Freek schreef:Los van de vraag of gratis nu bestaat of niet. Zeker is wel dat alleen gratis ov niet werkt. Trekt niet meer passagiers aan, of in ieder geval niet de groep die je wil bereiken.
Zie bijvoorbeeld Nijmegen. Daar was het ov voor 65+'ers gratis. Nu is een eigen bijdrage van 20 euro per jaar nodig: gevolg voor het gebruik: nul. Even veel (of weinig) gebruik in de gratis periode.
Beetje vreemd-de klacht is altijd dat als het gratis wordt gemaakt-voor een groep of voor iedereen, dat vooral de ''fiets'ritjes vervangen worden door gratis busritjes. Net zoals alle busboeren de wegval van de enorme studentenstromen vrezen als die OVkaart voor hun zou wegvallen-en ik denk terecht.
Dus het trekt wel extra reizigers-maar helaas dus niet die groep reizigers die je juist weg zou willen hebben-die in hun auto de doorstroming belemmeren.
In de grote stad Bangkok is al sinds enkele jaren een deel van de gewone regeringsbussen gratis-er staat (in het Thai, dus de westerling kan dat niet lezen) op dat het ''gratis vervoer voor de armelui'' is! Sommigen wachten er extra lang op dat zo'n bus langs komt-vooral scholieren na school, kunnen ze die 20 ct verpatsen, de meesten maakt het niets uit.
In EUR is het vooral in FRankrijk dat enkele steden gratis vervoer hebben-sommige enkel voor hun eigen inwoners. Maar heel goedkoop vervoer is daar meer bon ton-1 eur, of streeklijnen (tot 80/100 km-als je goed uitkient voor 1,50 of 2€. dat lijkt weer wel goed te werken.