ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Bram »

ÖBB rijtuigen naar Benelux treindienst
maandag 28 maart 2011

Binnenkort zullen ook rijtuigen van de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) dienst gaan doen in de Benelux. Vanaf 4 april zal de Fyra door gaan rijden naar Breda. Om dat mogelijk te maken gaat er materieel van de Benelux over naar de Fyra. De Benelux krijgt op haar beurt rijtuigen van de ÖBB in omloop.

De Oostenrijkse rijtuigen zullen worden gehuurd van de ÖBB. De rijtuigen werden in het verleden door de ÖBB gebruikt in internationale treindiensten. Daardoor is de toelating op het Nederlandse en Belgische spoor geen probleem. De rijtuigen zullen blijven in de oorspronkelijke kleuren. In totaal wordt er één trein samengesteld met de gehuurde rijtuigen.

Van treinreiziger.nl link
-

Ik heb deze rijtuigen al een aantal keren gespot in de trein van 17:53 vanuit Amsterdam. Is er een of ander tabel van de precieze inzet beschikbaar? - Dat terzijde, wat zouden de motieven van NS kunnen zijn om juist deze rijtuigen te huren? Stonden er niet nog wat ICK stammen in Nijmegen?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Raymond »

ICK heeft een draaistelrevisie nodig voordat ze weer in dienst mogen en dat is het geld niet waard. De Belgische rijtuigen die er eerst reden zijn verdwenen na problemen met de vertrekprocedure en dan is het puur afgaan op beschikbaarheid en kosten wat je gaat huren.

Stammetje hoort normaal gesproken in de treinen t9216 (vertrek 6.53 uit Amsterdam), t9221 (aankomst 14.09 in Amsterdam), t9252 (15.53 uit Amsterdam) en t9257 (aankomst 23.09 in Amsterdam) te zitten, maar rijdt volgens berichten ook regelmatig niet of op een andere tijd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Daniel »

Er is ook nog een kortere omloop waarin ze weleens rijden (met slechts één slag Asd - Brusz - Asd). Dat is de dienst waarin alles wat onderhoud moet hebben geregeld wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Caspar »

Zag 'm vrijdag rijden met 9 rijtuigen, is dat normaal? Er reden 3 ICRm rijtuigen in.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Klaasje »

De Belgische rijtuigen moesten terug omdat ze die zelf nodig hadden in België. Daar zijn in de reguliere treinen tijdelijk zelfs slaaprijtuigen gebruikt.
Oorspronkelijk zouden deze rijtuigen ook met dezelfde vertrekprocedure worden ingezet maar er zit een extra functie op deze rijtuigen, (en op de traxx.) die een andere vertrekprocedure mogelijk maakt die nu dus ook gebruikt wordt. Dit laatste inderdaad dankzij klachten van het treinpersoneel.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door mb90 »

@ Caspar: Normaal zijn het er 6. Volgens mij 5x 2e klas en 1x 1e klas. In de t9252 reden er vrijdagmiddag in ieder geval 6 mee van Schiphol naar Rotterdam.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door TheKnitter »

Daniel schreef:Er is ook nog een kortere omloop waarin ze weleens rijden (met slechts één slag Asd - Brusz - Asd). Dat is de dienst waarin alles wat onderhoud moet hebben geregeld wordt.
Dat zijn t9228 en t9233, de onderhoudslag word dat genoemd.
Anders gewoon in t9216, t9221, t9252 en ten slotte t9257
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door microshit »

Sorry bij voorbaat voor deze kick, maar is de inzet van deze ÖBB rijtuigen nog steeds onveranderd, en met zekerheid te vinden in de t9216 ??
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Fles »

zekerheid :') s9200 :')

Veel succes :pos:
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door microshit »

Daarom vertrekken we ook al een uur eerder dan strikt noodzakelijk ;p
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door mb90 »

Volgens mij is er nu geen peil op te trekken. Ik heb de stammen al in elke omloop zien rijden, dus het is vrees ik gewoon een grote gok en hopen dat je snel een stam treft.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Anne »

Is de stam al weer compleet??
Vorige maand was er maar een 1e klas rijtuig.
Dat zat toen midden in de trein (i.p.v. een aan beide zijden)
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: ÖBB-rijtuigen in de Benelux

Bericht door Gekko123 »

Er rijdt al een behoorlijke tijd een stam met de volgende opbouw: BBABBA. Daar zit dus een eerste klas in het midden en niet aan beide uiteinden. Om de een of andere reden tref ik altijd ICRm aan als ik met de s9200 ga...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten