Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Daniel »

De A12 gaat al over de lijn Gouda - Den Haag heen, die fly-over van je moet dus nog hoger worden en krijgt daarmee al een onhaalbare helling gezien de korte afstand tussen de spoorlijn uit Rotterdam en de snelweg t.h.v. Moordrecht.

Voor wat betreft de verbinding Alphen a/d Rijn - Schiphol kies je wel een heel dure oplossing met een boog naar de HSL. Zowiezo maak je een omweg waardoor de reistijdwinst beperkt zal zijn en daarnaast is een trein toch een wat groot vervoermiddel voor die relatie. Je bent met Interliner 370 in een halfuurtje van Alphen a/d Rijn op Schiphol en die rijdt in de spits met een hoge frequentie. Een treinverbinding zal door de grotere eenheden altijd een lagere frequentie gaan bieden en daarnaast nemen de reistijden vanuit delen van Alphen a/d Rijn toe doordat je dan eerst naar het station zou moeten reizen i.p.v. direct op de bus te kunnen stappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Bij Moordrecht een flyover over de A20? Dan moet de flyover heel erg hoog worden want de A20 loopt door de afrit Moordrecht en de viaducten over de spoorlijn Den Haag - Gouda op dat stuk over een aarden wal van enkele meters hoog. Bovendien bevind je je daar in de Zuidplas, de diepste polder van Europa waar bouwen bepaald geen sinicure is, waardoor ook een tunnel/tunnelbak niet eventjes gebouwd is zonder grote problemen met de grondwaterstand.

Bij de Noordelijke aansluiting: Er is geen dorpje dat Groenendijk heet, het heeft in ieder geval gewoon Hazerswoude-Rijndijk op de komborden staan. De HSL-tunnel ligt daar ongeveer 30 meter onder het aardoppervlak. Een aansluiting maken is bovendien zeer lastig door de Oude Rijn en de beschermde status van de Achthoevense polder als cultuurlandschap.

Kunnen we het dan nu weer hebben over realistische plannen binnen de concessie Zuid-Holland Noord?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Ja, dat kunnen we en eentje daarvan zal maandag al worden uitgevoerd! Ik merk wel dat ik niet meer in Alphen woon, want ik was hier helemaal niet van op de hoogte. Ik heb de lijnstickers al wel zien hangen toen ik vandaag mijn ouders bezocht.

Buurtbus rijdt tussen Bodegraven en Alphen
Komende week gaat een lijndienst rijden tussen station Bodegraven en Alphen aan den Rijn, via Zwammerdam. Lijn 451 gaat maandag 2 april feestelijk van start.
De lijndienst gaat onder meer via De Bruggen, het centrum van Zwammerdam en het Aarplein in Alphen naar het station. De bus rijdt zeven keer per dag, van maandag tot en met vrijdag. Een ritje kost 1,10 euro.

,,Voor bewoners van Zwammerdam, dat niet is aangesloten op enig ander openbaar vervoer, is het een uitkomst”, vertelt Anneke Graman Quint, voorzitter van Vereniging Buurtbus De Meije. ,,Bovendien heeft de bus ook een enorme sociale functie. Ten eerste haal je veel ouderen uit het isolement, omdat ze in een nabijgelegen plaats even een boodschapje kunnen doen. Er zijn zelfs veel mensen die gewoon een rondje meerijden, zonder uit te stappen. Ik ben er trots op dat ik iets kan betekenen voor die mensen.” Maar ook voor jongeren biedt de bus uitkomst. ,,Als het regent nemen veel jongeren de bus naar school. Ik heb een keer een meisje met een lekke band meegenomen. Ze stond in de stromende regen.”

Vrijwilligers heeft de organisatie genoeg. ,,Voor de bestaande lijn 450 zijn dat er 23, voor de nieuwe lijn hebben we al 25 vrijwilligers”, vertelt secretaris Bert van Middelkoop. ,,De chauffeurs rijden gemiddeld drie uur per week, maar willen vaker rijden. Klantvriendelijkheid staat voorop. Veel mensen komen aan met een rollator of een kinderwagen. Die helpen we netjes de bus in. In het busje is plek voor acht personen. Jaarlijks vervoeren we zo’n 5200 personen, dus de behoefte aan het vervoer is groot. Daarom ben ik ook zo blij dat we nu ook tussen Bodegraven en Alphen rijden.”

Bron: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... m_content=

Klik hier voor de dienstregeling op connexxion.nl
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Het werd tijd, Zwammerdam was zo'n beetje de grootste plaats in de regio zonder busverbinding, heb dat altijd al vreemd gevonden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Inderdaad. Daarnaast hebben ze nu een verbinding waar ze nog enigszins wat aan hebben. Tot een paar jaar terug hebben ze ook een buurtbus gehad, toen maakte buurtbus 451 gewoon een ommetje, zodat ze geen verbinding hadden met de voor Zwammerdam belangrijkste plaats in de regio (Alphen) en de bus maar 1x per 3 uur direct naar Bodegraven reed.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Ik vind sowieso het OV in die hoek een beetje karig als ik eerlijk ben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Zeker, ze hebben in de hele ruit Alphen - Gouda - Woerden - Nieuwkoop (dus binnen de ruit, op de randen tel ik even niet mee) maar 1 echte buslijn (178). Volgens mij heeft dat grofweg 2 redenen: 1: Bijna iedereen in die regio woont in Bodegraven, Woerden of Alphen, de dorpjes in het tussengebied zijn heel klein omdat ze al 40 jaar niet mogen groeien. Aangezien de 'hoofdplaatsen' onderling verbonden zijn met een spoorlijn is een bus onnodig. Daardoor kan je die bus ook niet via de kleinere plaatsjes laten rijden. 2: Er ook nauwelijks wegen waar een buslijn overheen kan. Een busverbinding tussen Boskoop en Bodegraven, via de kleine dorpjes van Reeuwijk zou nog best kansrijk kunnen zijn, maar aangezien de doorgaande weg er zo uit ziet is dat gewoon onmogelijk:

http://maps.google.nl/?ll=52.068236,4.6 ... 89,,0,10.2
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Ik ken de doorgaande weg daar, maar vind het wel een euvel dat de Buurtbus 486 die daar rijdt niet de reizigers verder brengt naar het station van Boskoop of een bushalte waar ook de 186/187 komt. Zo moeten de reizigers die daar de bus nemen en naar Bodegraven of Alphen willen eerst naar Gouda voordat ze ergens anders naartoe kunnen. Dat moet effectiever kunnen zou je zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Ik vind het ook wel een beetje jammer dat Reeuwijk-Dorp geen busverbinding heeft. :(
Toen ik daar een jaar of twee geleden heen moest, hebben we vanaf Gouda maar de 178 genomen naar Reeuwijk-Brug en zijn we daarvandaan (over de Nieuwdorpenweg) gaan lopen. :?
Nog leuker was dat de 178 in die periode een omleiding via een fietspad had (ergens tussen Reeuwijk en Bodegraven), waardoor die lijn met ProCity's moest rijden en de bus gelijk gevuld was door onze groep. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door RoelZ1 »

Bee schreef:Ik ken de doorgaande weg daar, maar vind het wel een euvel dat de Buurtbus 486 die daar rijdt niet de reizigers verder brengt naar het station van Boskoop of een bushalte waar ook de 186/187 komt. Zo moeten de reizigers die daar de bus nemen en naar Bodegraven of Alphen willen eerst naar Gouda voordat ze ergens anders naartoe kunnen. Dat moet effectiever kunnen zou je zeggen.
Ja, dat zou je inderdaad zeggen. Een busje die een driehoek rijdt Gouda - Reeuwijk - Bodegraven - Reeuwijk - Boskoop - Reeuwijk - Gouda en een ander busje die hem de andere kant op rijdt lijkt me een stuk meer reizigers trekken, maar daar zit hem precies het probleem van buurtbussen. Als je de route te aantrekkelijk maakt zit de bus te vol, maar vaak niet vol genoeg om hem te vervangen door een bus met grotere voertuigen en betaalde chauffeurs. Uiteindelijk komt het er dus gewoon op neer dat er geld nodig is als men het OV daar wilt verbeteren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Ik vind het ook wel een beetje jammer dat Reeuwijk-Dorp geen busverbinding heeft. :([/url]
Buurtbus 486 komt wel degelijk in Reeuwijk-Dorp. De haltes Kaagjesland 28 en Reeuwijk-Dorp Centrum liggen binnen de bebouwde kom.
Nog leuker was dat de 178 in die periode een omleiding via een fietspad had (ergens tussen Reeuwijk en Bodegraven), waardoor die lijn met ProCity's moest rijden en de bus gelijk gevuld was door onze groep. :P
Volgens mij was toen de Goudsestraatweg afgesloten, dan is het fietspad vanaf de Oud Reeuwijkseweg nog de enige mogelijkheid om van Reeuwijk in Borft te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Er zijn wel wilde plannen (geweest) voor een sneltram Alphen a/d Rijn-Schiphol en een treinstation te Zwammerdam.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Er zijn wel wilde plannen (geweest) voor een sneltram Alphen a/d Rijn-Schiphol en een treinstation te Zwammerdam.
Groenlinks heeft dat eerste tot nu toe niet begraven en eist het als alternatief als de busbanen op de N207 tussen Alphen-Noord en de brug bij Rijnsaterwoude alsnog worden omgebouwd tot rijstrook (een vurige wens van de VVD). Eerder was al een aftakking van de RijnGouweLijn die als stadsdienst door Alphen en Ter Aar moest worden aangelegd afgeschoten. Op deze manier wilde men heel Alphen een rechtstreekse verbinding naar Leiden geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Maar dat is natuurlijk belachelijk. Als de N207 een snelweg wordt dan kan de bus gewoon met het verkeer meerijden en zijn er geen vrije bus- of trambanen meer nodig. Een ander goed idee lijkt me om de sneldienst Alphen-Nieuwkoop-Uithoorn-Amsterdam Zuid opnieuw in te voeren. Als deze zich WEL aan de dienstregeling houdt dan is dit een best kansrijke verbinding.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het werd tijd, Zwammerdam was zo'n beetje de grootste plaats in de regio zonder busverbinding, heb dat altijd al vreemd gevonden.
Wanneer de provincie gewoon gekozen had voor een conventionele spoorverbreding dan had je een vliegende kruising van de s8800 kunnen hebben, waardoor een stop te Zwammerdam geen extra reistijd zou kosten. Hierbij aangetekend dat Zwammerdam dan ook flink zou mogen uitbreiden in inwonertal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Kernen in het Groene Hart mogen alleen uitbreiden om lokale bevolkingsgroep op te vangen, nieuwe woongebieden hebben een vergunning van I&M (voorheen VROM) nodig. Alphen aan den Rijn hanteert al sinds de jaren 30 zo'n beleid voor Aarlanderveen en sinds de jaren 60 voor Zwammerdam, de woningbouw is vooral geconcentreerd in Alphen. Dat zal ook niet veranderen als de gemeente ABR (werknaam) er is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Tja. Dat soort Groene Hartfundamentalisme is lastig rationeel te bestrijden. Er lag gewoon een goed doortimmerd plan waarin de woningbouw in die streek zou worden gecentreerd rondom potenieel goed bereikbare dorpen. Maar goed, Alphen is nu uitgegroeid tot suburb en kennelijk vind de milieulobby dat dan weer wel goed... :s
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Sinds het ontstaan van Alphen aan den Rijn in de jaren 30 is het altijd al de grootste plaats van het gebied geweest. In die tijd was de belangrijkste straat van Boskoop nog niet eens verhard :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Z2N »

flipje schreef: Ik heb zo het vermoeden wie er gaat winnen.. :roll:
Mag ik vragen wie dan?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door ODRAIL »

hidihi schreef:Ik heb het al eens eerder gezegd en toen was het niemand met me eens en dat zal opnieuw gebeuren maar ik blijf achter mijn bewering staan dat de regio geen tram maar een aansluiting met Rotterdam en Amsterdam moet hebben.

Het duurt eeuwen om vanuit die dorpen op de rijksweg te komen zeker naar Rotterdam toe. Daarnaast is de A20 en A4 drama rijkswegen om daar in de spits te rijden. Dus ik blijf achter mijn bewering staan dat de spoorlijnen Rotterdam Gouda en Alpen Gouda direct met elkaar verbonden moet worden, zelfs als er een rijksweg en een andere spoorlijn overgestoken moet worden. Wadinxveen-Boskoop moet dubbel door deze verrandering. Ik vindt ook dat de lijn Alphen Leiden verbonden moet worden met de HSL.

Je krijgt de volgende lijnen.

4x uur 9500 ( Overstap in Alphen op de 8800 naar Leiden) (uitbestede vervoerder 2 baks stadler)
4x uur 8800 ( Overstap sneltrein Amsterdam) (NS lijn 4/7 bakken ICM)
4x uur Rotterdam CS Amsterdam CS via Alphen a d Rijn) (Uitbestede vervoerder *trein)

* Er is een 3 baks trein door een van de dochterbedrijven van Bomberdear gebouwd die 200 km haalt.

In dit plan zijn er twee kritiek punten in de dienstregeling (Rotterdam-Gouda) (Alphen -Lammeschans). De sneltrein Rotterdam Amsterdam kan 3 minuten voor de 2800 en omdat deze trein ergens na Moordrecht afslaat komt het de goederentrein net niet tegen. Door net achter de 8800 te rijden na Alphen komt het de 8800 naar Utrecht net niet tegen omdat tussen Alphen en Lammeschans afslaat naar de HSL. Door een sneloptrekende stoptrein te kiezen die 200 kan gaan wordt er voor gezorgt dat het overige treinverkeerop de HSL niet gehinderd wordt.
@ Bee deze verbindig Rotterdam - Amsterdam, zoals hierboven veschreven was in de jaren 70 van de vorige eeuw ooit eens een plan van de provincies Zuid en Noord Holland.

De lijn zou dan ook bij Alphen via Uithoorn naar Schiphol gaan.

Echter de plannen waren toen al in de ijskast gezet, en ingehaald door alle ontwikkelingen in de jaren 80 en 90. Door deze ontwikkelingen bleken deze plannen onhaalbaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

Ze wilden kortom de spoorlijn Alphen - Uithoorn heropenen, die zo'n 20 jaar na de opening alweer gesloten werd in de jaren 30. Die spoorlijn had (en als hij nu nog zou bestaan heeft) het probleem dat de kernen die de lijn aandoet niet voor de gewenste reizigersaantallen kan zorgen. Aarlanderveen, Nieuwkoop en Nieuwveen zijn redelijk kleine plaatsen en de aftakking naar Ter Aar was ook vrij hopeloos. Het enige waar de lijn nuttig voor was, was het vervoer van groene en fruit naar de conservenindustrie in Ter Aar, die een paar jaar geleden ook ter ziele is gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Chauf21 »

Een verbinding Schiphol - Alphen - Rotterdam kan een enorme potentie hebben indien de ruimtelijke ontwikkelingen rondom die corridor ook wat minder stringent is. Het gebied rondom Gouda/Alphen heeft een ideale ligging ten opzichte van de gehele Randstad. De huidige inwonersaantallen zullen een tram-/treinverbinding niet rechtvaardigen, maar ik ben benieuwd hoe dat zou zijn (geweest) als de infrastructuur en ruimtelijke ordening wel was uitgebouwd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Vinny »

Dat zou meteen woedende milieuorganisaties hebben opgeleverd. De HSL is niet zomaar in een tunnel gestopt...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Meltrain »

Ik kan op Aanbestedingskalender trouwens niks over deze concessie vinden. :S :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord

Bericht door Suus »

De zoekfunctie van die site moet dan ook dringend zelf eens aanbesteed worden :wink:

http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... 655ab2ab9b kan je alles vinden wat je zoekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten