan dat die damwand diep genoeg is dat je wel dat laatste stukje dijk kan afgraven net zoals bij de busbaan.
Als de spoorlijn gereactieveerd wordt moeten er wel meer reizigers zijn dan in de laatste jaren.
Was toen vaak een 215 met een Silberling stuurstandrijtuig.
Kwam nog een mooie reportage tegen LINK
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug. Bovendien reed die trein volgens mij nonstop van Kranenburg naar Nijmegen. Stops in Heyendaal en Groesbeek trekt al wat reizigers.
Wat betreft de damwand, ik zou het niet weten, ik kan alleen observeren :) Ik zal morgen nog wat foto's van boven maken.
Wat betreft de damwand, ik zou het niet weten, ik kan alleen observeren :) Ik zal morgen nog wat foto's van boven maken.
"Een touringcar is geen bus"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Alles valt of staat natuurlijk met wat voor dienstregeling je er kan rijden.
En dat hangt er weer van af hoe die lijn (her)aangelegd kan worden. Bij de goedkoopste variant, één enkel spoor tussen Nijmegen en Kleve kan je hooguit een uurdienst rijden (een enkele reis duurt 24 minuten). Voor een halfuurdienst heb je nog ergens een kruisingsspoortje nodig.
En dat hangt er weer van af hoe die lijn (her)aangelegd kan worden. Bij de goedkoopste variant, één enkel spoor tussen Nijmegen en Kleve kan je hooguit een uurdienst rijden (een enkele reis duurt 24 minuten). Voor een halfuurdienst heb je nog ergens een kruisingsspoortje nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Ben ik met je eens want ook op veel andere grenslijnen naar Duitsland is de dienst intensiever dan 20 jaar terug.fogeltje schreef:Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug.
En voor hoe stijf de damwand is zeggen foto's niet zoveel.
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Er rijden aan de andere kant van de grens nu LINTs van de NordWestBahn. De trein daar is (toevallig?) ook zo'n beetje de enige RE in Nordrhein-Westfalen die elk half uur rijdt :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Hier komt vast geen ene bliksem van terecht :D
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Het enige dat zeker is dat de fiets- en clublorries rijden tussen Groesbeek en Kranenburg.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Binnen vijf jaar treinen tussen Kleef en Nijmegen
Klopt, maar het gaat mij om de plek die er nu nog is. Ik ging er eigenlijk uit van dat de wand verder niet aangepast kan worden en dat men het moet gaan doen met de ruimte die er eventueel nog ligt.avl schreef:Ben ik met je eens want ook op veel andere grenslijnen naar Duitsland is de dienst intensiever dan 20 jaar terug.fogeltje schreef:Dat klopt, maar er is wel terecht opgemerkt dat de situatie nu wel anders is dan 20 jaar terug.
En voor hoe stijf de damwand is zeggen foto's niet zoveel.
Nog bedankt voor die link met dat reisverslag trouwens, dat was een leuk verhaal met mooie foto's :) Vooral het stukje over het DB personeel dat op deze vroege rit geen reizigers verwachtte zegt wel genoeg over de staat van de verbinding 20 jaar terug. Volgens mij zou ik overigens een van de weinige personen zijn die, als de verbinding inderdaad gereactiveerd zou worden als treinverbinding, het mooi zou vinden als die oude rijtuigen en locs ook weer terug zouden keren. Ik vond dat prachtig materiaal om in te reizen. Lijkt wat aftands en oud tegenwoordig, maar ik vond het stukken fijner om te reizen in vergelijking met light rails. Een beetje hetzelfde als een oudere zwaardere hoogvloerse bus in vergelijking met een lichtgewicht lagevloers bus. Dat oudere zwaardere materieel heeft gewoon een betere ligging.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten