Geen extra treinstop Putten

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Geen extra treinstop Putten

Bericht door Klaasje »

Geen extra treinstop Putten
VELUWE - De twee extra sprinters die vanaf 2016 ieder uur gaan rijden tussen Harderwijk en Utrecht stoppen niet in Putten. Reden is dat anders de intercity tussen Amersfoort en Zwolle en omgekeerd vertraging oploopt. De intercity's passeren bij Putten de sprinters. NS en ProRail gaan onderzoeken of het in de toekomst wel mogelijk is Putten in de dienstregeling op te nemen. De huidige twee sprinters per uur blijven wel stoppen in Putten. Doel van de extra treinen is de reizigers vanaf de Veluwe meer reismogelijkheden te bieden. Dat moet er voor zorgen dat er een eind komt aan de dagelijkse file op de A28 tussen Nijkerk en Leusden. Dit in combinatie met de reconstructie van knooppunt Hoevelaken. De treinen stoppen met uitzondering van Putten op alle stations tussen Harderwijk en Utrecht. De extra sprinters komen er in het kader van het Randstadspoor. Bij station Harderwijk moet hiervoor een extra spoor worden aangelegd. Deze uitbreiding valt samen met de aanleg van een nieuwe tunnel onder het spoor, als onderdeel van het gebiedsontwikkeling bij het station. Voordat de extra sprinters gaan rijden wordt eerst een planstudie uitgevoerd door ProRail. Met name wordt daarbij gekeken naar mogelijke knelpunten op het traject. Het gaat dan om de veiligheid en de wachttijden bij de overwegen. Met name de overwegen in de Horsterweg in Ermelo en de Stationsstraat in Putten zijn druk bereden.
Bron: De stentor
_____________________________________

Volgens mij klopt het artikel niet helemaal: Als de sprinter niet stopt op Putten dan zal dat zijn om Harderwijk te halen voor de IC langskomt. Voorbijrijden bij Putten kan daar een oplossing voor zijn maar dan hoeft Putten zelf niet te worden overgeslagen. Als dat het plan is dan zou ik de perrons op Putten verplaatsen naar de zijsporen en kijken wat we met de goederentreinen doen die nu bij Putten ingehaald worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Wubbo »

Er worden nu planmatig geen IC's ingehaald in Putten, dat gebeurt standaard in 't Harde. Verder vraag ik me af hoe zeker iets voor 2016 nu al is, als er zelfs nog gerekend wordt aan hoe je het keerspoor bij Harderwijk aan moet leggen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Statler Rail »

Wubbo schreef:Er worden nu planmatig geen IC's ingehaald in Putten, dat gebeurt standaard in 't Harde.
Los ervan dat een IC niet zo snel wordt ingehaald 8-), maak ik toch niet zo vaak mee dat een stoptrein in 't Harde wordt ingehaald. Wel goederentreinen. Alleen bij forse vertraging van de IC (~ 20 minuten) wil deze nog wel eens in 't Harde een stoptrein inhalen, maar verder... Bij kleine vertragingen (~ 5 minuten) blijft de stoptrein meestal achter de IC en bij matige vertragingen (~ 10 minuten) ga je er meestal in Putten voorbij.

Probleem met de serie s5600 is juist dat die nergens door IC's wordt ingehaald tussen Zwolle en Utrecht. Daardoor ligt de dienstregeling in beton gegoten: hij moet direct na de IC's uit Zwolle, en moet in de andere richting vanuit Utrecht bij Blauwkapel-Oost direct achter de IC's richting Amersfoort. Wat dat betreft kan je er wel vanuit gaan dat de s5600 in 2016 nog op precies dezelfde tijden rijdt als nu. Het kan misschien een minuutje schelen, maar meer ook niet. Het past namelijk maar op één manier. Die nieuwe Randstadspoor-sprinter naar Harderwijk zal precies een kwartier verschoven liggen ten opzichte van de s5600 en dan moet je inderdaad bij Putten worden ingehaald...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Wubbo »

Mja, ik bedoelde dus goederentreinen en geen IC's. En er zijn nog een boel dienstregelingsmodellen te bedenken waarbij de s5600 wijzigt. Denk aan inhalen op Amersfoort, vervallen van de stops tussen Amersfoort en Utrecht en inzet van slt waardoor je een aantal minuten wint.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Klaasje »

Pad FO10 wordt ingehaald op Putten richting Amf. Wordt dat dan nooit zo gebruikt? Als inhalen regulier bij 't Harde gebeurt vraag ik me af waarom het zo in de BUP's staat.

Bij het inhalen op Amf win je maar 1 of 2 minuutjes door de lange halteringen van de IC's. Bij het gebruik van SLT zit de IC de s15600 op de hielen bij Eml wat dus geen probleem oplost. Bij het combineren van beiden zal het nét passen maar dat levert reizigers tussen Utrecht en de stations na Amersfoort voor reizigers een extra overstap en als ze dat niet willen zal er sprake zijn van behoorlijk wat extra reistijd (8 tot 10 minuten).

Wat sowieso altijd slim is, is om te kijken naar de seingeving bij Nijkerk. Als een sprinter stopt op Nijkerk komt die eerst een sein GL13 tegen, dan een GL8, en daarna nog eens een keer GL. Dit alles met volledige remwegen met toeslagen alles erbij voor iedere deelremweg. (Komt er op neer dat waar de remweg 140-0 normaliter 1300 meter lang is de remweg nu iets van 2,5 kilometer is.) -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Daniel »

Praktijkervaring: reizigers vanuit de stations tussen Zwolle en Amersfoort willen maar al te graag op 'n IC overstappen. Zal wel iets gevoelsmatigs zijn, want het scheelt je nu hooguit 2 - 3 minuten met de officiële aansluiting (en zo'n 10 minuten met de onofficiële)
Als je in Amersfoort gaat inhalen zal de overstaptijd op een IC daar wel korter worden, maar wordt de tijdwinst ten opzichte van de huidige situatie van zo'n overstap ook groter.

Vervelend puntje zou trouwens in de spits ook zijn dat je kruisende treinen blijft houden op een plek waar ze nu juist een dive-under aan het aanleggen zijn. Om aan de oostkant goed uit te komen wil je immers de IC Asd ->Dv op 1 hebben en de IC Ut -> Zl op 2 (dat kan conflictvrij als de dive-under klaar is), maar dan moet de 5600 als nog de boel kruisen naar 4a.
Hooguit in het dal kan je dat oplossen door de IC uit Asd op 4 of 5 te laten keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Klaasje »

Ik weet niet over welke kruisende bewegingen je het hebt maar er zitten zat gelijktijdigheden op het emplacement om geen last te hoeven hebben..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Daniel »

Laat maar... Ut -> 4a is natuurlijk ook kruisingsvrij t.o.v. de corridor uit Asd mogelijk zodra de dive-under in Amersfoort in dienst is :oops:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Statler Rail »

Nou heb ik de nieuwe dienstregeling voor Amf (na opening Hanzelijn) nog niet helemaal helder in m'n hoofd, maar is er wel capaciteit genoeg rondom Amf om de s5600 dan IN de IC-knoop te leggen? Nu ligt ie er niet zonder reden buiten. Perron 4/5 wordt immers in die knoop ook gebruikt voor intercities en een kerende Valleilijn. Nou worden de Twentse IC's een kwartier verschoven, dus misschien dat er dán wel ruimte is om stoptreinen in Amf te laten inhalen.

Maar dan zit je toch ook nog met paden en passeermogelijkheden van goederentreinen. De langste containertreinen kunnen volgens mij alleen bij Zwolle Rangeer, 't Harde en Amersfoort aan de kant, de passeersporen bij Pt en Ns zijn volgens mij te kort.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door ICE105 »

Snap ik het nu goed dat de extra sprinters niet stoppen te Putten station, maar wel op de inhaalsporen te Putten voor de inhaling van een IC?

Misschien een idee om station Putten te verbouwen zodat de perrons langs de inhaalsporen liggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Suus »

Als ik het goed begrijp scheuren de sprinters met een noodvaart door Putten om daarna pas weer in Ermelo te stoppen. Daarmee zou de sprinter zonder inhalen in Harderwijk kunnen aankomen. Daarna wordt de sprinter een keerspoortje na het station op gesmeten en zodra de trein daar is komt de intercity richting Zwolle langs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Statler Rail »

Voor de lange termijn zou dat een goede oplossing zijn. Dan moet je echter ook direct de spoorwegovergang bij het station vervangen door een tunneltje. Fysiek is de ruimte er wel voor 4 sporen. Vroeger lagen er ook nog goederensporen voor de spooraansluiting van Benegas achter perron 2, waar nu volgens mij een parkeerterreintje is. Maar dat kan ook wel op een andere plek.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Klaasje »

Er komt een derde spoor tussen Ermelo en Harderwijk.
Statler Rail schreef:Nou heb ik de nieuwe dienstregeling voor Amf (na opening Hanzelijn) nog niet helemaal helder in m'n hoofd, maar is er wel capaciteit genoeg rondom Amf om de s5600 dan IN de IC-knoop te leggen? Nu ligt ie er niet zonder reden buiten. Perron 4/5 wordt immers in die knoop ook gebruikt voor intercities en een kerende Valleilijn. Nou worden de Twentse IC's een kwartier verschoven, dus misschien dat er dán wel ruimte is om stoptreinen in Amf te laten inhalen.
De IC's worden in principe op de buitenste perrons afgehandeld. Op het binnenste perron zijn er niet minder dan vier perronfases beschikbaar om doorgaande sprinters en kerende treinen af te handelen door de aanwezige kruiswissels. Goederentreinen richting Utrecht/Weesp worden in principe over de sporen 8 t/m 10 afgehandeld en in de tegenrichting is ruimte op spoor 3 onder de voorwaarde dat dat niet precies tegelijk gebruik gemaakt hoeft te worden van de kruiswissels en als alternatief een van de sporen 8 t/m 10 voor Wp-Zl met een overkruising aan de oostkant. Een oplossing zou ook kunnen zijn om goederenpaden meer af te stemmen op de werkelijke karakteristieken van de treinen. Dat zou betekenen dat snelle relatief korte, goed beremde, goederentreinen met 120 km/h worden ingelegd en dat de langere of zwaardere goederentreinen zoveel mogelijk op de rustige tijdstippen van de dag worden afgehandeld.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door BR628 »

De meeste goederenwagens kennen een max snelheid van 100 km/h.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Praktijkervaring: reizigers vanuit de stations tussen Zwolle en Amersfoort willen maar al te graag op 'n IC overstappen. Zal wel iets gevoelsmatigs zijn, want het scheelt je nu hooguit 2 - 3 minuten met de officiële aansluiting (en zo'n 10 minuten met de onofficiële)
Ja, als ze niet verder reizen dan Utrecht. Reizigers naar Gouda en verder zullen allicht liever in Amersfoort alvast overstappen, dat scheelt een hoop lopen in bouwput Utrecht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Klaasje »

BR628 schreef:De meeste goederenwagens kennen een max snelheid van 100 km/h.
Dat klopt wel. Vaak mogen ze onbeladen wel harder maar daar hebben we niet zoveel aan. Toch zou het wel een mooi streven zijn. In de tussentijd is alles beter dan de eeuwige 85 km/h van het gemiddelde goederenpad van Prorail. 85 km/h is op een traject als de Veluwelijn ongeveer net zo snel als de sprinter waarmee ze elkaar om de paar kilometer op de hielen zitten als ze vlak achter elkaar aanrijden. Dat is gewoon onhandig. Met 100 km/h of harder zijn ze wat sneller en zullen ze een IC minder in de weg zitten en verder wat makkelijker uitlopen op de sprinter wat voor meer planningsvrijheid in de dienstregeling zorgt. Wat mij betreft mag er ook stimuleringsbeleid voor snelle, stille en goed beremde goederentreinen zijn icm een ontmoedigingsbeleid voor langzamere, luidruchtiger en minder goed beremde goederentreinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen extra treinstop Putten

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Ja, als ze niet verder reizen dan Utrecht. Reizigers naar Gouda en verder zullen allicht liever in Amersfoort alvast overstappen, dat scheelt een hoop lopen in bouwput Utrecht.
Als ze verder reizen scheelt het exact 0 minuten. Maar juist voor dat soort reizen kan een Sprinter in de knoop het nog aantrekkelijker maken om in Amersfoort vast over te stappen. Immers kan dan de tijdwinst voor die reizigers toenemen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten