Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Daniel »

Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker
ROTTERDAM - De kans bestaat dat de ombouw van het NS-spoor Hoekse Lijn (Rotterdam-Hoek van Holland) tot metroverbinding niet doorgaat. In de exploitatie gaapt een nog onbekend financieel tekort, wat het toekomstige lightrailproject onder grote druk heeft gezet.
De Rotterdamse vervoerswethouder Jeannette Baljeu, die ook bestuurder is van de Stadsregio Rotterdam, kon gisteren niet zeggen hoe groot het gat is. ,,Het besluit go of no go wordt in januari 2009 genomen. We kunnen nog altijd terug,'' zei Baljeu in een vergadering van de Stadsregio. Zij hoopt dat het minister van Verkeer en Waterstaat wil bijspringen. Naar verluidt gaat het om een tekort van enkele miljoenen.
De Schiedamse wethouder Yorick Haan stelde gisteren voor maar een streep te halen door de plannen. Projectmanager Johan Dolman hoopt eind 2011 met de exploitatie van de metro te kunnen beginnen.

Bron: AD - Rotterdam, 5 september 2008 via OV Nieuwsbrief 719
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Ruben »

Wat ook zou betekenen dat er geen viersporigheid tussen Schiedam-Centrum en Rotterdam komt voor het baanvak van/naar Delft. En als het geheel toch viersporig moet gaan worden van Rijswijk tot aan Rotterdam, dan moet je weer extra investeren om alsnog die 2 extra sporen daarbij te krijgen. Wat gaat uiteindelijk meer kosten? ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door mb90 »

De goedkoopste manier is een spreekverbod voor de gemeente Schiedam. :P Het klinkt misschien gek, maar die gemeente is echt overal op tegen. Ze willen Rotterdam Airport sluiten door de zogenaamde overlast, ze willen de snelweg A4 tussen Delft en Schiedam niet (is niet echt relevant voor hier, maar ook daar zijn ze op tegen) en nu dit weer. En zonder de al genoemde 4-sporigheid kan station Schiedam Spaland niet geopend worden en dan lopen ze ook weer te klagen in Schiedam.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Karl »

Schiedam heeft wel een punt natuurlijk. De situatie voor Schiedam verbetert niet echt wanneer de Hoekse Lijn naar de RET gaat.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Daniel »

Tja, ik heb nou nooit gesnapt wat nu het voordeel moet zijn als je dat traject vanaf Schiedam verder laat lopen over de Calandlijn van de metro.
Wat levert het nu op:
- een lagere frequentie in de spits (wat niet erg verstandig lijkt, in de spitsrichting zitten de treintjes goed vol)
- extra overstappen voor reizigers die niet in het centrum van Rotterdam moeten zijn
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door mb90 »

@ Karl: Dat is inderdaad wel zo. Het is alleen een frequentieverhoging van elke 15 naar elke 10 minuten en meer rechtstreekse verbindingen naar het Vlietland Ziekenhuis bij station Nieuwland.

@ Reiziger Ddrs: Het is de bedoeling dat dan in de spits de metro's van en naar Ommoord ook de Hoekse Lijn op gaan en dan tot Vlaardingen Centrum gaan rijden. Zo gaat de frequentie dus iets omhoog, zeker als ze de metro's naar Ommoord en Nesselande dan op elkaar afstemmen, tot een mooie 5 minuten dienst.
Laatst gewijzigd door mb90 op wo 10 sep 2008, 22:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Karl »

mb90 schreef:Dat is inderdaad wel zo. Het is alleen een frequentieverhoging van elke 15 naar elke 10 minuten en meer rechtstreekse verbindingen naar het Vlietland Ziekenhuis bij station Nieuwland.
Maar met welke frequentie rijdt de rest van het OV daar? Als dat nog wel in "15 of "30 rijdt schiet er maar een deel iets mee op. Moet je verder dan het station zijn, dan schiet je er verder niets mee op.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Geert »

mb90 schreef:De goedkoopste manier is een spreekverbod voor de gemeente Schiedam. :P Het klinkt misschien gek, maar die gemeente is echt overal op tegen. Ze willen Rotterdam Airport sluiten door de zogenaamde overlast, ze willen de snelweg A4 tussen Delft en Schiedam niet (is niet echt relevant voor hier, maar ook daar zijn ze op tegen) en nu dit weer. En zonder de al genoemde 4-sporigheid kan station Schiedam Spaland niet geopend worden en dan lopen ze ook weer te klagen in Schiedam.
Zoals Karl al zegt; Schiedam heeft wat betreft de Hoekse Lijn wel een punt. Ik ben persoonlijk ook geen groot voorstander van om het ding de Calandlijn op te sturen, aangezien ik vrijwel altijd of op Rotterdam Centraal (of nabije omgeving) moet zijn of daar moet overstappen. Komende uit de richting Hoek van Holland zou dat dus extra overstappen moeten betekenen.
De meeste mensen stappen in de spits overigens uit in Schiedam en nemen daar een trein richting Delft/Den Haag/Leiden en verder. Buiten de spits gaat een groot deel van de reizigers door naar Rotterdam Centraal (of komt daar vandaan).

Wat betreft de A4 en de vliegtuigen: dat speelt al jaren, maar ik kan uit jarenlange ervaring bevestigen dat die vliegtuigen erg lawaaiig zijn in Schiedam en Vlaardingen (en het zijn er vooral de laatste jaren ook meer geworden, dus het argument 'dat je dat kon weten' gaat niet helemaal op). En de A4... Tja :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Daniel »

@mb90: aah, het werd een 10-minutendienst in het dal?... ik meen eerder gelezen te hebben dat ze om de 20 minuten gingen rijden in de daluren en 2x zo vaak in de spits.
Geert schreef:De meeste mensen stappen in de spits overigens uit in Schiedam en nemen daar een trein richting Delft/Den Haag/Leiden en verder. Buiten de spits gaat een groot deel van de reizigers door naar Rotterdam Centraal (of komt daar vandaan).
Dan wil ik niet weten hoe vol die trein voor Schiedam zit... de enkele keer dat ik zo vroeg in Rotterdam ben dat m'n trein nog moet aankomen komt er toch nog een zeer aanzienlijke hoeveelheid reizigers uit. Da's dan wel in de vroege spits, dan komt 'ie eigenlijk altijd met staanplaatsen aan in Rotterdam.

Zelf reis ik er nu eigenlijk altijd nogal tegen de spitsrichting in... 's ochtends gaat dan het meeste verkeer naar Vlaardingen Centrum (en in iets mindere mate Vlaardingen Oost) en komt vanaf Rotterdam Centraal, 's middags wordt het pas vanaf Vlaardingen Centrum een beetje druk en blijft het meeste toch echt tot Rotterdam Centraal zitten.
Daarbij neem ik dan even het kleine piekje reizigers wat Rotterdam C. - Schiedam C. reist niet mee omdat die natuurlijk nog voldoende alternatieven houden (zeker omdat Schiedam C. ook een IC station zou worden).

@Karl: je hebt natuurlijk niet zo gek veel ander OV waarop het relevant is aan te sluiten... 55 en 57 in Vlaardingen zijn halfuursdiensten, die aansluiting gaat er dus zowiezo niet op achteruit. Lijn 56 gaat om de 10 minuten in de spits en krijgt dus juist betere aansluitingen (in theorie, je kan ook steeds 10 minuten moeten wachten immers).
In Maassluis heb je nog de pont naar Rozenburg wat ook een 10-minutendienst in de spits is en een 20-minutendienst in het dal, dus ook daar kan je spreken van een vooruitgang in de aansluitingen (in de daluren is het nu onmogelijk de trein van .47 te halen en moet je voor die van .32 net geluk hebben)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Vinny »

Karl schreef:Schiedam heeft wel een punt natuurlijk. De situatie voor Schiedam verbetert niet echt wanneer de Hoekse Lijn naar de RET gaat.
De lijn openbaar aanbesteden :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Vinny »

mb90 schreef:zonder de al genoemde 4-sporigheid kan station Schiedam Spaland niet geopend worden en dan lopen ze ook weer te klagen in Schiedam.
Schiedam Kethel was het toch?
Op dit moment is het plan om wel degelijk volgens een 6/6 dienstregeling tussen Delft en Rotterdam Centraal te rijden, dat kan zonder station Schiedam Kethel, en met stops te Delft en Schiedam voor alle intercity's net aan worden ingepast op een vier sporigtracé. Maar dan wel ook nét aan, en bij de kleinste verstoring ligt de dienstregeling voor uren op zijn gat... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Karl »

Vinny schreef: De lijn openbaar aanbesteden :idea:
Bij SRR als het iets is wat op rails rijdt? Grapjas. Was het maar zo'n feest.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Op dit moment is het plan om wel degelijk volgens een 6/6 dienstregeling tussen Delft en Rotterdam Centraal te rijden, dat kan zonder station Schiedam Kethel, en met stops te Delft en Schiedam voor alle intercity's net aan worden ingepast op een vier sporigtracé. Maar dan wel ook nét aan, en bij de kleinste verstoring ligt de dienstregeling voor uren op zijn gat... :roll:
Dat moet makkelijk passen op een viersporig trace. Op een tweesporig baanvak wordt het wel krap en moet je je dienstregeling vastleggen op de flessenhals (je hebt dan maar 1 alternatief, en dat is inderdaad zonder extra stops), maar op een viersporig baanvak zie ik het probleem echt niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door reisthijs »

Het zou - bij een verder tweesporig baanvak - net iets minder krap kunnen worden als in Schiedam het nu ontbrekende spoor 4 wordt aangelegd. Daar is ooit speciaal ruimte voor opengelaten tussen de sporen 3 en 5, zodat je een passeerspoor kan maken voor treinen die niet in Schiedam stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Het zou - bij een verder tweesporig baanvak - net iets minder krap kunnen worden als in Schiedam het nu ontbrekende spoor 4 wordt aangelegd. Daar is ooit speciaal ruimte voor opengelaten tussen de sporen 3 en 5, zodat je een passeerspoor kan maken voor treinen die niet in Schiedam stoppen.
Maar het idee is om alle intercity's juist wel in Schiedam te laten stoppen, dus dan heb je dat spoor niet nodig.
@Reiziger Ddrs: het is inderdaad tot Schiedam nog voller...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ombouw van Hoekse Lijn tot metro onzeker

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:
Vinny schreef:Op dit moment is het plan om wel degelijk volgens een 6/6 dienstregeling tussen Delft en Rotterdam Centraal te rijden, dat kan zonder station Schiedam Kethel, en met stops te Delft en Schiedam voor alle intercity's net aan worden ingepast op een vier sporigtracé. Maar dan wel ook nét aan, en bij de kleinste verstoring ligt de dienstregeling voor uren op zijn gat... :roll:
Dat moet makkelijk passen op een viersporig trace. Op een tweesporig baanvak wordt het wel krap en moet je je dienstregeling vastleggen op de flessenhals (je hebt dan maar 1 alternatief, en dat is inderdaad zonder extra stops), maar op een viersporig baanvak zie ik het probleem echt niet.
typo. Ik bedoelde dus een níet viersporig tracé :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten