Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Gemeente: Geen keersporen Hogesnelheidslijn in Diemen
Diemen is een van de gemeenten waar in de de toekomst mogelijk keersporen voor hogesnelheidstreinen komen. Dit kan gevolgen hebben voor de geluidsbelasting en veiligheidsrisico's rond het spoor. Dit plan maakt deel uit van het ZuidasDok. De gemeente verzet zich tegen keersporen bij het station Diemen Zuid.
Het project de ZuidasDok is een combinatie van stedelijke ontwikkeling en verbetering van de bereikbaarheid voor het wegvervoer en openbaar vervoer. De ambitie is om het gebied Zuidas in Amsterdam verder te ontwikkelen als internationale toplocatie. Station Amsterdam Zuid zal in de toekomst een belangrijk regionaal knooppunt worden.
Dit heeft mogelijk gevolgen voor Diemen-Zuid. Binnenlandse hogesnelheidstreinen die verschillende steden in de Randstad met elkaar verbinden zullen in de toekomst niet meer zoals nu vanaf het Centraal Station vertrekken, maar krijgen station Amsterdam-Zuid als vertrek- en eindpunt. ProRail moet een keuze maken uit twee locaties voor keersporen. In Diemen gaat het om twee keersporen direct ten oosten van station Diemen-Zuid, ter hoogte van Knoopkruid, Tapijtschelp en de Venserweg. De tweede locatie is aan de westkant van station Duivendrecht. Andere locaties bij Holendrecht en de A2 zijn afgevallen.
De gemeente gaat bezwaar aantekenen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “De hogesnelheidstreinen die aankomen bij station Amsterdam-Zuid kunnen daar niet blijven staan, maar gaan verder door naar een keerspoor. Wij willen geen keersporen in Diemen, want dit leidt tot extra treinbewegingen en mogelijk geluidsoverlast. Wij weten ook niet hoe vaak en op welke tijdstippen de keersporen worden gebruikt. Daarnaast zijn wij door ProRail niet rechtstreeks geïnformeerd over het feit dat wij als een van de locaties voor keersporen zijn aangewezen. Dat hebben wij uit verslagen van vergaderingen gehaald”, aldus een woordvoerder van de gemeente.
Bron: DiemerNieuws 22 maart, pagina 1 en 3.
Diemen is een van de gemeenten waar in de de toekomst mogelijk keersporen voor hogesnelheidstreinen komen. Dit kan gevolgen hebben voor de geluidsbelasting en veiligheidsrisico's rond het spoor. Dit plan maakt deel uit van het ZuidasDok. De gemeente verzet zich tegen keersporen bij het station Diemen Zuid.
Het project de ZuidasDok is een combinatie van stedelijke ontwikkeling en verbetering van de bereikbaarheid voor het wegvervoer en openbaar vervoer. De ambitie is om het gebied Zuidas in Amsterdam verder te ontwikkelen als internationale toplocatie. Station Amsterdam Zuid zal in de toekomst een belangrijk regionaal knooppunt worden.
Dit heeft mogelijk gevolgen voor Diemen-Zuid. Binnenlandse hogesnelheidstreinen die verschillende steden in de Randstad met elkaar verbinden zullen in de toekomst niet meer zoals nu vanaf het Centraal Station vertrekken, maar krijgen station Amsterdam-Zuid als vertrek- en eindpunt. ProRail moet een keuze maken uit twee locaties voor keersporen. In Diemen gaat het om twee keersporen direct ten oosten van station Diemen-Zuid, ter hoogte van Knoopkruid, Tapijtschelp en de Venserweg. De tweede locatie is aan de westkant van station Duivendrecht. Andere locaties bij Holendrecht en de A2 zijn afgevallen.
De gemeente gaat bezwaar aantekenen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “De hogesnelheidstreinen die aankomen bij station Amsterdam-Zuid kunnen daar niet blijven staan, maar gaan verder door naar een keerspoor. Wij willen geen keersporen in Diemen, want dit leidt tot extra treinbewegingen en mogelijk geluidsoverlast. Wij weten ook niet hoe vaak en op welke tijdstippen de keersporen worden gebruikt. Daarnaast zijn wij door ProRail niet rechtstreeks geïnformeerd over het feit dat wij als een van de locaties voor keersporen zijn aangewezen. Dat hebben wij uit verslagen van vergaderingen gehaald”, aldus een woordvoerder van de gemeente.
Bron: DiemerNieuws 22 maart, pagina 1 en 3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
"Wij zijn tegen, want we zijn niet geinformeerd" dus.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
"Wij zijn tegen want wij zijn Diemen" :')
Ik heb zelf een tijdje in Diemen gewoond, en de onafhankelijkheidsdrang en dorpsmentaliteit vond ik altijd wel schattig, maar als ze met echt volkomen van de pot gerukte eisen komen, dan wordt het toch eens tijd om paal en perk te gaan stellen. En ook maar één euro vrijgeven om de gevaarlijkste spoorwegovergang van de Randstad te vervangen door een tunnel, dat zit er met die jongens ook niet in
Ik heb zelf een tijdje in Diemen gewoond, en de onafhankelijkheidsdrang en dorpsmentaliteit vond ik altijd wel schattig, maar als ze met echt volkomen van de pot gerukte eisen komen, dan wordt het toch eens tijd om paal en perk te gaan stellen. En ook maar één euro vrijgeven om de gevaarlijkste spoorwegovergang van de Randstad te vervangen door een tunnel, dat zit er met die jongens ook niet in
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Dat van de spoorwegovergang is niet waar, er zal een bedrag van 25% van de begroting beschikbaar worden gesteld als ProRail ook met geld over de brug komt voor de gewenste oplossing: Een verdiept spoor. Een andere oplossing wordt niet acceptabel geacht voor de leefbaarheid van Buitenlust: Met verhoogd spoor ontstaat een gevangenis-effect (omdat aan de andere kant de wijk volledig is omsingeld door de spoortoegang naar de Watergraafsmeer) en met een tunnel is het niet meer mogelijk om Buitenlust en de Harmonielaan per auto te bereiken.
Met betrekking tot de keersporen vind ik niet dat ze vreemde eisen stellen. Als de kans 50% is dat je die dingen op tien meter van iemands achtertuin gaat neerpoten is het wel prettig als je tegen de lokale overheid zegt dat je die intentie hebt, dan kan er altijd nog aangegeven worden of het wel of niet kan en of er iets aan het project bijgeschaafd kan worden.
En dorpse mentaliteit: Diemen wordt geroemd om zijn flexibiliteit om projecten voor elkaar te krijgen. Een ondernemer lanceert een plan voor een skibaan: De vergunning wordt nog net niet direct verstrekt. Dat de skibaan nu in Landsmeer komt is omdat het beoogde publiek daar dichterbij woont.
Met betrekking tot de keersporen vind ik niet dat ze vreemde eisen stellen. Als de kans 50% is dat je die dingen op tien meter van iemands achtertuin gaat neerpoten is het wel prettig als je tegen de lokale overheid zegt dat je die intentie hebt, dan kan er altijd nog aangegeven worden of het wel of niet kan en of er iets aan het project bijgeschaafd kan worden.
En dorpse mentaliteit: Diemen wordt geroemd om zijn flexibiliteit om projecten voor elkaar te krijgen. Een ondernemer lanceert een plan voor een skibaan: De vergunning wordt nog net niet direct verstrekt. Dat de skibaan nu in Landsmeer komt is omdat het beoogde publiek daar dichterbij woont.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Verdiept spoor :N
Dat geld is er helemaal niet. ProRail kan niet met geld over de brug komen, het geld van ProRail is van de landelijke overheid. Dat is dus een belletje met de minister plegen en hopen dat ze Diemen net zo belangrijk vindt als Almelo (niet dus...)
Heel boeiende achtertuin hoor. Stel je voor dat hier een keerspoor wordt aangelegd, nee, dan kun je als Diemenaar natuurlijk nooit meer een oog dichtdoen 's nachts... :')
Dat geld is er helemaal niet. ProRail kan niet met geld over de brug komen, het geld van ProRail is van de landelijke overheid. Dat is dus een belletje met de minister plegen en hopen dat ze Diemen net zo belangrijk vindt als Almelo (niet dus...)
http://maps.google.nl/?ll=52.335564,4.9 ... 1,,0,-3.52. Als de kans 50% is dat je die dingen op tien meter van iemands achtertuin gaat neerpoten
Heel boeiende achtertuin hoor. Stel je voor dat hier een keerspoor wordt aangelegd, nee, dan kun je als Diemenaar natuurlijk nooit meer een oog dichtdoen 's nachts... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Ja, en nu aan de andere kant van het spoor bij de Knoopkruid en Tapijtschelp?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Die hebben toch geen last van als het spoor aan deze kant van de spoorlijn wordt gebouwd...
Er zit nog een hele groenstrook tussen.
Er zit nog een hele groenstrook tussen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Waar hebben we het eigenlijk over? Er staan geluidsschermen en daarachter gaat dat ding een tijdje stilstaan. Al het licht en geluid blijft dus achter dat geluidsscherm. We kunnen ons beter druk maken over de route van de goederentreinen van Onnen naar Rotterdam die ook via Diemen Zuid rijden en veel meer herrie, risico en trillingen veroorzaken.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Wel een fijne communicatie als de gemeente Diemen hun info zelf uit verslagen moet krijgen. Dan zijn er al nutteloos veel communicatie dames en dan zitten ze nog alleen maar op hm.com ipv werken. Kom op heej :neg:
immer kwaliteits posts
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Nou ben ik niet zo erg op de hoogte van de infra rond Dmn en Dmnz maar je kan toch ook van Dmnz naar de Wgm? (evt met een flyover naar die aftakking vanaf Wp, om geen kruisende treinen te krijgen) zou dat niet een optie kunnen zijn om daar treinen te laten keren? volgens mij is daar ruimte zat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Was er niet maar een enkel spoortje tussen Amsterdam Zuid en de Watergraafsmeer? Lijkt me niet handig om daarvan afhankelijk te zijn in de dagelijkse dienstregeling. Als NS/Prorail overigens dit gebied op het oog heeft moet Diemen niet zeuren, dit is een kantorenwijk: http://g.co/maps/bzxue
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Dat keerspoor is al jaren lang een heikel punt. Dit kan nooit een verrassing voor de gemeente zijn. Ze zouden ook eens kunnen meedenken: een extra flyover naar Watergraafsmeer plus een uitbreiding van station Diemen kan ook, maar daar loopt het spoor ook in de spreekwoordelijke achtertuin van Diemenaren
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Je kan inderdaad vanaf Dmnz naar de achteringang van de Wgm. Het nadeel is daarbij dat de stroom Wp-Shl gekruisd moet worden. Een Fly-over zou dan al snel handig zijn. Die Fly-over kost echter al snel enkele tientallen miljoenen. Verder kost naar de Wgm rijden wat meer tijd waardoor de omlooptijd langer wordt en er onder de streep misschien wel een extra treinstel nodig is om Asdz-Wgm te rijden in plaats van Asdz-Dmnz. Dan is het maken van meerdere keersporen tussen de hoofdsporen in al snel een goed en goedkoop alternatief.Ennes schreef:Nou ben ik niet zo erg op de hoogte van de infra rond Dmn en Dmnz maar je kan toch ook van Dmnz naar de Wgm? (evt met een flyover naar die aftakking vanaf Wp, om geen kruisende treinen te krijgen) zou dat niet een optie kunnen zijn om daar treinen te laten keren? volgens mij is daar ruimte zat.
Als er op deze locatie een fly-over komt dan zal dat vooral zijn om de goederentreinen Wp-Asb kruisingsvrij af te handelen met Shl-Wp. De andere mogelijke locatie voor keersporen is onder de Utrechtboog op de locatie van de huidige golfbaan.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Verdiept spoor kan daar helemaal niet: De A10 ligt in de weg.Bee schreef:Dat van de spoorwegovergang is niet waar, er zal een bedrag van 25% van de begroting beschikbaar worden gesteld als ProRail ook met geld over de brug komt voor de gewenste oplossing: Een verdiept spoor.
Er kan prima een oplossing bedacht worden waarbij alleen de weg verdiept wordt en het spoor hooguit 1 meter omhoog gaat.Een andere oplossing wordt niet acceptabel geacht voor de leefbaarheid van Buitenlust: Met verhoogd spoor ontstaat een gevangenis-effect (omdat aan de andere kant de wijk volledig is omsingeld door de spoortoegang naar de Watergraafsmeer) en met een tunnel is het niet meer mogelijk om Buitenlust en de Harmonielaan per auto te bereiken.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Zo'n flyover heeft als bijkomend nut dat je makkelijker treinen via de oostkant van Amsterdam kunt omleiden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Dan moet je ook een gedeelte van de Watergraafsmeer van beveiliging kunnen voorzien om een beetje door te kunnen rijden. Dat is best een duur grapje.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Het duurste is allemaal zinloze maatregelen om de nimby-princesjes de erwt niet te hoeven laten voelen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Natuurlijk zit er een ander kostenplaatje aan als aan een paar opstelsporen, maar als je Asdz zo´n belangrijk knooppunt wil gaan maken, dan is dat wel een flinke uitbreiding in de mogelijkheden die er dan ontstaan.Klaasje schreef:Je kan inderdaad vanaf Dmnz naar de achteringang van de Wgm. Het nadeel is daarbij dat de stroom Wp-Shl gekruisd moet worden. Een Fly-over zou dan al snel handig zijn. Die Fly-over kost echter al snel enkele tientallen miljoenen. Verder kost naar de Wgm rijden wat meer tijd waardoor de omlooptijd langer wordt en er onder de streep misschien wel een extra treinstel nodig is om Asdz-Wgm te rijden in plaats van Asdz-Dmnz. Dan is het maken van meerdere keersporen tussen de hoofdsporen in al snel een goed en goedkoop alternatief.Ennes schreef:Nou ben ik niet zo erg op de hoogte van de infra rond Dmn en Dmnz maar je kan toch ook van Dmnz naar de Wgm? (evt met een flyover naar die aftakking vanaf Wp, om geen kruisende treinen te krijgen) zou dat niet een optie kunnen zijn om daar treinen te laten keren? volgens mij is daar ruimte zat.
Als er op deze locatie een fly-over komt dan zal dat vooral zijn om de goederentreinen Wp-Asb kruisingsvrij af te handelen met Shl-Wp. De andere mogelijke locatie voor keersporen is onder de Utrechtboog op de locatie van de huidige golfbaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Binnenlandse hogesnelheidstreinen. JAAAA ja :') :D _O-Bee schreef: De ambitie is om het gebied Zuidas in Amsterdam verder te ontwikkelen als internationale toplocatie. Station Amsterdam Zuid zal in de toekomst een belangrijk regionaal knooppunt worden.
Dit heeft mogelijk gevolgen voor Diemen-Zuid. Binnenlandse hogesnelheidstreinen die verschillende steden in de Randstad met elkaar verbinden zullen in de toekomst niet meer zoals nu vanaf het Centraal Station vertrekken, maar krijgen station Amsterdam-Zuid als vertrek- en eindpunt. ProRail moet een keuze maken uit twee locaties voor keersporen. In Diemen gaat het om twee keersporen direct ten oosten van station Diemen-Zuid, ter hoogte van Knoopkruid, Tapijtschelp en de Venserweg.
Nou, kijken we in 2091 nog wel eens een keertje naar hoor. De groeten!
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Aan de westkant van Duivendrecht ligt een zeeeee van ruimte voor misschien wel twee keersporen..
Ik doe ook maar wat
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Ook dat. En anders KOMEN er wat keersporen. Waar zijn ze bang voor? Het Syndroom van Kersenboogerd?
Ik kan je verklappen dat elke trein die meer dan 20 meter van je openstaande slaapkamerraam staat, NUL overlast veroorzaakt.
Ik kan je verklappen dat elke trein die meer dan 20 meter van je openstaande slaapkamerraam staat, NUL overlast veroorzaakt.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Amsterdam Zuid zal vooral functioneren als een soort doorstroomstation. De meeste treinen komen vanuit de richting van Diemen/Amsterdam Bijlmer en alleen HSL-treinen zullen gaan keren. Los van logistieke aspecten is er eigenlijk geen nut voor een Fly-over t.o.v. keerspoortjes. Dan is het wel erg duur.Ennes schreef:Natuurlijk zit er een ander kostenplaatje aan als aan een paar opstelsporen, maar als je Asdz zo´n belangrijk knooppunt wil gaan maken, dan is dat wel een flinke uitbreiding in de mogelijkheden die er dan ontstaan.
Bovendien is de logistiek sowieso al lastig op Amsterdam Zuid omdat daar nooit genoeg capaciteit zal zijn om uitgebreid te gaan aftappen en bij te plaatsen, laat staan dat er veel ruimte op het spoor over is om die treinen aan en af te voeren.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Ik heb zo'n vermoeden dat door de integratie van de HSL in de HRN-concessie de besluitvorming over deze keersporen nog wel eens helemaal opnieuw zou kunnen moeten. Ik kan me niet voorstellen dat NS nog steeds al zijn binnenlandse HST's op Asdz wilt laten eindigen als ze ook gewoon naar Alm en Zl mogen rijden. Ook krijgen ze de mogelijkheid om een deel naar Asd en een deel via Asdz te laten rijden. De enige treinen waar Amsterdam Zuid in de toekomst een logisch eindpunt voor wordt zijn de internationale HST's uit Brussel, Parijs of Londen. Voor die relatief kleine aantallen kan een stroomlijning van de route naar Watergraafsmeer weleens een stuk economischer kunnen blijken.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Dat speelt ook nog mee. Maar gezien de toekomstige treinaantallen op de Zuidtak schat ik in dat een stroomlijning naar de Wgm duurder is dan twee keerspoortjes op het bestaande dijklichaam. Die keerspoortjes zijn in principe niet veel meer dan zes wissels, wat spoor en een aantal seinen.
Re: Diemen: Keersporen HSL ongewenst
Dat zou de allergoedkoopste optie zijn, maar ik denk dat NSHispeed nog wel graag naar Wgm wilt rijden met Thalys'en en mogelijk Eurostars om schoon te maken enzo. Aan de andere kant lukt het nu ook om de ICE op de Zaanstraat schoon te maken. Na een iets betere kijk op het sporenplan zie ik trouwens dat het nu ook zeker niet slecht is. Treinen vanuit Wgm kunnen wachten met vertrekken tot er een gaatje vrijkomt en treinen naar Wgm kunnen op spoor 111 bij Dmnz wachten tot ze de baan kunnen oversteken. Voor alleen Thalys en Eurostar lijkt me dat genoeg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten