BRONDe eerste proef met de hogesnelheidgoederentrein van het Europese samenwerkingsverband Eurocarex is geslaagd. De trein arriveerde woensdagochtend kort na middernacht in Londen nadat hij dinsdagmiddag om 16.42 uur in Frankrijk op Lyon-St Euxpéry Airport was vertrokken.
Na een stop op Parijs Charles de Gaulle Airport voerde de trip via de Eurotunnel richting de Britse hoofdstad. Doel van de proef was aantonen dat de trein probleemloos door de Eurotunnel kan rijden.
De trein, vooral bedoeld voor het vervoer van postpakketten, stond in Parijs ongeveer een uur stil vanwege het ophalen van een extra lading vracht en een persmoment. Uiteindelijk kwam hij na ruim 7 uur in Londen aan.
Capaciteit
De hogesnelheidsgoederentrein heeft een capaciteit van 120 ton vracht. Dat staat gelijk aan ten minste 7 trucks of 7 Boeing 737 vrachtvliegtuigen. Hij moet een duurzaam alternatief worden voor vrachtverkeer over de weg. Met Alstom en Siemens wordt inmiddels onderhandeld over een totaalbestelling van 25 van deze hogensnelheidsgoederentreinen.
Het is de bedoeling dat de trein na 2015 operatief wordt. Met welke snelheid hij straks over het spoor raast, is nu nog niet te zeggen. Daarvoor is Eurocarex afhankelijk van zaken als dienstregelingen en de drukte op het spoor op bepaalde tijdstippen.
Eurocarex werkt onder andere samen met de luchthavens van Amsterdam, Parijs (Charles de Gaulle) en Luik, en infrastructuurmanagers als Eurotunnel, High Speed 1 en Réseau Ferré de France. Het heeft klanten als Air France Cargo, FedEx, WFS en Geodis.
Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocarex
Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocarex
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
Leuk, maar we hadden toch al een TGV La Poste? Waarom moet dat tot 2015 duren?
Las overigens ook dat UPS, nieuwe eigenaar TNT Express, de luchtvaart tak gaat afstoten.
Las overigens ook dat UPS, nieuwe eigenaar TNT Express, de luchtvaart tak gaat afstoten.
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
Ik weet niet hoor, maar lijkt me dat er treinen bijgebouwd moeten worden… 25 dus in totaal waar nu over onderhandeld wordt. Voordat die af en getest zijn ben je wel drie jaar verder… Of zoals in het geval van de Fyra twaalf jaar verder. :Dwebguy schreef:Waarom moet dat tot 2015 duren?
Misschien dat dit weer een impuls is voor onze noodlijdende HSL. :pos:
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
Worden er nog andere dingen mee vervoerd dan post?
Ik vraag me trouwens af hoe dat nu met onderhoud zit, de Fransen sluiten hun hogesnelheidsnet quasi dagelijks af voor nachtelijk onderhoud.
Ik vraag me trouwens af hoe dat nu met onderhoud zit, de Fransen sluiten hun hogesnelheidsnet quasi dagelijks af voor nachtelijk onderhoud.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
Ik zat te denken aan snijbloemen en zo, vanaf de veiling in Aalsmeer ben je zo op Schiphol en een dag later heb je verse snijbloemen in zuid-Spanje bijvoorbeeld :)Stéphane schreef:Worden er nog andere dingen mee vervoerd dan post?
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
De Fransen kunnen natuurlijk ook altijd mediterraan fruit naar hier sturen, olijfjes,appelsientjes,...
Zijn er eigenlijk ergens foto's te vinden van die trein?
Zijn er eigenlijk ergens foto's te vinden van die trein?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
Overigens was er idd een "Overnight Express", een nachttrein die ook aantal goederenwagens aan de haak had en er voor zorgde dat ze in Milaan verse bloemen hadden de volgende dag. Was geen succes, o.a door Hoofdorp Opstel, nogsteeds een pijnpunt
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
Moet je ook maar een "Hoofddorp Langsrij" aanleggen, misschien helpt dat
Re: Succesvolle proefrit hogesnelheidsgoederentrein Eurocare
Dat was ooit wel het plan ja. Er zou een enorm goederenoverslagcentrum gebouwd worden bij De Hoek. Nooit meer wat over gehoord natuurlijk... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten