'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door VIRM »

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB laat een onafhankelijk onderzoek doen naar mogelijke fraude binnen het bedrijf. Aanleiding is een artikel van de Telegraaf waarin staat dat er bij het GVB miljoenen euro's zijn verdwenen door fraude.

De krant baseert zich op documenten en e-mails van het vervoersbedrijf. De fraude zou vooral zijn gepleegd rond de invoering van de ov-chipkaart.

http://nos.nl/artikel/356934-miljoenenf ... erdam.html
Beul van de blindegeleidelijn
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Tristan »

Als de Telegraaf dit niet naar buiten had gebracht, was er waarschijnlijk NOOIT een onderzoek ingesteld naar de fraude en was het vrolijk doorgegaan (ervan uitgaande dat de stukken en e-mails die de Telegraaf in handen heeft, echt zijn).

Nu vraag ik me af of er bij de RET in Rotterdam ook op grote schaal fraude is gepleegd. Het zou mij in elk geval niet verbazen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door robert55 »

Tot nu toe heeft De T alleen een lekkermakertje voor de zaterdagkrant gepubliceerd, wat ze dan echt claimen te weten horen we dan pas.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Suus »

Wat is de redering achter "GVB zou frauderen, dan zal de RET ook wel frauderen"?

Ik zou even afwachten tot de Telegraaf morgen met meer informatie komt voordat men hard gaat roepen, de lijn tussen waarheid en overdrijven wil nog wel eens vaag zijn en aan rectificatie doet men al helemaal niet terwijl er al mensen zijn zwartgemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door midnet »

Vanmorgen in een andere krant-zon gratis weggeefding: de crux lijkt hem te liggen in het inhuren van dikbetaalde ''vriendjes'' als adviseurs voor allerlei enorme problems door huidige of oude direkteuren van het GVB-i.p.v. gewoon een buro inhuren. Kan dus net zo goed kinnesinne zijn van een buro dat dacht het wel te kunnen. Maar hr Kroon (ex NZH) is na zijn direktuerschap bijj GVB nu direkteur van TL-systems-die die s.tkaart beheert.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Suus »

Dhr. Kroon kwam niet van de NZH, zijn voorganger Jonkheer Testa was voordat hij directeur bij het GVB werd directeur van de NZH. Dhr. Kroon kwam van Fokker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door willy84 »

De Telegraaf heeft vaker primeurs. Zo ook over de bezuinigingen hebben ze inside info. :mrgreen:
immer kwaliteits posts
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Wat is de redering achter "GVB zou frauderen, dan zal de RET ook wel frauderen"?
Ik schreef dat ik het me afvraag of er bij de RET dan ook fraude is gepleegd. Ik heb niet geschreven dat dat ook echt zo is.


Lezen is een vak apart
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door webguy »

Minister zet OV-chipconsultant op non-actief
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft een consultant op non-actief gezet die juist naar voren was geschoven voor het werken aan een advies rond de OV-chipkaart.
(lang artikel, lastig samen te vatten, klik op bron)

Bron: nu.nl

En het gaat nog even door:
Brenno de Winter op Twitter schreef:Wie denkt dat het verhaal rond het GVB af is: echt niet. Telegraaf-artikel van morgen heb ik net gelezen en heb rode oortjes. #gvb #ovchip
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

‘GVB negeert structureel aanbestedingsregels’

Bericht door robert55 »

Een veel ernstiger probleem dan alleen iets met de OVC. Een probleem met de bedrijfscultuur en een falende inkoopfunctie.

Het bedrijf lijkt heel breed de aanbestedingsregels niet te hanteren en daardoor heel veel geld te laten weglekken.
http://www.nu.nl/binnenland/2776829/gvb-negeert-structureel-aanbestedingsregels.html
AMSTERDAM – Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB lapte aanbestedingswetgeving aan de laars, waardoor soms tonnen teveel publiek geld is uitgegeven.
Dat onthult de Telegraaf op basis van onderzoek. De krant heeft tientallen documenten bestaande uit facturen, rapportages, e-mails en verslagen in handen. Hieruit komt een beeld van fraude naar boven.

Zo is het GVB voor grotere aankopen verplicht om aanbestedingen uit te voeren, omdat ze uit publiek geld worden betaald. Toch doet de onderneming dat niet.
Het gaat om diensten als inhuur van buschauffeurs, tijdelijke krachten en projecten als plaatsing van de OVC apparatuur
Dit is op drie niveaus fout:
- het lichtste: de aanbestedingsregels worden overtreden, al dan niet doelbewust;
- daardoor weet het bedrijf niet of de juiste prijs betaald wordt, grote kans dat het teveel betaalt;
- er ontstaat ruimte voor bevoordeling en fraude.

Als alleen al de eerste twee hard te maken zijn, moet je je serieus gaan afvragen of dit zogenaamd marktconforme bedrijf wel de verveorder van Amsterdam moet blijven
dAb
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 12:46
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door dAb »

Al anderhalf jaar geleden merkte ik op :
dAb schreef:
Fles schreef:
Top TLS ontvangt hoge bonus uit publiek geld

De drie topmensen van gegevensverwerker van de ov-chipkaart Trans Link Systems (TLS) kregen in 2008 een beloning van gezamelijk 672.000 euro. Dat is afkomstig uit publiek geld dat begin deze eeuw werd vrijgemaakt om onder meer de kwaliteit van stations te verbeteren.
Bron en meer

Toe maar, het schandaal wordt alleen maar groter -o-
Toch wel een knappe prestatie (van die zgn OV-Chip-Managers) om zoveel geld achterover te drukken, evenredig met de gestage afbraak van goede service in betalingsystemen, dus omgekeerd evenredig met behaalde non-rendementen: arbsurde beloning voor diefstal en duidelijke onwetenheid en onvermogen deze zaken in juist perspectief te zien en dienovereenkomstig te handelen. :N DA 8-) Borgdorff :shock:
... met een nadere post op het onderwerp *Woord ov-chipkaart leidt al tot krachttermen* (dAb) +>
Laatst gewijzigd door dAb op zo 01 apr 2012, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Fles »

GVB gaat de Telegraaf maar vast aanklagen :')
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Jef400 »

Gezellig weer dan. Buiten de vraag of het G.V.B. daadwerkelijk gefraudeerd heeft, blijft het feit over dat dit weer eens enorme imagoschade inhoudt welke waarschijnlijk versterkt gaat worden omdat het G.V.B., de kwaliteitskrant [kuch] van Nederland gaat aanklagen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Nu vraag ik me af of er bij de RET in Rotterdam ook op grote schaal fraude is gepleegd. Het zou mij in elk geval niet verbazen.
Het artikel op Nu.nl schrijft een paragraaf over aanbesteding van ov-chipkaartautomaten in de bus:
(...) Het totaalproject komt daarmee op bijna een miljoen euro en had wél moeten worden aanbesteed. De prijs is ongeveer tweemaal zo hoog als bij de Rotterdamse vervoerder RET. Dat bedrijf zei in maart nog tegenover NU.nl door aanbesteding geld te besparen.
Lijkt me dat bij RET niet op grote schaal fraude gepleegd is, als zij maar de helft hebben betaald van het bedrag dat GVB betaalde voor cico's.

Maar als je het artikel leest is er inderdaad een hoop mis gegaan en is er ook veel afgesproken buiten de afdeling inkoop om. Hier gaan nog wel meer over gaan horen...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Jef400 »

Dan kun je langzamerhand wel de conclusie trekken dat het GVB niet geschikt is voor het inkopen van het Cico's. Het word steeds leuker aldaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Wubbo »

Niet alleen bij cico's. Het ging bij wel meer inkopen mis. En dan vragen ze zich af waarom ze zo'n hoge dienstregelingsuurprijs hebben...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Jef400 »

Ach. Ik heb ook verhalen gehoord van 1 manager op 5 man dus waar hebben we het over...............?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Fles »

Wubbo schreef: Het ging bij wel meer inkopen mis.
Deze woordkeus wekt de suggestie dat men het in elk geval GEPROBEERD heeft goed te doen, maar dat dat helaas helaas niet gelukt is.... :')
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Jef400 »

Ja Fles. Die opmerking van Wubbo werkt inderdaad een onjuiste illusie. Het GVB faalt in wel wat meer dingen. Denk bijvoorbeeld aan het jarenlang door laten rijden van de 25 naar dat Cruise-Platform.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Vinny »

JeffreyMeijer schreef:Ja Fles. Die opmerking van Wubbo werkt inderdaad een onjuiste illusie. Het GVB faalt in wel wat meer dingen. Denk bijvoorbeeld aan het jarenlang door laten rijden van de 25 naar dat Cruise-Platform.
Dat was een overheidseis...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door Fles »

Ik krijg een beetje de indruk dat het uit de verte wat naar sensatiezucht ruikt, of vergis ik me? :mrgreen:
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door willy84 »

JeffreyMeijer schreef:Gezellig weer dan. Buiten de vraag of het G.V.B. daadwerkelijk gefraudeerd heeft, blijft het feit over dat dit weer eens enorme imagoschade inhoudt welke waarschijnlijk versterkt gaat worden omdat het G.V.B., de kwaliteitskrant [kuch] van Nederland gaat aanklagen.
Als je de gepubliceerde e-mails leest dan krijg je toch wel heel sterk die indruk. Het bewijst maar weer eens dat het GVB door en door verrot is. Ik dacht dat het GVB op de beterende hand was. Helaas, ik was te goedgelovig!
immer kwaliteits posts
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'Miljoenenfraude GVB Amsterdam'

Bericht door deadlock »

Fraude bij het GVB. Dat is voor het eerst :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 24 gasten