Belgische treinen in het weekend

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Belgische treinen in het weekend

Bericht door Suus »

Belgische treinen in het weekend. In sommige gevallen kan je dan het topic volledig fotovrij houden, want de heersende gedachte bij de Belgen is dat je in het weekend vrij hebt, de treinen dat ook hebben, met als gevolg dat sommige stations en zelfs hele spoorlijnen, zelfs tot midden in de hoofdstad geen bediening hebben. Als ze wel bediend worden is het niet zelden een magere tweeuursdienst. Toch hebben Ronald en ik het afgelopen zaterdag erop gewaagd met een paar foto's als resultaat.

De gezamelijke route begon in Utrecht. Ik zat in een trein die zonder aanwijsbare reden in twee minuten een kwartier vertraging opliep. Door wat gedoe met een trage goederentrein bij Geldermalsen kwamen we uiteindelijk vertraagd aan in Den Bosch, waar onze overstap op de s13600 ook vergeten kon worden. In Den Bosch regende het vertragingen en zodoende ook de s3600 naar Tilburg, die vijf minuten vertraging zou krijgen. Helaas liep het in Den Bosch nog wat op doordat er een intercity met een kwartier vertraging voor ons uit naar Eindhoven werd gestuurd. In Tilburg misten we bus 450 dan ook op 5 minuten.

Nadat ik 35 minuten had afgegeven op Brabant en hun achterlijke NB-bumperstickers op de bussen konden we dan alsnog met de Belgenbus naar België. Het was zelfs een gelede exemplaar die zich met de nodige moeite door de zeer smalle straten van Turnhout perste. In Turnhout kochten we onze passen en daar begon het gedeelte met Belgische treinen.

Afbeelding
Een Break als IR naar Antwerpen-Centraal in Turnhout.
Afbeelding
Na uitstappen kwamen we terecht in de rimboe Herentals. Vanaf het perron waar wij stonden moest je eerst met een betonnen loopbrug naar het perron van spoor 2. Daar, helemaal aan de andere kant van het perron, bevond zich een tunneltje naar spoor 1 en een half opgebroken spoorwegovergang waardoor je niet een kilometer naar spoor 5 had hoeven lopen :roll:
Afbeelding
De IR naar Turnhout komt het station binnenrijden.
Afbeelding
De IR naar Antwerpen rijdt het station uit.
Afbeelding
Deze oude spoorkaart hing een beetje verlept aan de muur op spoor 1. In de stationshal hing er in die in betere staat was maar ik vond het niet gepast hem op de foto te zetten. Wel vond ik de kaart een stuk overzichtelijker dan het vorige ding en de huidige kaart waar niet alle stations opstaan.
Afbeelding
Onze trein naar Mol komt als IR naar Neerpelt het station binnenrijden.

Na een overstap in Mol kwamen we uiteindelijk aan in Hasselt. Hier hebben we een bezoek gebracht aan de ietswat merkwaardige Stationsbuffet. Nog voordat ik zat stond een man aan de tafel die Alstublieft? zei. Totaal overrompeld door de snelheid van de bediening wist ik even niet wat ik moest zeggen en uiteindelijk hem maar even afgewimpeld dat we nog even moesten kijken. Na een paar minuten kwam de man terug alsof er nooit wat gebeurd wat en weer alleen Alstublieft? Na het doorgeven van de bestelling was hij nog geen stap verwijderd van de tafel toen hij keihard de bestelde drankjes door de zaal riep :| De bestelde broodjes waren volledig in folie verpakt op een bordje geserveerd, alsof men er geen liefde aan wilde schenken :| Is dat iets Belgisch, op zo'n manier een zaak runnen :?

In Hasselt wilden we de 1x per 2 uur rijdende L naar Landen via Aarschot en Hasselt nemen, zodat we in Aarschot konden overstappen op de L naar Antwerpen. De overstap was abnormaal slecht waardoor we na het bezoek aan de stationsbuffet, een rondje door de stad, het kopen van treinkaartjes, het ontdekken dat ik geld kwijt was, het halen van geld en een bezoek aan een toilet dat de trein er nog steeds niet was :')

Afbeelding
Wel nog een andere trein weg zien rijden. Uiteindelijk gingen we met een Break als L naar Aarschot. Daar stapten we over

Afbeelding
De trein naar Antwerpen komt het station binnenrijden. We zouden met deze trein planmatig vertraging oplopen wegens werkzamheden.

Met deze treinen reden we naar Antwerpen, waar we op -1 aankwamen. Na een rondje over het Astridplein, een bezoek aan het ondergrondse station Astrid liepen we via een ondergrondse wereld voor fietsers en auto's terug naar het Centraal Station waar we de volgepropte lokaaltrein naar Roosendaal namen. Na Essen was de trein opeens leeg. In Roosendaal namen we de Benelux en in Rotterdam scheiden de wegen.
Afbeelding
Als Beneluxtrein troffen we de OBB-rijtuigen aan.

Ik besef dat het beroerde foto's zijn, maar hopelijk geeft het een impressie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Caspar »

Hoop Break treinstellen gehad zo te zien. Ik zag dat er ook in het weekend klassiekjes worden ingezet op de IC Charleroi-sud- Antwerpen. Ook al zoiets eigenaardigs in België; inzetten van stoptrein materieel op IC-lijnen in het weekend.

Maar eh Bee, vond je het wel leuk om een dagje op stap te zijn, of is het alleen de toon van je verslag die wat ironisch overkomt? :lol:
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door M57 »

Als toetje moet je op zo'n dag eigenlijk ook uitstappen op Liège Bonjoffe ofzo.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Fles »

M57 schreef:Als toetje moet je op zo'n dag eigenlijk ook uitstappen op Liège Bonjoffe ofzo.
Jonfosse ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door deadlock »

Is dat niet dat station na die tunnel vanaf Guillemins?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Vinny »

Liege Bressoux is ook geweldig. Volgens mij is het zelfs minder ver lopen vanaf de jeugdherberg maar niemand gebruikt het station meer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Daniel »

deadlock schreef:Is dat niet dat station na die tunnel vanaf Guillemins?
Jonfosse ligt als ik me niet vergis half in de tunnel (of was dat nu Palais). Het ziet er in ieder geval niet al te geweldig uit, onder de graffiti enzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Suus »

Caspar schreef:Maar eh Bee, vond je het wel leuk om een dagje op stap te zijn, of is het alleen de toon van je verslag die wat ironisch overkomt? :lol:
Ja hoor, al hadden de Belgen wel iets meer treinen laten rijden. Kostentechnisch gezien was het Belgische gedeelte van de reis echter spotgoedkoop. Drie euro voor een busrit van 30 kilometer, 2 ritten van 5 euro op een Go Pass 10 en 2,30 voor een enkeltje Essen - Roosendaal, je gaat je bijna afvragen of ze niet verlies op mij hebben gemaakt :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Vinny »

Dat is palais volgens mij. Als je de graffiti wegdenkt best een mooi station...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Ronald »

Bee schreef:
Caspar schreef:Maar eh Bee, vond je het wel leuk om een dagje op stap te zijn, of is het alleen de toon van je verslag die wat ironisch overkomt? :lol:
Ja hoor, al hadden de Belgen wel iets meer treinen laten rijden. Kostentechnisch gezien was het Belgische gedeelte van de reis echter spotgoedkoop. Drie euro voor een busrit van 30 kilometer, 2 ritten van 5 euro op een Go Pass 10 en 2,30 voor een enkeltje Essen - Roosendaal, je gaat je bijna afvragen of ze niet verlies op mij hebben gemaakt :P
Op jou denk ik wel, maar ik was dan wel weer wat duurder uit, dat compenseert de boel natuurlijk :wink: .

Maar goed, je hebt de reis wel goed verwoord moet ik zeggen, ik heb er weinig aan toe te voegen (de foto's zijn zo'n beetje hetzelfde).
En we hebben natuurlijk ook heel veel positieve dingen meegemaakt:
* Ondanks de vertraging in NL uiteindelijk toch het originele reisschema kunnen aanhouden :pos:
* 100%-bordjesscore :pos:
* De bus van Tilburg naar Turnhout was geen Van Hool, dus deze had ook bankjes vóóruit :pos:
* Die ober in het stationsbuffet was gewoon lachen: ook op 1 meter afstand van het buffet nog gewoon de bestelling door de zaak schreeuwen :pos:
* En het broodje (de mijne althans) smaakte prima :pos: (alleen wat veel knoflooksaus, maar goed).
* En een paaseitje bij de koffie :pos:
* De rijtuigbakken van de Breakjes zijn zeer goed van elkaar gescheiden met een stuk of zes deuren geloof ik :pos: (waarvan je er natuurlijk best eens één kan vergeten om dicht te doen :oops: ).
* En Antwerpen-Centraal blijft een gaaf station :pos:

Kortom: ik vond het een leuke trip :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Suus »

Ik vraag mij trouwens wel af hoe ze die mevrouw in rolstoel ooit in de Break hebben gekregen, het was een behoorlijke afstand naar boven in Turnhout :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door deadlock »

Staan er normaal alleen bankjes achteruit? Zodat de Belgen zo lang mogelijk naar hun frieten kunnen kijken als ze de grens overgaan?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Ronald »

Ik heb dus wel eens in een Van Hool gezeten waar tot aan de achterdeur nauwelijks bankjes vóóruit waren -o- . Het is toch wel een beetje het busmerk van de "opvallende" zitplaatsinrichtingen zeg maar...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Fles »

:lol:

Men ontdekt België O+

Aanradertje: Binche *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Suus »

Ik heb al wel wat vage plannetjes staan:
- Zo zag ik dat er een bus van Essen naar Noorderkempen gaat.
- Ook is het goed mogelijk om op een werkdag heen en terug te gaan naar Couvin, zelfs met praktisch alleen maar stoptreinen.
- Genk heeft een bus naar Maastricht, dus dan zou je daar een rondje Maastricht - Luik - Hasselt - Genk - Maastricht kunnen doen. De IR stopt tussen Hasselt en Luik overal, dat is heel erg praktisch :)
- Luik - Namen is dan weer het meest praktisch in het weekend als er een (niet echt vaak rijdende) rechtstreekse L-trein rijdt, doordeweeks is er geknipt in Huy.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Fles »

Het lijntje naar Couvin (Vanaf Charleroi-Sud) heeft wel wat listigheidjes. Zoals de in het weekend overgeslagen haltes Pry en Beignée :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Suus »

Hij staat ook voor doordeweeks op het programma :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Belgische treinen in het weekend

Bericht door Etienne »

Bee schreef:Ik heb al wel wat vage plannetjes staan:
- Zo zag ik dat er een bus van Essen naar Noorderkempen gaat.
Tot 1 september rijdt die bus nog buiten de spitsuren op dat traject. Vanaf 1 september gaat bus 440 alleen nog in de spitsuren rijden tussen Essen en Brecht.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten