Buslijn R-net in de top van Europa

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door VIRM »

HAARLEM De buslijn Zuidtangent / R-net behoord tot de zes beste HOV buslijnen (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) in Europa.

Dat is de conclusie van een Europees onderzoek naar HOV buslijnsystemen. De schrijvers van het rapport zijn onder de indruk van de regionale netwerkgedachte, de manier van inpassing, de lage kosten en de reizigersgroei van dertig procent.

In het BHLS rapport (Buses with high level services) krijgen zes Europese stedelijke gebieden de hoogste waardering voor hun HOV buslijnensysteem: Twente, Zuidtangent / R-net en in het buitenland Kent Thameside, Nantes, Rouen en Parijs.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/77178/Buslij ... van+Europa
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Fles »

en wat definieert een vervoerssysteem als zijnde "HOV"? I.e. wat is er het Hoogwaardige aan?

En daarna: In hoeverre is dit iets anders dan gewoon wij-van-WC-eend-achtige borstklopperij? :?:
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door RoelZ1 »

Het is natuurlijk de 'miss-WC-eend' verkiezing. Dat er een WC-eend wint staat vast, maar zij mag nu wel zeggen de mooiste WC-eend ter wereld te zijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door R-Flow »

Fles schreef:en wat definieert een vervoerssysteem als zijnde "HOV"?
Als er een R-NET sticker op het voertuig is geplakt. :D
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door gkw1969 »

Rare reacties:
HOV = Hoogwaardig Openbaar Vervoer:

Dit kan op verschillende manieren gerealiseerd worden:
1) Frequentie;
2) Luxe;
3) Snelheid;

In het geval van R-Net Haarlem-Amsterdam ZO (want dat is de lijn die zo hoog scoort) is dat de frequentie en de snelheid van het vervoer.

Een criteria voor de onderzoekers was het succes in termen van passagiersgroei en oponthoud.
2 zaken dus waar deze R-Net lijn natuurlijk goed aan voldoet. Lijn 300 was vanaf het begin een succesformule die in zijn eerste jaar alle verwachtingen al te boven ging.

De hoge score voor Twente zit hem voornamelijk in de doorstroomassen in Enschede; deze zijn zo waardevol voor de dienstregeling gebleken dat vrijwel alle lijnen die hiervan gebruik maken geen vertragingen meer kennen. De stijging in passagiersaantallen zijn terug te vinden op lijn 3 tussen Enschede en Glanerbrug, waar in 2 jaar tijd 30% stijging is waargenomen omdat de bus daar LANGS de files rijdt, i.p.v. dat deze er in staat.
When you're tired of London, you're tired of life
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Thom91 »

Fles schreef:en wat definieert een vervoerssysteem als zijnde "HOV"? I.e. wat is er het Hoogwaardige aan?

En daarna: In hoeverre is dit iets anders dan gewoon wij-van-WC-eend-achtige borstklopperij? :?:
Wat HOV is is totaal onduidelijk en nergens duidelijk gedefiniëerd. Wij moesten een HOV project doen op school voor een bus. We hebben ons lam gezocht en toen maar zelf onze eisen gesteld aan wat wij vinden HOV aan moet voldoen.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Klaasje »

Ja het is ook vaag. Ging het toevallig over HOV in Zaandam?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door huibf »

HOV is Halte Overslaande Vervoer of Halte Opdoekend Vervoer.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Klaasje »

:')
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door R-Flow »

huibf schreef:HOV is Halte Overslaande Vervoer of Halte Opdoekend Vervoer.
Je bent er zeker ook voorstander van als Intercity's bij ieder tussengelegen station stoppen?
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door huibf »

R-Flow schreef:
huibf schreef:HOV is Halte Overslaande Vervoer of Halte Opdoekend Vervoer.
Je bent er zeker ook voorstander van als Intercity's bij ieder tussengelegen station stoppen?
Nee, zeker niet. Maar HOV wordt soms helemaal verkeerd uitgevoerd.
Mooi Voorbeeld is HOV 2 in Eindhoven.
Het noordelijke deel is totaal niet nodig (nuenen-eindhoven) er is hier een "probleem"gecreëerd er is namelijk hier geen HOV nodig, en dat terwijl HOV naar Valkenswaard of naar de Kempen wel hard nodig is, evenals het busstation wat al jaren te klein is.

Daarbij de HOV baan (die dus over de M.Glaan gaat lopen en Sterrenlaan naar Nuenen) is beduidend langzamer dan de snellere route die er nu is (van de A270).
De huidige verbindingen naar de scholen op de Sterrenlaan is via HOV ook om en gaat meer tijd kosten en meer mat.ritten omdat een keerpunt pas 1 km verderop is.

Daarbij worden bestaande halten weggehaald, ook voor het onderliggend net dat ook over de HOV baan gaat rijden. Daarbij worden een aantal stadslijnen (2 en 3) straks ernstig vertraagd doordat ze verkeerstechnisch de busbaan niet op kunnen en dus tussen het gewone verkeer moeten wurmen (waarvan de beschikbaarheid van de rijbanen er de helft verdwijnen voor de aanleg van de HOV baan).

Van sommige problemen rondom HOV 2 hebben ze nog geen oplossing. Lijn 2 zal toch een keer ergens de HOV baan op moeten geraken, ook weet men totaal niet hoe men de ring wil oversteken en het busstation op moet rijden.
Er is totaal niet gekeken naar het onderliggende net en Hermes mag zich niet bemoeien met HOV.

Men heeft niet geleerd van HOV 1. Hier zijn ook teveel halten weggehaald.
De totale reistijd gaat in veel gevallen omhoog omdat de looptijd naar de halten te lang wordt. Daarbij is in HOV 1 nergens rekening gehouden om een fiets te stallen en is dit omslachtig mdat de busbaan tussen de rijbanen in ligt (HOV 2 wordt wat dat betreft wel beter)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Klaasje »

Nou ga je een Eindhovens voorbeeld gebruiken om te bewijzen dat jouw stelling klopt. Nou gezien de situatie is dat iets wat alleen op die manier in Eindhoven gebeurd. (En nog op een vreemde wijze ook.) Overigens heeft dat ook niet zoveel met HOV te maken anders dan dat we een busbaan automatisch HOV noemen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Fles »

gkw1969 schreef:Rare reacties:
HOV = Hoogwaardig Openbaar Vervoer:

Dit kan op verschillende manieren gerealiseerd worden:
1) Frequentie;
2) Luxe;
3) Snelheid;

In het geval van R-Net Haarlem-Amsterdam ZO (want dat is de lijn die zo hoog scoort) is dat de frequentie en de snelheid van het vervoer.

Een criteria voor de onderzoekers was het succes in termen van passagiersgroei en oponthoud.
2 zaken dus waar deze R-Net lijn natuurlijk goed aan voldoet. Lijn 300 was vanaf het begin een succesformule die in zijn eerste jaar alle verwachtingen al te boven ging.

De hoge score voor Twente zit hem voornamelijk in de doorstroomassen in Enschede; deze zijn zo waardevol voor de dienstregeling gebleken dat vrijwel alle lijnen die hiervan gebruik maken geen vertragingen meer kennen. De stijging in passagiersaantallen zijn terug te vinden op lijn 3 tussen Enschede en Glanerbrug, waar in 2 jaar tijd 30% stijging is waargenomen omdat de bus daar LANGS de files rijdt, i.p.v. dat deze er in staat.
Tsja, zo kan ik het ook. Een verandering van 1 naar 2 postkoetsen per week is volgens die crfiteria ook ineens "Hoogwaardig" want het voldoet aan "succes in termen van passagiersgroei".

Het enige wat je omschrijft is "Openbaar vervoer". Nergens blijkt waarom we iets "hoogwaardig" zouden moeten noemen. GVU-lijn 12 rijdt in de spits 20 tot 25 keer per uur, als DAT geen frequentie is...? Passagiersgroei? Hoeveel wil je hebben? :lol: Maar niemand die het bedacht krijgt om dat "Hoogwaardig OV" te noemen, wat volgens jouw criteria zou moeten. En terecht natuurlijk.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door RoelZ1 »

Ze hebben natuurlijk 2 sets criteria he ;).

1 set om te bepalen of iets HOV is,
1 set om de HOV's een cijfer te kunnen geven.

Reizigersgroei is duidelijk een criterium uit de 2e set.

Overigens is GVU-lijn 12 algemeen geaccepteerd als HOV.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Fles »

RoelZ1 schreef:Overigens is GVU-lijn 12 algemeen geaccepteerd als HOV.
:')

Dan is HOV algemeen geaccepteerd als een term die geen fuck waard is.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Thom91 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/GVU#De_Uithof
Volgens bovenstaande link is lijn 11 ook HOV :')
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buslijn R-net in de top van Europa

Bericht door Vinny »

De HOV is een sof.
http://www.omroephumor.nl/v-interliner.html
http://www.omroephumor.nl/v-dienstregeling.html
http://www.omroephumor.nl/v-groen.html

De jaren '90. De introductie van een "nieuw" openbaar vervoersconcept dat de wereld zou gaan veroveren. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten