GX127 wil je niet op je stadsdienst, echt niet... die zijn ook al zo´n geweldig succes in het DAV-gebied bijvoorbeeld. Ik las hier al een dergelijke opmerking over Van Hool, maar de Irisbus GX127 heeft zelfs maar twee zitplaatsen die niet achteruit zitten zonder opstapjeMichael 1988 schreef:maar je hebt ook nog de GX 127 en die is al standaard een midibus
Arriva Lelystad topic
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva Lelystad topic
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva Lelystad topic
Om jullie maar even uit het lijden te verlossen: Het wordt een Crossway LE van 10,6 meter. (Ja, echt een LE van 10,6 meter)
Re: Arriva Lelystad topic
Klopt. Een fabrikant vind het vast niet erg om het ontwerp een beetje aan te passen. Zolang ze maar geld krijgenKlaasje schreef:Om jullie maar even uit het lijden te verlossen: Het wordt een Crossway LE van 10,6 meter. (Ja, echt een LE van 10,6 meter)
Re: Arriva Lelystad topic
Zolang ze maar geld krijgen... maar dat krijgen ze niet van Arriva. Daar zit meer achter dan alleen geld.Bartjk schreef:Klopt. Een fabrikant vind het vast niet erg om het ontwerp een beetje aan te passen. Zolang ze maar geld krijgenKlaasje schreef:Om jullie maar even uit het lijden te verlossen: Het wordt een Crossway LE van 10,6 meter. (Ja, echt een LE van 10,6 meter)
Ik heb dus bij voorbaat al medelijden met de collega's die met die dingen moeten gaan rijden. Een 12 meter bus door midden knippen, 1,4 meter er tussen uit halen en vervolgens weer aan elkaar plakken..... daar moet je niet vrolijk van worden. Want dan gaan ze weer het wiel opnieuw uitvinden en een product maken terwijl er ander 10 meter materiaal te bestellen is:
MAN Lion's City M
Mercedes Citaro K (hier had Syntus overigens mee ingeschreven voor de stadsdienst Lelystad)
Van Hool A308
Of het wordt een slap aftreksel van de 12 meter variant of ze moeten compleet nieuw 10,6 meter chassis ontwikkelen of ze moeten de bus op een Citelis of GX127 onderstel zetten. Ik moet het nog zien of dat wel een succes wordt.
Korte bus varianten zijn vrijwel alleen maar in Nederland, Groot Brittanië en Luxemburg te slijten. Andere landen heb ik ze nog bijna nooit zien rijden.
Want.... waar zijn de 10 meter CXX Amba's en 10 meter Arriva Wrights naar toe gegaan? Die van CXX staan allemaal stil in Tiel. Die van Arriva zijn volgens mij ook nog niet verkocht.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Arriva Lelystad topic
En waar kwamen de solo's ook alweer vandaan?
Re: Arriva Lelystad topic
gkw1969 schreef:Groot Brittanië.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva Lelystad topic
Volgens mij zijn die Wright Cadets van Arriva allemaal naar hun dochteronderneming in Portugal gegaan samen met de rest van de 5900'en en twee GX127s.gkw1969 schreef:Want.... waar zijn de 10 meter CXX Amba's en 10 meter Arriva Wrights naar toe gegaan? Die van CXX staan allemaal stil in Tiel. Die van Arriva zijn volgens mij ook nog niet verkocht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Arriva Lelystad topic
Je vergeet België, Duitsland, Italië, Frankrijk, Zwitserland en volgens mij ook Oostenrijk. Ik denk overigens ook dat er nog meer landen zijn die midi/kortere bussen hebben rijden. De Irisbus Citelis en de Heuliez GX117 en GX127 rijden rond in o.a. Frankrijk. De MAN Lion's City M en Mercedes-Benz Citaro K in o.a. Duitsland, Zwitserland en België (en delen van Frankrijk. De Van Hool A308 rijdt rond in o.a. Frankrijk en België. De Van Hool A309 in België en Luxemburg. Iveco CityClass in o.a. Italië en Frankrijk. En zo kan ik wel verder gaan en ik praat dan alleen over midibussen of verkorte versies van 12m bussen.gkw1969 schreef: Korte bus varianten zijn vrijwel alleen maar in Nederland, Groot Brittanië en Luxemburg te slijten. Andere landen heb ik ze nog bijna nooit zien rijden.
Ooh en bijna vergeten. De minibusjes die in grote getalen rond rijden in Italië (en delen van Frankrijk).
Re: Arriva Lelystad topic
Op zich zou ik voor die 10m Ambassadors in Brabant nog wel een paar lijntjes weten waar ze mooi dienst kunnen doen. Helaas heb ik het niet voor het zeggen -o-gkw1969 schreef: Want.... waar zijn de 10 meter CXX Amba's en 10 meter Arriva Wrights naar toe gegaan? Die van CXX staan allemaal stil in Tiel. Die van Arriva zijn volgens mij ook nog niet verkocht.
Re: Arriva Lelystad topic
@Daan76,
Welke lijnen bedoel je daarmee?
Welke lijnen bedoel je daarmee?
Re: Arriva Lelystad topic
Overdag de lijnen rondom Gorinchem, 's avonds inzet op lijnen als de 141/142/143, maar bijvoorbeeld ook een 123 kan in de avonduren makkelijk met een 10-meter af. En zo zijn er nog wel meer lijnen te vinden. Zo gek veel verschil qua passagierscapaciteit zit er namelijk niet eens tussen een 10-meter en een 12-meter Ambassador.Michael schreef:@Daan76,
Welke lijnen bedoel je daarmee?
Maar de strekking van m'n bericht is niet zozeer welke lijnen, maar meer dat die bussen echt geen werk tekort zouden komen in het Brabantse...
Re: Arriva Lelystad topic
Nog even een kleine update vanaf hier:
- De gemeenteraad heeft besloten dat per 2 september buslijn 2 niet meer over de buitenplaats gaat rijden maar via Atolplaza, hieronder een kaartje met die route:
(Meer info) - op de website van irisbus staat inmiddels ook een 10,8m variant van de Crossway LE. Ik weet nog niet of er ook met de 3 deurs variant gereden gaat worden. Op deze foto staat de 10,8m variant bij de stalling. Deze foto is op 20 maart gemaakt (toen werd de bus aan het personeel getoond) deze versie heeft 3 deuren
Re: Arriva Lelystad topic
Zo op Maps te zien is de Buitenplaats niet echt een geweldige straat om een bus overheen te laten karren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Arriva Lelystad topic
Daarom hebben ze de route ook verlegdJeffreyMeijer schreef:Zo op Maps te zien is de Buitenplaats niet echt een geweldige straat om een bus overheen te laten karren.
Re: Arriva Lelystad topic
De halve stadsdienst in Lelystad rijdt door straten waar men naar mijn inzicht slechts bij uitzondering met een bus mag komen.
Re: Arriva Lelystad topic
Krijg je als je busbaan almere bent gewend. het valt echt wel mee hoor. noem dan eens een paar wegen waarvan jij vind dat ze daar eigenlijk niet horen te rijden?Klaasje schreef:De halve stadsdienst in Lelystad rijdt door straten waar men naar mijn inzicht slechts bij uitzondering met een bus mag komen.
Re: Arriva Lelystad topic
Bij de route over de Tjalk en de Schoener keek ik ook mijn ogen uit toen ik in de stadsbus zat in Lelystad. Die busbanen zijn het andere uiterste maar ook in Amsterdam rijdt de bus over het algemeen toch meer op wegen die daarvoor zijn ingericht. Er wordt in Lelystad op behoorlijk grote schaal door woonstraten heen gereden.
Laatst gewijzigd door Klaasje op wo 27 jun 2012, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Arriva Lelystad topic
@Bartjk: Nou, ook als je een stad gewend bent met amper busbanen (zoals ikzelf) verbaas je je nog door wat voor kronkelstraatjes de stadsdienst Lelystad rijdt.
Iets als dit bedoel ik dan...
Iets als dit bedoel ik dan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Arriva Lelystad topic
Ja, lijn 3 is inderdaad een kronkel lijn. Maar die wijken waar hij door heen rijd zijn zo onlogisch ingericht. Geen enkele duidelijke hoofdweg en een nummering als 01-11 of 11-01
Op de eerste dag trouwens zat ik in lijn 4 die tussen een 2 paar paaltjes heen moest rijden wat een weg versmalling moest voorstellen. Blijkbaar was hij smaller dan gedacht en reed hij zn spiegel er af. Vroeg de centrale later: en waarom heb je je spiegel er af gereden. De chauffeur antwoorde : omdat ik er zin in had, nu goed
En door de nieuwe dienstregeling kruisen de bussen op lijn 2 elkaar niet meer op de buitenplaats maar tussen plantagebrug en winkelcentrum voorhof. Als beide bussen met hun rechter wielen tegen de stoep rijden zit er maar echt iets van 1 cm tussen de spiegels van beide
Op de eerste dag trouwens zat ik in lijn 4 die tussen een 2 paar paaltjes heen moest rijden wat een weg versmalling moest voorstellen. Blijkbaar was hij smaller dan gedacht en reed hij zn spiegel er af. Vroeg de centrale later: en waarom heb je je spiegel er af gereden. De chauffeur antwoorde : omdat ik er zin in had, nu goed
En door de nieuwe dienstregeling kruisen de bussen op lijn 2 elkaar niet meer op de buitenplaats maar tussen plantagebrug en winkelcentrum voorhof. Als beide bussen met hun rechter wielen tegen de stoep rijden zit er maar echt iets van 1 cm tussen de spiegels van beide
Laatst gewijzigd door Daniel op wo 27 jun 2012, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: laatste bericht hoef je niet te quoten
Reden: laatste bericht hoef je niet te quoten
Re: Arriva Lelystad topic
Dat is een voor Lelystadse begrippen nog brede straat.Klaasje schreef:Bij de route over de Tjalk en de Schoener keek ik ook mijn ogen uit toen ik in de stadsbus zat in Lelystad. Die busbanen zijn het andere uiterste maar ook in Amsterdam rijdt de bus over het algemeen toch meer op wegen die daarvoor zijn ingericht. Er wordt in Lelystad op behoorlijk grote schaal door woonstraten heen gereden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Arriva Lelystad topic
Lelystad heeft busroute straten, waar 2 bussen niet normaal langs elkaar kunnen. Dan moet 1 van de 2 of wat lege parkeervakken op, of op een kruising een beetje opzij manoeuvreren. Ik reed laatst de route die van Noordersluis naar de Tjalk loopt met GVB 301 (het prototype van de CSA's, bj. 6-1966) en heb het daar zelf ervaren. Gelukkig gaan collega's allemaal met ontzag en respect om met deze museumbus, dus kreeg ik alle ruimte, al was dat dus niet veel.
Mvg, Michel
Mvg, Michel
Michel van den Hof, Lelystad
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com
HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Re: Arriva Lelystad topic
de Crossway LE is toch bedoelt voor de streek?
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8718
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Arriva Lelystad topic
De Croossway LE-bussen zijn bedoeld voor de Arriva-stadsdienst van Lelystad. In Lelystad heeft Arriva geen streeklijnen. Alleen een Qliner. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Arriva Lelystad topic
ik bedoel volgens irisbus
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Re: Arriva Lelystad topic
ambassadors toch ook? In Arnhem rijden er zelf volvos 8700 op de stadsdienstwouter*** schreef:ik bedoel volgens irisbus
er zit toch geen verschil in een streekbus en een stadbus hier.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten