CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Suus »

CDA wil Noord/Zuidlijn doortrekken
De Kamerfractie van het CDA wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) onderzoek laat doen naar het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Het CDA wil niet dat de nieuwe metrolijn, die eind 2017 moet gaan rijden, eindigt op station Zuid.

Verlenging naar Schiphol is een lang gekoesterde wens van Amsterdam, maar er is nooit diepgaand onderzocht wat de kosten zijn.

Vorige maand werd officieel besloten dat de metrolijn in de toekomst niet naar Amstelveen gaat, zoals ook jaren de bedoeling was van de gemeente. Het CDA vindt dat een verstandig besluit. Zo'n uitbreiding is niet echt noodzakelijk en met het oog op de crisis te kostbaar. Maar doortrekken naar Schiphol zou een serieuze en haalbare optie kunnen zijn, verwacht CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
Bron: Parool
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Edwin »

Dan is de vraag hoeveel zin het traject van buslijn 310 tussen Amsterdam Zuid en Schiphol NS/Plaza nog heeft. Maar de metro is wel een beter alternatief dan de 310 wanneer er problemen zijn bij de NS rondom Schiphol.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Jef400 »

Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door VIRM »

Voordeel is dat het centrum van Amsterdam zonder overstap op Amsterdam Centraal of een ander station bereikbaar is.
Echter gaan er vanuit Amsterdam Zuid dacht ik zo'n 12 treinen per uur naar Schiphol. Dus dan gooi je er eigenlijk nog meer capaciteit bij. Is dat echt nodig?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Ardan »

Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Freek »

JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Nee.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Als die een keer gerealiseerd wordt rondom de eeuwwisseling bedoel je? Tot die tijd is het misschien een strak plan iets meer te doen met de N/Z-lijn dan 'm enkel dat knullige stukje Buikslotermeerplein-Station Zuid op en neer te laten pendelen. De lijn in z'n huidige vorm gaat natuurlijk helemaal nergens over gezien de ellende, tijd en geld dat erin gestoken is. Met een directe doortrekking naar Schiphol wordt het tenminste nog een waardig project. Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is.
JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Anne »

R-Flow schreef:
JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.
Bovendien is de HSL stop juist van belang voor ri. Rotterdam - Brussel - Parijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door reisthijs »

Edwin schreef:Dan is de vraag hoeveel zin het traject van buslijn 310 tussen Amsterdam Zuid en Schiphol NS/Plaza nog heeft.
Het meest voor de hand liggende antwoord lijkt me dat die bus hier wordt vervangen door de metro. Ik neem tenminste aan dat die metro niet non-stop van Zuid naar Schiphol zal rijden maar dat er nog een paar tussenstations komen. Misschien is het mogelijk (een deel van) de busbaan van lijn 310 om te bouwen tot metrolijn?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is
Is dat nodig dan? Het is een van DE knooppunten in het nationaal spoorwegennet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:Misschien is het mogelijk (een deel van) de busbaan van lijn 310 om te bouwen tot metrolijn?
Je wil met de metro over de A10? Dat is namelijk tussen Zuid en afslag Sloten de busbaan… :P Denk verder dat niemand zit te wachten op metro en bus die dezelfde baan delen, al helemaal niet gelijkvloers. Tussen de Nieuwe Meer en Schiphol Plaza rijden er immers ook andere buslijnen over die busbaan en zijn er kruisingen met andere wegen.
Bee schreef:Is dat nodig dan? Het is een van DE knooppunten in het nationaal spoorwegennet.
Juist daarom toch? Al die bussen rijden er toch ook met een reden naartoe of niet dan? Daarnaast heb je een aantal andere locaties langs het traject die profijt kunnen hebben van een betere OV-verbinding. Riekerpolder of Ringvaart als eindpunt is het ook niet helemaal… Typisch gevalletje Isolatorweg.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door VIRM »

R-Flow schreef:
Ardan schreef:Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
Als die een keer gerealiseerd wordt rondom de eeuwwisseling bedoel je? Tot die tijd is het misschien een strak plan iets meer te doen met de N/Z-lijn dan 'm enkel dat knullige stukje Buikslotermeerplein-Station Zuid op en neer te laten pendelen. De lijn in z'n huidige vorm gaat natuurlijk helemaal nergens over gezien de ellende, tijd en geld dat erin gestoken is. Met een directe doortrekking naar Schiphol wordt het tenminste nog een waardig project. Heb het sowieso altijd al vreemd gevonden dat er geen goede metro- of tramverbinding naar Schiphol is.
JeffreyMeijer schreef:Ok. Maar dan heb ik een vraag. Vervalt dan ook de HSL stop Schiphol.
Huh, hoezo dat dan? Metro en HSL dienen een totaal ander publiek. Dingen moeten wel héél vreemd lopen willen die elkaar beconcurreren.
Wat ik mij eigenlijk afvraag: is het niet een idee om de Noord-Zuidlijn in zuidelijke richting door te trekken over de Amstelveenlijn en dan naar Uithoorn en Aalsmeer (eventueel de lijn splitsen waarbij de helft van de metro's naar Aalsmeer en de helft naar Uithoorn gaan). In noordelijke richting zou je de Noord-Zuidlijn door kunnen trekken naar Monnickendam/Edam/Volendam.

EDIT: overigens heeft men in Zaandam nog een wens dat de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Zaandam. Lijkt mij een beetje overbodig, aangezien Zaandam al een goede treinverbinding met Amsterdam heeft.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Klaasje »

Waar kennen we die gedachte nou van?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door zone5324bericht... »

voor de gemeente Amstrdam zou het in ieder geval een goed alternatief zijn, voor uitval van treinverkeer door problemen bij Prorail...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Waar kennen we die gedachte nou van?
Alle goede ideeen zijn de afgelopen 20 jaar al minimaal 1 keer genoemd, zo niet 50 keer. Helaas gebeurt er zo weinig mee, en wordt er alleen veel geld in halfbakken oplossingen geinvesteerd waar bijkans de meeste mensen er ook nog eens op achteruit gaan.

En dan noemen ze mij cynisch... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Klaasje »

Helaas heb je wel gelijk.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door willy84 »

Volgens mij is er voorlopig geen geld voor dit soort fany plannetjes.
immer kwaliteits posts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Ruben »

Bee schreef:Vorige maand werd officieel besloten dat de metrolijn in de toekomst niet naar Amstelveen gaat, zoals ook jaren de bedoeling was van de gemeente. Het CDA vindt dat een verstandig besluit. Zo'n uitbreiding is niet echt noodzakelijk en met het oog op de crisis te kostbaar. Maar doortrekken naar Schiphol zou een serieuze en haalbare optie kunnen zijn, verwacht CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.
"Niet echt noodzakelijk". Nee dat is een metro naar Schiphol natúúrlijk wel! Kom op zeg, wat een idioot gelul. 12 treinen per uur (alleen naar Zuid al), en dan wil hij nog tig metro's datzelfde stuk langzamer laten afleggen. En dan het niet doortrekken naar Amstelveen verstandig noemen, terwijl die lijn toch al aan renovatie toe is. Geen cent aan uitgeven, het is inderdaad crisis; laat dat geval nu ook maar op station Zuid eindigen ook.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Fles »

Langzamer? Wou je een halte Riekerpolder ertussenin doen of zo? :?:

En verder is Zuid gewoon NIET de place to be. En is het voor mensen vanuit Schiphol nou juist net WEL zo dat overstappen een probleem is aangezien die altijd massa's koffers bij zich hebben. Zo raar is het hele idee op zich niet hoor.

Alleen is er totaal geen geld voor natuurlijk :(
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Geert »

Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door RoelZ1 »

De vraag is een beetje of je miljarden uit wil geven, alleen maar om iets 'makkelijker' te maken. Als het echt alleen om toeristen zou gaan die makkelijk naar het centrum van Amsterdam moeten is een 'airport-shuttle-bus' zoals de 197, maar dan met wat extra marketing, kofferruimte en doortrekken naar de oude binnenstad toch ook goed? Toeristen maakt het echt niet uit of ze 20 minuten in een metro zitten of 40 minuten in een bus.

Een metro naar Schiphol via deze route heeft dat inderdaad als enige doel omdat er, behalve de ontsluiting van een mini-stukje Badhoevedorp en en paar kantoren in Riekerpolder, verder geen winst is en geen andere lijnen kunnen worden vervangen. Dat is het wat mij betreft niet waard.

De enige 'metro naar Schiphol' die de investeringen (in economisch betere tijden) waard kan zijn is in mijn ogen een Westlijn, die behalve de verbinding Amsterdam - Schiphol ook voor een betere ontsluiting van de Westelijke binnenstad, Oud-West, Slotervaart, Osdorp, Badhoevedorp en een eventuele tweede terminal van Schiphol zorgt. Ook zou er door die lijn flink gesneden kunnen worden in trams naar het Westen, terwijl bij de Zuid-Schiphollijn hooguit lijn 310 kan verdwijnen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door VIRM »

Geert schreef:Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
Volgens die redenatie zijn de Hemboog en Utrechtboog dan ook overbodig?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Klaasje »

Nee, de Utrechtboog gaat echt over substantiële hoeveelheden reizigers die een substantiële winst in reistijd hebben. Voor de Hemboog gaat dat eerste wat minder op maar het tweede zeer zeker wel. Hetzelfde geldt voor de Gooiboog.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Vinny »

Perroncapaciteit op Amsterdam Centraal is de systeem-autischtische rechtvaardiging van de Hemboog. Ik heb het zelf ook niet verzonnen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Geert »

VIRM schreef:
Geert schreef:Maar je gaat toch geen bakken met geld uitgeven om een metrolijn aan te leggen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol alleen omdat dat wat gehannes met koffers scheelt? Er zijn genoeg verbindingen met de trein, Schiphol is prima te bereiken vanuit Amsterdam...
Volgens die redenatie zijn de Hemboog en Utrechtboog dan ook overbodig?
De Hemboog vind ik ook niet erg nuttig, eerlijk gezegd.
Maar terug on-topic: als je de Noord-Zuidlijn bij Amsterdam Zuid laat eindigen en het treinperron om de hoek is met 12 treinen naar Schiphol, dan heeft doortrekken van de metrolijn weinig nut. De nieuwe metrostellen die eraan komen lijken wat geschikter om koffers mee te nemen, gelet hoe de inrichting (banken enzo). Als je op Zuid in de Sprinterseries allemaal SLT's hebt, dan kun je met je koffer en OV-chipkaart (en voldoende brede poortjes) toch gewoon van metro naar trein rollen met je rolkoffertje?
Dat lijkt mij dus ook, gemiddeld elke 5 minuten een trein naar Schiphol lijkt me al een prima verbinding tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Jammer van de overstap, maar het lijkt me eerlijk gezegd vrij kostbaar om een metrolijn naar Schiphol aan te leggen (moet die lijn dan eindigen in/naast de bestaande tunnel? Of op een andere locatie in de buurt van de terminal? Erg veel ruimte is er niet -> duur).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten