CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

Waarom wordt er eigenlijk helemaal geen discussie gevoerd in de politiek over dat de huidige N/Z-lijn maar zo'n belachelijk klein deel van Noord dekt i.p.v. in noordoostelijke en noordwestelijke richting af te takken?

Blijf het oprecht de grootste giller ooit vinden dat de N/Z-lijn maar uit een stukje van acht stations bestaat. Station Zuid als eindpunt blijft gewoon loos.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Ruben »

Fles schreef:Langzamer? Wou je een halte Riekerpolder ertussenin doen of zo? :?:
Naast dat een metro maximaal 80 rijdt, kan je er vergif op innemen dat het ding ook een halte bij Sloten en Badhoevedorp toebedeeld krijgt.
Meeste Schipholreizigers willen toch in het centrum zijn vanwege de hotels. Voor zover die bij NZL-stations gesitueerd zijn zal het met een metro via Station Zuid al langzamer zijn, laat staan als er aansluitend ook nog een tram nodig is. Via CS met de trein wint het dan echt nog wel.

En waar het spoor er richting Amstelveen al ligt en waar kennelijk ook nog steeds ongelijkvloerse kruisingen in Buitenveldert voor nodig zijn, legt men wéér een ander product aan: een regiotram. De Noord-Zuidlijn had veel beter een echt snelle verbinding van het noorden met het zuiden van de agglomeratie kunnen zijn door het doortrekken naar Amstelveen, zoals altijd beloofd is. Dat traject moet toch al op de schop. Als dat niet rendabel is, dan kan ik me niet voorstellen hoe dit naar Schiphol met alle concurrentie van de trein wel rendabel te krijgen is. Het is immers niet zo dat treinen uitpuilen. Minder treinen zal de rest van het land benadelen, dus dat is ook niet aan de orde; de metro zal dus een dubbel product bieden enkel met een overstap minder. Joechei.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door willy84 »

Wil me volledig bij je aansluiten. Zie meer in een snelle verbindinging met Amstelveen, met max 5 haltes ofzo, en dan eventueel verder de regio in. Niet iedere metro hoeft het hele traject te rijden wat mij betreft.
immer kwaliteits posts
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

Ruben schreef:En waar het spoor er richting Amstelveen al ligt en waar kennelijk ook nog steeds ongelijkvloerse kruisingen in Buitenveldert voor nodig zijn, legt men wéér een ander product aan: een regiotram.
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze naar Amstelveen echte regiotrams gaan inzetten zoals in Den Haag. Dat ze het eigenlijk alleen de stempel "regiotram" geven omdat het een tram is die buiten de stad komt. Feitelijk zal het niet heel veel anders zijn dan de huidige tram 5 is mijn gok.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Suus »

Het worden smalle stadstrams, ze gaan haltes schrappen en de busbaan naar Uithoorn naar het busstation in Amstelveen wordt nog steeds gebouwd. Alles is voor niets geweest, de hele lijn is overbodig en Amsterdam Zuid zal voor altijd niet de place to be worden met de nieuwe tritandaansluiting in de Riekerpolder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Meltrain »

Misschien redelijk off topic, maar ik dacht dat de Amstelveen-lijn omgebouwd zou worden tot regiotram met bredere trams (à la Regio-Citadis). Maar dat is dus niet zo? :?
Dan kun je je nu al vragen stellen bij de capaciteit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Misschien redelijk off topic, maar ik dacht dat de Amstelveen-lijn omgebouwd zou worden tot regiotram met bredere trams (à la Regio-Citadis). Maar dat is dus niet zo? :?
Dan kun je je nu al vragen stellen bij de capaciteit.
Nee, want men wil de straten waar de tram rijdt niet verbouwen. Naar mijn mening is dit alles een mislukte kans om de losse eindjes op te lossen en een mooi begin te maken voor wat ik zie als Stadstram 3.0. Maargoed, te snel innoveren in Amsterdam gaat blijkbaar niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Mojito »

In de laatste nieuwsbrief van het projectbureau Amstelveenlijn stonden vier referentieplaatjes voor het toekomstige trammaterieel. Drie Alstom Citadistrams (Parijs, Grenoble en Bordeaux) en een Brusselse Bombardier Cityrunner tram. Behalve de Parijse Citadis, die met 2,65m te breed is zijn het allemaal zevendelige trams van dezelfde breedte als de Combino's. De Brusselse wagen is zelfs nog iets smaller geloof ik. De extra capaciteit komt uit de lengte. Plus het feit dat men voor tweerichtingmaterieel lijkt te kiezen, wat een enorme hoeveelheid staanplaatsen betekent.

Maar ook ik ben sceptisch. Een 45 meter lange tram over de Van Baerlestraat, waar ook de 3 en de 12 rijden. Wordt krap. Om over het Leidseplein, waar hij de 1, 2, 7 en 10 ontmoet maar te zwijgen. Al kun je je afvragen of lijnen als de 7 en de 12 straks nog wel bestaan. Waar moet 'ie halteren? Toch op de brug voor het American hotel? Ik dacht dat dat plan (waar ik voorstander van was) alweer van tafel was.
足元にご注意下さい
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door paolie »

Het zou wel eens goed kunnen dat gehalteerd gaat worden op de halte van tram 7/10 en dat Weteringcircuit het eindpunt wordt.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Mojito »

Ik dacht dat men het Weteringcircuit na voltooiing van de N/Z werkzaamheden wilde wijzigen in een gewone kruising. Maar dat hoeft niet uit te maken. Er is aan de oostkant van de kruising genoeg ruimte om een halte met drie of vier sporen te maken en met tweerichtingmaterieel wordt keren daar helemaal eenvoudig.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:Maar ook ik ben sceptisch. Een 45 meter lange tram over de Van Baerlestraat, waar ook de 3 en de 12 rijden. Wordt krap. Om over het Leidseplein, waar hij de 1, 2, 7 en 10 ontmoet maar te zwijgen. Al kun je je afvragen of lijnen als de 7 en de 12 straks nog wel bestaan. Waar moet 'ie halteren? Toch op de brug voor het American hotel? Ik dacht dat dat plan (waar ik voorstander van was) alweer van tafel was.
Als tram 5 uit de Leidsestraat verdwijnt zie ik het hele probleem van lange voertuigen niet… Op de Van Baerlestraat is meer dan genoeg ruimte om haltes Museumplein en Roelof Hartplein te verlengen. Keren op de Leidsebrug zie ik niet gebeuren, dan wordt het Elandsgracht/busstation Marnixstraat. Op de website van de gemeente stond onlangs nog gewoon dat de halte van tram 1,2 en 5 inderdaad verplaatst worden naar de Leidsebrug.

Een nieuw product komt er dus definitief niet, het blijven gewoon normale stadstrams zoals we die nu ook al kennen, enkel een stukje langer. Ben benieuwd of lijnnummer 6 opnieuw ingevoerd wordt voor de tweede Amstelveenlijn.

PS Ik hoop dat mensen voor het stuk Leidseplein - CS inderdaad overstappen op de N/Z-lijn, anders kunnen er nog leuke situaties ontstaan als een 40-45 meter lange tram 5 leegstroomt tram 1 & 2 in… :?

PPS We zitten dus tot 2020 met die huidige baggerbakken?! Lekker dan… Als je nu al kijkt hoe de situatie is ben ik erg benieuwd wat de betrouwbaarheid van M51 na 2015 is…
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 02 apr 2012, 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Bram »

Ardan schreef:Ik zie liever doortrekking van de Oostlijn over de Lelylaan naar Schiphol.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door paolie »

R-Flow schreef:PS Ik hoop dat mensen voor het stuk Leidseplein - CS inderdaad overstappen op de N/Z-lijn, anders kunnen er nog leuke situaties ontstaan als een 40-45 meter lange tram 5 leegstroomt tram 1 & 2 in… :?
Daarom zou een eindhalte op het Weteringcircuit onder andere zo handig zijn.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Daarom zou een eindhalte op het Weteringcircuit onder andere zo handig zijn.
Die volg ik niet... Als mensen naar Prinsengracht - Koningsplein moeten gaan ze echt niet naar Weteringcircuit toe en stappen ze alsnog op Leidseplein uit.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door paolie »

Je hebt het zelf over overstappen op de NZ-lijn...
Vanuit lijn 5 zullen die paar mensen die overstappen op de 1 of 2 omdat ze persé met de tram naar de Prinsengracht of het Koningsplein willen niet tot grote problemen zorgen lijkt mij. Voor verdere bestemmingen kan op Weteringcircuit overgestapt worden op de NZ-lijn.
duucoo
Berichten: 66
Lid geworden op: za 25 feb 2012, 13:06
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door duucoo »

Ruben schreef:
Fles schreef:Langzamer? Wou je een halte Riekerpolder ertussenin doen of zo? :?:
Naast dat een metro maximaal 80 rijdt, kan je er vergif op innemen dat het ding ook een halte bij Sloten en Badhoevedorp toebedeeld krijgt.
Meeste Schipholreizigers willen toch in het centrum zijn vanwege de hotels. Voor zover die bij NZL-stations gesitueerd zijn zal het met een metro via Station Zuid al langzamer zijn, laat staan als er aansluitend ook nog een tram nodig is. Via CS met de trein wint het dan echt nog wel.
De theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar bij inkomend verkeer dat vanaf Schiphol naar Amsterdam gaat. Dit zijn vaak nieuwe reizigers. Ze komen aan op Schiphol waar de treinen voor hun ontzettend verwarrend zijn. Als er treinen rijden, dan is het bijna altijd alleen naar de nabijgelegen stad en zeker niet door het hele land. In het geval van de metro ook vaak alleen naar de stad zelf en eventueel een suburb.

Dan moeten ze een kaartje kopen, wat al vaak genoeg voor rijen en of hoofdbrekens zorgt bij toeristen. Ze rijden naar Amsterdam Centraal dat een vrij druk station is en dan moeten ze verder. Vinden ze uiteindelijk hun tram, bus of metro, dan komt het gedonder met een nieuwe (OV Chip)kaart opnieuw. Waar kunnen we die kopen? Hebben ze het van te voren uitgezocht dan gaan ze vaak op zoek naar GVB/VVV bij het koffiehuis (dat ze nog eerst moeten vinden, waar het vaak erg druk is) of de tram zelf (waar ze of wel kaartje kopen of toch naar GVB/VVV gaan). Anderen dwalen eerst rond om te vragen of denken fuck it, ik neem lekker een taxi (wat een regelrechte ramp is in Amsterdam).

Die overstap 'snelle overstap' in jouw ogen is voor toeristen die vanaf Schiphol gaan is vrij belastend.

We lopen in Nederland voorop als het gaat om verbindingen tussen Schiphol en de rest van het land, maar tussen Schiphol en Amsterdam is dat voor de toerist op dit moment zeker niet het geval.

Een deel van die problemen kan veranderd worden door flink in te grijpen in de OV Chipkaart, iets bijzonders te bedenken voor Amsterdam of onder 1 vervoerder te laten vallen. Extra overstappen tussen vooral verschillende modaliteiten is voor de normale reiziger al een verzwaring, voor de toerist met koffers is dat geen pretje.

Een metroverbinding tussen Schiphol en Amsterdam zorgt voor meer comfort en veel verdere integratie van het OV tussen Amsterdam en Schiphol. Vergeet ook niet dat de dagelijkse pendel (dus exclusief toeristen) tussen Amsterdam en gemeente Haarlemmermeer de grootste is van de Metropoolregio Amsterdam, groter dan tussen Amsterdam en bv Haarlem, Almere of Zaanstad.
Twitter: @Duucoo Blog: duucoo.tumblr.com
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Je hebt het zelf over overstappen op de NZ-lijn...
Vanuit lijn 5 zullen die paar mensen die overstappen op de 1 of 2 omdat ze persé met de tram naar de Prinsengracht of het Koningsplein willen niet tot grote problemen zorgen lijkt mij. Voor verdere bestemmingen kan op Weteringcircuit overgestapt worden op de NZ-lijn.
Die overstap op de metro maak je op Zuid, niet Weteringcircuit/Vijzelgracht...
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door paolie »

Dat mag je dan maar hopen (om wederom met jouw eigen woorden te spreken)...
(Maar zou je die overstap missen, dan heb je dus alsnog een tweede kans :wink: )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Suus »

Het is trouwens wel iets ontzettend Amsterdams om langs alle spoorlijnen een metrolijn aan te leggen in plaats van metro's aan te leggen waar geen spoorlijn komt. Er is geen enkele goede reden om een metro naar Schiphol aan te leggen vanaf Amsterdam Zuid. Er rijdt een dozijn treinen per uur tussen de twee stations, er is geen gebrek aan capaciteit in die treinen en het aantal mogelijke tussenstations is zeer beperkt (maximaal twee). Besteed het geld dan aan een verbinding waar nog geen openbaar vervoer per spoor is. Of besteed het geld gewoon eens niet aan een metrolijn maar ergens anders in het land. Na een metrolijn, een ondergrondse snelweg en het vernielen van een sneltramlijn is het wel weer even mooi geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door paolie »

Het is voorlopig alleen een wens van het CDA, en die zijn met slechts 2 zetels in de Amsterdamse gemeenteraad nou niet bepaald sterk vertegenwoordigd....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Suus »

Het is een wens van het CDA in de Tweede Kamer, bij uitstek de plek waar ze megalomane regionale vervoersplannen kunnen afschieten *O* of -o-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door R-Flow »

paolie schreef:Dat mag je dan maar hopen (om wederom met jouw eigen woorden te spreken)...
(Maar zou je die overstap missen, dan heb je dus alsnog een tweede kans :wink: )
ALS iemand de overstap al maakt op de metro doe ie dat op Zuid. Slaat verder nergens op om dat nog op Weteringcicruit te gaan doen naar Koningsplein/Roking/Dam/CS, tram 1 of 2 nemen op Leidse is waarschijnlijk sneller dan dat.
Bee schreef:Het is trouwens wel iets ontzettend Amsterdams om langs alle spoorlijnen een metrolijn aan te leggen in plaats van metro's aan te leggen waar geen spoorlijn komt.
Vindt het wel slim, genoeg ruimte en het werkt blijkbaar perfect. M50 zit niet voor niks zo vol...
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door paolie »

R-Flow schreef:
paolie schreef:Dat mag je dan maar hopen (om wederom met jouw eigen woorden te spreken)...
(Maar zou je die overstap missen, dan heb je dus alsnog een tweede kans :wink: )
ALS iemand de overstap al maakt op de metro doe ie dat op Zuid. Slaat verder nergens op om dat nog op Weteringcicruit te gaan doen naar Koningsplein/Roking/Dam/CS, tram 1 of 2 nemen op Leidse is waarschijnlijk sneller dan dat.
Buiten het feit dat ik mijn opmerking alleen maar als grappige aanvulling bedoelde op jouw veronderstelde chaos als tram 5 leeg zou lopen op het Leidse en al die overstappers die vergaten over te stappen op Zuid in tram 1 en 2 erbij zouden moeten, lijkt mij een eindhalte bij Weteringcircuit met mogelijkheid tot overstappen op de metro (weliswaar niet zo heel nuttig) toch van iets grotere waarde dan een eindpunt op de Appeltjesmarkt, waar feitelijk vrijwel helemaal geen logische overstap te maken is.
Overigens denk ik dat voor haltes Dam of CS een overstap op Weteringcircuit op de metro wel deglijk sneller is dan een overstap op lijn 1 of 2. Zeker op drukke dagen kan het passeren van de Leidsestraat alleen al veel tijd in beslag nemen en ook het wachten voor de verkeerslichten bij de Prins Hendrikkade duurt soms minutenlang.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Chauf21 »

De discussie over de aantallen reizigers en de lijnen 1, 2 en 5 staat een beetje los van het artikel over de metro naar Schiphol. Graag terug naar het onderwerp.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA Tweede Kamer wil metro naar Schiphol

Bericht door Vinny »

Herpost: Doe dan net zoiets als in Zürich en trek één der tramlijnen door naar Schiphol...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten