Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Lanchid
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 dec 2010, 21:52
Locatie: Aken
Contacteer:

Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Lanchid »

Hallo,

morgen rijden op de trajecten Nijmegen–Arnhem, Elst–Tiel en Eindhoven–Venlo alleen busse i.p.v. treinen. Ik heb een tour over deze trajecten gepland, en ik wil met een vriend rijden die in een rolstoel zit.

Kunt jullie me zeggen welke bussen er rijden en of er in de bussen een plats voor rolstoelen is?

(Sorry voor mijn slecht Nederlands :-) )

Dank u wel :-)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Aking »

Hallo,

Aangezien SEV voornamelijk met touringcars gereden wordt, zou ik hier niet vanuit gaan.



Waarschijnlijk wordt het omreizen als dit mogelijk is, en anders heb ik eigenlijk geen idee hoe ze zoiets normaal gesproken doen. (eigenlijk wel een goeie vraag, als er mensen in een rolstoel met treinvervangend moeten, gaan die dan met een taxi ofzo? :roll: )

Je kan eventueel even bellen met het Bureau Assistentieverlening Gehandicapten, telefoon 003130-2357822. Die kunnen je waarschijnlijk zo antwoord geven...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Raymond »

Het gaat vrijwel altijd om touringcars dus de rolstoel kan in ieder geval niet mee naar de zitplaats. Ik neem aan dat een rolstoel in het ruim onderin normaal gesproken geen probleem zal zijn (dat is toch leeg en buggy's etc kunnen ook gewoon mee), zolang de betreffende persoon daarna wel zonder hulp van de chauffeur op een zitplaats kan komen.

Ik weet niet wat je verder voor treinreis in gedachten hebt, maar houd er rekening mee dat in veel treinen van de NS een gelijkvloerse instap nog niet mogelijk is. Assistentie van medewerkers is mogelijk op de drukkere stations, maar alleen wanneer dit gereserveerd is. Dit kan overigens online geregeld worden, zie hier voor alle informatie wat betreft reizen met een rolstoel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Klaasje »

Over het algemeen worden wel taxi's geregeld voor rolstoelgebruikers als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Anne »

Op 18 maart schreef Wubbo nog het volgende in het toppic "Prikkelend KpVV bericht Sociale Functie OV":
Ik heb nog een tijdje bij NS gehandicaptenvervoer gedaan, maar bij iets wat ook maar leek op een stremming werd de gehandicapte of gelijk omgeleid (incl extra overstaphulp) of er werd direct een taxi naar de bestemming geregeld. Er is (of was, ik ken de situatie nu niet) in ieder geval geen sprake van moeilijk doen met treinvervangende bussen. Meestal was de gehandicapte eerder weg dan dat de eerste bus voor het treinvervangend vervoer kwam.

Maar goed, ik kan me het idee wel voorstellen. Kennelijk is hier met goede voorlichting nog wel wat te winnen.
Maar als ik de vraag van Lanchid goed begrijp wil die juist met het vervangend busvervoer meerijden; anders plan je niet een rondrit die juist via die routes gaat.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Fles »

Als het gewoon een hobbyronde is zou ik een nieuw plan maken waar geen SEVtrajecten in voorkomen :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Wubbo »

Die tekst van mij ging over ongeplande stremmingen, niet over geplande. Als je vriend hulp nodig heeft bij het in- en uitstappen moet je je inderdaad aanmelden bij Bureau Assistentieverlening, als hij geen hulp nodig heeft zou ik het er gewoon op gokken. Zeker op de grote stations is personeel genoeg die een handje willen helpen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Freek »

rolstoelgebruikers moet zich altijd aanmelden bij de NS. Als er sprake is van werkzaamheden op dit traject zal er of een omreis gemaakt moeten worden of er worden taxi's geregeld. Dit is afhankelijk van je vertrek en eindbestemming. Kunnen we dus niet over zeggen op basis van de huidige info uit de openingspost.
Lanchid
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 dec 2010, 21:52
Locatie: Aken
Contacteer:

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Lanchid »

Ok, bedankt voor de antwoorden.

We maken de tour niet direct voor de SEV, dus kunnen we Nijmegen–Arnhem–Elst–Tiel via den Bosch omrijden.
Misschien rijden we dan ook van Eindhoven via Roermond naar Venlo terug...

In- en uitstappen direct is geen probleem, hij kan een beetje lopen en er rijden noch twee andere mensen mee. Maar we kunnen de rolstoel niet opvouwen, dus kan de rolstoel misschien ook niet in de bagageruimte, alzo verzoeken wij nu niet met de SEV-Bussen te rijden...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Ardan »

Natuurlijk kan de rolstoel in de bagageruimte :) Heb bij SEV al zoveel mensen allerlei grote rotzooi erin zien stouwen, dus als bijvoorbeeld fietsen erin kunnen, kan de rolstoel ook wel :)

Even off-topic: Het Duits heeft met 'SEV' een mooie afkorting voor 'treinvervangend busvervoer'... zoiets hebben we in het Nederlands niet he? Hier op het forum snappen veel mensen wel wat we met SEV bedoelen, maar is er geen kortere Nederlandse naam te bedenken?
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Wubbo »

Meest gangbaar is volgens mij ns-bus, waar wat mij betreft ook niet zo veel mis mee is (zolang het over ns gaat natuurlijk ;-))
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: Even off-topic: Het Duits heeft met 'SEV' een mooie afkorting voor 'treinvervangend busvervoer'... zoiets hebben we in het Nederlands niet he? Hier op het forum snappen veel mensen wel wat we met SEV bedoelen, maar is er geen kortere Nederlandse naam te bedenken?
Ehm, tot deze post had ik geen idee wat SEV is. In de context van dit topic snapte ik nog wel wat ermee bedoelt wordt, maar ik kon geen Nederlandse woorden bedenken die er iets mee te maken hebben (verder dan 'Spoed Eisend Vervoer' kwam ik niet :P ). Maar SEV is dus een Duitse afkorting? En voor welke woorden staat dat dan?

Zou in het Nederlands TVV (trein Vervangend Vervoer) niet kunnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Cookie »

Meltrain schreef:Maar SEV is dus een Duitse afkorting? En voor welke woorden staat dat dan?
SchienenErsatzVerkehr ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Meltrain »

Oke, thanks. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Suus »

En de term wordt in de ruimste zin van het woord gebruikt, want als een tramlijn wordt vervangen door bussen wordt de term ook gebruikt. In Leipzig zijn zelfs langs alle routes van de tramlijnen al bushalteborden neergeplant mocht het ooit nodig zijn _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Fles »

Bee schreef:En de term wordt in de ruimste zin van het woord gebruikt, want als een tramlijn wordt vervangen door bussen wordt de term ook gebruikt. In Leipzig zijn zelfs langs alle routes van de tramlijnen al bushalteborden neergeplant mocht het ooit nodig zijn _O-
in België (Gaan we weer :idea: ) zijn zelfs een aantal spoorlijnen en een aantal stations aangelegd met als enige bestaansrecht om ze te gebruiken als uitwijk in geval van werkzaamheden of calamiteiten :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Werk aan het spoor, 24 Maart 2012

Bericht door Suus »

Zoiets kunnen alleen Belgen verzinnen: Reservespoorlijnen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten