Het grote tramtopic #2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

April wordt een gezellige maand op tramgebied, meerdere steden nemen uitbreidingen van hun tramnet in dienst.

Op goede vrijdag 7 april gaat in Montpellier lijn 3 en 4 in gebruik. Lijn 2 krijgt een nieuwe route door de binnenstad via die van lijn 1 en lijn 1 zelf krijgt een verlenging in het Noordwesten van de stad.

Een week later, op 14 april, gaat in Antwerpen een verlenging naar Wijnegem in dienst. Lijn 5 en 10 zullen na hun huidige eindpunten in Deurne weer elkaar tegenkomen en daarna gezamenlijk langs de N12 richting Wijnegem bollen (zoals de Vlamen zo mooi zeggen) tot voorlopig eindpunt Fortveld. Langs het nieuwe traject komt ook een nieuwe remise.

Hoewel er recentelijk nog wel wat nieuwe Hermelijns aan de Lijn zijn geleverd vraag ik mij ondertussen wel af hoe de Lijn alle toekomstige uitbreidingsplannen (zoals de verlenging van bovenstaande lijn naar Schilde en de verlenging van lijn 3 naar Beveren) wil gaan rijden omdat er nog steeds erg weinig bekend is over het nieuwe materieel. Bovendien lijkt er ook nog steeds geen vervanging van het huidige materieel op komst terwijl de PCC's in sommige gevallen al een half decennium diensttijd benaderen. Het is wel wat zot dat tramlijnen kilometers worden verlengd terwijl er nog steeds losse PCC's rondtuffen uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Hoezo uitnodigend OV?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Anne »

Bee schreef:Hoewel er recentelijk nog wel wat nieuwe Hermelijns aan de Lijn zijn geleverd vraag ik mij ondertussen wel af hoe de Lijn alle toekomstige uitbreidingsplannen (zoals de verlenging van bovenstaande lijn naar Schilde en de verlenging van lijn 3 naar Beveren) wil gaan rijden omdat er nog steeds erg weinig bekend is over het nieuwe materieel. Bovendien lijkt er ook nog steeds geen vervanging van het huidige materieel op komst terwijl de PCC's in sommige gevallen al een half decennium diensttijd benaderen. Het is wel wat zot dat tramlijnen kilometers worden verlengd terwijl er nog steeds losse PCC's rondtuffen uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Hoezo uitnodigend OV?
Als liefhebber van de PCC kan ik nog in Antwerpen op "Bedevaart". En dan vooral de niet gemoderniseerde zoals op lijn 12 (en zeker het traject tussen Sport en het Centraal Station).
Maar je hebt verder volledig gelijk dat deze trams voor de gewone reiziger volledig uit de tijd zijn.
De gemoderniseerde PCC's, die meestal als koppelstellen rijden, kunnen echter nog wel een aantal jaren mee.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Voor Antwerpen heb ik trouwens de nieuwe plannen voor het najaar 2012 al gevonden: http://www.dna.be/sites/default/files/tram_2012.pdf

Wat veranderd er ten opzichte van april 2012
2: Noordelijk eindpunt wordt niet Linkeroever, maar Merksem. Blijft door de premetro rijden, maar nu via dezelfde route als lijn 6.
3: Blijft hetzelfde
4: Lijn 4 neemt vanaf Groenplaats de route van lijn 8 richting Silsburg v.v. over.
5: Blijft hetzelfde
6: Blijft hetzelfde, alhoewel op deze kaart niet de verlenging naar P+R Olympiade is ingetekend
7: Blijft hetzelfde
8: Lijn 8 wordt opgeheven
9: Nieuwe lijn tussen Linkeroever en Ekstelaar, via de premetro tot Plantin, daarna via een zijuitgang naar Berchem en dan verder tot het eindpunt Ekstelaar.
10: Blijft hetzelfde
11: Wordt ingekort tot Groenenhoek in plaats van Ekstelaar. Het andere eindpunt blijft de Melkmarkt.
12: Wordt na Bolivarplaats verlengd naar de Groenplaats om zo lijn 8 te kunnen vervangen
15: Gaat rijden op de nieuwe verlenging naar Boechout, de rest van de route veranderd niet
24: Veranderd niet
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thomas
Berichten: 223
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 16:52
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Thomas »

Aanstaande maandag (26-3) gaat in Bremen een verlenging van lijn 1 in het oosten van de stad in gebruik, van het huidige eindpunt Züricher Straße/Schweizer Eck naar een nieuw eindpunt Nußhorn. In het voorjaar van 2013 komt er nog een korte verlenging naar treinstation Mahndorf, waarmee de totale uitbreiding een lengte van 4,8 km zal krijgen.
Meer info en een kaartje in deze pdf: http://www.bsag.de/pdf/BSAG_Linie1_InfoFlyer_20-02.pdf
en op http://www.bsag.de/10658.php.

Om het lekker overzichtelijk te houden komen er vanaf maandag 4 lijnen 1:
- de gewone lijn 1, die overdag iedere 10 minuten rijdt;
- lijn 1S, die in de ochtendspits enkele ritten als sneldienst vanaf halte Tenever-Zentrum naar de binnenstad en het station rijdt;
- lijn 1E, die in de namiddag vanaf halte Tenever-Zentrum naar de binnenstad en het station v.v. rijdt, maar gewoon overal stopt. in de ochtendspits ook enkele ritten die vanaf Tenever-Zentrum dan als lijn 1S terugrijden;
- lijn N1, die 's nachts rijdt.

Op 31 maart rijden er historische trams op het nieuwe traject.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stéphane »

Bee schreef:April wordt een gezellige maand op tramgebied, meerdere steden nemen uitbreidingen van hun tramnet in dienst.

Bovendien lijkt er ook nog steeds geen vervanging van het huidige materieel op komst terwijl de PCC's in sommige gevallen al een half decennium diensttijd benaderen. Het is wel wat zot dat tramlijnen kilometers worden verlengd terwijl er nog steeds losse PCC's rondtuffen uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Hoezo uitnodigend OV?
Ik vraag me af of er geen duurzamere oplossing voor de PCC's gevonden kan worden, in Lissabon doen de oude 50+ trammetjes toch ook nog dienst? Meer nog ze zijn UNESCO-werelderfgoed en ze hebben een ISO9001-label. Zou zoiets ook niet in Antwerpen kunnen? Om het reizigerscomfort te verhogen kan er een led-display ingestopt worden en om de toegankelijkheid te verbeteren kan er achteraan een rolstoellift worden geplaatst.
Ik denk trouwens dat er meer mensen zijn dan je denkt die ze appreciëren, de meeste inwoners van de steden waar ze rijden zijn er wel trots op en op toeristen oefenen ze juist een zekere aantrekkingskracht uit.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stefan »

Thomas schreef:Om het lekker overzichtelijk te houden komen er vanaf maandag 4 lijnen 1:
- de gewone lijn 1, die overdag iedere 10 minuten rijdt;
- lijn 1S, die in de ochtendspits enkele ritten als sneldienst vanaf halte Tenever-Zentrum naar de binnenstad en het station rijdt;
- lijn 1E, die in de namiddag vanaf halte Tenever-Zentrum naar de binnenstad en het station v.v. rijdt, maar gewoon overal stopt. in de ochtendspits ook enkele ritten die vanaf Tenever-Zentrum dan als lijn 1S terugrijden;
- lijn N1, die 's nachts rijdt.

Op 31 maart rijden er historische trams op het nieuwe traject.
In principe veranderd er dus niets.. Afgezien van de trajecten die gereden worden, het 'aantal' lijnen 1 blijft het zelfde. :P

Ik ga overigens zondag nog even die kant uit om nog wat bussen op de foto te zetten, voordat de tram het definitief overneemt. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Stéphane schreef:Ik vraag me af of er geen duurzamere oplossing voor de PCC's gevonden kan worden, in Lissabon doen de oude 50+ trammetjes toch ook nog dienst? Meer nog ze zijn UNESCO-werelderfgoed en ze hebben een ISO9001-label. Zou zoiets ook niet in Antwerpen kunnen? Om het reizigerscomfort te verhogen kan er een led-display ingestopt worden en om de toegankelijkheid te verbeteren kan er achteraan een rolstoellift worden geplaatst.
Ik denk trouwens dat er meer mensen zijn dan je denkt die ze appreciëren, de meeste inwoners van de steden waar ze rijden zijn er wel trots op en op toeristen oefenen ze juist een zekere aantrekkingskracht uit.
De trams zijn in Lissabon niet het dragende onderdeel van het OV, en als dat wel zo is rijden er moderne trams. In Lissabon is het OV vooral gericht op de metro en de bus.

In de tramtunnel richting Linkeroever rijden 4 tramlijnen. Als je een 10-minutendienst rijdt op alle lijnen krijg je dan een opvolgtijd van gemiddeld 2,5 minuut. Zou je iemand met een rolstoellift naar binnen willen krijgen dan krijg je in de tunnels geheid opstoppingen, want je zet niet binnen een minuut even iemand in de tram, plus dat de bestuurder van zijn plaats af moet. Komt nog bij dat een lage vloer ook prettiger is voor ouderen, kinderwagens, mensen met zware spullen, bijvoorbeeld aankopen. Het versnelt het in- en uitstappen aanzienlijk.

Een derde punt is dat de Lijn nu eindelijk begint door te krijgen dat je niet honderd miljoen miljard streekbussen naar een busstation in de stad moet laten rijden, maar dat je moet gaan aantakken op de tramlijnen de stad in. Maar als je bij het overstappunt al 25 mensen hebt die overstappen, vervolgens nog vijftien haltes tot bij het echte centrum moet en je tram misschien wel 60 mensen kan meenemen, dan heb je al heel snel erg volle trams en laat je weinig ruimte over voor groei.

Het onderhouden van vijftig jaar oude techniek is ook geen sinicure. Het verkrijgen van onderdelen wordt steeds moeilijker, de verouderde technieken worden niet meer onderwezen ten gunste van nieuwe technieken waardoor het aanwerven van geschikt personeel moeilijker wordt en oude technologie verbruikt vaak meer stroom dan nieuwere, waardoor nieuwere trams een hoger rendement kunnen halen.

PCC's kunnen heel leuk en schattig en nostalgisch zijn maar daarmee win je de wedstrijd niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Anne »

Dit jaar de levering van de laatste Hermelijnen.
De Lijn wil dit jaar de aanbesteding te doen voor 88 nieuwe trams.
O.a. berichtje uit de Standaard en de Gazet.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stefan »

Vandaag was ik even in Bremen geweest om wat foto's van de buslijnen die ingekort gaan worden te maken. Worden we op een gegeven moment aangesproken door een chauffeuse waarom er zoveel mensen de bussen op de foto's stonden te zetten in de buurt waar we waren.. "Eeh... de tram gaat hier rijden en de buslijnen verdwijnen?" "Oooooh, is dat het...!" Zucht. :') :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stéphane »

Bee schreef: In de tramtunnel richting Linkeroever rijden 4 tramlijnen. Als je een 10-minutendienst rijdt op alle lijnen krijg je dan een opvolgtijd van gemiddeld 2,5 minuut. Zou je iemand met een rolstoellift naar binnen willen krijgen dan krijg je in de tunnels geheid opstoppingen, want je zet niet binnen een minuut even iemand in de tram, plus dat de bestuurder van zijn plaats af moet. Komt nog bij dat een lage vloer ook prettiger is voor ouderen, kinderwagens, mensen met zware spullen, bijvoorbeeld aankopen. Het versnelt het in- en uitstappen aanzienlijk.

Die PCCtjes in de premetro heb ik altijd al een potsierlijke vertoning gevonden. Die dingen horen niet in een metro thuis.
Maar waar het mij om gaat is dat er volgens mij voor de PCCtjes wel nog steeds een functie is. Dat dat meer geld kost ga ik zeker niet ontkennen maar ergens anders is het wel best mogelijk. Op rustigere bovengrondse lijnen kunnen die PCCtjes volgens mij buiten de spits perfect dienst doen.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat na de herzieningen in september in elk geval alle lijnen op het stuk Linkeroever - Astrid/Diamant met HermeLijnen zullen rijden. Lijn 3, 5 en 15 rijden nu al vrijwel volledig met HermeLijnen en ik denk dat lijn 9 ze ook wel zal krijgen. Misschien dat alleen lijn 2 en 6 nog (gedeeltelijk) met PCC's blijven rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Stéphane schreef:Op rustigere bovengrondse lijnen kunnen die PCCtjes volgens mij buiten de spits perfect dienst doen.
Waarom zou je buiten de spits ander materieel inzetten dan in de spits? Dan kan je net zo goed de hele dag het materieel dat je ook in de spits gebruikt inzetten, alleen dan in een lagere frequentie :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stéphane »

Wat zou het meeste reizigers lokken?
-Klein materieel met een hoge frequentie
-grooot materieel met een lage frequentie
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Modern materieel met een fatsoenlijke frequentie :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stéphane »

De gulden middenweg bedoel je :wink:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ja, moderne voertuigen waar buiten de spits iedereen kan zitten en je eenvoudig kan instappen. En dat is nog maar de vraag met die kleine trammetjes :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Jef400 »

Polderen. Nee zonder gein. Heeft onze Belg op het forum ervaring met de tram in Antwerpen? Want ik ken wel dingen lopen roepen maar verstand heb ik er niet van.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Ardan »

Ik zat in Antwerpen een keer in een PCC, ik weet niet of die in deelseries geleverd zijn maar volgens mij was het dan de alleroudste, want ik dacht toch echt even serieus dat ik met een speciale museumtram ging :')
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stefan »

Ze zijn er in ieder geval oud genoeg voor. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Er zijn 5 series PCC's geleverd aan Antwerpen tussen 1960 en 1974. In totaal 165 stuks, waarvan er op dit moment nog 155 dienst doen. Tram 7001 (geleverd met het nummer 2000) is op dit moment de oudste tram, geleverd op 8 november 1960.

Tram 7000 (geleverd met het nummer 2000) is niet gesloopt, deze tram is al sinds 1999 een museumtram en teruggeschilderd in het rode MIVA-kleurenschema.

In Nederland is er sinds een paar jaar geen trammaterieel uit de jaren 60 meer opgenomen in de reguliere dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door R-Flow »

Wanneer is hier in Amsterdam eigenlijk de laatste bolkop eruit gegaan? 2003-04 of zo? Die dingen kwamen op het laatst volgeladen in de spits niet meer over de bruggen heen, maar ja ze waren wel dubbel geleed.. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

8G, die met de plattere neus, zijn in 2003 afgevoerd, die gingen als eerste gezien hun inferieure kwaliteit en techniek.

5 april 2004 reed de laatste bolkop in dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Stéphane »

Ik twijfel er trouwens aan of de PCC er wel binnenkort uitgaan. Er is een nijpend materieeltekort met al die verlengingen en in Gent is men begonnen met het materieel te voorzien van led-displays.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door Suus »

Ze gaan er ook niet uit binnenkort, dat is juist het bizarre.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic, het tramparadijs, lijn 7 en de 9! #

Bericht door R-Flow »

Gezien de lengte van zo'n PCC'tje vraag ik me oprecht af wat nog de voordelen van een tram zijn t.o.v. een bus. Neem aan dat de hoeveelheid passagiers ook wel door een gelede Citaro opgevangen kan worden. :?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten