OVer je OV-Chipkaart #3

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Daniel »

Jeuj, weer twee keer restitutie van Connexxion ontvangen... dit keer wel het daadwerkelijk teveel betaalde bedrag i.p.v. de gehele ritprijs trouwens. Betreft nog altijd het gevalletje vanaf de verkeerde plek saldo gerekend waarover ik in februari ook al schreef. Jammer dat ze nog niet gereageerd hebben dat ze erkennen dat ze fout zitten, al bevestigt het uitkeren van restitutie dat wel deels.
Net nog maar twee laatste gevallen van hetzelfde ingediend, ben benieuwd of die nu in één keer goed gaan.

En Arriva heeft ook weer twee claims mogen ontvangen voor een rit die in 2012, notabene met ongewijzigde route, volgens het tarief 700 meter langer dan in 2011 is geworden. Eerdere klacht daarover hadden ze nog niet op gereageerd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door TheKnitter »

Ik weet niet welke lamzwans een foutje heeft gemaakt bij Translink / OV-Chipkaart -o-
Ligt der vandaag een brief in de brievenbus:
Beste student,

Onlangs ben je bij een ophaalautomaat geweest om het stopzetten van je studentenreisproduct te bevestigen. Dit is om een technische reden niet goed gegaan.

Wat nu?
Binnen een week dient u opnieuw naar een ophaalautomaat te bevestigen dat u uw studentenreisproduct wilt stopzetten. Doet u dit niet, worden er maandelijks extra kosten in rekening gebracht.

Meer informatie
Kijk op http://www.studentenreisproduct.nl voor meer informatie over het stopzetten van je studentenreisproduct.
Voor al je vragen over je recht op je studiefinanciering en het studentenreisproduct kijk je op http://www.duo.nl.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct
Deze brief is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend.
Maar IK heb nergens om gevraagd, om dat stopzetten. Ik ben hiervoor nog niet bij de kaartautomaat geweest.
Maandag - Nee, morgen - maar eens met die knuppels van TLS bellen -o-
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Tristan »

TheKnitter schreef:Ik weet niet welke lamzwans een foutje heeft gemaakt bij Translink / OV-Chipkaart -o-
Ligt der vandaag een brief in de brievenbus:

(...)

Maar IK heb nergens om gevraagd, om dat stopzetten. Ik ben hiervoor nog niet bij de kaartautomaat geweest.
Maandag - Nee, morgen - maar eens met die knuppels van TLS bellen -o-
Bij dat zooitje ongeregeld 'werken' alleen maar lamzwanzen, dus het wordt nog moeilijk speuren naar de verantwoordelijke lamzwans :Y :6
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door find_your_spot »

TheKnitter schreef: Maar IK heb nergens om gevraagd, om dat stopzetten.
Tot wanneer sta je bij OCW-DUO ingeschreven op een opleiding?

Wat is de einddatum van je SRP bij een kaartautomaat?
For Your Railroad Adventures
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door TheKnitter »

Ingeschreven t/m 31 juli 2012.
SRP is ergens t/m 2030 geldig volgens de automaat.

Vandaag had ik gebeld met de Klantenservice, maar die beste mevrouw wist niet wat er fout gegaan was. En maar doorhameren dat ik het zelf heb aangevraagd, het stopzetten.
Het leuke is, als ik nu in ga checken, word mijn kaart geblokkeerd -o-
Morgen tussen 8 en 5 weer bellen, dan is de juiste afdeling er. :lol:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door hauptbahnhof »

Hoezo word je kaart geblokkeerd? Je moet het toch nog afhalen bij de automaat?
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door TheKnitter »

Die mevrouw zei mij dat dat gebeurd omdat ik het beëindigd zou hebben, en bij een check-in je product ook geblokkeerd kan worden. 't Zal allemaal wel, stelletje faalhazen daar.
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door OVAMS »

:D Ik heb op mijn OV-Chipkaart een 2-zone abonnement met zone 5700 Amsterdam Centrum. Voor een rit naar de Bijlmer betaal ik al snel rond de €1.30 extra naast mijn abonnement. Als ik gebruik maak van een van EBS-lijnen (meestal de 308 naar: Purmerend Weidevenne) wordt er helemaal niets afgeschreven :lol:. Bij wie is dit nog meer het geval??
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Tristan »

OVAMS schreef::D Ik heb op mijn OV-Chipkaart een 2-zone abonnement met zone 5700 Amsterdam Centrum. Voor een rit naar de Bijlmer betaal ik al snel rond de €1.30 extra naast mijn abonnement. Als ik gebruik maak van een van EBS-lijnen (meestal de 308 naar: Purmerend Weidevenne) wordt er helemaal niets afgeschreven :lol:. Bij wie is dit nog meer het geval??
Niet hetzelfde, maar wel iets vergelijkbaars:

Het enige voordeel van de ov-chipkaart is wat mij betreft dat je door zones kunt reizen waar je Sterabonnement NIET geldig is en er toch niets wordt afgeschreven als je maar in geldigheidsgebied in- en uitcheckt.

Mijn abonnement is bijvoorbeeld in deze regio geldig:
Afbeelding
Met een rode lijn heb ik hier aangegeven hoe een buslijn rijdt. Als ik in zone 5363 incheck, via zones 5353, 5372 en 5362 (waar mijn abonnement dus niet geldig is) naar zone 5351 (waar het abonnement weer wel geldig is) reis en daar uitcheck, wordt er niets afgeschreven. Terwijl ik dus eigenlijk € 2,28 moet betalen in de richting van zone 5351 en € 2,07 in de richting van zone 5363.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Ronald »

Logisch. Maar het kromme is dus dat je eigenlijk zwartreist zonder dat je dit wilt. En betalen kan dus niet (zonder ergens halverwege je reis uit- en weer in te checken).
Ik blijf het een drama vinden dat die zones nog steeds bestaan voor abonnementen. Ik had gehoopt (en verwacht) dat ook het abonnementensysteem aangepast zou worden bij de invoering van de OV-chipkaart (hoe dat het handigste had gekund weet ik zo gauw even niet, maar er is vast wel wat te bedenken).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door webguy »

Weet iemand trouwens hoe het zit met 65+ keuzereizen en OVC? Kan dat al volledige op de OVC?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door hauptbahnhof »

Waarom moet het zonesysteem worden afgeschaft voor abonnementen? Het is namelijk het meest voordelige, aangezien je ONBEPERKT kunt reizen binnen die zones. Komen ze met een kilometerbundel, dan is dat al slechter.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Suus »

Misschien omdat het zonesysteem het grootste probleem van de strippenkaart was? De zonegrenzen zijn arbitrair neergelegd en niet transparant voor de reiziger.

De ene reiziger betaalde voor twee haltes drie strippen, een andere reiziger betaalde voor 15 haltes twee strippen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door hauptbahnhof »

Dat kan misschien maar zoals ik al zei, het is wel de meest voordelige optie. Nu kun je zelf kiezen of je op saldo gaat reizen, of dat je toch een sterabonnement neemt, of dat je juist een abonnement als GVB-ONLY neemt. (om Amsterdam maar als voorbeeld te gebruiken).

En hoe slecht die strippenkaart ook was, ik denk dat als je mensen vraagt: afrekenen per zone of per kilometer, de meesten toch voor de zone zouden kiezen.

De zones zijn trouwens niks raars. In veel (Europese) steden waar je komt, werken ze met zones. Welliswaar vaak anders verdeeld (ringen) maar het blijven zones.
Het systeem van Berlijn vond ik tot nu toe het handigst. Je koopt een kaartje altijd voor minimaal 2 zones: AB BC of ABC.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Ronald »

Voor wat betreft steden heb je misschien gelijk, maar voor "gestrekte" routes blijft het zonesysteem momenteel een drama v.w.b. de abonnementen. Je moet nog steeds een centrumzone kiezen om een abonnement op een OV-chipkaart te kopen. Koop je bijvoorbeeld een busabonnement van Veenendaal naar Amersfoort, dan moet je nog steeds zelf uitzoeken dat je een vage centrumzone als Woudenberg of zo moet kiezen. Kortom, niet echt het gemak wat er beloofd is.

Ik denk dat het verstandig is om "stads"-abonnementen en "traject"-abonnementen van elkaar los te trekken. Bij het abonnement Amersfoort-Veenendaal (ik noem maar wat) reis je toch meestal maar op één route, terwijl je in de "stad" veel meer kris-kras reist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:De zones zijn trouwens niks raars. In veel (Europese) steden waar je komt, werken ze met zones. Welliswaar vaak anders verdeeld (ringen) maar het blijven zones.
Het systeem van Berlijn vond ik tot nu toe het handigst. Je koopt een kaartje altijd voor minimaal 2 zones: AB BC of ABC.
Ook in Amsterdam zijn de zones raar, of kan jij fatsoenlijk aan mensen uitleggen dat de Churchilllaan of de spoorlijn tussen de Oosterpark en de Transvaalbuurt een zonegrens is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Fles »

Tsja, zo kun je je van elke zonegrens wel afvragen of je dat fatsoenlijk aan mensen kunt uitleggen natuurlijk... :roll:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Ronald »

Waar het mij om gaat is dat de invoering van de OV-chipkaart een mooie gelegenheid was om het hele abonnementensysteem op de schop te gooien. Het ster-systeem is, zeker voor "traject-abonnementen" (zoals ik dat hierboven noemde), nodeloos ingewikkeld.
Als je van Veenendaal naar Amersfoort wilt, heb je gewoon genoeg aan een abonnement dat geldig is op dat traject. Een centrumzone als Woudenberg is onzin, je kunt dan ook naar Maarsbergen of Austerlitz maar dat doet waarschijnlijk niemand.
Of zo'n abonnement dan van halte-tot-halte moet zijn, of van plaats-tot-plaats (lees: zone-tot-zone) is een ander verhaal. In dat laatste geval blijft het inderdaad zo dat je het geldigheidsgebied op één of andere manier moet afbakenen.

Die situatie van twee soorten abonnementen in Amsterdam trouwens gewoon dramatisch. Nu heb je dus de situatie dat je een abonnement voor één of meerdere zones kan kopen, of een abonnement voor héél Amsterdam voor alléén GVB-lijnen. Hoe kun je als reiziger nu een goede keuze maken?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door hauptbahnhof »

Mijn God, jullie kunnen wel overdrijven... :Y

Het is simpelweg kijken waar je meestal naar toe reist en of je dan met GVB alleen reist of niet. Zo ja: GVB-only, zo nee: sterabonnement.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Vinny »

hauptbahnhof schreef:Waarom moet het zonesysteem worden afgeschaft voor abonnementen? Het is namelijk het meest voordelige, aangezien je ONBEPERKT kunt reizen binnen die zones. Komen ze met een kilometerbundel, dan is dat al slechter.
Wat is nou het probleem van traject-, kilometer- en netabonnementen? Als je onbeperkt wil reizen neem je de laatste toch?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:Waarom moet het zonesysteem worden afgeschaft voor abonnementen? Het is namelijk het meest voordelige, aangezien je ONBEPERKT kunt reizen binnen die zones. Komen ze met een kilometerbundel, dan is dat al slechter.
Dat is op veel plekken trouwens amper een voordeel. In grote steden kan het een voordeel zijn, maar in Drenthe is het voordeel veel minder groot.

Bovendien, als je dagelijkse reis door een even aantal zones gaat, dan ben je altijd verplicht extra zones te kopen terwijl je die niet perse nodig hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Daniel »

Kleinigheidje, dat gaat ook op voor een oneven aantal zones dat groter is dan 1 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door huibf »

Ronald schreef:Logisch. Maar het kromme is dus dat je eigenlijk zwartreist zonder dat je dit wilt. En betalen kan dus niet (zonder ergens halverwege je reis uit- en weer in te checken).
Ik blijf het een drama vinden dat die zones nog steeds bestaan voor abonnementen. Ik had gehoopt (en verwacht) dat ook het abonnementensysteem aangepast zou worden bij de invoering van de OV-chipkaart (hoe dat het handigste had gekund weet ik zo gauw even niet, maar er is vast wel wat te bedenken).
gewoon zoals in Brabant. Ervoor zorgen dat je 40% korting reist in de daluren en in de ochtend het volle tarief
Per saldo is scheelt het niet veel. Soms ben je duurder uit maar soms ook goedkoper.
Daarbij krijgen jongeren t/m 18 jaar nog eens STANDAARD 34% leeftijskorting in Brabant.

De meeste mensen reizen maar 1 x per dag retour hun rit met een abonnement....

Voor de liefhebbers een overzicht van 10o reizen in SRE www.ovdepeel.nl/OVCHIPKAART_2012_jan.pdf
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Kleinigheidje, dat gaat ook op voor een oneven aantal zones dat groter is dan 1 :wink:
Ja, ware het niet dat je in ieder geval van rand tot rand gaat. Als ik een sterabonnement zou kopen om elke dag met de bus van Siddeburen naar Slochteren te gaan, dan heb ik een sterabonnement nodig die ook geldig is in Schildmeer, terwijl daar geen openbaar vervoer komt :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #3

Bericht door VIRM »

CiCo-logica! Op Amsterdam Holendrecht viel mij vandaag op dat de OV-chippoortjes voor de trein zijn aangezet. Op het perron staan er echter nog werkende CiCo-palen. Beetje dubbelop, nietwaar?

Overigens is de CiCo-paal onderaan de trap van spoor 1/2 in Zaandam zwaar hinderlijk tijdens het spitsuur als een hele trein leegstroomt... De doorgang daar is uberhaupt al aan de smalle kant wegens bijvoorbeeld die snackautomaat en dan heb je in het spitsuur ook nog 10 miljoen mensen die die paal nodig hebben.
Beul van de blindegeleidelijn
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten