CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
CDA wil Noord/Zuidlijn doortrekken
De Kamerfractie van het CDA wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) onderzoek laat doen naar het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Het CDA wil niet dat de nieuwe metrolijn, die eind 2017 moet gaan rijden, eindigt op station Zuid.
Verlenging naar Schiphol is een lang gekoesterde wens van Amsterdam, maar er is nooit diepgaand onderzocht wat de kosten zijn.
Vorige maand werd officieel besloten dat de metrolijn in de toekomst niet naar Amstelveen gaat, zoals ook jaren de bedoeling was van de gemeente. Het CDA vindt dat een verstandig besluit. Zo'n uitbreiding is niet echt noodzakelijk en met het oog op de crisis te kostbaar. Maar doortrekken naar Schiphol zou een serieuze en haalbare optie kunnen zijn, verwacht CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
Bron: Parool
De Kamerfractie van het CDA wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) onderzoek laat doen naar het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Het CDA wil niet dat de nieuwe metrolijn, die eind 2017 moet gaan rijden, eindigt op station Zuid.
Verlenging naar Schiphol is een lang gekoesterde wens van Amsterdam, maar er is nooit diepgaand onderzocht wat de kosten zijn.
Vorige maand werd officieel besloten dat de metrolijn in de toekomst niet naar Amstelveen gaat, zoals ook jaren de bedoeling was van de gemeente. Het CDA vindt dat een verstandig besluit. Zo'n uitbreiding is niet echt noodzakelijk en met het oog op de crisis te kostbaar. Maar doortrekken naar Schiphol zou een serieuze en haalbare optie kunnen zijn, verwacht CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
Bron: Parool
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Dan is de vraag hoeveel zin het traject van buslijn 310 tussen Amsterdam Zuid en Schiphol NS/Plaza nog heeft. Maar de metro is wel een beter alternatief dan de 310 wanneer er problemen zijn bij de NS rondom Schiphol.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Voordeel is dat het centrum van Amsterdam zonder overstap op Amsterdam Centraal of een ander station bereikbaar is.
Echter gaan er vanuit Amsterdam Zuid dacht ik zo'n 12 treinen per uur naar Schiphol. Dus dan gooi je er eigenlijk nog meer capaciteit bij. Is dat echt nodig?
Echter gaan er vanuit Amsterdam Zuid dacht ik zo'n 12 treinen per uur naar Schiphol. Dus dan gooi je er eigenlijk nog meer capaciteit bij. Is dat echt nodig?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Ik doe ook maar wat
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Nee.JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Als die een keer gerealiseerd wordt rondom de eeuwwisseling bedoel je? Tot die tijd is het misschien een strak plan iets meer te doen met de N/Z-lijn dan 'm enkel dat knullige stukje Buikslotermeerplein-Station Zuid op en neer te laten pendelen. De lijn in z'n huidige vorm gaat natuurlijk helemaal nergens over gezien de ellende, tijd en geld dat erin gestoken is. Met een directe doortrekking naar Schiphol wordt het tenminste nog een waardig project. Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is.Ardan schreef:Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Bovendien is de HSL stop juist van belang voor ri. Rotterdam - Brussel - Parijs.R-Flow schreef:Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Het meest voor de hand liggende antwoord lijkt me dat die bus hier wordt vervangen door de metro. Ik neem tenminste aan dat die metro niet non-stop van Zuid naar Schiphol zal rijden maar dat er nog een paar tussenstations komen. Misschien is het mogelijk (een deel van) de busbaan van lijn 310 om te bouwen tot metrolijn?Edwin schreef:Dan is de vraag hoeveel zin het traject van buslijn 310 tussen Amsterdam Zuid en Schiphol NS/Plaza nog heeft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Is dat nodig dan? Het is een van DE knooppunten in het nationaal spoorwegennet.R-Flow schreef:Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Je wil met de metro over de A10? Dat is namelijk tussen Zuid en afslag Sloten de busbaan… Denk verder dat niemand zit te wachten op metro en bus die dezelfde baan delen, al helemaal niet gelijkvloers. Tussen de Nieuwe Meer en Schiphol Plaza rijden er immers ook andere buslijnen over die busbaan en zijn er kruisingen met andere wegen.reisthijs schreef:Misschien is het mogelijk (een deel van) de busbaan van lijn 310 om te bouwen tot metrolijn?
Juist daarom toch? Al die bussen rijden er toch ook met een reden naartoe of niet dan? Daarnaast heb je een aantal andere locaties langs het traject die profijt kunnen hebben van een betere OV-verbinding. Riekerpolder of Ringvaart als eindpunt is het ook niet helemaal… Typisch gevalletje Isolatorweg.Bee schreef:Is dat nodig dan? Het is een van DE knooppunten in het nationaal spoorwegennet.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Wat ik mij eigenlijk afvraag: is het niet een idee om de Noord-Zuidlijn in zuidelijke richting door te trekken over de Amstelveenlijn en dan naar Uithoorn en Aalsmeer (eventueel de lijn splitsen waarbij de helft van de metro's naar Aalsmeer en de helft naar Uithoorn gaan). In noordelijke richting zou je de Noord-Zuidlijn door kunnen trekken naar Monnickendam/Edam/Volendam.R-Flow schreef:Als die een keer gerealiseerd wordt rondom de eeuwwisseling bedoel je? Tot die tijd is het misschien een strak plan iets meer te doen met de N/Z-lijn dan 'm enkel dat knullige stukje Buikslotermeerplein-Station Zuid op en neer te laten pendelen. De lijn in z'n huidige vorm gaat natuurlijk helemaal nergens over gezien de ellende, tijd en geld dat erin gestoken is. Met een directe doortrekking naar Schiphol wordt het tenminste nog een waardig project. Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is.Ardan schreef:Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
EDIT: overigens heeft men in Zaandam nog een wens dat de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Zaandam. Lijkt mij een beetje overbodig, aangezien Zaandam al een goede treinverbinding met Amsterdam heeft.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Waar kennen we die gedachte nou van?
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
voor de gemeente Amstrdam zou het in ieder geval een goed alternatief zijn, voor uitval van treinverkeer door problemen bij Prorail...
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Alle goede ideeen zijn de afgelopen 20 jaar al minimaal 1 keer genoemd, zo niet 50 keer. Helaas gebeurt er zo weinig mee, en wordt er alleen veel geld in halfbakken oplossingen geinvesteerd waar bijkans de meeste mensen er ook nog eens op achteruit gaan.Klaasje schreef:Waar kennen we die gedachte nou van?
En dan noemen ze mij cynisch...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Helaas heb je wel gelijk.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Volgens mij is er voorlopig geen geld voor dit soort fany plannetjes.
immer kwaliteits posts
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
"Niet echt noodzakelijk". Nee dat is een metro naar Schiphol natúúrlijk wel! Kom op zeg, wat een idioot gelul. 12 treinen per uur (alleen naar Zuid al), en dan wil hij nog tig metro's datzelfde stuk langzamer laten afleggen. En dan het niet doortrekken naar Amstelveen verstandig noemen, terwijl die lijn toch al aan renovatie toe is. Geen cent aan uitgeven, het is inderdaad crisis; laat dat geval nu ook maar op station Zuid eindigen ook.Bee schreef:Vorige maand werd officieel besloten dat de metrolijn in de toekomst niet naar Amstelveen gaat, zoals ook jaren de bedoeling was van de gemeente. Het CDA vindt dat een verstandig besluit. Zo'n uitbreiding is niet echt noodzakelijk en met het oog op de crisis te kostbaar. Maar doortrekken naar Schiphol zou een serieuze en haalbare optie kunnen zijn, verwacht CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Langzamer? Wou je een halte Riekerpolder ertussenin doen of zo?
En verder is Zuid gewoon NIET de place to be. En is het voor mensen vanuit Schiphol nou juist net WEL zo dat overstappen een probleem is aangezien die altijd massa's koffers bij zich hebben. Zo raar is het hele idee op zich niet hoor.
Alleen is er totaal geen geld voor natuurlijk :(
En verder is Zuid gewoon NIET de place to be. En is het voor mensen vanuit Schiphol nou juist net WEL zo dat overstappen een probleem is aangezien die altijd massa's koffers bij zich hebben. Zo raar is het hele idee op zich niet hoor.
Alleen is er totaal geen geld voor natuurlijk :(
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
De vraag is een beetje of je miljarden uit wil geven, alleen maar om iets 'makkelijker' te maken. Als het echt alleen om toeristen zou gaan die makkelijk naar het centrum van Amsterdam moeten is een 'airport-shuttle-bus' zoals de 197, maar dan met wat extra marketing, kofferruimte en doortrekken naar de oude binnenstad toch ook goed? Toeristen maakt het echt niet uit of ze 20 minuten in een metro zitten of 40 minuten in een bus.
Een metro naar Schiphol via deze route heeft dat inderdaad als enige doel omdat er, behalve de ontsluiting van een mini-stukje Badhoevedorp en en paar kantoren in Riekerpolder, verder geen winst is en geen andere lijnen kunnen worden vervangen. Dat is het wat mij betreft niet waard.
De enige 'metro naar Schiphol' die de investeringen (in economisch betere tijden) waard kan zijn is in mijn ogen een Westlijn, die behalve de verbinding Amsterdam - Schiphol ook voor een betere ontsluiting van de Westelijke binnenstad, Oud-West, Slotervaart, Osdorp, Badhoevedorp en een eventuele tweede terminal van Schiphol zorgt. Ook zou er door die lijn flink gesneden kunnen worden in trams naar het Westen, terwijl bij de Zuid-Schiphollijn hooguit lijn 310 kan verdwijnen.
Een metro naar Schiphol via deze route heeft dat inderdaad als enige doel omdat er, behalve de ontsluiting van een mini-stukje Badhoevedorp en en paar kantoren in Riekerpolder, verder geen winst is en geen andere lijnen kunnen worden vervangen. Dat is het wat mij betreft niet waard.
De enige 'metro naar Schiphol' die de investeringen (in economisch betere tijden) waard kan zijn is in mijn ogen een Westlijn, die behalve de verbinding Amsterdam - Schiphol ook voor een betere ontsluiting van de Westelijke binnenstad, Oud-West, Slotervaart, Osdorp, Badhoevedorp en een eventuele tweede terminal van Schiphol zorgt. Ook zou er door die lijn flink gesneden kunnen worden in trams naar het Westen, terwijl bij de Zuid-Schiphollijn hooguit lijn 310 kan verdwijnen.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Volgens die redenatie zijn de Hemboog en Utrechtboog dan ook overbodig?Geert schreef:Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Nee, de Utrechtboog gaat echt over substantiële hoeveelheden reizigers die een substantiële winst in reistijd hebben. Voor de Hemboog gaat dat eerste wat minder op maar het tweede zeer zeker wel. Hetzelfde geldt voor de Gooiboog.
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
Perroncapaciteit op Amsterdam Centraal is de systeem-autischtische rechtvaardiging van de Hemboog. Ik heb het zelf ook niet verzonnen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol
De Hemboog vind ik ook niet erg nuttig, eerlijk gezegd.VIRM schreef:Volgens die redenatie zijn de Hemboog en Utrechtboog dan ook overbodig?Geert schreef:Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
Dat lijkt mij dus ook, gemiddeld elke 5 minuten een trein naar Schiphol lijkt me al een prima verbinding tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Jammer van de overstap, maar het lijkt me eerlijk gezegd vrij kostbaar om een metrolijn naar Schiphol aan te leggen (moet die lijn dan eindigen in/naast de bestaande tunnel? Of op een andere locatie in de buurt van de terminal? Erg veel ruimte is er niet -> duur).Maar terug on-topic: als je de Noord-Zuidlijn bij Amsterdam Zuid laat eindigen en het treinperron om de hoek is met 12 treinen naar Schiphol, dan heeft doortrekken van de metrolijn weinig nut. De nieuwe metrostellen die eraan komen lijken wat geschikter om koffers mee te nemen, gelet hoe de inrichting (banken enzo). Als je op Zuid in de Sprinterseries allemaal SLT's hebt, dan kun je met je koffer en OV-chipkaart (en voldoende brede poortjes) toch gewoon van metro naar trein rollen met je rolkoffertje?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 148 gasten