Arriva Lelystad topic

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Suus »

Michael 1988 schreef:Deze bus heeft 1 deur ja, maar de Optare is ook beschikbaar als 2-deursversie ;). Alleen het beste is dan om een langere versie te nemen. Bijvoorbeeld de M950, van 9,54m lang.
Als je die gaat bestellen kan je net zo goed de Baby-Amba nemen. Maar een half metertje langer en rijdt en voelt als een echte bus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Bee schreef:
Michael 1988 schreef:Deze bus heeft 1 deur ja, maar de Optare is ook beschikbaar als 2-deursversie ;). Alleen het beste is dan om een langere versie te nemen. Bijvoorbeeld de M950, van 9,54m lang.
Als je die gaat bestellen kan je net zo goed de Baby-Amba nemen. Maar een half metertje langer en rijdt en voelt als een echte bus.
Zijn ook niet meer te bestellen ;)
Ik zou dan voor de man lion's city m gaan :mrgreen:
>>klik<<
Trouwens vind ik wel dat de optare in het straatbeeld van lelystad past :P
Afbeelding
(gisteren reed hij op de stadsdienst mee)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:
Michael 1988 schreef:Deze bus heeft 1 deur ja, maar de Optare is ook beschikbaar als 2-deursversie ;). Alleen het beste is dan om een langere versie te nemen. Bijvoorbeeld de M950, van 9,54m lang.
Als je die gaat bestellen kan je net zo goed de Baby-Amba nemen. Maar een half metertje langer en rijdt en voelt als een echte bus.
Tja het was maar een voorbeeld, een langere versie van de Optare is ook mogelijk en persoonlijk vind ik de SR veel strakker dan de gewone die in Nederland dienst doet.
webguy schreef: Baalt Syntus op de Veluwe even dat dit model niet meer leverbaar is nu ze er 10 hebben, lijkt me miskoop van het jaar namelijk...
Wat bedoel je precies?
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Roelof88 »

Och, die vernieuwde Optare is best wel geinig *kuch kuch*. Zou wel iets voor Arriva zijn om weer Britse bussen te bestellen.
http://www.optare.com/images/brochures/Solo%20SR.pdf

Toch jammer dat de VDL Citea er niet in een kortere variant is.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Ik zeg, hij ziet er strakker uit. Niet zo hoekig als de huidige gebruikte Optares hier in Nederland. Lijken net ministandaardstreekbussen ;). Maar als ze in dienst komen, hoop ik wel dat ze die luxe interieur nemen :P (zie pag 3). Dat lijken net vliegtuigstoelen of limostoelen. In ieder geval niet iets wat je vaak in een bus ziet.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

De nieuwe Optare in een wat langere versie met twee deuren zou qua capaciteit prima geschikt zijn voor Lelystad. En inderdaad is dat luxe interieur uit die folder van de nieuwe Optare inderdaad erg fraai. Dat zijn bussen waarmee je wel reizigers trekt.
Misschien leest Arriva wel mee; zo ja: als het de Optare wordt, dan graag de moderne versie met het moderne luxe interieur, met twee deuren, en in een variant van ca. 10 meter lengte. Volgens mij combineert deze variant prima met de huisstijl voor Lelystad waar Arriva mee experimenteert.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Roelof88 »

Flevolander schreef:Misschien leest Arriva wel mee; zo ja: als het de Optare wordt, dan graag de moderne versie met het moderne luxe interieur, met twee deuren, en in een variant van ca. 10 meter lengte. Volgens mij combineert deze variant prima met de huisstijl voor Lelystad waar Arriva mee experimenteert.
Arriva zal weg zeggen, ik ben de Flevodienst niet :P. Arriva mag wel heel erg van het geloof zijn gevallen als ze dat interieur kiezen (lijkt me nog luxer dan die EBS Bizzliners).
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Maar daarmee trek je denk ik toch meer reizigers en zullen de bewoners van de Buitenplaats die eerder klaagden over de bus nu misschien toch vaker de bus nemen ;).

Overigens kent Arriva UK wel luxe bussen. Tenminste luxe stoelen. Niet zo lux als het voorbeeld, maar beter dan de meeste bakkuipen. Ze zijn zelfs voorzien van gordels.

Zie hier.

Maar zoals ik al dacht is helaas de bus in de folder een demobus. Dus weinig kans dat deze stoelen standaard zijn.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Stefan »

Overigens.. Dit zijn echt baggerstoelen overigens.. Ze zien er zacht en prettig uit, zijn ze dus totaal niet. :X
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Vond op google betere stoelen

Zie hier. Helaas geen optare, maar wel een bus dat nog dienst doet (af en toe) voor een meubelwinkel als demobus ;).

Maar genoeg over de optare. Ik ben wel benieuwd wat voor bussen Arriva in Lelystad gaat gebruiken.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Roelof88 »

Michael 1988 schreef:Vond op google betere stoelen

Zie hier. Helaas geen optare, maar wel een bus dat nog dienst doet (af en toe) voor een meubelwinkel als demobus ;).

Maar genoeg over de optare. Ik ben wel benieuwd wat voor bussen Arriva in Lelystad gaat gebruiken.
Haha, dan wil ik wel 10 rondjes mee.

Maar zijn er nog meer keuzes naast de Optare en de Iris/Renault? Lijkt me niet dat ze die bussen voor de gein laten rijden en een compleet ander type kiezen, maar je weet het niet. Ze hebben niet zo lang meer willen ze die bussen in september hebben rijden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door STF »

Michael1988 schreef:Overigens kent Arriva UK wel luxe bussen. Tenminste luxe stoelen. Niet zo lux als het voorbeeld, maar beter dan de meeste bakkuipen. Ze zijn zelfs voorzien van gordels.
Driepuntsgordels die zo laag gemonteerd zitten? Dan kan ten eerste al niet echt prettig zitten bij je schouder en ten tweede nooit echt veilig zijn.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Klopt. Ik meende dat de stoelen hoger waren, maar toen ik 2 plaatjes verderop keek zag ik een passagier zitten en die zat behoorlijk hoog met de schouders. Dit zijn denk ik meer gordels voor (kleine) kinderen dan voor volwassenen. Overigens oogden de stoelen comfortabeler, maar heb gelukkig wel wat "luxere" stoelen in een bus gevonden. ;)
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

De PvdA en GroenLinks in Lelystad willen een motie indienen om buslijn 2 via Atolplaza en de wijk Hofstede te laten rijden. Dat zou betekenen dat de route door de Buitenplaats zou komen te vervallen.
Dinsdagavond bleek tijdens een raadsbijeenkomst dat een ruime meerderheid vindt dat het Multi Functionele Centrum niet goed wordt ontsloten. Bovendien wordt gevreesd voor hoge onderhoudskosten aan het wegdek bij de Buitenplaats.
Buurtbewoners willen wegens overlast al langer dat de bus een andere route rijdt. Als het zover komt moet wethouder Wout Jansen het contract met vervoerder Arriva openbreken.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/88 ... itenplaats

De politiek in Lelystad blijft alle kanten opzwalken....
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

De Lelystadse wethouder Wout Jansen gaat zo snel mogelijk met busvervoerder Arriva praten of de stadsbus via de Atolplaza en Hofstede kan gaan rijden.
De gemeenteraad wil dit als alternatief voor de route via de Buitenplaats, waar veel bewoners tegen zijn. De raad gaf niet aan hoe de aangepaste route moet worden betaald. Evenmin is duidelijk of Arriva wel wil rijden via de Hofstede.
In het verleden klaagden ook daar bewoners over bussen door de smalle straten. De wethouder hoopt voor half maart met Arriva te hebben gesproken.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/88 ... r-hofstede
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Flevolander »

Chaos bij behandeling Stadsdienst
Lelystad - De Buitenplaats weet nog niet of de door een deel van die wijk zo verfoeide Stadsdienst een andere route krijgt. De behandeling van een motie met die strekking, dinsdagavond in de gemeenteraad, ontaardde in complete chaos. Verschillende schorsingen brachten geen licht in de zaak, mede doordat de fractievoorzitters van de VVD en PvdA niet aanwezig waren om de discussie in goede banen te leiden, en krijgt nu op 15 maart een vervolg.

Door Kees Bakker

De meeste partijen willen een andere route voor de bus, die nu door de Buitenplaats rijdt. Daarbij word gekozen voor een route door de Hofstede, die ook Atolplaza aandoet. Dat laatste is voor de meeste partijen het doorslaggevende argument voor die route te kiezen.

Maar de motie die werd ingediend was niet duidelijk over waar het geld vandaan moet komen voor deze verandering aan de Stadsdienst. Wethouder Jansen is bereid met Arriva, uitvoerder van de Stadsdienst, in gesprek te gaan, maar de kans bestaat dat aanpassing van de afspraken geld kost. Temeer omdat er in de Hofstede wel wat moet gebeuren, willen de stadsbussen daar veilig en verantwoord door de wijk kunnen rijden.

Maar de partijen en het college kwamen er niet uit, dinsdag. De motie is daarom voorlopig aangehouden, omdat de politiek nu eerst afwacht met welk onderhandelingsresultaat wethouder Jansen terugkomt. Dan wil men ook kijken of daar een prijskaartje aan hangt, en zo ja, welk bedrag daar op staat, en waar daar dekking voor moet wordenb gevonden.

In de FlevoPost van woensdag 29 februari een uitgebreid verslag van de behandeling van de motie. .

Bron: http://lelystad.flevopost.nl/?n_id=231752&s_id=725
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

En we hebben nieuws over de nieuwe bussen *bus*

Stemmen op busfoto's Arriva

Lelystad - De nieuwe stadsbussen van Arriva worden in september gepresenteerd. Arriva vraagt inwoners van Lelystad om te laten weten welke beelden het beste uitdrukking geven aan het unieke karakter van Lelystad.

Middels een fotowedstrijd worden Lelystedelingen opgeroepen hun mooiste beelden op te sturen. Op alle inzendingen worden de mooiste inzendingen gekozen via social media. De vijf foto’s met de meeste stemmen worden op de achterzijde van de bussen geplaatst... [meer]

Na dit bericht was ik toch wel benieuwd welk type ze nu hebben gekozen :mrgreen:
dus even gaan googelen en uitgekomen op een rapport van het Centrum voor Maatschappelijke Ontwikkeling Flevoland die de bussen op toegankelijkheid hebben getoetst. Er werd geen type genoemd maar wel een aantal plaatjes en een plattegrond.

Dus wil ik graag mededelen dat de optare zachtjes maar nog niet definitief doorgestreept kan worden en het haast zeker is dat de irisbus crossway is uitgekozen.
In het rapport werden foto's van een 12m verzie getoond maar er werd ook duidelijk vermeld dat het een kleinere bus is dan aangegeven. Voor diegene die graag de bron wil zien: http://www.cmo-flevoland.nl/index.php?o ... t-lelystad
Let wel op dat deze bron natuurlijk ook maar een advies kan zijn aangezien er al toegankelijkheids rapporten van een optare bestaan. Maar er werd wel een aantal keren gesproken dat arriva ze ook zal bestellen >> Zie aanvulling
To be continued zal ik zeggen :mrgreen:

-- edit --

nog een kleine bevestigende aanvulling:
Afbeelding
Bron: @rickvangerven
lijkt mij duidelijk of nie soms :P
deze foto is van 16 maart (dat ik hem niet eerder heb gevonden :roll: )
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Jammer :( Had wel even willen komen ;)
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Bartjk »

Michael 1988 schreef:Jammer :( Had wel even willen komen ;)
was volgens mij alleen bedoeld voor personeel :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Daniel »

Volgens mij was er hier (of was het nu ergens anders) al een foto langsgekomen van de Crossway LE die op proef bij Veolia rijdt op bezoek in Lelystad. Lijkt me duidelijk dus...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Klaasje »

Michael 1988 schreef:Jammer :( Had wel even willen komen ;)
En genodigden waaronder het CMO Flevoland ;-).
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door flipje »

Mooi nieuws voor Lelystad. Maar ik vind die bussen er een beetje gedateerd uitzien..
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

@Bartjk + Klaasje

Had ik ook nog wel gesnapt. Vandaar de ;). Nee als ik in een Crossway wil zitten moet ik naar Venlo gaan of naar Wallonië. Of wachten tot september. Dan heb ik meer kans dan één op.....
gkw1969
Berichten: 1756
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door gkw1969 »

Tsja, het is misschien wel handig om even goed te lezen en te kijken op de site van Irisbus.
De Crossway is niet in een kortere variant te krijgen. Als het al Irisbus wordt dan zou het de Citelis moeten worden. Dit strookt weer niet met het LE karakter wat ze op de plattegrond laten zien.

Ik ben dus benieuwd wat het gaat worden.
When you're tired of London, you're tired of life
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arriva Lelystad topic

Bericht door Michael 1988 »

Niet als LE, maar wel verkrijgbaar.

Irisway Crossway 10,6

(Bron)

En shit.... beetje dom als je het artikel zelf over (bijna) alle huidige Irisbusmodellen voor OV en zoiets zelf dan niet ziet :oops: (zie hier). Maar die proef reed was een 12m en ik vind het nog steeds raar waarom ze een interstedelijke bus pakken voor de stadsdienst :S.

P.s. Het LE-karakter blijft bij de Citelis grotendeels gelijk, maar het wordt meer LF dan LE, maar je hebt ook nog de GX 127 en die is al standaard een midibus.

Edit: De vloerhoogte van de LE-versie is 320 mm voor en 330 midden en van de niet LE-versie is dat 344 voor en midden. Is welliswaar 24mm verschil, maar vergeleken met de 14cm vloerhoogte verschil bij de halte nog redelijk rendabel en logischer (zoveel haalt de amba bijvoorbeeld niet eens).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten