Chipkaart, huidige stand van zaken.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Klaasje »

Leesvoer
Een aantal punten uit de brief:
  • NS denkt na over verchipte enkele reizen
  • Er komt een verchipte railrunner
Verder is dit wel een mooie quote over de tariefsystemen en het "dubbele" opstaptarief:
De kwartiermaker heeft opdracht gekregen om te komen tot een concrete oplossing voor het probleem van het dubbel opstaptarief in de treinralketen. Daarnaast zal de kwartiermaker nader onderzoek uitvoeren naar enkelvoudig in- en uitchecken in de treinrailketen. Ook komt de kwartiermaker met voorstellen voor een structuur, die zorg draagt voor een krachtige coördinatie en effectieve en efficiënte besluitvorming betreffende de OV-chipkaart op terreinen die concessie overstijgend zijn en die landelijk impact hebben. Daarbij is specifiek aandacht gevraagd voor de rol en positie van TLS.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Freek »

Staan inderdaad leuke dingen in. Bijlage met gemiste uitchecks is ook interessant. Veolia doet het bijvoorbeeld erg goed en heeft een laag percentage gemiste check-outs. Syntus echter, met dezelfde softwareleverancier, kent veel gemiste checkouts. iemand een verklaring?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door webguy »

Veolia is een duidelijkere overstap? Vind Syntus in Arnhem best verwarrend - Sonsbeekzijde staat bijvoorbeeld NS en Syntus paal met rug naar elkaar. "Werkt kaart niet bij ene? Oh, dan maar bij andere proberen" is bekend gevolg...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Fles »

zeide :cry:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Aking »

Dat is toch van spinnen waar ze truien van maken? :Y
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Fles »

Aking schreef:Dat is toch van spinnen waar ze truien van maken? :Y
:D nee. ook DAT is "zijde" :Y

Maar ik zal zo nog even inhoudelijk worden.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Fles »

Klaasje schreef:Verder is dit wel een mooie quote over de tariefsystemen en het "dubbele" opstaptarief:
De kwartiermaker heeft opdracht gekregen om te komen tot een concrete oplossing voor het probleem van het dubbel opstaptarief in de treinralketen. Daarnaast zal de kwartiermaker nader onderzoek uitvoeren naar enkelvoudig in- en uitchecken in de treinrailketen. Ook komt de kwartiermaker met voorstellen voor een structuur, die zorg draagt voor een krachtige coördinatie en effectieve en efficiënte besluitvorming betreffende de OV-chipkaart op terreinen die concessie overstijgend zijn en die landelijk impact hebben. Daarbij is specifiek aandacht gevraagd voor de rol en positie van TLS.
Oftewel: we zijn al een jaar of 5 totaal redeloos aan het broddelen, en we gaan nu een verbeteringsslag doorvoeren die voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid neerkomt op een serieuze poging tot een concept van een begin van nadenken over hoe het eigenlijk zou kunnen zijn als we een weldoordacht systeem zouden hebben willen invoeren. Stel dat he.

Ik bedoel, dat zou toch fantastisch zijn. Dat je eerst verklaart het wiel uitgevonden te hebben, dat je vervolgens rolschaatsen, skelters, auto's, treinen en bussen verplicht op die dingen te gaan rijden, en dat je DAN, een "kwartiermaker" de opdracht geeft om eens kritisch te kijken naar of die dingen nou beter vierkant of driehoekig kunnen zijn. OF :idea: misschien wel NOG een andere vorm moeten hebben _O_ Oeh wat zijn we toch innovatief denkend bezig _O_
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Klaasje »

Eens dat het eigenlijk te triest voor woorden is dat het nu pas echt wat aan gedaan wordt maar aan de andere kant leek het er lang op dat het helemaal niet zou gebeuren en is het maar beter ook dat er eindelijk wat aan gedaan wordt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Freek »

webguy schreef:Veolia is een duidelijkere overstap? Vind Syntus in Arnhem best verwarrend - Sonsbeekzijde staat bijvoorbeeld NS en Syntus paal met rug naar elkaar. "Werkt kaart niet bij ene? Oh, dan maar bij andere proberen" is bekend gevolg...
Nee dat is het denk ik niet. Veolia scoort overal laag ook in gebieden waar ze geen trein rijden. Moet dus iets anders zijn. Bovendien is me niet duidelijk of dit alleen bus of ook treincijfers zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:
webguy schreef:Veolia is een duidelijkere overstap? Vind Syntus in Arnhem best verwarrend - Sonsbeekzijde staat bijvoorbeeld NS en Syntus paal met rug naar elkaar. "Werkt kaart niet bij ene? Oh, dan maar bij andere proberen" is bekend gevolg...
Nee dat is het denk ik niet. Veolia scoort overal laag ook in gebieden waar ze geen trein rijden. Moet dus iets anders zijn. Bovendien is me niet duidelijk of dit alleen bus of ook treincijfers zijn.
Ik moet zeggen dat de bebording op Nijmegen CS bij het overstappunt van Veolia op NS en vice versa anders wel heel duidelijk zijn. Maar wellicht zijn dat wel NS borden. Ik weet niet hoe het bij andere overstapstations van Veolia en NS is.
"Een touringcar is geen bus"
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Fles »

Waarom is dat eigenlijk niet landelijk éénvormig? In Amersfoort staan heel andere palen dan in de rest van het land. Van die hoge met lichtbakpictogrammen en zo.

Afbeelding

Afbeelding

Dat heb ik verder nog nergens gezien. Niet bij Nijmegen (NS - Veolia), niet in Geldermalsen (NS - Arriva) en ook niet in Zutphen (NS - Syntus) :N
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Geert »

Het is toch om te huilen dat je zo'n kreupel overstappunt moet realiseren omdat er een technisch verbetering van een papieren kaartje ingevoerd wordt :')
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Anne »

Wordt in december nog leuker in Zutphen.
NS <> Syntus
NS <> Arriva
Arriva <> Syntus
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Daniel »

@Fles: maak van palen maar enkelvoud, het is er vooralsnog nogsteeds maar eentje. Opstellingen naast elkaar van de cico's komen wel op elk perron reeds voor.
Waarbij het in Amersfoort ook niet helpt dat de cico's er op een geel of blauw stickertje na exact hetzelfde uit zien... heb in 't voorbijlopen al meer dan eens iemand zien uitchecken bij Connexxion gevolgd door inchecken bij Connexxion waar de eerste toch echt een checkout bij NS had moeten zijn gezien de richting waar de reiziger vandaan kwam :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door VIRM »

Wat ik mij afvraag: heeft men al enig idee over de invoering van de verchipte OV-Begeleiderskaart? Daar hoor je echt helemaal niks over, terwijl het niet zo moeilijk hoeft te zijn lijkt mij.
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Freek »

Wat betreft de overstapmeubels (ja zo heten die dingen echt). Het begon ooit met iemand die bedacht dat het handig was dat elke vervoerder zijn paaltjes moet hebben. Vervolgens bedacht iemand dat het onduidelijk was. Persoon 3 bedacht vervolgens een bord. Persoon 4 bedacht dat het bord onduidelijk was. Persoon 5 bedacht een werkgroep Route Signing and Branding (of voor intimi RSB). De RBS ging aan slag en bedacht dat de roze borden zoals ze o.a in Hengelo, Zutphen, Arnhem en Nijmegen staan niet goed genoeg waren en bedachten het overstapmeubel CXX-stijl zoals die in Amersfoort staat. Dat is natuurlijk een proef moet later nog worden uitgerold over heel NL (met natuurlijk een aanpassing). Persoon 6 is helaas nog niet in beeld, rol van persoon 6 is dat deze bedenkt dat Zutphen het eerste station met 3 vervoerders wordt en dus niet past binnen de huidig RSB.

Owja, jullie snappen mijn ondertoon toch wel. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Suus »

En dan ben je het stickerteam van Amsterdam Bijlmer ArenA nog vergeten. Daar bleek de oplossing uiteindelijk gewoon de poortjes verplaatsen, wat iedereen al veel langer wist :6
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door hauptbahnhof »

Op Amstelstation hebben ze (waarschijnlijk gewoon de servicemedewerkers op het station) A4tjes uitgeprint met T R E I N en M E T R O, en elk zo'n A4tje aan een poortje geplakt. Kijken of dat werkt. :roll:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door find_your_spot »

hauptbahnhof schreef:Kijken of dat werkt. :roll:
Nee, want reizigers lezen niet.
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Fles »

hauptbahnhof schreef:Kijken of dat werkt. :roll:

Zou me verbazen :N
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Anne »

Daniel schreef:Waarbij het in Amersfoort ook niet helpt dat de cico's er op een geel of blauw stickertje na exact hetzelfde uit zien... heb in 't voorbijlopen al meer dan eens iemand zien uitchecken bij Connexxion gevolgd door inchecken bij Connexxion waar de eerste toch echt een checkout bij NS had moeten zijn gezien de richting waar de reiziger vandaan kwam :wink:
Om het onderscheid nog duidelijker te maken een wat groter bord erbij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Suus »

Maar als je blind bent is het nog steeds onbruikbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hartje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 23:36

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door hartje »

beste mensen,
ik ben hier nieuw , heb dit forum gisteren ontdekt.
gelukkig woon ik in het noorden des lands, daar is het nog niet zo ingewikkeld.
maar ik reis wel eens naar utrecht,
het is nog steeds te doen,
ik heb een visuele handicap.
zie nog 5 procent.
wij mogen ons kaartje nog steeds in de trein kopen als
we onze begeleiderskaart bij ons hebben,
en we kunnen overstap hulp krijgen.
op zich red ik me best, en de medereizigers helpen me altijd waar ik hulp nodig heb,
hier ben ik dan ook erg blij mee.
deze week gaat mijn reis weer naar houten naar die ziezoobeurs
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door waldo79 »

Blij dat je prettig geholpen wordt in het OV. Zo kan het ook :pos:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Chipkaart, huidige stand van zaken.

Bericht door Joshua »

Ik roep het nog steeds; MAAK GEWOON 1 OV PAAL VOOR DE TREIN.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten